'Driekwart heckrunderen Oostvaardersplassen dood'

Nederland • Geschreven door Novum op 27-07-2010 @ 18:01
print 

Niet een kwart, maar driekwart van de heckrunderen in de Oostvaardersplassen is de afgelopen winter omgekomen. Dat concludeert de Stichting Welzijn Grote Grazers (SWGG) uit eigen tellingen. Staatsbosbeheer gaf eerder aan dat van de 548 heckrunderen er 140 het loodje legden.

De onlangs opgerichte stichting telde de runderen drie keer vanaf de grond en een keer vanuit de lucht en kwam niet verder dan honderdvijftig levende exemplaren. Volgens de stichting is de kans klein dat runderen bij de telling over het hoofd zijn gezien, omdat ze niet snel in bossen schuilen en het gebied kaal is.

De stichting is het niet eens met het beleid van Staatsbosbeheer om de dieren in het natuurgebied in Flevoland niet bij te voeren. Er is voor gekozen de natuur zijn gang te laten gaan, maar het werd de Tweede Kamer te gortig toen bleek dat naast de 140 heckrunderen 295 konikpaarden en 658 edelherten waren omgekomen. Overigens kloppen de sterftecijfers van de konikpaarden en de edelherten volgens de stichting wel.

Een Kamermeerderheid bepaalde dat de dieren moesten worden bijgevoerd. Dat besluit werd echter pas eind maart genomen, en toen kwam het gras volgens minister van Landbouw Gerda Verburg al op en konden de dieren al volop eten vinden. Verburg (CDA) liet de Kamer later weten dat het hooi nauwelijks werd gegeten.

Volgens de stichting heeft Staatsbosbeheer echter kuil, wat zuurder en vochtiger is, in plaats van hooi aangeboden. Dit zou voor de dieren vreemd ruiken waardoor ze het niet snel eten. Ook zouden de balen in zijn geheel zijn neergezet in plaats van ze uit te spreiden, waardoor het voor veel dieren moeilijk te eten is.

Daarbij zouden de zwakkere dieren niet in staat zijn geweest om de voederplaatsen nog te bereiken. Verder is volgens de stichting niet duidelijk hoe vaak hooi of kuil is gegeven.

De bewering dat er inmiddels weer genoeg gras is, zou ook niet kloppen. Veel gras zou geel in plaats van groen zijn. Het gras dat er is zou al worden opgegeten door een grote hoeveelheid ganzen.

Staatsbosbeheer stelt echter dat het hooi precies volgens wens van de Kamer is uitgedeeld, 'ook al stonden we daar niet achter', zegt een woordvoerder. Volgens haar kunnen beter de bevindingen van de commissie die de zaak onderzoekt worden afgewacht. De stichting zegt zelf met die commissie in overleg te willen.

De stichting vraagt Verburg haar beweringen te herroepen omdat ze de Kamer 'onjuist' heeft geïnformeerd. Ook zou de minister met alle gegevens naar buiten moeten komen.

'Driekwart heckrunderen Oostvaardersplassen dood'
'Driekwart heckrunderen Oostvaardersplassen dood' (Foto: Novum)

Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

5795 views / 56 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Staatsbosbeheer stelt echter dat het hooi precies volgens wens van de Kamer is uitgedeeld, 'ook al stonden we daar niet achter', zegt een woordvoerder.
Met andere woorden, ze hebben het absolute minimum gedaan zodat het nog net uit te leggen als de wens van de kamer.
Een geval voor de partij van de dieren?
Waar blijft het spoeddebat?
userIcon
quote:
Een Kamermeerderheid bepaalde dat de dieren moesten worden bijgevoerd.
Dus de Tweede Kamer houdt zich met dit soort onzin bezig? Mooie boel.
Genocide
Onbegrijpelijk...
quote:
Niet een kwart, maar driekwart van de heckrunderen in de Oostvaardersplassen is de afgelopen winter omgekomen.
quote:
Staatsbosbeheer gaf eerder aan dat van de 548 heckrunderen er 140 het loodje legden.
140 van de 548 = driekwart?

userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dus de Tweede Kamer houdt zich met dit soort onzin bezig? Mooie boel.
Als een grote organisatie als Staatsbosbeheer jammerlijk faalt, dan moet de regering inderdaad ingrijpen!
man mouthman (Redactie Frontpage) 27-07-2010 @ 18:12 fotoboek homepage
userIcon
Survival of the fittest, anyone?
Laat die dieren lekker.....is toch import.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:12 schreef mouthman het volgende:
Survival of the fittest, anyone?
Laat die dieren lekker.....is toch import.
Ik vind het wel zonde. Er hebben daar dus allemaal mooie beesten liggen wegrotten terwijl we ze ook gewoon hadden kunnen slachten en opeten.
man mouthman (Redactie Frontpage) 27-07-2010 @ 18:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het wel zonde. Er hebben daar dus allemaal mooie beesten liggen wegrotten terwijl we ze ook gewoon hadden kunnen slachten en opeten.
Das ook weer waar.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:09 schreef RedVampire het volgende:

[..]


[..]


140 van de 548 = driekwart?

Ze dachten eerst een kwart (140 van de 548), maar dat bleek later driekwart te zijn.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het wel zonde. Er hebben daar dus allemaal mooie beesten liggen wegrotten terwijl we ze ook gewoon hadden kunnen slachten en opeten.
Kapitaalvernietging inderdaad
userIcon
What the heck.......
Gewoon natuur zijn gang laten gaan... zo bouw je een sterke populatie op... de sterkste dieren hebben de winter overleefd. Die knuffelaars moeten niet zo zeiken...
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:23 schreef elkravo het volgende:
Gewoon natuur zijn gang laten gaan... zo bouw je een sterke populatie op... de sterkste dieren hebben de winter overleefd. Die knuffelaars moeten niet zo zeiken...
Ik zeggen; opheffen die voedselbanken dan maar!
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:23 schreef elkravo het volgende:
Gewoon natuur zijn gang laten gaan... zo bouw je een sterke populatie op... de sterkste dieren hebben de winter overleefd. Die knuffelaars moeten niet zo zeiken...
Yep stop honderd mongolen in een kamertje van 25 vierkante meter en de sterkste zullen overleven.
Ik zeg al die beesten bijvoederen zodat we over 10 jaar met een populatie van duizenden beesten zitten die hun kont niet meer kunnen keren. Want we zullen toch een hertje laten sterven zeg oei oei!

Zat net ook weer zo'n jammerlijk figuur op 1Vandaag te bekijken. Die denkt er dan voor gestudeerd te hebben o.i.d. (Tov de toch wel iets professionelere mannen van Staatsbosbeheer) die ook niet snapt dat je soms de populatie onder controle moet houden. Doe je dat niet met natuurlijke sterfte door voedselgebrek of ziekte dan moet je een drukjacht inzetten en dan staan dezelfde figuren weer aan het hek te zeiken dat dat OOK zieluuuuggg is voor de hertjes.

Betrof het hier een spinnenfarm waar meer dan een kwart van de vogelspinnen de winter niet had overleefd dan hadden we hier nooit een woord over gehoord. Hypocriete dierenliefhebber ben je dan.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:05 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
Een geval voor de partij van de dieren?
Waar blijft het spoeddebat?
Sorry, maar de PVDD was ook tegen!!!!! het bijvoeren van deze dieren dus ik snap niet waarvoor je dit een geval voor de PVDD vindt. Het is eerder een geval wat tegen de PVDD werkt.
userIcon
Niks natuurlijks aan, die dieren konden geen kant op daar, ze zaten opgesloten in dat gebied en die lui hebben ze laten doodhongeren, te schandalig voor woorden! Zouden ze eens met de families van de personen moeten doen die dit besloten hadden: opsluiten en 'de natuur zijn gang laten gaan'.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:23 schreef elkravo het volgende:
Gewoon natuur zijn gang laten gaan... zo bouw je een sterke populatie op... de sterkste dieren hebben de winter overleefd. Die knuffelaars moeten niet zo zeiken...

Zo werkt het inderdaad. Zo werkt de natuur. Er hebben er nog genoeg overleefd om de boel weer te kunnen bevolken zonder enige blijvende schade.
En het beste is: zo bouwen ze geen afhankelijkheid van de mens op. Dat is toch wat je wil van een natuurgebied, anders is het compleet fake.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:29 schreef Max_Dark het volgende:
Ik zeg al die beesten bijvoederen zodat we over 10 jaar met een populatie van duizenden beesten zitten die hun kont niet meer kunnen keren. Want we zullen toch een hertje laten sterven zeg oei oei!

Zat net ook weer zo'n jammerlijk figuur op 1Vandaag te bekijken. Die denkt er dan voor gestudeerd te hebben o.i.d. (Tov de toch wel iets professionelere mannen van Staatsbosbeheer) die ook niet snapt dat je soms de populatie onder controle moet houden. Doe je dat niet met natuurlijke sterfte door voedselgebrek of ziekte dan moet je een drukjacht inzetten en dan staan dezelfde figuren weer aan het hek te zeiken dat dat OOK zieluuuuggg is voor de hertjes.

Betrof het hier een spinnenfarm waar meer dan een kwart van de vogelspinnen de winter niet had overleefd dan hadden we hier nooit een woord over gehoord. Hypocriete dierenliefhebber ben je dan.
Elk jaar een aantal afschieten is ook een optie, kan je ze nog oppeuzelen ook!
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het wel zonde. Er hebben daar dus allemaal mooie beesten liggen wegrotten terwijl we ze ook gewoon hadden kunnen slachten en opeten.
Nu hebben de aaseters (waaronder de Zeearend) er nog iets aan gehad.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:09 schreef 2030rd het volgende:
Genocide
Onbegrijpelijk...
Nee, natuur. Als er te veel dieren op een te kleine locatie leven gaan die vanzelf dood, de natuur controleert zichzelf gewoon.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:31 schreef 54cm het volgende:
[..]
Elk jaar een aantal afschieten is ook een optie, kan je ze nog oppeuzelen ook!
Nee man da's ZIELUG
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:33 schreef kevinp het volgende:
Nee, natuur. Als er te veel dieren op een te kleine locatie leven gaan die vanzelf dood, de natuur controleert zichzelf gewoon.
En dat de mens die locatie steeds kleiner maakt, is dat ook de natuur?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:35 schreef Geitsu het volgende:
[..]
En dat de mens die locatie steeds kleiner maakt, is dat ook de natuur?
Ja, wij zijn de sterkste soort op aarde en dus top of the food chain.
Als men met mensen nou net zo rationeel om ging als met dieren was het wereld"hongerprobleem" ook opgelost
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:37 schreef Max_Dark het volgende:
[..]


Ja, wij zijn de sterkste soort op aarde en dus top of the food chain.
Oké, dan gewoon bijvoeren, af en toe er een paar afschieten en opvreten. Iedereen blij.
misschien waren ze wel langzaam in een bosje gaan schuilen en zijn ze niet geteld. of is het gebied nu kaal? bos of kaal? bos of kaal?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:12 schreef mouthman het volgende:
Survival of the fittest, anyone?
Laat die dieren lekker.....is toch import.
Survival off the fittest geldt al sinds de mens de fittest is niet meer voor de dieren.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:39 schreef mikerw het volgende:
misschien waren ze wel langzaam in een bosje gaan schuilen en zijn ze niet geteld. of is het gebied nu kaal? bos of kaal? bos of kaal?
Haha inderdaad, dat mens op 1Vandaag trok er ook een Google Earth foto'tje bij en wees naar een wit vlekje van 1x1 pixel "Ja dat is een hertenpopulatie".
userIcon
Steletje diernevrienden hierboven.
Als een koe in het wild doodgaat is dat dan natuur of misdrijf? Hoe idioot ben je om van "genocide" te spreken? Dan snap je echt helemaal niets van de wereld waarin je leeft. Echt helemaal helemaal niets.
Als dieren zwak zijn gaan ze dood. Punt. Dat is natuur. Als je dat niet wilt moet je een andere planeet zoeken. Ajuu!
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:09 schreef RedVampire het volgende:

[..]


[..]


140 van de 548 = driekwart?

Fucking hell! Lezen schijnt weer eens moeilijk te zijn hoor..
userIcon
Gewoon de natuur. Die kan vaak ook snoeihard zijn.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:23 schreef elkravo het volgende:
Gewoon natuur zijn gang laten gaan... zo bouw je een sterke populatie op... de sterkste dieren hebben de winter overleefd. Die knuffelaars moeten niet zo zeiken...
Geïmporteerde beesten laten creperen in een stukje omheinde polder, is geen natuur.
Zo zijn er bijvoorbeeld bijna geen roofdieren om zieke dieren uit hun lijden te verlossen, om maar iets te noemen.

Het is alleen maar werkverschaffing voor het overschot aan bosbeheerders en biologen dat we hebben. Ze hebben toch ergens een speeltuin nodig.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:48 schreef beerten het volgende:
Steletje diernevrienden hierboven.
Als een koe in het wild doodgaat is dat dan natuur of misdrijf? Hoe idioot ben je om van "genocide" te spreken? Dan snap je echt helemaal niets van de wereld waarin je leeft. Echt helemaal helemaal niets.
Als dieren zwak zijn gaan ze dood. Punt. Dat is natuur. Als je dat niet wilt moet je een andere planeet zoeken. Ajuu!
Jij snapt helemaal niks van internet/Fok!/sarcasme, geeft niet hoor.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:48 schreef beerten het volgende:
Steletje diernevrienden hierboven.
Als een koe in het wild doodgaat is dat dan natuur of misdrijf? Hoe idioot ben je om van "genocide" te spreken? Dan snap je echt helemaal niets van de wereld waarin je leeft. Echt helemaal helemaal niets.
Als dieren zwak zijn gaan ze dood. Punt. Dat is natuur. Als je dat niet wilt moet je een andere planeet zoeken. Ajuu!
Het gaat hier niet om een gewoon stukje natuur, maar om een stuk in elkaar gezette (en omheinde) natuur waarin de dieren zijn opgesloten.

Als ik mijn hond in een kooi opsluit in het bos, en hij sterft, dan is het volgens jou ook geen dierenmishandeling maar gewoon de natuur?

Het maakt mij verder niet uit hoor, maar als ik met jou hoofd zou moeten leven dan zou ik serieus aan euthanasie gaan denken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:48 schreef beerten het volgende:
Steletje diernevrienden hierboven.
Als een koe in het wild doodgaat is dat dan natuur of misdrijf? Hoe idioot ben je om van "genocide" te spreken? Dan snap je echt helemaal niets van de wereld waarin je leeft. Echt helemaal helemaal niets.
Als dieren zwak zijn gaan ze dood. Punt. Dat is natuur. Als je dat niet wilt moet je een andere planeet zoeken. Ajuu!
De gemiddelde levensverwachting van een kat bij jou thuis is ongeveer 3 weken schat ik. Ik kan er een week naast zitten hoor?
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 18:56 schreef HSG het volgende:
Gewoon de natuur. Die kan vaak ook snoeihard zijn.
Nee, zijn geimporteerde beesten die wij dwingen hier te overleven. In het kader van een "gevarieerd" landschapsbeeld te creeeren.

Was het wel natuur, dan leefden die beesten hier al honderden, zoniet duizenden jaren? Ooit wel eens door dat gebied gereden en opgemerkt hoe niet-nederlands het terrein er uitziet? Afrikaanse savanne met noordzee temperaturen. Niets natuurlijks aan.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:26 schreef Romanov het volgende:
[..]

Nee, zijn geimporteerde beesten die wij dwingen hier te overleven. In het kader van een "gevarieerd" landschapsbeeld te creeeren.

Was het wel natuur, dan leefden die beesten hier al honderden, zoniet duizenden jaren? Ooit wel eens door dat gebied gereden en opgemerkt hoe niet-nederlands het terrein er uitziet? Afrikaanse savanne met noordzee temperaturen. Niets natuurlijks aan.
Hoezo niet nederlands?
In Nederland is heel veel verandert sinds de mens hier de overhand kreeg.Maar in het verre verleden,toen de zuiderzee er nog niet was,die kwam pas na de St.Annavloed,zag het hier er heel anders uit dan nu!En daar bij hoort ook een soort steppelandschap.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 20:52 schreef Electrood het volgende:
[..]

Hoezo niet nederlands?
In Nederland is heel veel verandert sinds de mens hier de overhand kreeg.Maar in het verre verleden,toen de zuiderzee er nog niet was,die kwam pas na de St.Annavloed,zag het hier er heel anders uit dan nu!En daar bij hoort ook een soort steppelandschap.....
heel ver verleden!
userIcon
We hebben in Nederland toch een zorgplicht voor dieren die wij in gevangenschap houden?

Als ik mijn hond niet voeder is dat mishandeling, Als de regering hun dieren niet voedert is dat natuur.

Kom op zeg, als je niet goed voor je dieren wilt zorgen moet je d'r niet aan beginnen. En anders kun je minstens nog het fatsoen opbrengen om ze een pin door de kop te schieten in plaats van ze door honger en ondervoeding te laten sterven in een laag sneeuw.
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden