Militairen hielden zich aan regels in Afghanistan

Nederland • Geschreven door Novum op 30-07-2010 @ 12:30
print 

Nederlandse militairen hebben zich tijdens de missie in Afghanistan aan de geweldsinstructies en het oorlogsrecht gehouden. Het Openbaar Ministerie in Arnhem laat vrijdag weten dat geen enkele militair gedurende de missie, die vier jaar duurde, strafrechtelijk is vervolgd. Het Nederlandse leger is bezig met de terugtrekking.

De afdeling militaire zaken van het Openbaar Ministerie in Arnhem toetst alle gevechtscontacten. Een aantal keer werd een zogeheten feitenonderzoek ingesteld. Dit varieert volgens een zegsvrouw van het OM van navraag doen tot een diepgravender onderzoek. Dit gebeurde bijvoorbeeld toen Nederlandse militairen door eigen vuur omkwamen.

Hoe vaak een eerste onderzoek of nader onderzoek is gedaan, wil de woordvoerder niet zeggen. Overigens heeft het OM nog niet alle rapporten met gevechtshandelingen onderzocht die door het ministerie van Defensie zijn aangeleverd. Wanneer de toetsing is afgerond, is nog niet bekend.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

3017 views / 38 reacties
Reacties op dit bericht
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1
hebben ze daar ook regels?
userIcon
Dat is natuurlijk ook wat je verwacht van militairen, dus zo speciaal is het niet.
userIcon
Mooi! Zo ken ik ze weer.
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-07-2010 @ 12:36 fotoboek no homepage
userIcon
Ja, dat kunnen ze wel zeggen, maar ik sla er eerst Wikileaks nog even op na.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:36 schreef foesje het volgende:
hebben ze daar ook regels?
D'oh, alsof ze zomaar iemand neer mogen knallen, of vrouwen mogen verkrachten etc.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:36 schreef foesje het volgende:
hebben ze daar ook regels?
http://en.wikipedia.org/wiki/Just_War
userIcon
Ik ben benieuwd of de afghaanse burgers diezelfde mening hebben...
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben benieuwd of de afghaanse burgers diezelfde mening hebben...
Die mogen geen mening hebben..daarom zitten we daar Yi-Long
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben benieuwd of de afghaanse burgers diezelfde mening hebben...
Ze moeten geen praatjes hebben, anders mogen ze weer gekoeieneerd gaan worden door de Tali's. En niet komen zeiken in het Westen en vragen om hulp. Voor niets gaat de zon op. Waar gehakt wordt vallen spaanders.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:39 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben benieuwd of de afghaanse burgers diezelfde mening hebben...
Welke de geïndoctrineerde of de normale?
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:36 schreef foesje het volgende:
hebben ze daar ook regels?
Vergis je niet, ook in Uruzgan staat het blauw (de marechaussee) de snelheid van militairen te controleren.
userIcon
Nou fucking en? Net of regels niet verkeerd kunnen zijn

Als Noord Korea de rest van de wereld nuked houden ze zich waarschijnlijk ook gewoon aan hun eigen regels.
userIcon
ben benieuwt of de taliban zich ook aan de rules of engagement houden.
userIcon
Juist...... geloofwaardig allemaal.
Misschien dat de Nederlanders zich wel wisten te gedragen, als je verhalen hoort van mensen die daar zijn geweest dan wordt je daar niet vrolijk van (met name gedrag van Amerikanen na de bevolking)
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:46 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]


Ze moeten geen praatjes hebben, anders mogen ze weer gekoeieneerd gaan worden door de Tali's. En niet komen zeiken in het Westen en vragen om hulp. Voor niets gaat de zon op. Waar gehakt wordt vallen spaanders.
Met de Taliban wisten ze tenminste waar ze aan toe waren, natuurlijk, al te prettig was het niet maar als je je aan hun regels hield was er geen probleem. Er was tenminste geen oorlog en je liep niet ieder moment het risico vanuit de lucht bestookt te worden of op een bommetje te trappen als je ff in de berm wilde gaan pissen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:00 schreef Boiler het volgende:
[..]


Met de Taliban wisten ze tenminste waar ze aan toe waren, natuurlijk, al te prettig was het niet maar als je je aan hun regels hield was er geen probleem. Er was tenminste geen oorlog en je liep niet ieder moment het risico vanuit de lucht bestookt te worden of op een bommetje te trappen als je ff in de berm wilde gaan pissen.
Zo kun je het leven ook bekijken. Daarom komen ze in die landen geen steek verder dan. Maar wie zegt dat die bommen en doden niet veroorzaakt worden door de Tali's. Ik denk dat het merendeel van de doden veroorzaakt wordt door de Taliban.
userIcon
Enige manier voor het oplossen van deze oorlog is communiceren met de Taliban en Karzai. Aangezien de Taliban met geen mogelijkheid te bewegen is om het geloof eens aan de kant te zetten en eens op een humane manier te communiceren met 'andersdenkenden', is het water naar de zee dragen. Deze oorlog heeft er aan meegewerkt, dat het slecht gaat met de westerse economie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:59 schreef Edwin1984 het volgende:
Juist...... geloofwaardig allemaal.
Misschien dat de Nederlanders zich wel wisten te gedragen, als je verhalen hoort van mensen die daar zijn geweest dan wordt je daar niet vrolijk van (met name gedrag van Amerikanen na de bevolking)
Zit meestal wel een groot verschil tussen Amerikanen en Nederlanders, gelukkig.!
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:07 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]


Zo kun je het leven ook bekijken. Daarom komen ze in die landen geen steek verder dan. Maar wie zegt dat die bommen en doden niet veroorzaakt worden door de Tali's. Ik denk dat het merendeel van de doden veroorzaakt wordt door de Taliban.
Tja, aangezien de gemiddelde Amerikaan als ie een baard ziet aan een taliban denkt en een schietreflex krijgt zijn indirect een van de oorzaken. Daar heb je gelijk in. Maar, zijn niet eigenlijk die figuren die de Taliban in het zadel hebben geholpen en voor wapens hebben gezorgd eindverantwoordelijk ¿
Dus de informatie over de gevechtshandelingen zelf, wordt aangeleverd door defensie. Juist de partij die heel veel belang heeft bij het niet vervolgen van militairen bepaalt wat er in het rapport komt te staan... Gebaseerd op juist dat rapport maakt het OM dus die inschatting. Dit gaat toch nooit werken. Wel weer prachtig politiek ingedekt dus. Dus vooralsnog geen wonder dat juist deze conclusie eruit rolt. Politiek gezien is er ook geen andere conclusie mogelijk natuurlijk. Gezichtsverlies weegt heel wat zwaarder dan een copy/paste in elkaar gezet rapportje.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:46 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]


Ze moeten geen praatjes hebben, anders mogen ze weer gekoeieneerd gaan worden door de Tali's. En niet komen zeiken in het Westen en vragen om hulp. Voor niets gaat de zon op. Waar gehakt wordt vallen spaanders.
Tuurlijk, ze moeten kwaad worden op de Taliban als die weer eens burgers afmaken. En als wij het doen dan moeten ze overgaan tot de orde van de dag. Het verschil is duidelijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:36 schreef no-pavlov-please het volgende:
[..]


Tuurlijk, ze moeten kwaad worden op de Taliban als die weer eens burgers afmaken. En als wij het doen dan moeten ze overgaan tot de orde van de dag. Het verschil is duidelijk.
Nee, dan moeten ze ook kwaad zijn op de Taliban. Die brengen ze in gevaar door ze als menselijk schild te gebruiken.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:39 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]

Nee, dan moeten ze ook kwaad zijn op de Taliban.
Lol ben je echt nou zo simplistisch of wil je gewoon andere argumenten niet zien?
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:28 schreef Boiler het volgende:
[..]


Tja, aangezien de gemiddelde Amerikaan als ie een baard ziet aan een taliban denkt en een schietreflex krijgt zijn indirect een van de oorzaken. Daar heb je gelijk in. Maar, zijn niet eigenlijk die figuren die de Taliban in het zadel hebben geholpen en voor wapens hebben gezorgd eindverantwoordelijk ¿
Toen is toen, nu is nu. We hebben overal op de wereld last van die barbaren die zichzelf Taliban noemen, beter gezegd, die zichzelf moslim noemen en vinden dat iemand die dat niet is, een varken is en het liefst dood moet.
userIcon
ja tuurlijk.. Nederlandse soldaten zijn altijd heel erg braaf en doen alles volgens de regels..

jezelf onderzoeken, hoe neutraal kan dat zijn?
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:42 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]


Toen is toen, nu is nu. We hebben overal op de wereld last van die barbaren die zichzelf Taliban noemen, beter gezegd, die zichzelf moslim noemen en vinden dat iemand die dat niet is, een varken is en het liefst dood moet.
En 'we' zorgen overal op de wereld voor last. Toen is toen is wel zo zwart/wit. Er zijn op de meeste plekken op deze aardkloot waar het 'slecht' gaat rare regimes aan de macht, die dan wel weer jaren geleden, door 'ons' in het zadel zijn geholpen. Maar, als ze dan op gegeven moment een eigen mening beginnen te ontwikkelen en niet meer naar 'onze pijpen dansen' moeten ze liefst platgebombardeerd, terug naar de steentijd (voor zover ze daar niet toch al zaten) Dat 'we' ze met een hoop beloften hebben geholpen en daarna, als het directe gevaar geweken was, lieten vallen als een hete aardappel vergeten 'we' maar even, dat maakt het te ingewikkeld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:58 schreef TR_SoldieR het volgende:
ja tuurlijk.. Nederlandse soldaten zijn altijd heel erg braaf en doen alles volgens de regels..

jezelf onderzoeken, hoe neutraal kan dat zijn?
Ach gelukkig zijn ze niet zo erg als die turkse militairen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:30 schreef Boiler het volgende:
[..]


En 'we' zorgen overal op de wereld voor last. Toen is toen is wel zo zwart/wit. Er zijn op de meeste plekken op deze aardkloot waar het 'slecht' gaat rare regimes aan de macht, die dan wel weer jaren geleden, door 'ons' in het zadel zijn geholpen. Maar, als ze dan op gegeven moment een eigen mening beginnen te ontwikkelen en niet meer naar 'onze pijpen dansen' moeten ze liefst platgebombardeerd, terug naar de steentijd (voor zover ze daar niet toch al zaten) Dat 'we' ze met een hoop beloften hebben geholpen en daarna, als het directe gevaar geweken was, lieten vallen als een hete aardappel vergeten 'we' maar even, dat maakt het te ingewikkeld.
Ja,
Het verleden is geen garantie voor de toekomst. Als ze raar gaan doen, fuck them. Zo gaat het nou eenmaal in het leven.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:58 schreef TR_SoldieR het volgende:
ja tuurlijk.. Nederlandse soldaten zijn altijd heel erg braaf en doen alles volgens de regels..

jezelf onderzoeken, hoe neutraal kan dat zijn?
Het OM staat dan ook los van Defensie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:03 schreef Klaasvager het volgende:
[..]


Nee, zo gaat dat in het leven van een simplistisch persoon of iemand met extreme tunnelvisie.
Simplistisch of niet, zo werkt dat meestal. Je bent vandaag mijn vriend, morgen blijk je geschift te zijn, dan laat ik je opbergen. Of je bedreigt het leven van mij en mijn naasten, dan ben je vriend-af, en ga je eraan.


quote:
Ben jij niet diegene die bijna de complete familie in het leger had?
huh?
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]


Ze hebben dan ook nooit om hulp gevraagd
Er is hun een ''vrede'' door de strot geduwd die sinds de ''bevrijding'' al meer burger slachtoffers heeft gevraagd dan onder het bewind van de Tali's.
Er is hun ook Tali-Fascisme door de strot geduwd!
en dat laatste is bull!
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]


Ze hebben dan ook nooit om hulp gevraagd
Er is hun een ''vrede'' door de strot geduwd die sinds de ''bevrijding'' al meer burger slachtoffers heeft gevraagd dan onder het bewind van de Tali's.
Je zou er eigenlijk ook niets meer aan moeten doen.
Dat moet het Westen afleren. Laat ze gewoon rotten.
Wat jij hier doet in het Westen, wordt in die landen direct afgestraft, dus wees blij dat je hier woont.
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden