Obama: niets nieuws in gelekte documenten

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 27-07-2010 @ 21:45
print 

De Amerikaanse president Barack Obama heeft dinsdag voor het eerst in het openbaar zijn bezorgdheid geuit over het lekken van geheime dossiers van de Amerikaanse strijdkrachten. De president zei echter ook dat in de documenten geen informatie staat die niet al onderdeel is van het debat over de oorlog in Afghanistan. Obama zei voorts dat de informatie 'mogelijk individuen of operaties in gevaar kan brengen'.

Klokkenluiderswebsite Wikileaks zette maandag ruim negentigduizend geheime dossiers van de Amerikaanse strijdkrachten over de oorlog in Afghanistan online. De documenten gaan over de Amerikaanse militaire inzet in Afghanistan in de periode 2004-2009.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia18
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend46
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

2977 views / 35 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1
Waarom weten dan veel mensen niet wat erin staat?
Ze waren toch zo "open" naar iedereen toe?
userIcon
Waarom zijn ze geheim als er niets nieuws in staat?
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:47 schreef ThaNetRunner het volgende:
Waarom weten dan veel mensen niet wat erin staat?
Ze waren toch zo "open" naar iedereen toe?
Omdat die mensen maar wat blaten zonder zich fatsoenlijk te informeren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:49 schreef TheaTraal het volgende:
Waarom zijn ze geheim als er niets nieuws in staat?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:47 schreef ThaNetRunner het volgende:
Waarom weten dan veel mensen niet wat erin staat?
Ze waren toch zo "open" naar iedereen toe?
dat in de documenten geen informatie staat die niet al onderdeel is van het debat

Hij zegt toch nergens dat dit openbare informatie is....... of dat dit gaat over het publieke debat......

Of denken jullie dat informatie omtrent missies in de kranten komt met voluit geschreven namen van de deelnemers...
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:47 schreef ThaNetRunner het volgende:
Waarom weten dan veel mensen niet wat erin staat?
Ze waren toch zo "open" naar iedereen toe?
Moet iedereen dan alles weten ? Lijkt me niet dat iedereen een juist oordeel kan vellen over bepaalde operaties.

Net zoals de dossiers dat de Pakistaanse geheime dienst hier en daar de Taliban ondersteunt. Helpt dat de onderlinge verhoudingen tussen de VS en Pakistan ?

Laat een stel diplomaten van beide kanten proberen kromme zaken recht te maken. Onze mening hieromtrent ontbeert elke degelijke kennis en is volstrekt willekeurig.

Obama heeft goed gedaan met deze uitspraak. Laten we in vredesnaam hem zijn werk laten doen en niet denken dat we hem ff gaan helpen.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:54 schreef ChefAli het volgende:
[..]

Ja, niet zo gek lijkt mij...
Niet alle leden van de Pakistaanse veiligheidsdienst steunen de Taliban. Dit zijn slechts een paar individuen geweest waar verdenking op viel.

Maak je maar niet druk, Pakistan is een relatief fatsoenlijk land met politici die verder willen kijken dan wereldheerschappij.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:57 schreef lawinepijl het volgende:
[..]

Wat is er mis met terroristen opruimen?
Troll vs Troll.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:59 schreef Carliano het volgende:
[..]

Moet iedereen dan alles weten ? Lijkt me niet dat iedereen een juist oordeel kan vellen over bepaalde operaties.

Net zoals de dossiers dat de Pakistaanse geheime dienst hier en daar de Taliban ondersteunt. Helpt dat de onderlinge verhoudingen tussen de VS en Pakistan ?

Laat een stel diplomaten van beide kanten proberen kromme zaken recht te maken. Onze mening hieromtrent ontbeert elke degelijke kennis en is volstrekt willekeurig.

Obama heeft goed gedaan met deze uitspraak. Laten we in vredesnaam hem zijn werk laten doen en niet denken dat we hem ff gaan helpen.
Ik zeg niet dat iedereen _alles_ moet weten, maar ik zeg wel dat iedereen het recht heeft om de waarheid te weten, bijvoorbeeld de burgerslachtoffers.
Als dit gewoon eerlijk verteld wordt, was de kans dat er veel protest tegen was gekomen en er andere beslissingen waren genomen.
userIcon
Heb zelf de ultra geheime, alles onthullende super stunt ook gemist, louter gemier dat er in een oorlog blijkbaar onschuldige mensen doodgaan, dat SF eenheden zonder enig verloop van rechtsgang missies kunnen uitvoeren, dat de Taliban ook wapens hebben en dat zowel de ISI en Iran niet geheel onschuldig zijn.

Wat een onthulling.

En ja, het wereldwijd publiceren van namen van Afghanen die de ISAF van informatie voorzien, helpen met het vertalen en daarnaast het beginpunt zijn bij de creatie van een stabiel land is niet echt bevorderend voor hun individuele veiligheid.
userIcon
en wikileaks denkt uberhauot nog te kunnen functioneren nu !
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:13 schreef ChefAli het volgende:
[..]

Niets, maar er is we iets mis met het doden van onschuldige burgers, gevangenen vernederen op een vreselijke manier, etc.. Daar ben je het toch wel mee eens?
sinds wanneer zitten er aan een oorlog moraal regels?
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:35 schreef mschol het volgende:
[..]
sinds wanneer zitten er aan een oorlog moraal regels?
Is de moderne tijd, vroeger waren de kinderen van vandaag de vijanden van morgen. Ik ben wel blij dat we er nu genuanceerder over denken en niet lukraak alle burgers ook afknallen, maar bij oorlog horen jammer genoeg nu eenmaal onschuldige slachtoffers.
Downplayen, heet dat.

Feit is dat de complotdenkers grotendeels gelijk krijgen: die oorlogen zijn vele malen smeriger en zinlozer dan de politiek ooit toe zal geven.

En ach - voor Obama zelf zal er vast niets nieuws in staan, mag ik inderdaad hopen
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:44 schreef grindfreakje het volgende:
[..]
Is de moderne tijd, vroeger waren de kinderen van vandaag de vijanden van morgen. Ik ben wel blij dat we er nu genuanceerder over denken en niet lukraak alle burgers ook afknallen, maar bij oorlog horen jammer genoeg nu eenmaal onschuldige slachtoffers.
Tuurlijk, er bestaat niet zoiets als een schone oorlog - maar dat wil de politiek ons wel doen geloven en dat is natuurlijk foute boel. Wij, de burgers, geven uiteindelijk het mandaat voor die oorlogen dus moeten wij ook fatsoenlijk geinformeerd worden en zéker onze vertegenwoordigers: de Tweede Kamer.

Maar bovenal: juist omdat er geen schone oorlogen bestaan moeten mensen die oorlogen starten ZWAAR gestraft worden. Oorlog moet alleen toegestaan zijn als je echt niet anders kan en vervolgens toestemming krijgt van de VN. Bush en Balkenende (en nog een hele rits anderen) zouden de rest van hun leven in de cel door moeten brengen. DAN zouden we pas geloofwaardig zijn, als westerse wereld. De VS en zelfs Nederland - voorheen toch echt het braafste kindje in de klas, gidsland waren we - hebben schijt aan het internationale recht, dus waarom zou welke regeringsleider dan ook zich daar nog iets van aantrekken? Als wij zonder geldige reden, zonder toestemming - dus illegaal en onder het uitkotsen van bergen leugens vuile oorlogen mogen beginnen, dan mag iedereen dat.
userIcon
Nieuw misschien niet, maar de frequentie waarin we belogen onvolledig geïnformeerd zijn is wel schokkend.
userIcon
90.000 documenten in vijf jaar tijd zijn ± 50 documenten per dag. Je zou dan bijna gaan denken dat het aantal kopjes thee dat de kantine schenkt daar ook onder valt.
En met 845.000 mensen die toegang hebben tot dat geheime materiaal kun je je afvragen hoeveel gewicht het eigenlijk zou moeten hebben.
"Bestempel het als geheim, dan is mijn werk belangrijk," dat idee...
Vraag me af of ChefAli zich ook realiseert hoeveel Afghanen lukraak van de straat geplukt worden door hun "landgenoten" (ik noem het liever schorriemorrie) en extremistische groeperingen die daar in de regio actief zijn.

Er zijn in het geval van oorlog altijd 2 kanten van het verhaal en naar mij dunkt worden er meer Afghanen ontvoerd/gemarteld/vernederd/vermoord/verkracht/enz. door hun "landgenoten"/extremistische groeperingen dan dat de VS of de coalitie aldaar zich schuldig aan maakt....
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:53 schreef dadoc het volgende:
Downplayen, heet dat.

Feit is dat de complotdenkers grotendeels gelijk krijgen: die oorlogen zijn vele malen smeriger en zinlozer dan de politiek ooit toe zal geven.

En ach - voor Obama zelf zal er vast niets nieuws in staan, mag ik inderdaad hopen
Nou, vertel, wat is er precies zo ontzettend smerig en zinloos van (deze) oorlog wat niet al lang en breed bij het publiek bekend is of een weldenkend mens wel kan/mag verwachten bij een effectief oorlogs/war on terror-beleid. Waar zit het 'complot'? De zogenaamde documenten staan nu online dus je zou het kunnen aantonen.
ik wacht, iemand anders mag het ook doen.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 21:47 schreef ThaNetRunner het volgende:
Waarom weten dan veel mensen niet wat erin staat?
Ze waren toch zo "open" naar iedereen toe?
Als het op een openbare website zou staan, zou je dan vrijwillig erin verdiepen en die ruim 90.000 documenten gaan lezen...?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 00:34 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Nou, vertel, wat is er precies zo ontzettend smerig en zinloos van (deze) oorlog wat niet al lang en breed bij het publiek bekend is of een weldenkend mens wel kan/mag verwachten bij een effectief oorlogs/war on terror-beleid. Waar zit het 'complot'? De zogenaamde documenten staan nu online dus je zou het kunnen aantonen.
ik wacht, iemand anders mag het ook doen.
We schieten gewoon geen meter op met die militaire interventie maar de plaatselijke burgerbevolking komt wel bij bosjes om.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:52 schreef dennussieee het volgende:
Vraag me af of ChefAli zich ook realiseert hoeveel Afghanen lukraak van de straat geplukt worden door hun "landgenoten" (ik noem het liever schorriemorrie) en extremistische groeperingen die daar in de regio actief zijn.

Er zijn in het geval van oorlog altijd 2 kanten van het verhaal en naar mij dunkt worden er meer Afghanen ontvoerd/gemarteld/vernederd/vermoord/verkracht/enz. door hun "landgenoten"/extremistische groeperingen dan dat de VS of de coalitie aldaar zich schuldig aan maakt....
Ja of die geweldige afghanen die hun landgenoten oppakken en die als 'terroristen' afleveren bij de Amerikanen in ruil voor een bak geld..fijn volk joh, ik voel de solidariteit!
man harry64 (Redactie Frontpage) 28-07-2010 @ 04:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 22:13 schreef ChefAli het volgende:
[..]

Niets, maar er is we iets mis met het doden van onschuldige burgers, gevangenen vernederen op een vreselijke manier, etc.. Daar ben je het toch wel mee eens?
Als je dit geweld vanaf extremistische moslim kant net zo hard veroordeeld wel.
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 @ 04:19 schreef harry64 het volgende:
[..]

Als je dit geweld vanaf extremistische moslim kant net zo hard veroordeeld wel.
dude, don't feed the troll
duurt niet lang meer dan hebben de amerikanen ook liever dat hij zijn biezen pakt.........

hebben al veel...
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia18
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend46
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden