Helft Nederlanders verdwaalt op vakantie

Nederland • Geschreven door Novum op 27-07-2010 @ 12:27
print 

De helft van de Nederlanders raakt op vakantie wel eens de weg kwijt. Hoogopgeleiden overkomt dit vaker dan gemiddeld. Bijna een op de vier verdwaalt zelfs drie keer of meer op weg naar de vakantiestek. Ook vrouwen doen het niet al te best: meer dan de helft is wel eens de weg kwijtgeraakt, tegenover 42 procent van de mannen.

Jongeren hebben eveneens moeite met de weg vinden. Van hen is 56 procent wel eens verdwaald, tegenover 44 procent van de 50-plussers, meldt bol.com na onderzoek onder 501 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate.

Uit het onderzoek blijkt verder dat standaard rolpatronen de vakantievierende automobilisten ook niet vreemd zijn: mannen zitten eerder achter het stuur, terwijl vrouwen veelal plaatsnemen op de bijrijderstoel. De bestuurder rijdt hierbij, terwijl de bijrijder navigeert. De rolverdeling is opvallend genoeg niet leeftijdafhankelijk, bij zowel jong als oud komt het voor.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

8962 views / 97 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 97 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:18 schreef Wa3ra het volgende:
[..]


Ik lees geen kaart, maar heb een prima navigatie systeem die mij precies aangeeft hoe ik moet rijden
Voor de rest gewoon vliegen, en een gids nemen is ook heel goed te doen
Ik ga nooit een navigatiesysteem kopen zodra ik een auto heb, ik wil daar echt niet afhankelijk van worden. De grootste onzin die er is. Mensen hebben zich altijd prima gered zonder, en je wordt er niet slimmer van om op zo'n ding te bouwen.
userIcon
quote:

Hoogopgeleiden overkomt dit vaker dan gemiddeld.
Laag opgeleiden gaan ieder jaar naar dezelfde camping terwijl hoogopgeleiden meer variëren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:21 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Welnee, hoogopgeleiden vinden zich vaak te slim om de weg te vragen als ze verkeerd gereden zijn en verdwalen gewoon nog verder.

Met verdwalen heb ik niet zo'n moeite, vakantie begint bij ons al zodra we de voordeur uitstappen.
Jij hebt wel een heel slecht beeld van hoogopgeleiden. Ik sluit me aan bij de verklaring van Vengerr. Plus, dat hoogopgeleiden eerder naar oude (=onoverzichtelijke) steden gaan, in tegenstelling tot de meeste badplaatsen, die nog relatief nieuw zijn en dus logischer aangelegd.
Verdwalen is leuk Zo kom je op de leukste plekken! In LA ook een keer lopend 'verdwaald' en kwamen in een erg leuke buurt terecht. Kan de buurt alleen niet meer terugvinden denk ik dat is dan weer jammer.

Dit jaar met een Garmin naar Italië gereden na jaren irritaties te hebben gehad met de TomTom. Goed bevallen! Maar met dagjes uit of zo neem ik gewoon een kaart mee...vind ik persoonlijk veel leuker.

En wat mensen met een navigatie compleet vergeten: blijf op de borden letten....vooral als ze knalgeel zijn! Mensen met navigatie rijden standaard verkeerd naar ons, mensen zonder standaard goed...borden lezen heet dat. (onze nwe afslag staat nog in geen navigatie systeem)
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29 schreef hoatzin het volgende:
Onzin. De meesten keren gewoon weer terug.
Sterk
PS onze camping in Italië zal vol met hoogopgeleiden die voor het tigste jaar achtereen op deze camping stonden....
userIcon
ja ik kan ook nooit de weg vinden, ik kan geen routes onthouden en heb geen richtingsgevoel.. wat dat betreft ben ik net een vrouw

gelukkig kan ik wel met techniek omgaan waardoor ik de hulp kan inroepen van GPS/googlemaps
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:27 schreef Sosha het volgende:
[..]


Ik ga nooit een navigatiesysteem kopen zodra ik een auto heb, ik wil daar echt niet afhankelijk van worden. De grootste onzin die er is. Mensen hebben zich altijd prima gered zonder, en je wordt er niet slimmer van om op zo'n ding te bouwen.
Slimmer? Tegen die tijd dat je oud genoeg bent om een navigatie te gebruiken neem ik aan dat je de gehele topografie van de wereld al heb gehad
Daarbij een straat kunnen vinden maakt je niet gelijk slimmer of dommer hoor, of onze interesse ligt gewoon anders

Maar zoals ik al aangaf ik vlieg altijd naar mijn vakantie bestemmingen ( alleen mijn tussen door vakantie's dan neem ik soms de auto)
En voor mijn werk ben ik enorm blij dat ik een navigatie heb
Enige voordeel van zo'n navigatiesysteem is het herinneren van de snelheidslimiet. In sommige landen en gebieden zijn de limieten niet zo duidelijk aangegeven en dan helpt zo een herinnering wel.
Ook hier: Liever geen navigatiesysteem, maar the good ol' maps.
"...De bestuurder rijdt hierbij, terwijl de bijrijder navigeert...."

Lijkt me voor de veiligheid toch wel zo prettig
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:20 schreef Syd het volgende:
omg kut titel:P

we leven met 16.000.000 Nederlands, onderzoek is gedaan door 501 Nederlanders. Ongeveer 4miljoen gaat op vakantie ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Statistiek
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29 schreef dadoc het volgende:
Verdwalen is toch juist het DOEL van vakantie?
Inderdaad! Lekker verdwalen met de auto ergens in Frankrijk, geweldig!

Wel grappig dat lager opgeleide mensen minder vaak verdwalen, duidelijk omdat die juist vooral vaak naar dezelfde camping toe gaan. En het liefste natuurlijk in eigen land.. Tja, dan verdwaal je niet snel..
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]

Jij hebt wel een heel slecht beeld van hoogopgeleiden. Ik sluit me aan bij de verklaring van Vengerr. Plus, dat hoogopgeleiden eerder naar oude (=onoverzichtelijke) steden gaan, in tegenstelling tot de meeste badplaatsen, die nog relatief nieuw zijn en dus logischer aangelegd.
Zo slecht is dat beeld niet en het komt voort uit ervaring.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:56 schreef lemti het volgende:
[..]


juist daarom verdwalen mensen. rijden klakkeloos achter dat computerstemmetje aan. ik ben nog nooit verdwaald, en al op heel wat plaatsen geweest, al dan niet met de auto, te voet of de fiets. gewoon borden lezen en logisch nadenken
Ja of het computerstemmetje gaat opeens kapot halverwege de pereperiferique, de kaart was natuurlijk al 6 vakanties geleden weggegooid, en dan hangen ze in eens jankend bij de ANWB alarmcentrale aan de telefoon.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:43 schreef Wa3ra het volgende:
[..]


Slimmer? Tegen die tijd dat je oud genoeg bent om een navigatie te gebruiken neem ik aan dat je de gehele topografie van de wereld al heb gehad
Daarbij een straat kunnen vinden maakt je niet gelijk slimmer of dommer hoor, of onze interesse ligt gewoon anders

Maar zoals ik al aangaf ik vlieg altijd naar mijn vakantie bestemmingen ( alleen mijn tussen door vakantie's dan neem ik soms de auto)
En voor mijn werk ben ik enorm blij dat ik een navigatie heb
Oud genoeg , ik ben 27.
Ik merk gewoon dat ik wegen en routes niet in me opneem als ik me laat leiden door iets of iemand, en dat wil ik niet.
userIcon
Ik verdwaal niet, soms raak ik alleen de weg kwijt...
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29 schreef Sosha het volgende:

[..]


Zou het niet gek zijn als het andersom was??
Niet echt, aangezien vrouwen beroerde navigatie hulpjes zijn
userIcon
Hadden die falerds maar een iPad met gps en offline OpenMaps moeten meenemen. Eigen schuld!
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:57 schreef Sisko het volgende:
[..]
Niet echt, aangezien vrouwen beroerde navigatie hulpjes zijn
Ik doelde op het feit dat het bericht benadrukt dat de bestuurder de auto bestuurt. Dit vond ik vrij logisch.
Verdwalen hoort er bij.
Deze vakantie nog flink de weg kwijt geraakt doordat wat bouwzuchtige Slowaken hun huis midden op de weg hadden gebouwd. "ja het was hier zo lekker vlak".
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:49 schreef Xbm360 het volgende:
[..]


Dat was 't eerste wat in mij opkwam, wie rijdt er tegenwoordig nog zonder navigatie? Voor 't geld hoef je 't niet te laten iig! Maar goed, er zullen nog volkstammen zuunige Hollanders zijn die 't vertikken om er 1 te kopen
Ik ik zie nog vaak dat het fout gaat be een keer een stad niet uitgekomen door zo apparaat zins dien rij ik weer gewoon met een kaart en bevalt me prima.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:52 schreef Sosha het volgende:
[..]


Oud genoeg , ik ben 27.
Ik merk gewoon dat ik wegen en routes niet in me opneem als ik me laat leiden door iets of iemand, en dat wil ik niet.
Doelde op het feit dat men op school topografie krijgt
Als je 18 bent mag je auto rijden, tegen die tijd zou je de topo van de gehele wereld al moeten hebben gehad

Maar het is wat jij zegt, je neemt het niet in je op, maar als je zo als ik daar ook geen behoefte aan hebt is een navi prima, verdwalen doe je dan ook niet
Zou het zonde van mn tijd vinden, het zoeken en terug rijden en ga zo maar door
Maar het kan natuurlijk dat andere het ondingen vinden
iedereen heeft zowat tegenwoordig een TomTom, volgens mij komt dit bericht uit het verleden van 10 jaar terug ofzo..

vind het ook een suf bericht, dit heeft geen enkele waarde ..

maar ja het is zomer en dan moet je soms gewoon wat verzinnen..
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 14:28 schreef sstevenn het volgende:
iedereen heeft zowat tegenwoordig een TomTom, volgens mij komt dit bericht uit het verleden van 10 jaar terug ofzo..

vind het ook een suf bericht, dit heeft geen enkele waarde ..

maar ja het is zomer en dan moet je soms gewoon wat verzinnen..
Dus jij gaat met je tomtom in een grote stad lopen?

Zelf doe ik dat hier wel trouwens met m'n mobiel als ik echt ff niet weet waar ik ben
Maar meestal heb ik wel een idee welke kant ik uitmoet gaan, en dan helpt de zon en tijd soms ook een handje mee
De kop van m'n zusje toen ik zei "Daar is de zon, het is zo laat, dus we rijden nu ongeveer naar het zuid-oosten en de goeie kant uit" vergeet ik nooit weer
Wel 501 Nederlanders? Lekkere representatieve steekproef.... NOT.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:27 schreef Sosha het volgende:
[..]


Ik ga nooit een navigatiesysteem kopen zodra ik een auto heb, ik wil daar echt niet afhankelijk van worden. De grootste onzin die er is. Mensen hebben zich altijd prima gered zonder, en je wordt er niet slimmer van om op zo'n ding te bouwen.
Mensen hebben zich ook altijd prima gered zonder computer en daarvoor prima zonder rekenmachine en/of typemachine. Zoiets noemen we volgens mij technologische vooruitgang.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:42 schreef Schepseltje het volgende:
ja ik kan ook nooit de weg vinden, ik kan geen routes onthouden en heb geen richtingsgevoel.. wat dat betreft ben ik net een vrouw

gelukkig kan ik wel met techniek omgaan waardoor ik de hulp kan inroepen van GPS/googlemaps
Same here Tja richtinggevoel dat heb je nu eenmaal, of je het 't niet. Ik was dan ook blij dat toen ik m'n eerste auto kocht er net navigatiesoftware voor m'n Palmpje was verschenen! Dat was toen nog niet zo geavanceerd als de meeste navigatiesoftware nu is, maar ik ben haast nooit verdwaald, wel vaak 'n foute afslag genomen omdat 't net iets te laat werd aangegeven.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:46 schreef DebraamakaBalletje het volgende:
echt he ooit wel eens gehoord van Navigatie systeem, Tom Tom, Mio zelfs op je telefoon zitten die dingen al een tijdje hoe kan je nog verdwalen in deze tijd.
dit.
quote:
Hoogopgeleiden overkomt dit vaker dan gemiddeld.
Logisch, tokkies gaan elk jaar naar dezelfde camping
userIcon
Ook met een TomTom zijn ze nog te dom.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:07 schreef Bule1305 het volgende:
[..]


Mensen hebben zich ook altijd prima gered zonder computer en daarvoor prima zonder rekenmachine en/of typemachine. Zoiets noemen we volgens mij technologische vooruitgang.
Een navigatiesysteem is echter wel levensgevaarlijk. Mensen volgen nu blindelings hun tommie en kunnen de omgeving totaal niet meer zien... voetgangers/fietsers worden omver gereden omdat men teveel focust op de afslag rechts 300 meter verderop, vrachtwagens die door drukke woonwijken rijden... Zo'n apparaat gaat er vanuit dat de wereld een gecomputeriseerde statische plek is, zonder medemensen/dieren/je schoonmoeder. Wat is er mis mee om van tevoren de kaart goed te lezen of ter plekke naar de weg te vragen of gewoon domweg de borden te volgen? In Nederland is de bewegwijzering immers meer dan prima. Ook lekker handig dat soms meer dan 10 minuten duurt voordat er ontvangst is met de gps...

Hetzelfde geldt dat ik nooit een auto koop met een parkeersensor. Zodra je er eentje hebt, krijg je geheid ongelukken met parkeren als je ineens in een auto van je ouders/vriend/vriendin stapt.

Een computer is daarentegen echt geen onzin, als je kijkt hoeveel gemak internet in ons leven heeft gebracht. Nooit meer bellen naar instanties waar ze zijn/hoe laat ze open zijn etc etc...

Noem me maar ouderwets, maar zo denk ik er over tenminste.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:10 schreef Vengerr het volgende:
[..]

Ik denk dat hoogopgeleiden vaker de omgeving gaan verkennen en niet de hele 2 weken in een resort aan het zwembad liggen.
Ik denk het ook.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:46 schreef DebraamakaBalletje het volgende:
echt he ooit wel eens gehoord van Navigatie systeem, Tom Tom, Mio zelfs op je telefoon zitten die dingen al een tijdje hoe kan je nog verdwalen in deze tijd.
Moet je vooral doen in je vakantie,navigeren met je mobiel.Krijg je,na je vakantie,een hele leuke brief van je telecomprovider,of je maar even een heel groot bedrag wil over maken....
userIcon
Zo zeg, onderzoek gedaan bij 501 personen... Lekker onderbouwd onderzoek! Dat is nog geen 0.0001% van de NL'se bevolking
userIcon
Is toch leuk, verdwalen? Als iedereen in de auto er relaxed onder is, prima, gezellig. GoogleMaps erbij als 't echt niet meer lukt. Zo kom je nog eens ergens.
dezelfden zeker die bij het stemmen op links ook de weg kwijt zijn
userIcon
Onderzoek van niks, bol.com is een winkel geen onderzoeksinstantie... de deelnemers kregen zeker 5% korting ofzo.

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:14 schreef Electrood het volgende:
[..]

Moet je vooral doen in je vakantie,navigeren met je mobiel.Krijg je,na je vakantie,een hele leuke brief van je telecomprovider,of je maar even een heel groot bedrag wil over maken....
Op vakantie moet je niet kijken naar je financiën dan kan je net zo goed thuis blijven.

[ Bericht gewijzigd door Nober op dinsdag 27 juli 2010 @ 17:59 ]
Typisch hoe generaliserend de reacties hier weer zijn.
Ik kan prima navigeren en heb een uitstekend richtingsgevoel dit in tegenstelling tot mijn mannelijke wederhelft!
userIcon
Waar ik nu wel benieuwd naar ben is: hoe komt het dat hoogopgeleiden vaker verdwalen? Dat het vaak dagdromers en minder praktisch ingestelde mensen zijn: duidelijk. Maar is hier weleens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Val zelf ook onder de groep "hoogopgeleid" en heb op zich wel een redelijk richtingsgevoel, maar qua geografie ben ik een knuppel. Het interesseert me ook totaal niet, gaat onder het mom van: irrelevante informatie, daar heb ik een TomTom voor. Het gevoel alsof je je hersencapaciteit beter voor dingen die voor jezelf meer relevant zijn kunt gebruiken.

Heb overigens hetzelfde met namen, irritant genoeg; gezichten, inclusief complete karakters erbij, onthoud ik wel, maar namen ben ik altijd zo kwijt. Telefoonnummers idem dito: ken mensen die zo hun hele telefoonboek opratelen; kan ik met geen mogelijkheid, gaat ook onder het motto "heb ik een telefoon met geheugen voor". Dit terwijl ik wel wiskundig behoorlijk sterk ben.

Grappige is dat ik wel een heel sterk langetermijngeheugen heb, ook voor details, en muzikaal helemaal het geheugen van een olifant heb.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:07 schreef Bule1305 het volgende:
[..]


Mensen hebben zich ook altijd prima gered zonder computer en daarvoor prima zonder rekenmachine en/of typemachine. Zoiets noemen we volgens mij technologische vooruitgang.
En ook een rekenmachine zorgt ervoor dat we steeds minder goed kunnen hoofdrekenen. Dat is mijn punt exact.
Ik verdwaal nooit, ik neem hooguit een iets langere route dan gepland
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 13:00 schreef Baszh het volgende:

[..]


Of ze zijn eerlijker.
Nee die gaan doorgaans niet 50 jaar op een rij naar dezelfde plek.
47  van 97 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden