Festivals balen van nepjournalisten

Pretparken en festivals worden steeds vaker geconfronteerd met nepjournalisten en 'journalisten' van kleine media. Zo heeft Lowlands dit jaar zo'n 750 verzoeken van mensen die zich journalist noemen. "Mappen vol met de bizarste aanvragen liggen hier op kantoor", zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg. Uiteindelijk mogen er maar 250 journalisten -gratis- op het terrein komen. "Ze vinden zichzelf misschien allemaal heel belangrijk, maar wij vinden dat niet."

Dat journalisten naar Lowlands komen om verslag te doen, vindt de festivaldirecteur terecht. "Maar een journalist van een medium dat normaal nooit aandacht besteedt aan popmuziek, die weiger ik beleefd."

Bij Dance Valley-organisator UDC kwamen zo'n 500 verzoeken binnen. "Zelfs een piratenzender uit Nijmegen wilde twee kaartjes, net als de marketingmanager van de mannenglossy FHM." Samen met 418 'journalisten' kregen ze een mail waarin stond dat ze geen accreditatie krijgen. "Je gaat je afvragen wat een journalist eigenlijk is", zegt een UDC-woordvoerder. "En waarom hij bij Dance Valley moet zijn als hij voor een huis-aan-huisblad in Almelo werkt."

Bij de Efteling komen regelmatig 'journalisten' met hun hele gezin om gratis een achtbaan uit te testen. Daar is inmiddels besloten dat bij de opening van een attractie de 'relatie' met zijn hele gezin wordt uitgenodigd. De Efteling vindt namelijk wel dat kinderen een attractie vaak beter kunnen testen dan een journalist in z'n eentje.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten is er wel een definitie van 'journalist'. Namelijk iemand die in dienst is van een medium en die als hoofdberoep journalistieke producties maakt. Leden van de vakbond kunnen een perskaart aanvragen, zodat organisaties weten dat het een journalist is die inderdaad aan een medium verbonden is.