Parlement Catalonië stemt over stierenvechten

Nederland • Geschreven door ANP op 28-07-2010 @ 08:03
print 

Het parlement van de Spaanse autonome regio Catalonië stemt vandaag over een verbod op stierenvechten. Het lijkt erop dat de meeste parlementariërs in zullen stemmen met de ban.

Als het regionale parlement inderdaad het stierenvechten verbiedt, is dat voor het eerst op het vasteland van Spanje. Andere regio's zouden het voorbeeld van Catalonië kunnen volgen. Critici stellen echter dat Catalonië alles wat Spaans is in de ban doet en de discussie niets te maken heeft met dierenwelzijn.

Activisten leverden eerder 180.000 handtekeningen aan bij het Catalaanse parlement om hun eis voor een ban op het stierenvechten kracht bij te zetten. Ze voerden actie onder de naam Genoeg!

Volgens het Comité Anti Stierenvechten worden in Spanje jaarlijks 30.000 stieren mishandeld en gedood tijdens het stierenvechten en op fiësta's, zoals de stierenloop in Pamplona.


Bron: ANP


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

2664 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ik las eerst Californie Ik dacht al sinds wanneer hebben ze stierenvechten in Amerika?
userIcon
Laten we hopen dat aan deze middeleeuwse dierenmarteling snel een einde komt.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:16 schreef Zigger het volgende:
Laten we hopen dat aan deze middeleeuwse dierenmarteling snel een einde komt.
Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
zou mooi zijn, gaat echt nergens over die "sport"
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:27 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
Ik denk dat de stier het hier niet mee eens is...

Lekker stoppen dat stierenvechten...
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:27 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
Lekkere kans heb je, als je gedrogeerd bent en met een dolk in je nek, ongewapend tegen een fitte, bewapende kerel 'mag' vechten.

Ik heb niks tegen het afmaken van dieren. Daarom eet ik ook mijn hamburgertjes nog. Ik heb wel iets tegen het nodeloos doodmartelen van dieren. En daarom hoop ik dat de mensen in Catalonië verstandig zijn vandaag
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:27 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
Nou wat een vechtkans. De stier wordt of van tevoren gedrogeerd of moe gemaakt. Hij krijgt van die speren in zijn rug, nee dat is lekker vechten. Bovendien vindt niet iedereen in Spanje DAT een eer.
userIcon
Wat een gejank weer. Het is een traditie, net zoals we hier een blanke man met een mijter en een hele groep negroïde knechten vereren. Daar moet je niets aan veranderen.

En het is onzin om te zeuren over die paar stieren terwijl we hier ook massa's koeien fokken voor de slacht.
userIcon
Ik hoop dat er een ban komt.
Stierenvechten.
Alleen idioten doen dat of kijken er met plezier naar.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:27 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
Ja, precies. Het gebeurt ook regelmatig dat er mensen sterven, of dat de matador gespietst wordt. Laatst nog, je zag een hoorn gewoon via zijn nek weer uit zijn mond komen. Het is geen eerlijk gevecht, maar kansloos zijn de stieren zeker niet.
quote:
Ze voerden actie onder de naam Genoeg!
Serieus? Ik wist niet dat ze zo anti-spaans waren dat ze Nederlands zijn gaan spreken
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:20 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat een gejank weer. Het is een traditie, net zoals we hier een blanke man met een mijter en een hele groep negroïde knechten vereren. Daar moet je niets aan veranderen.

En het is onzin om te zeuren over die paar stieren terwijl we hier ook massa's koeien fokken voor de slacht.
Maar wij maken daarbij niets dood. Is toch een klein verschil tussen stierenvechten en sinterklaas.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Ja, precies. Het gebeurt ook regelmatig dat er mensen sterven, of dat de matador gespietst wordt. Laatst nog, je zag een hoorn gewoon via zijn nek weer uit zijn mond komen. Het is geen eerlijk gevecht, maar kansloos zijn de stieren zeker niet.
Uiteindelijk wordt die stier toch gedood of ie de matador nou te pakken heeft gehad of niet. Ze laten hem echt niet leven nadat ie de matador verslagen heeft, dat zou wel eerlijker zijn, nog steeds zijn de kansen dan niet gelijk.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Ja, precies. Het gebeurt ook regelmatig dat er mensen sterven, of dat de matador gespietst wordt. Laatst nog, je zag een hoorn gewoon via zijn nek weer uit zijn mond komen. Het is geen eerlijk gevecht, maar kansloos zijn de stieren zeker niet.
Niet kansloos? Wordt er wel eens een stier weer vrijgelaten dan? Kunnen ze een gevecht overleven?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:27 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het hangt helemaal af vanuit welk perspectief je het bekijkt. Jij bent afgeschermd van iedere vorm van dieren leed. De meeste mensen kunnen het slachten van dieren ook niet aan zien, maar eten wel vrolijk hun hamburgertje. In Spanje zien ze het stieren vechten als een eer. Zowel naar de matadore als naar de stier. De stier krijgt een vecht kans. Een kans zich te verweren. Een kans die het meeste vee zal moeten missen. Eerbied voor de stier die op je bord zal verschijnen vindt ik geen slechte zaak. En ik vindt dat je het als vleeseter toch minstens een keer gezien moet hebben.
Ben een echte vleeseter maar dit heeft totaal niets met vlees eten te maken.
Die helden van jou zijn gewoon watjes eerste klas.

Die stieren worden eerst voorbereid door ze met verzwaarde jutten zakken op de nek te slaan zodat de nekspieren aardig verzwakt zijn.
Ook worden de ogen vooraf bewerkt met zout water zodat ze minder kunnen zien.
Daarna komen die gasten met de korte speren, en weer in de nek.
Gevolgd door de gasten op het paard ( of andersom, boeit niet ) die weer de nek aanvallen.
En als laatse komt de 'held" om het af te maken !!

nou nou, echte helden hoor.

Hoe eerder dit is afgelopen hoe beter het is !!

Ik heb 100 maal meer respect voor de Amerikaanse stierenrijders, oké, het is ook niet 100% in orde maar die hebben tenminste het lef om op een niet-verwakte stier te rijden en de stier word in elk geval beter behandeld als in Spanje !!
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 08:16 schreef Zigger het volgende:
Laten we hopen dat aan deze middeleeuwse dierenmarteling snel een einde komt.
JA laten we allemaal partij voor de dieren stemmen om onze muggen en vliegen te beschermen tegen middeleeuwse diermartelingen!

OF hebben de moslims het gedaan?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:44 schreef vossertje_nl het volgende:
[..]


JA laten we allemaal partij voor de dieren stemmen om onze muggen en vliegen te beschermen tegen middeleeuwse diermartelingen!

OF hebben de moslims het gedaan?
Nog dronken van gisteren?

OT: Goede zaak als dat verbod doorgaat. Het boeit niet of ze het doen uit anti-Spaanse sentimenten of voor 'liefde' voor dieren, als ze het maar verbieden.

Ik ben voor stierenvechten wanneer die stier totaal niet verzwakt wordt (hierboven staan al een paar manieren waarop ze dat doen), alleen de matador in de arena is en de stier zijn leven in de wei mag slijten als hij het gevecht wint.
userIcon
quote:
Volgens het Comité Anti Stierenvechten worden in Spanje jaarlijks 30.000 stieren mishandeld en gedood tijdens het stierenvechten en op fiësta's, zoals de stierenloop in Pamplona.
zo veeeeeel????
kutspanjaarden!
userIcon
Goede zaak. Het koosjer om zeep helpen van stieren ter lering ende vermaek is niet meer van deze tijd.
quote:

Volgens het Comité Anti Stierenvechten worden in Spanje jaarlijks 30.000 stieren mishandeld en gedood tijdens het stierenvechten en op fiësta's, zoals de stierenloop in Pamplona.
Het stierenvechten wordt in heel Spanje nog maar op een paar plaatsen uitgevoerd, tenzij er in lokale dorpjes ook heel veel aan stierenvechten wordt gedaan waar ik geen kijk op heb. Maar 30.000 is dan nog steeds een heel groot getal dat ik niet zie hoe je dat kan bereiken. Dat getal vertrouw ik niet echt. In Catalunya was het volgens mij al min of meer in de ban, kennelijk officieus aangezien ze er nu officieel over gaan stemmen.

Anyway, het is de Spaanse cultuur waar ik best wel respect voor kan opbrengen en waarvan ik niet vind dat wij daar wat over te vertellen hebben.
Ok, als de Eurozone straks gesplitst wordt in een Neuro en Zeuro zone, dan mag Catelonie ook met de Neuro meedoen. Ze werken daar tenslotte ook harder / efficienter dan de Spanjolen.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 10:35 schreef Vitalogy het volgende:
[..]


Het stierenvechten wordt in heel Spanje nog maar op een paar plaatsen uitgevoerd, tenzij er in lokale dorpjes ook heel veel aan stierenvechten wordt gedaan waar ik geen kijk op heb. Maar 30.000 is dan nog steeds een heel groot getal dat ik niet zie hoe je dat kan bereiken. Dat getal vertrouw ik niet echt. In Catalunya was het volgens mij al min of meer in de ban, kennelijk officieus aangezien ze er nu officieel over gaan stemmen.

Anyway, het is de Spaanse cultuur waar ik best wel respect voor kan opbrengen en waarvan ik niet vind dat wij daar wat over te vertellen hebben.
In Castilië worden nog altijd zo'n 1000 evenementen gehouden, en in Andalusië een kleine 700. Tel daarbij San Fermin op, plus de evenementen in de andere regio's, en je komt makkelijk aan 2500 evenementen. En dat gaat dan niet altijd om maar één stier...

Overigens was er in Barcelona deze zomer nog altijd een compleet seizoen afgewerkt, waarschijnlijk als statement tegen het verbod. Omdat het verlies draaide was het een paar jaar geleden stopgezet, en de bouw van nieuwe arena's was al verboden.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:20 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat een gejank weer. Het is een traditie, net zoals we hier een blanke man met een mijter en een hele groep negroïde knechten vereren. Daar moet je niets aan veranderen.

En het is onzin om te zeuren over die paar stieren terwijl we hier ook massa's koeien fokken voor de slacht.
De vergelijking slaat kant nog wal.
Het is dierenmishandeling en niets anders dan dat. Dan mag het een traditie wezen, maar dit moet gestopt worden.
Die matadors zijn gemaakte helden. Ze durven het niet 'alleen' op te nemen tegen een fitte stier. Daar zijn ze te laf voor.
En zoals reeds hierboven vermeld, de stieren worden eerst 'bewerkt', zodat ze niet 100% fit meer zijn.

Een laffe show dat is het.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:43 schreef ipne-eschellesjek het volgende:
[..]


Ben een echte vleeseter maar dit heeft totaal niets met vlees eten te maken.
Die helden van jou zijn gewoon watjes eerste klas.

Die stieren worden eerst voorbereid door ze met verzwaarde jutten zakken op de nek te slaan zodat de nekspieren aardig verzwakt zijn.
Ook worden de ogen vooraf bewerkt met zout water zodat ze minder kunnen zien.
Daarna komen die gasten met de korte speren, en weer in de nek.
Gevolgd door de gasten op het paard ( of andersom, boeit niet ) die weer de nek aanvallen.
En als laatse komt de 'held" om het af te maken !!

nou nou, echte helden hoor.

Hoe eerder dit is afgelopen hoe beter het is !!

Ik heb 100 maal meer respect voor de Amerikaanse stierenrijders, oké, het is ook niet 100% in orde maar die hebben tenminste het lef om op een niet-verwakte stier te rijden en de stier word in elk geval beter behandeld als in Spanje !!
userIcon
Het catalaans parlament heeft gesproken! Stierenvechten wordt verboden. 68 stemmen voor 55 tegen. !!!

Zie http://twitter.com/WSPA_NL
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:43 schreef ipne-eschellesjek het volgende:
Ik heb 100 maal meer respect voor de Amerikaanse stierenrijders, oké, het is ook niet 100% in orde maar die hebben tenminste het lef om op een niet-verwakte stier te rijden en de stier word in elk geval beter behandeld als in Spanje !!
Vind je? En denk je? Met die stieren wordt ook gerommeld.
userIcon
verbieden die hap!
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:43 schreef ipne-eschellesjek het volgende:
[..]


Ben een echte vleeseter maar dit heeft totaal niets met vlees eten te maken.
Die helden van jou zijn gewoon watjes eerste klas.

Die stieren worden eerst voorbereid door ze met verzwaarde jutten zakken op de nek te slaan zodat de nekspieren aardig verzwakt zijn.
Ook worden de ogen vooraf bewerkt met zout water zodat ze minder kunnen zien.
Daarna komen die gasten met de korte speren, en weer in de nek.
Gevolgd door de gasten op het paard ( of andersom, boeit niet ) die weer de nek aanvallen.
En als laatse komt de 'held" om het af te maken !!

nou nou, echte helden hoor.

Hoe eerder dit is afgelopen hoe beter het is !!

Ik heb 100 maal meer respect voor de Amerikaanse stierenrijders, oké, het is ook niet 100% in orde maar die hebben tenminste het lef om op een niet-verwakte stier te rijden en de stier word in elk geval beter behandeld als in Spanje !!
Hoe kom je bij die onzin?
De stieren hebben tot de laatste dag alle vrijheid. En worden goed verzorgd.
Alleen de laatste 2 uur staan ze in een donker hok, zodat ze feller reageren als ze buiten komen.

Die onzinverhalen dat ze voor de vecht worden mishandel is totaal niet waar.
Ik heb 7 jaar in Spanje gewoond en het van direct dichtbij meegemaakt.

Bij het stierenvechten wordt altijd de picador uitgefloten, want die prikt de stier een gaatje in de nek, waar de toteador zijn lans in steekt.

En het ziet er niet altijd even fris uit, maar in de arena heeft de stier nog een kans. Heb vaak genoeg gezien hoe een toreador op de hoorns werd genomen en van knie tot lies helemaal open lag. Ik juichde dan altijd, wat ook weer de bedoeling niet is in Spanje. Ik vond dat zo'n stier de vrijheid terug moest krijgen.
userIcon
Ze worden slim daar.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 11:24 schreef Curchulain het volgende:
[..]

In Castilië worden nog altijd zo'n 1000 evenementen gehouden, en in Andalusië een kleine 700. Tel daarbij San Fermin op, plus de evenementen in de andere regio's, en je komt makkelijk aan 2500 evenementen. En dat gaat dan niet altijd om maar één stier...

Overigens was er in Barcelona deze zomer nog altijd een compleet seizoen afgewerkt, waarschijnlijk als statement tegen het verbod. Omdat het verlies draaide was het een paar jaar geleden stopgezet, en de bouw van nieuwe arena's was al verboden.
Hebben ze dan nog een arena in Barcelona? de laatste keer dat ik er was stond die in de steigers.
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 09:31 schreef DaMook het volgende:
[..]


Maar wij maken daarbij niets dood. Is toch een klein verschil tussen stierenvechten en sinterklaas.
En daarnaast is het bewust ''traditioneel'' sadisme met voorbedachte rade.
Het is gewoon barbaars vermaak net zoals de romeinen met Christenen en leeuwen deden vroeger.
userIcon
Het is verboden!
userIcon
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 10:57 schreef Poekieman het volgende:
Ok, als de Eurozone straks gesplitst wordt in een Neuro en Zeuro zone, dan mag Catelonie ook met de Neuro meedoen. Ze werken daar tenslotte ook harder / efficienter dan de Spanjolen.
Met als nadeel natuurlijk dat catalonie nog deel uitmaakt van spanje, en het wel erg ingewikkeld wordt als je per regio moet gaan bekijken wie met welke euro mee mag doen.
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden