Executies Japan slingeren debat over doodstraf aan

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 28-07-2010 @ 08:28
print 

Japan heeft vandaag twee veroordeelde moordenaars ter dood gebracht. Het waren de eerste executies in het land in jaren. De Japanse minister van justitie liet weten een nieuw debat te willen over de vraag of de doodstraf nog langer moet worden gepraktiseerd.

Kazuo Shinozawa (59) werd in een gevangenis in Tokio opgehangen. Hij was veroordeeld voor het in brand steken van een juwelier in 2000. Zes vrouwen vonden hierbij de dood. Ook Hidenori Ogata (33) werd in Tokio opgehangen. Hij wurgde in 2003 een vrouw en stak een man dood.

Japan is, evenals de Verenigde Staten, een van de weinige industrielanden die de doodstraf kent. In Japan zelf bestaat weinig weerstand tegen deze straf, maar het land wordt door internationale rechtengroepen als Amnesty International en door de belangrijkste Japanse orde van advocaten om deze praktijk bekritiseerd.

Minister van justitie Keiko Chiba, een voormalig lid van een groep advocaten die tegen terdoodveroordelingen ageert, was getuige van de executies en zei achteraf dat ze een nieuwe studiegroep in het leven wil roepen om het debat over de doodstraf aan te zwengelen.

"Met mijn eigen ogen getuige te zijn van de executies heeft me sterk aan het denken gezet over de doodstraf", zei ze op een persconferentie. Japanse media mogen geen verslag leggen van de terechtstellingen, maar als het aan Chiba ligt gaat dat veranderen.

Veroordeelden kunnen in Japan jarenlang in de dodencel zitten. Terechtstellingen worden allemaal in het diepste geheim door middel van ophanging uitgevoerd. Gedetineerden weten niet wanneer het vonnis wordt volbracht, terwijl advocaten en familie pas naderhand op de hoogte worden gesteld. Momenteel zitten in Japan nog 107 mensen in de dodencel.

Executies Japan slingeren debat over doodstraf aan
Executies Japan slingeren debat over doodstraf aan (Foto: Novum)

Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia18
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend46
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

7496 views / 59 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Hulde voor deze minister, die niet terug deinst in haar onderzoek om ook zelf deze gruwelijkheden te zien.
userIcon
Och de doodstraf kan soms best nuttig zijn, maar over het algemeen is het zo defenitief. Heel veel mensen worden/zijn helaas ten onrechte ter dood veroordeeld
userIcon
De enige reden om tegen de doodstraf te zijn, is wat mij betreft omdat deze straf onomkeerbaar is in geval van onschuld. Voor de rest: weg met dat tuig.
userIcon
Moordenaars waarvan 100% vast staat dat zij het waren moeten gewoon afgemaakt worden. opsluiten kost alleen maar geld.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:38 schreef MrDrako het volgende:
Moordenaars waarvan 100% vast staat dat zij het waren moeten gewoon afgemaakt worden. opsluiten kost alleen maar geld.
Doodstraf kost nog meer.
degene die het uiteindelijk uitvoert is toch ook verkeerd bezig...
ik zou zeggen..snel terug invoeren in Nederland
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:38 schreef MrDrako het volgende:
Moordenaars waarvan 100% vast staat dat zij het waren moeten gewoon afgemaakt worden. opsluiten kost alleen maar geld.
100% zekerheid is een illusie.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Doodstraf kost nog meer.
Hoe dan? 1 kogel of 50 jaar cel (onderhoud+bewaking+educatie+voedsel etc).
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:43 schreef TommyGun het volgende:
[..]


Hoe dan? 1 kogel of 50 jaar cel (onderhoud+bewaking+educatie+voedsel etc).
Ja vergeet vooral de kosten van alle keren dat ze in beroep gaan etc.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:37 schreef Xessive het volgende:
De enige reden om tegen de doodstraf te zijn, is wat mij betreft omdat deze straf onomkeerbaar is in geval van onschuld. Voor de rest: weg met dat tuig.
Grotendeels ben ik het met je eens, ook zou de doodstraf alleen voor zeer ernstige misdrijven opgelegd mogen worden. Ik denk daarbij aan doodslag, moord, oorlogsmisdaden en ernstige vormen van mishandeling. Voor de misdaden begaan door bankiers zou ik ook wel een paar van hen willen zien bungelen aan een touwtje
man Karrs (Moderator Frontpage) 28-07-2010 @ 08:48 fotoboek no homepage
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:42 schreef Spherios het volgende:
ik zou zeggen..snel terug invoeren in Nederland
Nee.
Blijft een apart volkje..

quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]


Grotendeels ben ik het met je eens, ook zou de doodstraf alleen voor zeer ernstige misdrijven opgelegd mogen worden. Ik denk daarbij aan doodslag, moord, oorlogsmisdaden en ernstige vormen van mishandeling. Voor de misdaden begaan door bankiers zou ik ook wel een paar van hen willen zien bungelen aan een touwtje
Doodslag -> Executie?
Je beseft, dat als je iemand een duw geeft, en hij valt met zijn nek op een stoeprand met dood als gevolg. Dat het doodslag is he... En jij wilt mensen hier voor executeren?
Ga jij even snel terug onder je VMBO steen...

Daarbij pleegt de beul ook moord, dus het is een oneindige cyclus dat nergens voor nodig is. Ik zie liever een verkrachtende moordenaar in een cel dan in een executie terug.
Hulde! Blij om te zien dat zij de discussie durft aan te gaan in een land waar de meerderheid voor is.

Wat betreft de mensen voor de doodstraf, het is de makkelijkste straf die je iemand kan geven, even hangen (hangman's fracture) even een prikje en je bent weg, het is zo makkelijk en veelal pijnloos. Laat iemand maar de rest van z'n leven in een cel zitten. Van eenzaamheid en het ontbreken van vrijheid wordt je vanzelf wel gek. (zelfs met tv/boeken ed).
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]


Grotendeels ben ik het met je eens, ook zou de doodstraf alleen voor zeer ernstige misdrijven opgelegd mogen worden. Ik denk daarbij aan doodslag, moord, oorlogsmisdaden en ernstige vormen van mishandeling. Voor de misdaden begaan door bankiers zou ik ook wel een paar van hen willen zien bungelen aan een touwtje
Maar dan zou je het hele wetboek moeten aanpassen ten opzichte van mishandeling, zware mishandeling is dat als je iemand blijvend letsel of langer dan 6 weken arbeidsongeschik maakt.
Dus als ik met jou in gevecht zou zijn en ik breek je neus of arm ofzo, dan staat dat gelijk aan zware mishandeling, daar zou jij dus de doodstraf voor willen

[ Bericht gewijzigd door DebraamakaBalletje op woensdag 28 juli 2010 @ 09:04 ]
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:38 schreef MrDrako het volgende:
Moordenaars waarvan 100% vast staat dat zij het waren moeten gewoon afgemaakt worden. opsluiten kost alleen maar geld.
Kan je iemand wel levenslang opsluiten in een leeuwenkuil vol zware criminelen als het niet 100% zeker is?
Er is in het recht geen marge voor fouten maar fouten gebeuren toch.
userIcon
Doodstraf is verspilling van grondstoffen. Zware criminelen die in de bak zitten kunnen beter geoogst worden om hun organen. Wat dat betreft zijn de Chinezen toch een stuk beter bezig.
Neemt iemand die geitenwollen sokken van Amnesty International nog serieus dan?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:42 schreef Spherios het volgende:
ik zou zeggen..snel terug invoeren in Nederland
Mooi, dan testen we de guilotine even het jouw graatloze nekkie.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:42 schreef Spherios het volgende:
ik zou zeggen..snel terug invoeren in Nederland
Altijd lekker dom.
Zie je nu echt voor je dat in Nederland doodstraffen worden uitgevoerd? Echt?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:47 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Ja vergeet vooral de kosten van alle keren dat ze in beroep gaan etc.
Zij kunnen ook in beroep gaan wanneer ze tot jarenlang achter de tralies zijn veroordeeld.
zie het niet voor me, dat het weer ingevoerd word, maar bepaalde personen mogen van mij de kogel krijgen. En dan heb ik het niet over die vervelende buurman met z'n stereo, maar bijvoorbeeld een moordenaar (uiteraard met omonstotelijk bewijs, denk aan DNA enz.)

En iedereen die gereageerd heeft tegen mijn standpunt, kom s met een onderbouwde mening ipv dit soort kansloze posts....
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:15 schreef Tits.or.GTFO het volgende:
Doodstraf is verspilling van grondstoffen. Zware criminelen die in de bak zitten kunnen beter geoogst worden om hun organen. Wat dat betreft zijn de Chinezen toch een stuk beter bezig.
Ik heb heul lang geleden een film genaamd 'Body parts' gezien op Canal+.
Een man krijgt na een auto ongeluk de arm van een ter dood veroordeelde seriemoordenaar aangenaaid.
Vervolgens proberen de getransplanteerde lichaamsdelen weer bij elkaar te komen door hun nieuwe eigenaren te vermoorden.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:47 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Ja vergeet vooral de kosten van alle keren dat ze in beroep gaan etc.
Bij levenslang gebeurt dat gelukkig nooit, of wel?
quote:
.....maar het land wordt door internationale rechtengroepen als Amnesty International .......
Van buitenstaanders moet je je nooit wat aantrekken.
En wij kunnen daar een voorbeeld aan nemen, voer de doodstraf maar weer in hier.
userIcon
Japan : een van de weinige geindustrialiseerde landen waar misdadigers niet zo opgehemeld worden als in Europa. We zijn hier nog steeds niet af van het waan-idee dat het allemaal de schuld van de maatschappij is. Tuig moet worden opgeruimd.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Doodstraf kost nog meer.
Heb je daar een berekening voor, kan je dat staven?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:32 schreef Ylon het volgende:
[..]


Van buitenstaanders moet je je nooit wat aantrekken.
En wij kunnen daar een voorbeeld aan nemen, voer de doodstraf maar weer in hier.
Waarmee onze regering ( ) zich dus wel iets van buitenstaanders moet gaan aantrekken
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Doodstraf kost nog meer.
Eénmalige aanschaf van een touw, meer niet !!!
userIcon
Er zijn 6.8 tot 7 miljard mensen, jongens. Er is dan ook helemaal niets mis met het selectief doden van mensen.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:20 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]


Mooi, dan testen we de guilotine even het jouw graatloze nekkie.
Nee, beter de nek van Mohammed B of Volkert van de G. of de moordenaar van Hans v. Wierden of de moordenaar van Jesse Dingemans, om er zo maar een paar te noemen !!
userIcon
quote:
Kazuo Shinozawa (59) werd in een gevangenis in Tokio opgehangen. Hij was veroordeeld voor het in brand steken van een juwelier in 2000. Zes vrouwen vonden hierbij de dood. Ook Hidenori Ogata (33) werd in Tokio opgehangen.
Opgehangen ? Niet eens zanmato ?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:43 schreef muppetshow het volgende:

Heb je daar een berekening voor, kan je dat staven?
Mankeert je wat aan je google-vinger?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:40 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Doodstraf kost nog meer.
Ja, dat wordt vaak gezegd, maar is echt niet zo. De enige keer wanneer dit zo is, is als iemand heel lang (20+ jaar oid) in de dodencel zit, want door de extra beveiliging e.d. zijn die cellen duurder dan normale cellen.

Wanneer je iemand binnen een paar jaar ter dood brengt, is dit natuurlijk goedkoper dan levenslang opsluiten.

Ik ben tegen de doodstraf, simpelweg omdat er nog steeds mensen onschuldig veroordeeld worden. Het is al erg genoeg als die 10 jaar onterecht in de cel zitten, maar onterecht vermoorden? Dan ben je toch net zo erg als de persoon die je (denkt te) vermoord(en)?
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:50 schreef Acinonyx het volgende:

[..]


Opgehangen ? Niet eens zanmato ?
Nee men klaagt over de hoge kosten en dan wil jij Yojimbo een kapitaal aan Gil betalen terwijl je niet eens zeker weet of hij zanmato gebruikt.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:47 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]


Ja vergeet vooral de kosten van alle keren dat ze in beroep gaan etc.
sukkel
userIcon
Met de huidige forensische technieken komt het weinig voor dat mensen onterecht worden veroordeeld. Ik ben wel voor de invoering van de doodstraf.
Natuurlijk: het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
In Nederland smijten we miljoenen over de balk om dit soort malloten voor grof geld te laten "behandelen", waarna ze worden losgelaten op de samenleving. Dan liever executeren!
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:43 schreef muppetshow het volgende:
[..]


Heb je daar een berekening voor, kan je dat staven?
Stond een paar jaar geleden een artikel ergens (Time?) dat door tijd in de dodencel, organisatie van de executie, veiligheidsmaatregelen erbij etc, de gemiddelde doodstraf (in de VS) bijna net zoveel kost als het gemiddeld levenslang.
Voor dit soort mensen heb ik geen medelijden. Opknopen is eerlijker.

http://www.youtube.com/watch?v=pE3t7u9qvuQ
(Geen bloederig filmpje maar je ziet wel enkele moorden)
userIcon
In mijn wereld zou de doodstraf ook bestaan.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 10:06 schreef Mr-Mackey het volgende:
Met de huidige forensische technieken komt het weinig voor dat mensen onterecht worden veroordeeld. Ik ben wel voor de invoering van de doodstraf.
Natuurlijk: het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
In Nederland smijten we miljoenen over de balk om dit soort malloten voor grof geld te laten "behandelen", waarna ze worden losgelaten op de samenleving. Dan liever executeren!
Is 'weinig' niet genoeg om het niet te willen? Daarnaast moet je wel een blind vertrouwen in justitie hebben en moet je justitiele apparaat onfeilbaar zijn natuurlijk. En dat laatste, blijkt keer op keer maar weer, is niet het geval. Althans niet in ons land.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:57 schreef Vengerr het volgende:
[..]

Nee men klaagt over de hoge kosten en dan wil jij Yojimbo een kapitaal aan Gil betalen terwijl je niet eens zeker weet of hij zanmato gebruikt.
You made my day
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:57 schreef Vengerr het volgende:
[..]

Nee men klaagt over de hoge kosten en dan wil jij Yojimbo een kapitaal aan Gil betalen terwijl je niet eens zeker weet of hij zanmato gebruikt.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:45 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Waarmee onze regering ( ) zich dus wel iets van buitenstaanders moet gaan aantrekken
Neehoor, dat beslis je gewoon zelf als regering. Omdat het een terechte straf is voor (massa)moordenaars.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 10:26 schreef heracles het volgende:
Voor dit soort mensen heb ik geen medelijden. Opknopen is eerlijker.

http://www.youtube.com/watch?v=pE3t7u9qvuQ
(Geen bloederig filmpje maar je ziet wel enkele moorden)
Deze criminelen hebben duidelijk hun recht op leven verkwanseld. Niet veel kosten aan spenderen.
man JianniB (Redactie Frontpage) 28-07-2010 @ 11:16 fotoboek no homepage
userIcon
Verlagen we ons niet tot het niveau van moordenaars als we moord bestraffen met moord? We trekken een lijn wat er niet met onze medemensen gedaan mag worden...en de regering voert het zelf uit als ze de doodstraf hebben. Daarom denk ik dat ik tegen de doodstraf ben.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:46 schreef Interloper het volgende:
Er zijn 6.8 tot 7 miljard mensen, jongens. Er is dan ook helemaal niets mis met het selectief doden van mensen.
Goed, beginnen we bij jou.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 10:32 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Is 'weinig' niet genoeg om het niet te willen? Daarnaast moet je wel een blind vertrouwen in justitie hebben en moet je justitiele apparaat onfeilbaar zijn natuurlijk. En dat laatste, blijkt keer op keer maar weer, is niet het geval. Althans niet in ons land.
Dat klopt inderdaad. De Nederlandse justitie is dan ook totaal niet onafhankelijk.
In Nederland is inderdaad geen plaats voor de doodstraf, zolang die huidige prutsers de rechtbanken bemannen. Lekenrechtspraak zou veel beter zijn.

Overigens ben ik wel voor eht per direct aschaffen van TBS.
Het Nederlandse krankzinnige systeem van rehabilitatie moet dan ook op de schop. Het is van de gekke dat de belastingbetaler enorme bedragen moet ophoesten, terwijl zij totaal niet beschermd wordt. Lange straffen en bij recidive permanent uit de samenleving verwijderen. Wij betalen, dus zouden we ook moeten kunnen bepalen!
50  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia18
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend46
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden