Patatje wordt duurder door slechte aardappeloogst

Nederland • Geschreven door Novum op 27-07-2010 @ 09:46 - gepost door Jordy Kruse
print 

De prijs van patat gaat de komende tijd omhoog door een slechte aardappeloogst. Dat zei directeur van de Nederlandse Aardappel Organisatie René van Diepen dinsdagochtend op Radio 1.

De oogst is slecht doordat het de afgelopen winter lang koud bleef. Daardoor konden pas laat aardappelen worden geplant. Vervolgens werd het juist weer heel heet en droog. Als het daarna flink gaat regenen, ontstaat een tweede groei, de zogenoemde doorwas. Hierbij ontstaan kleine knolletjes op de aardappel en blijft de aardappel kleiner. Deze aardappelen zijn minder geschikt om patat van te maken.

Consumenten hoeven volgens Van Diepen overigens niet te vrezen dat de patat minder lekker wordt. "De aardappelen die niet voldoen, halen we eruit. De kwaliteit staat buiten kijf."


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

9866 views / 115 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 115 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
minder goedkoop.
userIcon
Hetzelfde smoesje weer. En dat al zo'n 5 jaar lang. Wel, in elk geval zal het toch weer een aantal mensen ertoe bewegen die vette troep te laten staan.
Revolutie. Als de patat te duur wordt
userIcon
En volgend jaar wordt de patat weer goedkoper? Ik verwacht van niet
userIcon
Ik had van de week al gezien dat aardappels al aardig in prijs waren.

4 euro voor 3 kilo.

Maar ze kwamen daarvoor wel uit spanje en hadden geen slechte plekken, dat is weer wel mooi
userIcon
Een persbericht dat je product duurder wordt... Dat kan toch alleen maar bedoeld zijn om consumenten alvast voor te bereiden op hogere prijzen, zodat ze meer willen betalen?
Voorlopig kost een zak diepvriespatat nog steeds minder dan een zak aardappels...
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:47 schreef Flurry het volgende:
En volgend jaar wordt de patat weer goedkoper? Ik verwacht van niet
Precies. Een aantal jaar geleden werd de patat ook duurder, en om dezelfde reden. Heb m niet weer goedkoper zien worden
ik koop wel een zak aardappelen en snij m'n eigen patat wel
userIcon
Ik betaalde laatst ergens 3 euro voor een patatje zonder . Wist ik veel, er hingen geen borden met prijzen. Daar kom ik dus niet meer.
man Bart (Public Relations) 27-07-2010 @ 09:52 fotoboek homepage
userIcon
Maar de krieltjes worden dus goedkoper?
userIcon
Friet is al een hele poos duurder geweest omdat er ooit een verneukte oogst was. Dat was toen het zoveel had geregend.

Daarna is de prijs nooit meer omlaag gegaan.


Ze doen maar. Maar frietboeren verdienen eigenlijk al zat vind ik.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59 schreef davids1976 het volgende:
[..]


was het geen chinees?
Nee. En ze was ook geen Franse. Gewoon een Vlaams sprekende blonde tut.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59 schreef SolidArt het volgende:
Friet is al een hele poos duurder geweest omdat er ooit een verneukte oogst was. Dat was toen het zoveel had geregend.

Daarna is de prijs nooit meer omlaag gegaan.


Ze doen maar. Maar frietboeren verdienen eigenlijk al zat vind ik.
Eens
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59 schreef SolidArt het volgende:
Friet is al een hele poos duurder geweest omdat er ooit een verneukte oogst was. Dat was toen het zoveel had geregend.

Daarna is de prijs nooit meer omlaag gegaan.


Ze doen maar. Maar frietboeren verdienen eigenlijk al zat vind ik.
Je spreekt jezelf tegen
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:54 schreef Case4 het volgende:
[..]
Vandaar dat de Belgen ook spreekwoorden hebben als "In de patatten vallen" en kreten als "BOEMPATAT". Patat is wat ze in België ook zeggen flippo. Daar hebben ze exact dezelfde discussie
Hey flippo, ze bedoelen dan een aardappel

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:52 schreef Sosha het volgende:
[..]


Dit dus, wat een moeilijk gedoe over het woord patat. Ik vind het woord friet irritant Vlaams aandoen, wie gebruikt dat nou in NL?
Iedereen buiten Friesland enzo
Tegenwoordig heeft meneer van Diepen van de Nederlandse Aardappel Organisatie natuurlijk ook recht op een bonus.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:00 schreef CaptainCab het volgende:
[..]


Hey flippo, ze bedoelen dan een aardappel

[..]


Iedereen buiten Friesland enzo
Je snapt zelf ook wel dat ik niet in Friesland woon, hè?
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:47 schreef SaNdYgIrLy91 het volgende:
minder goedkoop.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59 schreef SolidArt het volgende:
Patat is al een hele poos duurder geweest omdat er ooit een verneukte oogst was. Dat was toen het zoveel had geregend.

Daarna is de prijs nooit meer omlaag gegaan.


Ze doen maar. Maar pataboeren boeren verdienen eigenlijk al zat vind ik.
Mee eens.
userIcon
Ja hoor daar gaan we weer.. stelletje oplichters.

Bij goede oogsten hoor je ze niet, maar bij slechte oogsten schreeuwen ze moord en brand om de prijs te verhogen.
Maar gaan we het nu ook met zijn allen niet meer kopen, als we vinden dat het te duur is? Want dan zou op een gegeven moment de prijs wel weer moeten zakken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:07 schreef shiznuts het volgende:
[afbeelding] Ras dan maar.
ook daar komt uiteindelijk een aardappel aan te pas
userIcon
Patat kost nu al ruim een euro per portie (+50 cent voor de mayo of course)

In het guldentijdperk had je patat voor een gulden en mayo voor 25 cent, vuile oplichters
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:00 schreef CaptainCab het volgende:
[..]


Hey flippo, ze bedoelen dan een aardappel
Wat ben ik toch een faalhaas
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:07 schreef shiznuts het volgende:
[afbeelding] Ras dan maar.
Stop daar eens mee, ik krijg er honger van
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:12 schreef Shakkara het volgende:
Patat kost nu al ruim een euro per portie (+50 cent voor de mayo of course)

In het guldentijdperk had je patat voor een gulden en mayo voor 25 cent, vuile oplichters
Pakkie Nico en Tine voor twee gulden en 2 kwartjes, die je vervolgens nog binnen mocht gebruiken.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:12 schreef Shakkara het volgende:
Patat kost nu al ruim een euro per portie (+50 cent voor de mayo of course)

In het guldentijdperk had je patat voor een gulden en mayo voor 25 cent, vuile oplichters
De snackbar bij mij in de buurt rekent euro 1,50 voor een normaal bakje friet zonder. Betaalde precies het zelfde bedrag in guldens daar werd het 220% duurder.
userIcon
Dan maar zelf bakken...

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:12 schreef Shakkara het volgende:
Patat kost nu al ruim een euro per portie (+50 cent voor de mayo of course)

In het guldentijdperk had je patat voor een gulden en mayo voor 25 cent, vuile oplichters
Kun je ook even doorrekenen wat een patatje / frietje nu zou kosten in guldens? We zijn immers bijna 10 jaar verder. Dus tel daar even die tien jaar inflatie bij op.
userIcon
Zo, nu verder over het nieuwsbericht?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:59 schreef SolidArt het volgende:
Friet is al een hele poos duurder geweest omdat er ooit een verneukte oogst was. Dat was toen het zoveel had geregend.

Daarna is de prijs nooit meer omlaag gegaan.


Ze doen maar. Maar frietboeren verdienen eigenlijk al zat vind ik.
het zijn niet de boeren die er het meest aan verdienen hoor..ligt vaak aan die hele tussenhandel (idem voor melk/vlees/etc)
userIcon
Lekker frietjes.
userIcon
Nu allemaal massaal 's nachts volkstuintjes van hun aardappels ontdoen....
Nog gratis ook !
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:24 schreef Rustiq het volgende:
[..]


BESTAAN ZE NOG???? Mensen die omrekenen naar guldens....

Ook nog een zwartwit internet aansluiting zeker?
Een inflatie. van meer dan 100% binnen 10 jaar is toch best wel extreem, vind je niet!?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:24 schreef Rustiq het volgende:
[..]


BESTAAN ZE NOG???? Mensen die omrekenen naar guldens....

Ook nog een zwartwit internet aansluiting zeker?
Da's geen omrekenen, da's vergelijken. Hoe wil je anders prijzen van tien jaar geleden en nu tegen over elkaar zetten?
Dit snap ik niet he. Als we met factorcijfers werken is de oogst op 0 normaal.

Een aantal jaar geleden werd er -1 geoogst, gevolgt aardappelproducten werden duurder. Het jaar erop werd er weer -1 geoogst (Zelfde 'loss' als het jaar daarvoor waarvan de prijs al in de aardappelproducten verwerkt zitten) en krijg je weer een verhoging.

Dat klopt gewoonweg niet.
userIcon
De belgen doen het beter. Die maken hun patat gewoon wat korter.

http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland

Hier in Nederland verhogen ze de prijzen als het maar eventjes kan en die prijs gaat never nooit meer omlaag.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:47 schreef Tits.or.GTFO het volgende:
Hetzelfde smoesje weer. En dat al zo'n 5 jaar lang. Wel, in elk geval zal het toch weer een aantal mensen ertoe bewegen die vette troep te laten staan.
Dat denk ik niet.
Voor een verhoging van een paar centen zal niemand die friet laten staan.
userIcon
ik dacht omdat eindelijk er een vettax ingevoerd zou worden maak gezonde producten goedkoper... broccoli moet maar 5 cent kosten e.d.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:21 schreef Bas_in_het_Veldt het volgende:
Dan maar zelf bakken...

[afbeelding]
userIcon
Verhoog het maar en geef straks maar de schuld aan de economie als je vettent failiet gaat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:40 schreef Mirre het volgende:
De belgen doen het beter. Die maken hun patat gewoon wat korter.

http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland

Hier in Nederland verhogen ze de prijzen als het maar eventjes kan en die prijs gaat never nooit meer omlaag.
Dat is toch geen oplossing
Als je friet in een bakje of zak doet, dan gaat er toch evenveel in (aan gram) dan wanneer je lange frites hebt?
userIcon
Nom nom nom, patatjes.
Als er een goede aardappeloogst is gaan de prijzen niet omlaag.
Met olie blijft de prijs ook onnodig lang hoog ookal is het aanbod groot.

Patat boeren maken via hun branche organisaties prijsafspraken
hetgeen verboden is. De NMA moet dat eens goed gaan onderzoeken.
Men kan het merken doordat vaak de prijzen bij alle patatboeren in een bepaalde gemeente hetzelfde zijn en in een andere gemeente de prijzen bij alle patat boeren ook dezelfde prijzen hanteren die bijv. allemaal iets lager zijn maar onderling niet verschillen.

Prijsafspraken verboden dus.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:40 schreef Mirre het volgende:
De belgen doen het beter. Die maken hun patat gewoon wat korter.
Dit is een slechte grap hoop ik...
50  van 115 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden