'Zelftest darmkanker niet betrouwbaar'

MedischNederland • Geschreven door Novum op 27-07-2010 @ 22:00
print 

KWF Kankerbestrijding waarschuwt voor zelftesten die dikkedarmkanker moeten opsporen. De tests die op de markt zijn, zouden niet volledig betrouwbaar zijn. Bovendien vindt KWF Kankerbestrijding dat bij het vaststellen van een ernstige ziekte als kanker altijd een arts betrokken moet zijn.

"Kanker is geen ziekte die je met een zelftest vaststelt", aldus een woordvoerder. "Wij zijn in principe voorstander van vroege herkenning van kanker, maar de gezondheidszorg is in Nederland zo ingericht dat mensen hiervoor naar de dokter kunnen. Daar zijn geen commercieel verkrijgbare tests voor nodig."

Momenteel zijn meerdere zelftests voor dikkedarmkanker op de markt. Volgens de organisatie springen commerciële partijen in het gat dat demissionair minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) heeft achtergelaten. "Zolang er niet snel een landelijk screeningsprogramma komt, kun je wachten op dit soort tests", stelt de woordvoerder. "Al jaren pleiten wij voor een landelijk programma voor iedereen boven de 55 jaar. Klink heeft dit tot 2019 uitgesteld, onder meer om financiële redenen. Jaarlijks zouden veertienhonderd doden voorkomen kunnen worden."


Bron: Novum


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

3511 views / 31 reacties
Reacties op dit bericht
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
100 Verschillende soorten kanker, en het enige waar men zich druk om maakt is de oorzaak van longkanker.
userIcon
Je kan één test heel makkelijk zelf doen maar hij is alleen voor mannen.
Steek je vinger in je kont, vind je het lekker dan ben je een k*****homo.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:06 schreef couch_potato het volgende:
Je kan één test heel makkelijk zelf doen maar hij is alleen voor mannen.
Steek je vinger in je kont, vind je het lekker dan ben je een k*****homo.
Te zielig dit.
userIcon
Als je alle rapporten zou lezen omtrent alle mogelijke ziektes en slechte gewoontes en met hoeveel doden ze wel niet kunnen voorkomen als we overal op testen of ergens mee stoppen, dan moeten er wel weer doden opstaan anders kloppen de gegevens niet.

Probleem is denk ik dat er veel ziektes zijn die dodelijk zijn, en waarop getest kan worden dit kost alles bij elkaar vreselijk veel geld. Als we mensen nu de keuze geven om overal op getest te worden, of zelfs in de toekomst verplichten om die tests te doen wat zou dat dan doen met de premie?

Hoe vreselijk het ook is voor iemand die een ernstige of dodelijke ziekte krijgt, ergens ligt naar mijn gevoel toch een verzadigingspunt in hoeveel we zouden moeten/kunnen doen aan preventie.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:07 schreef D-v-Z het volgende:
[..]

Te zielig dit.
Gezien z'n post history is er nog nooit iets nuttigs uit gekomen

Zoiets belangrijks uitstellen om financiële redenen?
Misschien eens besparen op alle andere onzin die ze bedenken?

Misschien had hij iets minder griepvaccins moeten kopen?
En zo worden er nog tig miljard over de balk gesmeten
Ik weet een oplossing.. Als we nu eens minder verspillen aan defensie en buitenlandse zaken?

Lijkt me nuttiger om eerst alles in EIGEN LAND in orde te krijgen voor we ons zorgen gaan maken over het buitenland. Kan me echt geen ruk interesseren wat ze daar uitvoeren of wat er mis gaat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:03 schreef SolidArt het volgende:
100 Verschillende soorten kanker, en het enige waar men zich druk om maakt is de oorzaak van longkanker.
Naja, roken en asbest veroorzaken niet alleen longkanker.
man mouthman (Redactie Frontpage) 27-07-2010 @ 22:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Momenteel zijn meerdere zelftests voor dikkedarmkanker op de markt. Volgens de organisatie springen commerciële partijen in het gat dat minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) heeft achtergelaten.
WTF?
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]


Naja, roken en asbest veroorzaken niet alleen longkanker.
Nee, maar het eten van vlees wat wij eten (opgefokte dieren door hormonen) de fabrieken die gebouwd worden, de roestbakken uit polen, de chemische medicijnen die mensen krijgen voorgeschoteld, etc. etc. doen genoeg schade toe lijkt me.

Hier wordt niets in onderzocht volgens mij.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:03 schreef lawinepijl het volgende:
Klink heeft dit tot 2019 uitgesteld, onder meer om financiële redenen. Jaarlijks zouden veertienhonderd doden voorkomen kunnen worden

Nouja zeg ruim 12.000 doden op zijn geweten.
Onzin, ze zijn nu bezig met een onderzoek in Rotterdam en Amsterdam om te kijken of mensen überhaupt interesse hebben in een test. Mijn ouders hebben al een uitnodiging gekregen. Niet bepaald een test die je voor de lol even laat doen....
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:17 schreef SolidArt het volgende:
[..]


Nee, maar het eten van vlees wat wij eten (opgefokte dieren door hormonen) de fabrieken die gebouwd worden, de roestbakken uit polen, de chemische medicijnen die mensen krijgen voorgeschoteld, etc. etc. doen genoeg schade toe lijkt me.

Hier wordt niets in onderzocht volgens mij.
en niet te vergeten alle medicijnresten in ons drinkwater....
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:28 schreef lawinepijl het volgende:
[..]

Zeg je dat ook als je zelf kanker hebt?
ja
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:28 schreef lawinepijl het volgende:
[..]

Zeg je dat ook als je zelf kanker hebt?
Wat goed is voor de wereld hoeft niet perse goed voor mij te zijn.

Globaal gezien zouden we met wat minder mensen veel beter af zijn, maar ik ben ook eerlijk genoeg dat ik hoop dat ik niet de eerste ben die die verlichting zal veroorzaken.
userIcon
55 jaar. Mijn vader kreeg op zijn 43e darmkanker en is hier ook aan overleden. Het komt dus ook zeker bij jongere mensen voor. Ik word in november 30 en laat me vanaf dan 1 x per 6 maanden testen. Het interesseert me niet wat het me kost. En Klink is gewoon een ontzettende tyfuslul. Wel voor Piet Snot miljoenen aan waardeloze vaccins uitgeven, maar dit vind meneer niet nodig. Echt, ik krijg meer en meer een hekel aan die vent.
man mouthman (Redactie Frontpage) 27-07-2010 @ 22:48 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26 schreef jdd het volgende:
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


[]afbeelding]
Ja lekker makkelijk lullen als je zelf geen terminale vorm van kanker hebt.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26 schreef jdd het volgende:
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


[]afbeelding]
Denk dat je heel, heel andere meningen erop nahoudt als je het eenmaal zelf krijgt. Niet dat ik je het toewens, maar denk a.u.b. over wat voor een ramp het is voor de patienten en nabestaanden.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26 schreef jdd het volgende:
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


[]afbeelding]
Wij zijn toch onderdeel van die natuur? Je praat nu net of wij erboven staan.

Ik ben blij dat er zoiets als de borstenbus bestaat moet voor andere kankersoorten ook te doen zijn.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26 schreef jdd het volgende:
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


[]afbeelding]
Prima, zodra jij ziek wordt géén apotheken, huisartsen of ziekenhuizen.

BTW: de groei van de wereldbevolking neemt in rap tempo af. Je ziet in jouw grafiekje drie lijnen: de rode kun je vergeten, die is volslagen onmogelijk. De waarheid ligt ergens tussen de oranje en de groene lijn, dus het probleem wordt nu al steeds kleiner.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:52 schreef dadoc het volgende:
[..]

Prima, zodra jij ziek wordt géén apotheken, huisartsen of ziekenhuizen.

BTW: de groei van de wereldbevolking neemt in rap tempo af. Je ziet in jouw grafiekje drie lijnen: de rode kun je vergeten, die is volslagen onmogelijk. De waarheid ligt ergens tussen de oranje en de groene lijn, dus het probleem wordt nu al steeds kleiner.
Rap is wat anders, maar het loopt af ja:




Maar als je de afgelopen 4000 jaar bekijkt:

Fail dit. Alsof je jezelf gaat testen op iets dat je niet voelt en er dus niet is. Dan ga je jezelf toch geen ziekte aan laten meten door zo'n test. Zoek je dan naar problemen of niet. Niet gelukkig genoeg of juist te gelukkig?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:26 schreef jdd het volgende:
En daarom is er nu zoveel honger en armoede in de wereld. De aarde kan zoveel mensen niet aan. Laat de natuur toch zijn werk doen. !!


[]afbeelding]
Wat als die natuur met jou zou beginnen, VVD'ert?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:29 schreef jdd het volgende:
[..]


ja
Jij liegt,achterbaks schepsel dat je er bent.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:51 schreef BeterHigh het volgende:
[..]


Denk dat je heel, heel andere meningen erop nahoudt als je het eenmaal zelf krijgt. Niet dat ik je het toewens, maar denk a.u.b. over wat voor een ramp het is voor de patienten en nabestaanden.
Nou, ik wens het jdd wel toe, geen softie wezen hè?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:32 schreef fratsman het volgende:
55 jaar. Mijn vader kreeg op zijn 43e darmkanker en is hier ook aan overleden. Het komt dus ook zeker bij jongere mensen voor. Ik word in november 30 en laat me vanaf dan 1 x per 6 maanden testen. Het interesseert me niet wat het me kost. En Klink is gewoon een ontzettende tyfuslul. Wel voor Piet Snot miljoenen aan waardeloze vaccins uitgeven, maar dit vind meneer niet nodig. Echt, ik krijg meer en meer een hekel aan die vent.
Het ligt niet aan hem maar aan de Nederlandse bond voor Tandartsen. Waarom wel 2 keer per jaar naar die vent en nooit een algehele bodyscan? Wordt toch wakker NL
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:14 schreef ToySoldier1992 het volgende:
Ik weet een oplossing.. Als we nu eens minder verspillen aan defensie en buitenlandse zaken?

Lijkt me nuttiger om eerst alles in EIGEN LAND in orde te krijgen voor we ons zorgen gaan maken over het buitenland. Kan me echt geen ruk interesseren wat ze daar uitvoeren of wat er mis gaat.
Jij bent de goede naar waar ik al jaren naar op zoek bent, eindelijk nog een ander die een heldere geest heeft om het zo maar te zeggen. Chapeau!
en nou de rest van de soorten kanker nog...en we komen ergens...
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden