Defensie niet helder over burgerdoden

Internationaal • Geschreven door ANP op 27-07-2010 @ 01:18 - gepost door static
print 

Het ministerie van Defensie is in meldingen naar de buitenwacht niet altijd duidelijk over burgerdoden. Dat blijkt na lezing van een logboek van het Amerikaanse leger over de Nederlandse inzet van Nederlandse Apache-helikopters bij Chenartu op 22 maart 2007 en de twee persberichten die Defensie later over dit voorval maakte.

De Amerikaanse logboeken zijn op internet gezet door Wikileaks, die ruim 90.000 geheime documenten in handen kreeg. De Amerikanen meldden op 28 maart 2007 de actie bij Chenartu en stelden in hun logboek dat de Nederlanders per ongeluk vier dorpelingen, die meehielpen te verdedigen tegen de Taliban, doodden en zeven gewond raakten.

Een dag later meldde Defensie in een persbericht echter niet dat het om burgers ging. Volgens een woordvoerder van Defensie maandag werd dat toen niet gemeld om het Openbaar Ministerie (OM), dat een onderzoek instelde, niet vooraf te beïnvloeden. Het zou kunnen zijn dat het OM iets anders concludeert, aldus Defensie.


Bron: ANP


Lees ook:

» 07/02 Agenten bezetten parlement deelstaat Brazilië4
» 07/02 Vrouw na 31 uur levend onder puin vandaan gehaald4
» 07/02 Verbod homohuwelijk Californië ongrondwettig16
» 07/02 Cocaboeren verjagen agenten met zwepen6


delen | eKudos nujij

2598 views / 16 reacties
Reacties op dit bericht
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Het zou kunnen zijn dat het OM iets anders concludeert, aldus Defensie.
En toen dat niet gebeurde besloten ze alsnog hun bek dicht te houden. Goed hoor.
userIcon
Wat? We worden voorgelogen? Joh...(!)

userIcon
Burgerslachtoffers vallen er altijd in een oorlog dus dat is hier niet anders. Wel apart dat er dan over "gelogen" moet worden.
userIcon
Eimert van Middelkoop. De Burgerslachtofferking
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:26 schreef Knight_Rider het volgende:
Burgerslachtoffers vallen er altijd in een oorlog dus dat is hier niet anders.
Dat is een rare misvatting. Relatief vallen er bij 'moderne' oorlogen steeds meer burgerslachtoffers ten opzichte van militaire slachtoffers.

Dit terwijl men zegt dat oorlogsvoeren tegenwoordig humaner en preciezer is...
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:41 schreef Bo3mba het volgende:
[..]


Dat is een rare misvatting. Relatief vallen er bij 'moderne' oorlogen steeds meer burgerslachtoffers ten opzichte van militaire slachtoffers.

Dit terwijl men zegt dat oorlogsvoeren tegenwoordig humaner en preciezer is...
Ja... 'humaner' voor ONS.... want wij schieten onze raketjes van een veilige hoogte/afstand af, en zeggen achteraf dat de 'terroristen' zich bewust verstopten in een schooltje of ziekenhuis...

... of we sturen er een paar drones op af, die het verschil niet zien tussen een huisvrouw met een plantenspuit of afwasborstel, en een terrorist met een AK47...

... maar goed, minder slachtoffers aan onze zijde, dus 'humaner'...(!)
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:45 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... maar goed, minder slachtoffers aan onze zijde, dus 'humaner'...(!)
ja, als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar.
In de eerste wereldoorlog was twee-derde van het totale aantal slachtoffers soldaat. In de tweede wereldoorlog was een-derde van het totale aantal slachtoffers soldaat. Er zijn voor de nieuwste oorlogen geen nauwkeurige cijfers (modern hè) maar het percentage legerslachtoffers zal nu ver onder de tien procent zijn gezakt...

Terwijl we nu satelieten hebben en bommen die zich door een schoorsteen weten te wurmen...
userIcon
Duh.
Anders krijgen ze voor straf geen kogels meer en kunnen ze helemaal niet meer schieten.
wat een gezeik van alle fokkers hierboven.
de Vijand waar tegen wordt gevochten is niet te onderscheiden van burgers. Ze kleden zich net zo!!
of je het eens bent met de oorlog of niet, ga niet zo achterlijk zeiken zonder even na te denken.pff
als ze meehielpen vechten tegen de taliban waren het toch ook geen burgers
maar geallieerde strijdkrachten?
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:51 schreef Bo3mba het volgende:
[..]


ja, als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar.
In de eerste wereldoorlog was twee-derde van het totale aantal slachtoffers soldaat. In de tweede wereldoorlog was een-derde van het totale aantal slachtoffers soldaat. Er zijn voor de nieuwste oorlogen geen nauwkeurige cijfers (modern hè) maar het percentage legerslachtoffers zal nu ver onder de tien procent zijn gezakt...

Terwijl we nu satelieten hebben en bommen die zich door een schoorsteen weten te wurmen...
dat is ook te wijten aan de manier van oorlogsvoeren
vroeger liepen ze gewoon met 2 legers op elkaar af en hakten ze op elkaar in tot er een overwinnaar was
die overwinnaar maakte dan meestal nog eens de verliezer helemaal af
alle manne die in staat waren te vechten en namen de vrouwen mee als slavinnen
en brande alles wat ze niet konden gebruiken plat

het was gemakkelijker toen, want dan wist je tenminste zeker dat de verliezer niet achter de winnaar aan kon gaan.. want ie was dood
nu ligt dat helemaal anders
daardoor krijg je guerilla oorlogen van vijanden die zich verschansen tussen burgers, waar je zogoed als geen onderscheid kan maken tussen vriend/vijand/neutraal en waar de rest van de wereld op je vingers zit te kijken voor moest je toch een fout maken

maar goed, met de huidige wereldbevolking kan je er op rekenen dat de volgende wereldoorlog (en die zal zeker komen) redelijk bloederig gaat worden, aangezien het zal worden uitgevochten in drukbevolkte gebieden
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 02:41 schreef depool het volgende:
wat een gezeik van alle fokkers hierboven.
de Vijand waar tegen wordt gevochten is niet te onderscheiden van burgers. Ze kleden zich net zo!!
of je het eens bent met de oorlog of niet, ga niet zo achterlijk zeiken zonder even na te denken.pff
En als je niet weet of iemand de vijand is of niet schiet je hem gewoon maar neer? We hebben het hier niet over een bedreigende situatie, ze zaten tot de tanden toe bewapend veilig in hun helicoptertje terwijl die onschuldige mensen niets vermoedend over straat liepen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 06:45 schreef Sannr2 het volgende:
[..]


En als je niet weet of iemand de vijand is of niet schiet je hem gewoon maar neer? We hebben het hier niet over een bedreigende situatie, ze zaten tot de tanden toe bewapend veilig in hun helicoptertje terwijl die onschuldige mensen niets vermoedend over straat liepen.
ONZIN! Het gaat hier om bewapende strijders en dus helemaal geen burgers zoals die domme ANP journalist die dit stukje heeft geschreven durft te claimen. Dat achteraf is gebleken dat ze aan de goede kant meevochten kun je natuurlijk niet ruiken. In een oorlog vallen nu eenmaal doden door eigen vuur, het komt veel minder voor dan vroeger maar geheel te voorkomen is het niet.

Maar goed Nederland had natuurlijk ook geen poot uit kunnen steken en de dorpelingen aan hen lot over kunnen laten. Had je niet 4 bevriende strijders gedood maar was mogelijk het halve dorp uitgemoord. Damned if you do, damned if you don't.
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 @ 03:18 schreef Madmaarten het volgende:
als ze meehielpen vechten tegen de taliban waren het toch ook geen burgers
maar geallieerde strijdkrachten?
Gelukkig is er nog iemand wakker.
userIcon
Wie kan met zekerheid zeggen dat dit verhaal wél echt is?
Stemmingmakerij.
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 07/02 Agenten bezetten parlement deelstaat Brazilië4
» 07/02 Vrouw na 31 uur levend onder puin vandaan gehaald4
» 07/02 Verbod homohuwelijk Californië ongrondwettig16
» 07/02 Cocaboeren verjagen agenten met zwepen6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden