'Ophef over spiektips Hema'

Nederland • Geschreven door Novum op 30-07-2010 @ 09:55
print 

Een nieuwe campagne van de Hema waarbij spieken wordt gestimuleerd heeft voor ophef gezorgd in de onderwijswereld. De Algemene Onderwijsbond (AOb) roept alle zeventigduizend aangesloten docenten op de spiektips op de site van het warenhuis goed door te lezen voor het komende schooljaar. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

Voorzitter van de VO-raad Sjoerd Slagter vindt ook dat docenten de tips goed moeten lezen. De Hema promoot dit jaar het assortiment schoolspullen met een spieksite. Jongeren kunnen zelf spiektips op de site zetten. Elke tip wordt beloond met een zogenoemde spiekpen. De pen heeft onzichtbare inkt, die alleen met een uv-lampje te lezen is. Volgens de Hema is de actie ludiek bedoeld.


Bron: Novum


Lees ook:

» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten0
» 15:17 Dronkaard rijdt meerdere keren in op groep1
» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt13
» 14:20 Conducteur verdacht van mishandeling reizigster24


delen | eKudos nujij

16392 views / 72 reacties
Reacties op dit bericht
72  van 72 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ophef paniek!! Want voor je het weet halen mensen diploma's zonder dat ze het materiaal beheersen!

Dan moeten ze eerst eens in Den Haag gaan kijken, eens kijken hoeveel politici daadwerkelijk begrijpen waar ze over praten
linkje naar desbetreffende tips?

OT: dit in de openbaarheid brengen werkt volgens mij juist averechts
userIcon
Nieuw is dat ernu tips op internet staan, maar HEMA heeft wel vaker "spieken" als verkooptruc gebruikt aan het begin van het schoolseizoen.

En net als in het verleden, kunnen ook nu de docenten die tips ook lezen...
slimme marketing, dit moest vroeg of laat in de media komen...nu is de actie een instant succes
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef SolidArt het volgende:
Ophef paniek!! Want voor je het weet halen mensen diploma's zonder dat ze het materiaal beheersen!

Dan moeten ze eerst eens in Den Haag gaan kijken, eens kijken hoeveel politici daadwerkelijk begrijpen waar ze over praten
Nee dat moeten ze niet eerst, dat moeten ze allebei nu meteen.
Dit is gewoon belachelijk wat hema doet.
userIcon
Achja tips of geen tips er zijn altijd wel een paar debiele leraren waar iedereen met gemak zit te spieken
userIcon
Och er zijn zoveel manieren om te spieken, als leraar kan je toch niet alles tegenhouden
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:58 schreef Spherios het volgende:
slimme marketing, dit moest vroeg of laat in de media komen...nu is de actie een instant succes
Enorm slim, hoe verzinnen ze het.

lekker boeiend, door spiekbriefjes te schrijven leer je het beste. 90% van de spiekbriefjes die ik heb geschreven stonden daarna in mijn brein gebrand waardoor ik ze niet nodig had
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:02 schreef Klaasvager het volgende:
Wat een laf gelul, HBO en middelbare diploma's worden uitgedeeld als men genoeg zegeltjes spaart en dan zou dit opeens niet meer kunnen?
Voel je jezelf beter ofzo
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:58 schreef plastic_hero het volgende:
[..]

Nee dat moeten ze niet eerst, dat moeten ze allebei nu meteen.
Dit is gewoon belachelijk wat hema doet.
Echt wel, spieken gebeurt natuurlijk ook helemaal niet nu Kom op zeg, iedereen spiekt te pas en te onpas. Daarnaast maak je mij niet wijs dat ik nu niet binnen vijf minuten een lijst met spiektips van een andere website te voorschijn kan Googlen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:58 schreef plastic_hero het volgende:
[..]

Nee dat moeten ze niet eerst, dat moeten ze allebei nu meteen.
Dit is gewoon belachelijk wat hema doet.
Mwah, als die leerlingen ooit op het HBO terechtkomen zijn ze sowieso al verzekerd van een diploma, spieken of niet, resultaten of niet...
userIcon
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
userIcon
Ach, als je echt een goed spiekbriefje in elkaar geprutst hebt heb je het meestal niet meer nodig.

Zoals l3laster ook al zei.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef KingKai het volgende:
Nieuw is dat ernu tips op internet staan
Nee hoor, er staan al jaren spiektips op het internet.

En dan nog, docenten zijn echt geen idioten. Die kennen de trucs echt wel van toen ze zelf jong waren, en als ze al wat langer voor de klas hebben gestaan uit ervaring.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende:
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Jij bent zeker zo'n type van de "Vrije School"
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende:
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Ik ken mijn Franse woordjes en Duitse rijtjes en zo nog steeds hoor, 11 jaar na mijn eindexamen. En de ABC-formule, en dat Rome in 753 v.C. gesticht is en zo.

En dat vind ik toch best zinnige dingen om te onthouden.

Als jij niks zinnigs leert, dan ligt dat er waarschijnlijk aan dat je óf zelf niks doet, óf nog niet snapt wat zinnig is.

Al die grote woorden waarmee je "zinnige" dingen omschrijft ("zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken") zijn zaken waarmee het Nederlandse onderwijs véél verder is dan de meeste Westerse landen. Zelfs zo ver, dat veel mensen (niet onterecht) juist vinden dat er toch eens wat meer aandacht moet zijn voor simpelweg leren.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:14 schreef Case4 het volgende:
[..]

Jij bent zeker zo'n type van de "Vrije School"
Vrije school vind ik een beetje erg ver gaan wat 'vrijwilligheid' betreft. Maar formules en dergelijke dingen van buiten gaan leren is echt onzin. Een bepaalde basis, ok, maar voor de rest heb je daar de binas en zo voor. Er zijn zat mensen die ik weet niet wat allemaal voor zooi uit het hoofd kennen, maar geen idee hebben hoe ze het in de praktijk toe moeten passen. Daar heb je wat aan....
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:20 schreef Boiler het volgende:
[..]
Vrije school vind ik een beetje erg ver gaan wat 'vrijwilligheid' betreft. Maar formules en dergelijke dingen van buiten gaan leren is echt onzin. Een bepaalde basis, ok, maar voor de rest heb je daar de binas en zo voor. Er zijn zat mensen die ik weet niet wat allemaal voor zooi uit het hoofd kennen, maar geen idee hebben hoe ze het in de praktijk toe moeten passen. Daar heb je wat aan....
Voor wat in BINAS staat heb je natuurlijk geen spiekbriefje nodig. De rest mag je gewoon uit je hoofd leren, zo veel is dat nou ook weer niet.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef SolidArt het volgende:


Dan moeten ze eerst eens in Den Haag gaan kijken, eens kijken hoeveel politici daadwerkelijk begrijpen waar ze over praten
Allemaal.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:21 schreef DaanA het volgende:
[..]
Voor wat in BINAS staat heb je natuurlijk geen spiekbriefje nodig. De rest mag je gewoon uit je hoofd leren, zo veel is dat nou ook weer niet.
Dan moet je dat ding natuurlijk wel mogen gebruiken tijdens proefwerken ect. Dat was, zo'n 25 jaar geleden, lang niet op alle scholen zo.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:24 schreef Boiler het volgende:
[..]
Dan moet je dat ding natuurlijk wel mogen gebruiken tijdens proefwerken ect. Dat was, zo'n 25 jaar geleden, lang niet op alle scholen zo.
Al heel lang wel toch?

Wij mochten het in elk geval wel en ik deed examen in 1999, dus da's al weer een tijdje geleden.

Later op de universiteit moesten we alles alsnog uit het hoofd leren. En terecht ook, want dan kun je kiezen tussen stampen of begrijpen en begrijpen was makkelijker, én daar heb je later altijd nog wat aan. Dus ik weet nog steeds dat sin(x)=Im[e^(ix)], etc.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:15 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ik ken mijn Franse woordjes en Duitse rijtjes en zo nog steeds hoor, 11 jaar na mijn eindexamen. En de ABC-formule, en dat Rome in 753 v.C. gesticht is en zo.
Je bent min of meer een geheelonthouder
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef SolidArt het volgende:
Ophef paniek!! Want voor je het weet halen mensen diploma's zonder dat ze het materiaal beheersen!
Dat gebeurt toch al bij de Pabo, Hogeschool InHolland, zo'n beetje alle MBO's etc.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:29 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Je bent min of meer een geheelonthouder
Nou ja, waarom zou je het vergeten als je het ook kunt onthouden?

Als je 100 sommen gemaakt hebt met de ABC-formule, dan ken je hem toch wel?
userIcon
net alsof niemand ooit gespiekt heeft....behalve Balkenende
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:31 schreef DaanA het volgende:
[..]
Nou ja, waarom zou je het vergeten als je het ook kunt onthouden?
De beste manier om iets te onthouden is proberen het te vergeten


quote:

Als je 100 sommen gemaakt hebt met de ABC-formule, dan ken je hem toch wel?
De CDA-formule kende ik al na een enkele som
alles voor mij, niks voor jou
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]

Nee hoor, er staan al jaren spiektips op het internet.
Dat. En tegenwoordig lijkt iedereen wel hoog briljant, maar neem ze eens Google en Wikipedia af? Op eigen kennis wordt de wereld steeds dommer. Maar gelukkig zijn er middelen om dat voorlopig te verbloemen. En gelukkig blijven er altijd mensen die het wel op eigen kennis kunnen, maar het is zo moeilijk om daarin nog jezelf te kunnen bewijzen. Iedereen kan tegenwoordig slim uit de hoek komen... de geloofwaardigheid ervan daarentegen...
userIcon
Dit is wel echt van een mug een olifant maken.
Spiektips... Die stonden vroeger ook in de Taptoe. Hoe onschuldig wil je het hebben?
userIcon
In het onderwijs is het al lang niet meer belangrijk dat je de stof kent, daar gaat het erom dat je de toets haalt. Dat zie je aan het belabberde niveau van leerkrachten en de zesjescultuur. Als een toets door te weinig mensen gehaald wordt wordt de normering aangepast en als je na al die jaren aankutten nog geen diploma hebt krijg je een 'vervangende opdracht' waarna je alsnog je papiertje in ontvangst mag nemen.

Spiekende kinderen? Het zou bijna weer op normaal onderwijs gaan lijken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:56 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
In het onderwijs is het al lang niet meer belangrijk dat je de stof kent, daar gaat het erom dat je de toets haalt. Dat zie je aan het belabberde niveau van leerkrachten en de zesjescultuur. Als een toets door te weinig mensen gehaald wordt wordt de normering aangepast en als je na al die jaren aankutten nog geen diploma hebt krijg je een 'vervangende opdracht' waarna je alsnog je papiertje in ontvangst mag nemen.

Spiekende kinderen? Het zou bijna weer op normaal onderwijs gaan lijken.
De kwaliteit van de leraren is (op het middelbaar onderwijs) over het algemeen goed in orde. Het probleem is dat ze volledig afgestompt worden door de omstandigheden: bureaucratie, quota's, ouders die niet mee willen werken. Alle leraren gaan het vak in om leerlingen zoveel mogelijk te leren. Dat is een stukje beroepseer. Als je echter ziet dat leerlingen niets hoeven doen omdat ze weten dat ze hun papiertje toch wel krijgen, en vervolgens 'kennisloos' van school gaan, wordt je daar inderdaad moedeloos en apathisch van.
De schuld ligt dus niet bij de leraren, maar bij de overheid en het schoolbestuur die arbitraire en irreële normen en voorwaarden stellen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De kwaliteit van de leraren is (op het middelbaar onderwijs) over het algemeen goed in orde. Het probleem is dat ze volledig afgestompt worden door de omstandigheden: bureaucratie, quota's, ouders die niet mee willen werken. Alle leraren gaan het vak in om leerlingen zoveel mogelijk te leren. Dat is een stukje beroepseer. Als je echter ziet dat leerlingen niets hoeven doen omdat ze weten dat ze hun papiertje toch wel krijgen, en vervolgens 'kennisloos' van school gaan, wordt je daar inderdaad moedeloos en apathisch van.
De schuld ligt dus niet bij de leraren, maar bij de overheid en het schoolbestuur die arbitraire en irreële normen en voorwaarden stellen.
Lulkoek.
Als ik leraar was dan gaf ik fatsoenlijk les en fatsoenlijke toetsen. Daar kon geen zeurende ouder of quotum mij van behouden.

Nee, de leraren hebben het gewoon opgegeven. Wel zo lekker, een beetje op internet surfen terwijl de klas zelf de oefeningen maakt. En om bevestiging te krijgen dat je het toch goed hebt gedaan als leraar: iedereen een voldoende!

Dit reikt trouwens ook verder dan de middelbare school.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:56 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
In het onderwijs is het al lang niet meer belangrijk dat je de stof kent, daar gaat het erom dat je de toets haalt. Dat zie je aan het belabberde niveau van leerkrachten en de zesjescultuur. Als een toets door te weinig mensen gehaald wordt wordt de normering aangepast en als je na al die jaren aankutten nog geen diploma hebt krijg je een 'vervangende opdracht' waarna je alsnog je papiertje in ontvangst mag nemen.

Spiekende kinderen? Het zou bijna weer op normaal onderwijs gaan lijken.
Ik had vroeger een ouderwetsche natuurkunde en scheikunde leraar die het maken van spiekbriefjes stimuleerde, mits alle informatie op maximaal 1 A5'je paste. Leerlingen waren weken van te voren al bezig om spiekbrieven te maken en te "optimaliseren", om er zoveel mogelijk op te krijgen, te herindelen, en informatie te vervangen die misschien toch niet zo interessant was ten opzichte van andere informatie.

Puntje bij paaltje haalden de meesten zonder spieken de toets, omdat zij door het frantisch maken van een spiekbrief de stof geleerd hadden.

Toen de leerlingen dit eenmaal doorhadden, waren er een hoop die hun "vlam" ontwaakt bemerkten, en leren zelfs "leuk" begonnen te vinden.

userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:11 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Lulkoek.
Als ik leraar was dan gaf ik fatsoenlijk les en fatsoenlijke toetsen. Daar kon geen zeurende ouder of quotum mij van behouden.

Nee, de leraren hebben het gewoon opgegeven. Wel zo lekker, een beetje op internet surfen terwijl de klas zelf de oefeningen maakt. En om bevestiging te krijgen dat je het toch goed hebt gedaan als leraar: iedereen een voldoende!

Dit reikt trouwens ook verder dan de middelbare school.
Overigens ben ik het hier helemaal mee eens.
Niet iedereen hoeft slim te lijken, dit verziekt het voor de mensen die slim zijn, en door de faalcultuur niet meer opvallen.

Een 10 bij een streng criterium, blijft een 10 bij een slap criterium, alleen valt het nu een stuk minder op omdat de mensen die de helft fout hadden alsnog een 8 halen.

Zo heb ik voor mijn beroepsopleiding mijn best gedaan, en kreeg ik een 9. Groot deel van de groep bracht de opleiding door met gamen, maar kreeg door de mazen van het competentiegericht onderwijs een 8,5, zonder maar iets ingeleverd te hebben.

Slappe hap, waar gaat het heen met de kenniseconomie?
"Ludiek". Ik krijg al jeuk als ik dat woord lees.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]

De kwaliteit van de leraren is (op het middelbaar onderwijs) over het algemeen goed in orde. Het probleem is dat ze volledig afgestompt worden door de omstandigheden: bureaucratie, quota's, ouders die niet mee willen werken. Alle leraren gaan het vak in om leerlingen zoveel mogelijk te leren. Dat is een stukje beroepseer. Als je echter ziet dat leerlingen niets hoeven doen omdat ze weten dat ze hun papiertje toch wel krijgen, en vervolgens 'kennisloos' van school gaan, wordt je daar inderdaad moedeloos en apathisch van.
De schuld ligt dus niet bij de leraren, maar bij de overheid en het schoolbestuur die arbitraire en irreële normen en voorwaarden stellen.
"De kwaliteit van de leraren is (op het middelbaar onderwijs) over het algemeen goed in orde"

onbevoegde leraren die er werken, vaak zijn het zijn mensen uit bedrijfsleven, dat zijn geen leraren...
ze kunnen niet met leerlingen overweg..
wat ook mogelijk is is dat de onbevoegde leraar niet op de leerling zijn niveau kan uitleggen en dat schiet niet erg op kan ik je zeggen.....

goed op orde? ga maar es ff een jaar naar zo kutschool toe dan is je motivatie snel verdwenen....

userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:05 schreef l3laster het volgende:
lekker boeiend, door spiekbriefjes te schrijven leer je het beste. 90% van de spiekbriefjes die ik heb geschreven stonden daarna in mijn brein gebrand waardoor ik ze niet nodig had
precies, dat was altijd t gene wat ik juist wel wist.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:26 schreef riccardo88 het volgende:
[..]


"De kwaliteit van de leraren is (op het middelbaar onderwijs) over het algemeen goed in orde"

onbevoegde leraren die er werken, vaak zijn het zijn mensen uit bedrijfsleven, dat zijn geen leraren...
ze kunnen niet met leerlingen overweg..
wat ook mogelijk is is dat de onbevoegde leraar niet op de leerling zijn niveau kan uitleggen en dat schiet niet erg op kan ik je zeggen.....

goed op orde? ga maar es ff een jaar naar zo kutschool toe dan is je motivatie snel verdwenen....

Ik kon altijd juist veel beter overweg met de 'leraren' uit het bedrijfsleven. Doelgerichte no-nonsense houding en een zeer kritische kijk naar de boeken in plaats van eindeloos slap gezwam en heilige boekwerken vol overbodige troep. Heerlijk.

Kan me ook wel voorstellen dat zo'n middelbare school die leraren volledig hersendood maakt, dat effect had het bij veel leerlingen ook.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef SolidArt het volgende:
Ophef paniek!! Want voor je het weet halen mensen diploma's zonder dat ze het materiaal beheersen!

Dan moeten ze eerst eens in Den Haag gaan kijken, eens kijken hoeveel politici daadwerkelijk begrijpen waar ze over praten
Helemaal mee eens.
Bovendien hebben mijn jong adolescente kinderen me allang verteld dat het niet om kennis gaat, maar om het vinden van kennis op de juiste plaats.
dit lijkt me in de lijn van spieken te liggen.
Deden politici dit maar eens ergens anders dan bij die geestelijk beperkte externe adviseurs.
maar ja...als je ziende blind bent.
Kwaliteit van leraren? Je bedoelt die mensen die boven gefrustreerd zitten te msn-en?
Of die groep die nog wel les wil geven maar dit niet mag van de overheid,
omdat de lling dan niet zelf kennis weet te vergaren.
Nee, stapje voor stapje holt kennis achteruit, het begint bij hety geloof dat hbo hoog onderwijs is. Dan kun je nog dromen van de universiteit, wat gelukkig hier en daar nog wel hoog is, maar ook op vele plekken lachwekkend helaas.
geschiedenis ook van studie is een goede leerschool
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:14 schreef Case4 het volgende:
[..]

Jij bent zeker zo'n type van de "Vrije School"
Er is 1 quote van een van m'n docenten die me altijd is bijgebleven;

"Het gaat er niet om wat je weet, het gaat erom dat je weet waar je het kunt vinden."
userIcon
Je druk maken om spieken terwijl hoge scholen de boel weggeven omdat ze anders 10K aan inkomsten missen.
Wat een leuk land is Nederland toch !
userIcon
Wat een ophef. We weten inmiddels dat je een diploma al bij een pakje boter krijgt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:11 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Lulkoek.
Als ik leraar was dan gaf ik fatsoenlijk les en fatsoenlijke toetsen. Daar kon geen zeurende ouder of quotum mij van behouden.
De ouders van nu zijn ook veranderd. Echt, om het minste bellen ze je op of willen ze een gesprek met je omdat je hun kind onjuist hebt bejegend. Terwijl jij goed les geeft maar de leerling totaal geen motivatie heeft. Maar dat willen de ouders niet zien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:07 schreef MetalCore het volgende:
[..]


Mwah, als die leerlingen ooit op het HBO terechtkomen zijn ze sowieso al verzekerd van een diploma, spieken of niet, resultaten of niet...
Bwaah ligt aan de school hoor, maar alsnog dit soort stimulering vind ik niet kunnen.
userIcon
leuk! je snapt em ook meteen als je de platen ziet!
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende: ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Jij hebt dus duidelijk geen VWO gedaan.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende:
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Als je in Eindhoven woont en je naar Amsterdam wilt, is het wel nuttig als je een beeeeetje weet welke kant je dan op moet Creatief denken heb je dan niet zoveel aan.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:31 schreef Bushmaster het volgende:
Wat een ophef. We weten inmiddels dat je een diploma al bij een pakje boter krijgt.
Ervaringsdeskundige?
userIcon
quote:
Elke tip wordt beloond met een zogenoemde spiekpen. De pen heeft onzichtbare inkt, die alleen met een uv-lampje te lezen is.
Normale pen erbij met UV ledje, werkt perfect
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:11 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]

Lulkoek.
Als ik leraar was dan gaf ik fatsoenlijk les en fatsoenlijke toetsen. Daar kon geen zeurende ouder of quotum mij van behouden.

Nee, de leraren hebben het gewoon opgegeven. Wel zo lekker, een beetje op internet surfen terwijl de klas zelf de oefeningen maakt. En om bevestiging te krijgen dat je het toch goed hebt gedaan als leraar: iedereen een voldoende!

Dit reikt trouwens ook verder dan de middelbare school.
Het probleem is dat leraren geen fatsoenlijk les kunnen geven. Tegenwoordig wordt iedereen maar aangenomen op scholen, omdat dat geld in het laatje brengt. En ook de enorme klassen die daardoor ontstaan helpen niet. Dit zorgt ervoor dat je als leraar voor een groep staat uit te leggen die zo divers is qua niveau en 'leervoorkeuren', dat het niet te bolwerken is. Het liefste zou zo'n leraar iedere leerling de aandacht geven die ze nodig hebben en les geven op de manier die hen het beste past, maar dat gaat gewoonweg niet.

Halen de leerlingen vervolgens onvoldoendes, dan wordt je op het matje geroepen bij de directeur en de ouders. De directeur vraag of je niet misschien de norm iets wil aanpassen om de quota te halen, zeker zo met je beoordelingsgesprek voor de deur. En de ouders komen klagen dat hun Pietje niet de juiste aandacht krijgt en dat je de verkeerde lesmethodes gebruikt. Als je dan probeert uit te leggen dat Pietje er meer baat bij zou hebben op te letten in de klas en zijn huiswerk te maken, zeggen ze dat dat niet Pietjes 'stijl' is en dat jij je moet aanpassen.

Probeer in die omstandigheden maar eens positief te blijven over je job.

En ja, er zijn leraren die te lamlendig zijn om fatsoenlijk les te geven, maar geloof me, dat is een minderheid. En nee, niet alle scholen zijn corrupte 'diplomafabrieken'. Op sommige scholen wordt nog gewoon degelijk en fatsoenlijk les gegeven.

En ik ben ook met je eens dat veel scholieren tegenwoordig alleen nog weten hoe ze precies een zesje op hun toetsen kunnen halen, en van de stof niets herinneren. En dat moet ook veranderen. Maar dat is niet de schuld van de leraren.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:16 schreef Nieuwseling het volgende:
[..]


Als je in Eindhoven woont en je naar Amsterdam wilt, is het wel nuttig als je een beeeeetje weet welke kant je dan op moet Creatief denken heb je dan niet zoveel aan.
Eindhoven centraal dan komt het wel goed, zelfs voor de allerdomsten. Dat heeft helemaal niks met opleiding te maken. En topografie van Nederland heeft weinig met de middelbare school te maken. De grote steden van Nederland moet je toch wel weten als je een jaartje of 7 bent dacht ik zo.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Eindhoven centraal dan komt het wel goed, zelfs voor de allerdomsten. Dat heeft helemaal niks met opleiding te maken. En topografie van Nederland heeft weinig met de middelbare school te maken. De grote steden van Nederland moet je toch wel weten als je een jaartje of 7 bent dacht ik zo.
En met de auto?
Het gaat er om dat je sommige kennis nou eenmaal moet hebben, en die kan je enkel krijgen door het simpelweg te leren. Ik geef nu een gemakkelijk voorbeeld, maar wat bijvoorbeeld over Nederlandse of Engelse grammaticaregels? Die voel je ook heus niet aan met creativiteit, maar moet je simpelweg leren.
Kijk, ik ben geen voorstander van reproductie op hoger onderwijs. Openboek-tentamens of het schrijven van essays lijken mij daar het meest zinvol omdat je niet langer feiten uit je hoofd dient te kennen, maar je verbanden moet kunnen leggen etc. Maar op de middelbare is het soms gewoon hard nodig om bepaalde dingen te wéten. Toch vervelend als je in Engeland staat en je continue moet opzoeken hoe het ook alweer zat met 'to' of 'too'.
userIcon
Verrassend... Wel grappig trouwens dat "Word fan op Hyves" in de footer op die site nog fout is geschreven ook
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende:
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Effectief leren/studeren, het maken van deugdelijke samenvatingen, leren scheiden van hoofdzaken en bijzaken horen daar zeker ook bij.

Daarbij niet uit het oog verliezen dat een wezenlijk percentage van welke studie dan ook pure ballast is. En wat mij betreft mag hier best eens een goede spiek bij worden gemaakt.
userIcon
Wat is dat nou weer voor rare actie van de Hema. En users die dat normaal vinden zijn ook raar.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:14 schreef jonkiji het volgende:
[..]


Er is 1 quote van een van m'n docenten die me altijd is bijgebleven;

"Het gaat er niet om wat je weet, het gaat erom dat je weet waar je het kunt vinden."
Daar heeft je leraar dan deels gelijk in.
Het is echt handig om enkele dingen te weten hoor.

Haha...Ik ga met 180 op die bocht af...gaat dat wel goed? Haha die zoek ik even op.
Boem
of boom
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:08 schreef Yi-Long het volgende:
Oei... 'spieken'... want het is natuurlijk supernuttig dat al deze leerlingen al deze zinloze informatie uit hun hoofd kennen (en het na 3 maanden weer vergeten zijn)....(!)

Ik zou liever zien dat we wat meer aandacht geven aan echte kwaliteiten leren aan deze leerlingen/scholieren/studenten, zoals zelfstandig kritisch nadenken, begrijpend lezen/luisteren, creatief denken, etc etc etc.... ipv simpelweg bestaande feiten uit hun hoofd laten leren, wat geen enkele meerwaarde heeft.
Amen!
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:05 schreef l3laster het volgende:
lekker boeiend, door spiekbriefjes te schrijven leer je het beste. 90% van de spiekbriefjes die ik heb geschreven stonden daarna in mijn brein gebrand waardoor ik ze niet nodig had
Dit dus. Wij mochten op een gegeven moment bij een vak een spiekbriefje meenemen bij iedere toets, van maximaal 3 bij 3 cm. Je was dan zo intensief bezig met dat briefje volpriegelen met zoveel mogelijk info dat je het papiertje tijdens de toets niet eens meer nodig had
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 12:14 schreef jonkiji het volgende:
[..]


Er is 1 quote van een van m'n docenten die me altijd is bijgebleven;

"Het gaat er niet om wat je weet, het gaat erom dat je weet waar je het kunt vinden."
In sommige gevallen is parate kennis erg handig en in diverse beroepen ook noodzakelijk (een chirurg met een anatomieboek in de o.k. is toch minder ).
Maar verder ben ik het er wel mee eens. Je moet zoveel onzinnige dingen leren die je gewoon even op kunt zoeken.
Bij theorie examen voor je rijbewijs heb je dat ook, van die vragen over wanneer je een vlag aan je auto moet hangen als je iets hebt uitsteken of over hoe zwaar een caravan of aanhanger mag worden beladen. Wat boeit mij dat nou? Ik heb toch niet ineens tijdens het rijden *poef* 1000 kilo aan bagage in zo'n ding liggen Dat zijn zaken die je van te voren even op kunt zoeken. En dan geldt ook voor erg veel dingen die je op school en later tijdens je studie moet leren.
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57 schreef SolidArt het volgende:
Ophef paniek!! Want voor je het weet halen mensen diploma's zonder dat ze het materiaal beheersen!

...
Dat doet de jeugd nu ook al. Het reken- en taalvermogen der Nederlandse jeugd is heden ten dage om te huilen...
userIcon
Leuke site! Ik heb mijn spiektip van vroeger er ook maar bijgezet... hihi
72  van 72 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten0
» 15:17 Dronkaard rijdt meerdere keren in op groep1
» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt13
» 14:20 Conducteur verdacht van mishandeling reizigster24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden