Kinderen met griep niet vaak naar arts

Medisch • Geschreven door Novum op 28-07-2010 @ 15:37
print 

Nederlandse en Engelse kinderen met griep bezoeken de dokter veel minder vaak dan koters in Italië en Spanje. Dat meldt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) woensdag op basis van onderzoek met Europese partners voor de European Paediatric Influenza Analysis Group.

Van de Nederlandse kinderen tussen de 0 en 14 jaar bezoekt minder dan een procent een arts vanwege griep. Ook in Engeland is dit percentage zo laag. In Italië gaan kinderen het vaakst met griep naar de dokter, negen tot tien procent. In Spanje is dit twee tot drie procent. Nivel-onderzoeker John Paget denkt niet dat Nederlandse kinderen minder vaak ziek zijn. "Ze gaan daarvoor alleen minder snel naar de dokter." Ieder jaar wordt vijf tot vijftien procent van de bevolking ziek van griep.

Het onderzoek wijst verder uit dat als kinderen worden opgenomen in een ziekenhuis, dit veel vaker gebeurt als ze last hebben van het zogeheten respiratoir syncitieel (rs) virus, een van de belangrijkste veroorzakers van verkoudheid, dan van een griepje. Volgens Paget komt dat vooral vanwege de symptomen. "Terwijl kinderen met griep vooral hoge koorts krijgen, hoesten, een zere keel hebben en spierpijn, krijgen kinderen en vooral zuigelingen met rs-virus ook ademhalingsmoeilijkheden. En als je kind het benauwd krijgt, ga je natuurlijk sneller naar het ziekenhuis."


Bron: Novum


Lees ook:

» 03/02 'Arts te weinig oog voor alternatief abortus'54
» 31/01 Niet bijbetalen voor tandartsbezoek kind21
» 26/01 Vervanging PIP-implantaten helemaal vergoed26
» 26/01 VGZ: tandarts onaanvaardbaar duurder62


delen | eKudos nujij

4674 views / 40 reacties
Reacties op dit bericht
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:38 schreef DaanA het volgende:
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
userIcon
Ja wat moet die arts dan doen behalve zeggen "ga maar lekker onder de wol en eet een mandarijntje"?
Zuid-Europeanen zijn gewoon grotere huillies, maar dat was al bekend (kijk maar naar voetbal bv.)
userIcon
Dat lijkt heel verantwoord, maar zonder cijfers over kindersterfte valt er eigenlijk niks uit dit artikel af te leiden.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:38 schreef DaanA het volgende:
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
Zodra ze iets ouder worden en Fok! ontdekken daarentegen...
userIcon
Hoe zuidelijk je gaat, hoe mieteriger ze worden. Eerst Spanje, dan Italië, dan Marroko.
userIcon
Nederlandse en Engelse kinderen zijn het gewent.
In Spanje en Italie denken ze dat ze dood gaan aan een griepje.

Vandaar.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:48 schreef sunxxx het volgende:
Nederlandse en Engelse kinderen zijn het gewent.
In Spanje en Italie denken ze dat ze dood gaan aan een griepje.

Vandaar.
Jep, zijn ook van die huilies daar.

(p.s. gewend is met een d)
userIcon
Ja dat komt ook omdat we weten wat precies de huisarts of de receptioniste van de huisarts gaat zeggen: "neem een paracetamol" ... voor dat hoef je idd niet naar de huisarts (of je kinderen)...
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:55 schreef Ollin het volgende:
Ja dat komt ook omdat we weten wat precies de huisarts of de receptioniste van de huisarts gaat zeggen: "neem een paracetamol" ... voor dat hoef je idd niet naar de huisarts (of je kinderen)...
Is daar iets mis mee dan?
Precies, niet aanstellen, gewoon naar school/werk.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:57 schreef Whacko het volgende:
Precies, niet aanstellen, gewoon naar school/werk.
En anderen aansteken
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:55 schreef Ollin het volgende:
Ja dat komt ook omdat we weten wat precies de huisarts of de receptioniste van de huisarts gaat zeggen: "neem een paracetamol" ... voor dat hoef je idd niet naar de huisarts (of je kinderen)...
Precies, en als ze dan dood gaan, kan je nog altijd naar een arts!
userIcon
Het is niet verstandig om kinderen met griep (met zware en veel hoesten) naar huisarts te brengen...
want ZO besmet je een wachtkamer met mensen.
Wat als je een kind met ebola virus naar wachtkamer brengt, is dat zo verstandig?

Huisarts moet zelf bij je thuis komen...
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:48 schreef sunxxx het volgende:
In Spanje en Italie denken ze dat ze dood gaan aan een griepje.
wel begrijpelijk want denk even aan spaanse griep in 1918-1919.
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep
userIcon
Mensen die voor ieder kuchje naar de hyuisarts gaan . VInd je het gek dat de gezondeheidszorg niet meer te betalen is.[
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:38 schreef DaanA het volgende:
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
userIcon
Is toch wel logisch dat je daarvoor niet naar de dokter gaat? Tegen griep is niks te doen behalve uitzieken.
userIcon
Heb als kind maar een keer de dokter langs laten komen omdat ik griep had, maar toen lag ik al een anderhalve week plat.

Enige wat je kan doen is toch slapen,eten en veel drinken.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 16:27 schreef BlueMage het volgende:
Is toch wel logisch dat je daarvoor niet naar de dokter gaat? Tegen griep is niks te doen behalve uitzieken.
Precies! En daarna voorkom je het zoveel mogelijk met een goed gebalanceerd dieet, niet die verrekte prik.
userIcon
Bij mijn huisarts mag je niet eens binnenkomen met griep. Sturen ze je naar huis en als het 2 weken aanhoudt mag je is opbellen.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 16:11 schreef fathank het volgende:
Mensen die voor ieder kuchje naar de hyuisarts gaan . VInd je het gek dat de gezondeheidszorg niet meer te betalen is.[
Grappig dan dat het hier dus steeds onbetaalbaarder word en wij relatief gezien dus niet voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan en waar ze dat wel doen is het juist wat betaalbaarder, gek toch?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:38 schreef DaanA het volgende:
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
lang leve pijnstillers
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:55 schreef Ollin het volgende:
Ja dat komt ook omdat we weten wat precies de huisarts of de receptioniste van de huisarts gaat zeggen: "neem een paracetamol" ... voor dat hoef je idd niet naar de huisarts (of je kinderen)...
Juist! Zonde van mn reis naar de huisarts om dat aan te moeten horen
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 18:27 schreef LadyVC het volgende:
[..]
lang leve pijnstillers
Pijnstillers bij griep?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 17:56 schreef Corradini het volgende:
[..]

Grappig dan dat het hier dus steeds onbetaalbaarder word en wij relatief gezien dus niet voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan en waar ze dat wel doen is het juist wat betaalbaarder, gek toch?
Nee hoor, 't is daar zwaar staatsgesubsidieerd. Iedereen betaalt lekker hoge belastingen en de landen liggen nog steeds in puin (qua financien en infrastructuur).
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 18:45 schreef peperazzi het volgende:
[..]


Nee hoor, 't is daar zwaar staatsgesubsidieerd. Iedereen betaalt lekker hoge belastingen en de landen liggen nog steeds in puin (qua financien en infrastructuur).
Onzin, wij betalen de meeste belastingen per euro die we verdienen. En onze infrastructuur ligt niet ver af van die van die landen die jij noemt.
man mouthman (Redactie Frontpage) 28-07-2010 @ 19:14 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 16:06 schreef DarkAngel58 het volgende:
Het is niet verstandig om kinderen met griep (met zware en veel hoesten) naar huisarts te brengen...
want ZO besmet je een wachtkamer met mensen.
Wat als je een kind met ebola virus naar wachtkamer brengt, is dat zo verstandig?

Huisarts moet zelf bij je thuis komen...
Een huisarts die bij je thuis komt.....

Dat is zo 1975....
Een reden waarom je in zuiderlijke landen meer naar de dokter gaat: Je krijgt eerder anti-biotica dan in Nederland. Ze hebben het idee achter resistente bacteriën nog niet helemaal door.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 15:38 schreef DaanA het volgende:
Terecht, onze kinderen zijn niet van die jankerdjes zoals in Zuid-Europa.
Inderdaad, met hun belachelijk relaxte arbeidsvoorwaarden. Die mensen zijn niet goed wijs daar.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 17:56 schreef Corradini het volgende:
[..]

Grappig dan dat het hier dus steeds onbetaalbaarder word en wij relatief gezien dus niet voor ieder wissewasje naar de huisarts gaan en waar ze dat wel doen is het juist wat betaalbaarder, gek toch?
Hier komt het door vergrijzing, leefstijl en ook door belachelijk hoge salarissen.

En oja, gasten die menen geen premie te hoeven betalen waar wij brave burgers dus ook nog voor opdraaien.

CVZ zit wel achter ze aan.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 19:53 schreef TMar_ het volgende:
[..]


Hier komt het door vergrijzing, leefstijl en ook door belachelijk hoge salarissen.

En oja, gasten die menen geen premie te hoeven betalen waar wij brave burgers dus ook nog voor opdraaien.

CVZ zit wel achter ze aan.
Onze leefstijl? Verklaar je nader, want ik weet niet wat er zo bijzonder is aan onze leefstijl dat daardoor de ziektekosten hoger moeten zijn dan in andere landen.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 20:07 schreef Corradini het volgende:
[..]

Onze leefstijl? Verklaar je nader, want ik weet niet wat er zo bijzonder is aan onze leefstijl dat daardoor de ziektekosten hoger moeten zijn dan in andere landen.
Tjongejonge, ongezond leven is toch vaak de oorzaak van veel gezondheidsproblemen. Als je dat verandert, bespaart je dat op de lange termijn toch ziektekosten?
En of de ziektekosten hier hoger zijn dan in de buurlanden, mja, dat weet ik niet en ik denk ook dat het niet te vergelijken is omdat het daar vaak anders geregeld is. In Engeland is het gratis. Je betaalt alleen voor luxe zorg en behandeling in privéklinieken. Maar goed, dat zal dan wel via de belasting gaan. Geld moet ergens vandaan komen.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 20:21 schreef TMar_ het volgende:
[..]

Tjongejonge, ongezond leven is toch vaak de oorzaak van veel gezondheidsproblemen. Als je dat verandert, bespaart je dat op de lange termijn toch ziektekosten?
En of de ziektekosten hier hoger zijn dan in de buurlanden, mja, dat weet ik niet en ik denk ook dat het niet te vergelijken is omdat het daar vaak anders geregeld is. In Engeland is het gratis. Je betaalt alleen voor luxe zorg en behandeling in privéklinieken. Maar goed, dat zal dan wel via de belasting gaan. Geld moet ergens vandaan komen.
Dus in Griekenland en Italië leven ze allemaal zo gezond? Ik betwijfel dat ten zeerste. Dat in GB het anders geregeld is moge duidelijk zijn, maar wat belastingen betreft moet ik je teleurstellen, wij betalen meer.

En dat tjongejonge is een opmerking van iemand die meent er het zijne van te weten alsof het logisch is, wat het triest maakt aangezien het niet logisch is en zelfs niet eens klopt.

quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 20:33 schreef Klaasvager het volgende:
[..]


Welvaartsverdeling is meestal een goede maatstaf.
Dat zegt niets. Als je nu zegt wat je bedoelt kan ik erop reageren, is de welvaart in Griekenland beter verdeeld?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 20:40 schreef Corradini het volgende:
En dat tjongejonge is een opmerking van iemand die meent er het zijne van te weten alsof het logisch is, wat het triest maakt aangezien het niet logisch is en zelfs niet eens klopt.
Extreem voorbeeld: http://frontpage.fok.nl/nieuws/397486/1/1/100/vrouw-van-286-kilo-vreet-zich-dood.html

Gaat natuurlijk niet altijd op, bijvoorbeeld bij mensen die alles kunnen eten zonder aan te komen. Voor de meeste mensen is leefstijl van invloed op gezondheid. Vraag het anders onderzoekers op het gebied van geneeskunde. Zeer populaire onderwerpen gezondheid in combinatie met cultuur, consumentengedrag etc.
Practijk wijst uit dat mensen ook op latere leeftijd zeer fit kunnen zijn, vaak dmv verantwoord eten en sporten. Train er ook geregeld mee.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 22:22 schreef TMar_ het volgende:
[..]

Extreem voorbeeld: http://frontpage.fok.nl/nieuws/397486/1/1/100/vrouw-van-286-kilo-vreet-zich-dood.html

Gaat natuurlijk niet altijd op, bijvoorbeeld bij mensen die alles kunnen eten zonder aan te komen. Voor de meeste mensen is leefstijl van invloed op gezondheid. Vraag het anders onderzoekers op het gebied van geneeskunde. Zeer populaire onderwerpen gezondheid in combinatie met cultuur, consumentengedrag etc.
Practijk wijst uit dat mensen ook op latere leeftijd zeer fit kunnen zijn, vaak dmv verantwoord eten en sporten. Train er ook geregeld mee.
Waar ik meer op doel is dat juist in die gebieden het "leven" relatief ongezonder is, men rookt vaker, drinkt meer.

Waar ik dus moeite mee heb is dat wij schijnbaar zo ongezond zijn, en niet enkelen maar massaal zijn we bijna allemaal ongezond bezig, anders kun je nooit die zogenaamde onbetaalbare zorg verklaren die we nodig hebben, toch?

Als er al iets ongezond is in Nederland is het de overheid en hoe ze met geld omgaan, voor de rest is het sterfte en ziektecijfer nou niet echt zo verschillend met andere landen.
userIcon
Ga je met griep naar de dokter... zegt de dokter:
Nou, hup bed in en uitzieken..

Pffffff.... daar neem je toch niet eens de moeite voor om je bed voor uit te komen..

En verder.... met koorts mag je niet naar buiten. Hoe moet je dan naar de dokter? Ook altijd zo krom...
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 03/02 'Arts te weinig oog voor alternatief abortus'54
» 31/01 Niet bijbetalen voor tandartsbezoek kind21
» 26/01 Vervanging PIP-implantaten helemaal vergoed26
» 26/01 VGZ: tandarts onaanvaardbaar duurder62


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden