Afgesneden oor bezorgt Van Gogh zijn faam

Media & Cultuur • Geschreven door ANP op 26-07-2010 @ 19:46
print 

Het grote publiek kent kunstschilder Vincent van Gogh vooral vanwege zijn afgesneden oor. Dat bleek maandag uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde voor Het Dolhuys, het nationaal museum van de psychiatrie in Haarlem.

In opdracht van het museum stelde TNS NIPO aan Nederlanders de vraag of Vincent van Gogh (1853-1890) gek of geniaal was. Aan het onderzoek werkten 532 mensen mee.

Op de vraag "Waar denkt u aan bij de schilder Vincent van Gogh?" noemde de helft van de mensen zijn afgesneden oor, gevolgd door 'kunstschilder' en 'zonnebloemen'. Van de ondervraagden omschrijft 38 procent de kunstenaar als 'gek'. Daarnaast wordt Van Gogh ook creatief, meesterlijk, eenzaam en depressief genoemd. Op 29 juli is het precies 120 jaar geleden dat Van Gogh stierf; twee dagen nadat hij een poging tot zelfmoord deed.


Bron: ANP


Lees ook:

» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8
» 31/01 Assange in The Simpsons19


delen | eKudos nujij

5192 views / 38 reacties
Reacties op dit bericht
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
Iedereen denkt ook dat hij straatarm was, terwijl dat helemaal niet zo was.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
userIcon
532 mensen? Lekker representatief.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:49 schreef Aalbers het volgende:
532 mensen? Lekker representatief.
Ik dacht juist het zelfde...
userIcon
hoe zit dat dan met dat oor?
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:49 schreef Aalbers het volgende:
532 mensen? Lekker representatief.
Ik denk dat ze in Duitsland zijn langsgeweest.
userIcon
En Rembrandt kent men alleen van de Nachtwacht, Picasso van zijn scheve koppen.

Mensen onthouden dingen nou eenmaal via simplificatie.
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
Hij heeft ook echt behoorlijk wat mooi schilderwerk gemaakt hoor.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 20:07 schreef PankPinther het volgende:
[..]


Niet erg vast...
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Wrong het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
Aldus een frontpagejankzak die alleen zichzelf nogal hoog heeft.
userIcon
het grote publiek... 532 mensen... poe hee....

maarreh... hij is ook bekend geworden van zijn samenwerking met paul gauguin
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
oftewel het grote publiek heeft er geen verstand van. Dat zegt verder niets over zijn kunstwerken.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
Dude...
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
Nothing to see here, move along, move along, just a troll
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 20:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Aldus een frontpagejankzak die alleen zichzelf nogal hoog heeft.
Bingo!
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
onzin.. van Gogh heeft fantastische doeken gemaakt vind IK teminste.

haal dan een Karel appel of van mijn part een Mondriaan door de mangel
man mouthman (Redactie Frontpage) 26-07-2010 @ 20:41 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 20:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Aldus een frontpagejankzak die alleen zichzelf nogal hoog heeft.
De scheidslijn tussen gekte en genialiteit is behoorlijk dun.....daar weet jij alles van toch?
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:48 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel een overrated kunstenaartje dat zijn faam te danken heeft aan zijn idiote gedrag, ipv aan zijn kunst...

Beetje zoals Theo.
userIcon
De mooiste kunstwerken zijn toch wel van Rubens.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 20:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Aldus een frontpagejankzak die alleen zichzelf nogal hoog heeft.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 20:06 schreef Voulge het volgende:
[..]


Hij heeft ook echt behoorlijk wat mooi schilderwerk gemaakt hoor.
Natuurlijk, maar was het ook echt veel mooier dan tijdsgenoten, of was het redelijk gelijkwaardig en heeft hij zijn faam nu te danken aan zijn 'gekte'!?
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Natuurlijk, maar was het ook echt veel mooier dan tijdsgenoten, of was het redelijk gelijkwaardig en heeft hij zijn faam nu te danken aan zijn 'gekte'!?
Ieder zijn smaak natuurlijk.. maar je kunt niet ontkennen dat hij gewoon heel belangrijk was voor de schilderkunst.

Maar wat bedoel je met gekte ?

Zijn kunst had niks met mooi zijn te maken

Het is de sfeer die erin zit , het was anders dan de rest.
Hoe verder hij in de put kwam hoe abstracter zijn schilderijen werden tegen het einde van zijn leven.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:43 schreef Noorseviking het volgende:
[..]


Ieder zijn smaak natuurlijk.. maar je kunt niet ontkennen dat hij gewoon heel belangrijk was voor de schilderkunst.

Maar wat bedoel je met gekte ?

Zijn kunst had niks met mooi zijn te maken

Het is de sfeer die erin zit , het was anders dan de rest.
Hoe verder hij in de put kwam hoe abstracter zijn schilderijen werden tegen het einde van zijn leven.
Ik zeg nergens dat IK het niet mooi vind.

Ik vraag me alleen af of hij zijn faam echt te danken heeft aan de kwaliteit van zijn schilderijen, of dat er tientallen, zoniet honderden schilders destijds waren met soortgelijke kwaliteit, en Vincent voornamelijk beroemd is geworden door zijn persoonlijke drama...!?

Persoonlijk hou ik meer van realistische kunst trouwens, zoals Leonardo DaVinci en Michelangelo... (en dat waren nog veel betere ninja turtles ook...)
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:49 schreef Aalbers het volgende:
532 mensen? Lekker representatief.
Ja, dat kan representatief zijn, onwetende. Zucht.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Ik zeg nergens dat IK het niet mooi vind.

Ik vraag me alleen af of hij zijn faam echt te danken heeft aan de kwaliteit van zijn schilderijen, of dat er tientallen, zoniet honderden schilders destijds waren met soortgelijke kwaliteit, en Vincent voornamelijk beroemd is geworden door zijn persoonlijke drama...!?

Persoonlijk hou ik meer van realistische kunst trouwens, zoals Leonardo DaVinci en Michelangelo... (en dat waren nog veel betere ninja turtles ook...)
Mijn god en ik dacht dat ik weinig verstand had van kunst.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:14 schreef mooi-nederland het volgende:
De mooiste kunstwerken zijn toch wel van Rubens.
Monet!
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 22:00 schreef Catwoman1986 het volgende:
[..]


Monet!
Dit.
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Ik zeg nergens dat IK het niet mooi vind.

Ik vraag me alleen af of hij zijn faam echt te danken heeft aan de kwaliteit van zijn schilderijen, of dat er tientallen, zoniet honderden schilders destijds waren met soortgelijke kwaliteit, en Vincent voornamelijk beroemd is geworden door zijn persoonlijke drama...!?
Of -wilde suggestie- Misschien om de enorme invloed op het expressionisme en daarmee op de gehele 20e eeuwse kunst (en nu nog). De emotie die hij in zijn schilderijen heeft gelegd.
Hij wordt misschien door mensen herinnert als die schilder met dat afgesneden oor. Maar schilders herdenken hem nog steeds door zijn stijlen toe te passen. Natuurlijk kan je dat de meeste mensen niet uitleggen.
quote:

Persoonlijk hou ik meer van realistische kunst trouwens, zoals Leonardo DaVinci en Michelangelo... (en dat waren nog veel betere ninja turtles ook...)
Beide zijn schilders uit de hoogrenaissance. Staat mijlenver van het realisme en realistisch is het ook niet, geïnspireerd door de Bijbel en vaak in opdracht van het Vaticaan.

Zeg dan gewoon niets weetjewel....
Gaat dit over die kerel die toen door die Ali B. is vermoord?
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 23:17 schreef RoyDH het volgende:
[..]
Of -wilde suggestie- Misschien om de enorme invloed op het expressionisme en daarmee op de gehele 20e eeuwse kunst (en nu nog). De emotie die hij in zijn schilderijen heeft gelegd.
Hij wordt misschien door mensen herinnert als die schilder met dat afgesneden oor. Maar schilders herdenken hem nog steeds door zijn stijlen toe te passen. Natuurlijk kan je dat de meeste mensen niet uitleggen.
[..]
Beide zijn schilders uit de hoogrenaissance. Staat mijlenver van het realisme en realistisch is het ook niet, geïnspireerd door de Bijbel en vaak in opdracht van het Vaticaan.

Zeg dan gewoon niets weetjewel....
Ik denk dat er weinig realistischere kunst te vinden is dan de schilderijen en beelden van Michelangelo...
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 21:14 schreef mooi-nederland het volgende:
De mooiste kunstwerken zijn toch wel van Rubens.
Die vrouwen erop wat minder...
Is de zon heel groot, heel erg lichtgevend of heel erg warm?
Als je domme vragen stelt krijg je domme antwoorden.

v Gogh had een duidelijk psychisch probleem maar dat gaf hem een unieke blik op de wereld die hij als een van de eerste kon vertalen in non-realistische weergaves van de wereld waar andere mensen wat mee konden en die op zichzelf ook nog mooi waren.
Iemand die als eerste wat nieuws doet wat waardevol is is een genie. En meestal staat zo'n persoon buiten de groep (lees is gek).
Het ene verhaal is dat hij aan tinnitus leed (dan moet je in die schelle zon gaan zitten...) en in een wanhoopsvlaag een deel van z'n oorlelletje afsneed (tinnitus zit in je hoofd, niet in je oorschelp).
Het andere verhaal is dat een bevriende collega even door het lint ging.

Ik kijk niet graag naar die Zuidfranse schilderingen. Te draaierig.
userIcon
quote:
Op maandag 26 juli 2010 @ 19:49 schreef Aalbers het volgende:
532 mensen? Lekker representatief.
532 kun je mits goed gekozen echt wel representatief noemen. Veel van dit soort onderzoeken worden op onder de duizend mensen gedaan.
userIcon
sheesh... die uitslag had ik je ook kunnen vertellen zelfs zonder onderzoek.
38  van 38 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8
» 31/01 Assange in The Simpsons19


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden