Nooit meer een Loveparade. Dat hebben de autoriteiten en organisatie van het dansevenement in Duitsland besloten na de tragedie, die zaterdag aan negentien bezoekers het leven kostte. Voor 2011 stond het evenement gepland in Gelsenkirchen.
Zestien van de negentien dodelijke slachtoffers zijn inmiddels geïdentificeerd. Het gaat om twaalf Duitsers en vier personen uit Nederland, Australië, China en Italië tussen de twintig en veertig jaar oud. Zeker 342 mensen raakten gewond toen paniek uitbrak in de menigte op weg naar het festivalterrein.
"Dit ongeval is zo verschrikkelijk, dat het niet in woorden te vatten is", zei Adolf Sauerland, burgemeester van stadsdistrict Duisburg, tijdens een persconferentie zondag. Hij bezoekt zondag gewonden in de ziekenhuizen in de omgeving. Het is onduidelijk wat hun gezondheidstoestand is en wat hun nationaliteit is.
De autoriteiten wilden geen uitspraken doen over wie schuld heeft aan het drama. Pas als het onderzoek van het Duitse Openbaar Ministerie (OM) is afgerond kan over mogelijke fouten in de voorbereiding en uitvoering van de Loveparade gesproken worden.
De veiligheid is voorafgaand aan het evenement doorgenomen daaruit zouden geen mogelijke problemen aan het licht zijn gekomen. Het festivalterrein kon maximaal 300.000 mensen herbergen maar volgens eerdere schattingen waren 1,4 miljoen mensen op en onderweg naar het terrein. De politie kon dat aantal niet bevestigen.
Het is de eerste keer dat het technofestijn, dat in 1989 is ontstaan in Berlijn, grote veiligheidsproblemen heeft opgeleverd ondanks dat het eind jaren negentig circa 1,5 miljoen mensen trok.
| User-waardering | |
|---|---|
| Aantal stemmen | 16 |
| Positie in chart | 20 » bekijk volledige lijst |
quote:Niet platgetrapt worden in een of andere godvergeten tunnel?Op zondag 25 juli 2010 @ 14:14 schreef RickT het volgende:
Aan de andere kant... wat zouden de slachtoffers zelf gewild hebben?
quote:Op zondag 25 juli 2010 @ 14:16 schreef padlarf het volgende:
[..]
Niet platgetrapt wordenin een of andere godvergeten tunnel?
quote:
01-07-1989 Friede, Freude, Eierkuchen
07-07-1990 The Future Is Ours
06-07-1991 My House Is Your House And Your House Is Mine
04-07-1992 The Spirit Makes You Move
03-07-1993 The Worldwide Party People Weekend
02-07-1994 Love 2 Love
08-07-1995 Peace on Earth
13-07-1996 We Are One Family
12-07-1997 Let the Sun Shine In Your Heart
11-07-1998 One World One Future
10-07-1999 Music Is The Key
08-07-2000 One World One Loveparade
21-07-2001 Join the Love Republic
13-07-2002 Access Peace
12-07-2003 Love Rules
15-07-2006 The Love is Back
25-08-2007 Love is everywhere
19-07-2008 Highway to Love
24-07-2010The Art of LoveThe Tunnel of Terror
.
quote:Op zondag 25 juli 2010 @ 14:19 schreef BlueMage het volgende:
Lekker overtrokken reactie weer.Ok wat daar gebeurd is, is heel erg, laat dat duidelijk zijn. Nou is het zaak hiervan te leren, dit soort fouten niet weer te maken en een festival wat op zich volgens mij altijd vrijwel probleemloos verliep door te laten gaan in een verbeterde vorm. Zei Freddie Mercury het niet al: "The show must go on" ?
quote:Loveparade krijgt een erg slechte naam hierdoor, als ze het door zetten komt er niemand meer op afOp zondag 25 juli 2010 @ 14:19 schreef GeGs het volgende:
Wat een paniekreactie...
quote:Dan is het probleem dat het te druk zal gaan worden ook opgelost, toch?Op zondag 25 juli 2010 @ 14:21 schreef Berend010 het volgende:
[..]
Loveparade krijgt een erg slechte naam hierdoor, als ze het door zetten komt er niemand meer op af
quote:Onzin, als de helft al uitblijft zou het me verbazen. En zelfs dan zitten ze nog op bijna 2.5x capaciteit. Het is gewoon een paniek reactie. Wet, regel en beleidscreatie zouden verboden moeten worden in de 2 weken na een incident.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:21 schreef Berend010 het volgende:
[..]
Loveparade krijgt een erg slechte naam hierdoor, als ze het door zetten komt er niemand meer op af
pberends (Redactie Frontpage) 25-07-2010 @ 14:36
quote:De organisatie heeft besloten ermee te stoppen. En als je in de schoenen stond van de organisatie, dan zou je het waarschijnlijk zelf ook nooit meer doen. Ik zou er iig niet mee kunnen leven dat er zoveel doden en gewonden door mismanagement en slechte organisatie zijn ontstaan.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:27 schreef DerAppie het volgende:
[..]
Onzin, als de helft al uitblijft zou het me verbazen. En zelfs dan zitten ze nog op bijna 2.5x capaciteit. Het is gewoon een paniek reactie. Wet, regel en beleidscreatie zouden verboden moeten worden in de 2 weken na een incident.
quote:Wat nou leren? Sheffield, 1989 zou al een les genoeg moeten zijn of niet?Op zondag 25 juli 2010 @ 14:35 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
Het zou mijnsinziens beter zijn als men van de gemaakte fouten zou leren, dus nooit meer zo'n groot evenement met zo weinig in en uit gangen!
quote:Ja, ook!Op zondag 25 juli 2010 @ 14:43 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wat nou leren? Sheffield, 1989 zou al een les genoeg moeten zijn of niet?
quote:Nu alsnog er van leren kan uiteraard geen kwaadOp zondag 25 juli 2010 @ 14:51 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
Maar het is dus precies wat ik bedoel, jammer dat men zelden leert van gemaakte fouten.
quote:Ik snapte die ook niet, totdat ik de zin uit besloot te lezen.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:54 schreef Arcee het volgende:
Vier dodelijke slachtoffers uit Nederland?
quote:Nee 1 Nederlander.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:54 schreef Arcee het volgende:
Vier dodelijke slachtoffers uit Nederland?
quote:Lijkt me ook niet wat de slachtoffers zouden hebben gewild. Ik ben er zelf twee keer geweest (2001 en 2003) en als mij daar iets zou zijn overkomen, zou ik nooit hebben gewild dat er daardoor nooit meer een LoveParade zou komen.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:35 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
Met alle respect voor de doden en gewonden, maar een beetje een rare reactie om nu nooit meer een loveparade te organiseren,vind ik.
quote:Geen grove fouten gemaakt ?Op zondag 25 juli 2010 @ 14:48 schreef loopneus het volgende:
[..]
Misschien vindt men dat er niets te leren valt omdàt er geen grove fouten gemaakt zijn.
quote:Bullshit, het is natuurlijk erg tragisch, maar als ik in deze scene zat zou ik het wel weten, ik zou een love parade organiseren. Gegarandeerd 1 miljoen bezoekers!. Welke stad wil dat nou niet, tja het gaat ooit mis. Maar als bij elke dode je maar moet stoppen dan zouden we nu nog in grotten zonder vuur leven.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:11 schreef DjinN het volgende:
Ze hadden het gewoon in Berlijn moeten laten zoals vroeger...dan was dit misschien niet gebeurd nu
quote:Woestijn?Op zondag 25 juli 2010 @ 15:05 schreef mordokania het volgende:
Wat een hysterische conclusie. Volgend jaar een groter terrein opzoeken. Type: zonder betonnen muren om de mensen heen.
quote:geweldigOp zondag 25 juli 2010 @ 14:47 schreef right_turn het volgende:
Een overzicht van alle edities:
quote:
01-07-1989 Friede, Freude, Eierkuchen
07-07-1990 The Future Is Ours
06-07-1991 My House Is Your House And Your House Is Mine
04-07-1992 The Spirit Makes You Move
03-07-1993 The Worldwide Party People Weekend
02-07-1994 Love 2 Love
08-07-1995 Peace on Earth
13-07-1996 We Are One Family
12-07-1997 Let the Sun Shine In Your Heart
11-07-1998 One World One Future
10-07-1999 Music Is The Key
08-07-2000 One World One Loveparade
21-07-2001 Join the Love Republic
13-07-2002 Access Peace
12-07-2003 Love Rules
15-07-2006 The Love is Back
25-08-2007 Love is everywhere
19-07-2008 Highway to Love
24-07-2010The Art of Love The Tunnel of TerrorLove Hurts
quote:Op een willekeurige selectie van die omvang in Nederland tussen de 30 en 35 per dag. In deze willekeurige selectie zitten natuurlijk ook zieken en ouderen.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:38 schreef Eye_of_god het volgende:
Hoeveel doden zijn er dagelijks te betreuren op een willekeurige selectie van 1.4 miljoen personen?
Ik ben het met puntje-tussen-de-bougie eens.
quote:Ik vind het trouwens nog meevallen dat Ab Klinkenstein deze gelegenheid niet heeft aangegrepen om in Nederland alle festivals met onmiddelloze ingang te verbieden.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:13 schreef poldergeist het volgende:
Triest hoe een traditie die jaren een succes is geweest zo aan zijn einde komt.
quote:Net even geprobeerd naar wetgeving te zoeken en vond een artikeltje van het nationaal crisiscentrum.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:51 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
[..]
Ja, ook!
Alleen is deze gebeurtenis op een of andere manier totaal aan me voorbij gegaan
Maar het is dus precies wat ik bedoel, jammer dat men zelden leert van gemaakte fouten.
quote:Nou en.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:16 schreef loopneus het volgende:
Het evenement is aan zijn eigen succes ten onder gegaan.
[..]
Dat zo'n naam nog voorkomt in Duitsland.
quote:Dit dus.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:09 schreef HetBoefje het volgende:
Wat een onzin om het nu nooit meer door te laten gaan. Na het Heizeldrama zijn toch ook niet alle voetbalwedstrijden afgelast voor eeuwig?
Zorg als regering dan dat je een geschikte plaats hebt voor zoveel mensen die een feestje willen vieren 1x per jaar.
quote:Festivals verbieden is meer een PvdA aangelegenheidOp zondag 25 juli 2010 @ 15:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens nog meevallen dat Ab Klinkenstein deze gelegenheid niet heeft aangegrepen om in Nederland alle festivals met onmiddelloze ingang te verbieden.
Of daar komt ie nog mee wanneer ie eindelijk al die vlekken weer uit zijn ondergoed heeft verwijderd
quote:Maar dat heeft Aboutaleb (die door rechts zo hoog ingeschat wordt dat men ervan overtuigd is dat hij in zijn eentje heel Rotjeknor bestuurt) dan ook geleerd van Ab Klink die slechts één doel in het leven lijkt te hebben: Alles wat aangenaam/leuk/lekker is moet zo snel mogelijk verboden.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:28 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Festivals verbieden is meer een PvdA aangelegenheidvraag maar aan Aboutaleb..
quote:Dat was in dat geval nog niet eens zo'n verkeerde beslissing geweest. Het had in heel Europa miljarden overheidsgeld gescheeld die nu in de beveiliging van die voetbalwaanzin worden gestoken.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:09 schreef HetBoefje het volgende:
Wat een onzin om het nu nooit meer door te laten gaan. Na het Heizeldrama zijn toch ook niet alle voetbalwedstrijden afgelast voor eeuwig?
quote:Als er in Duitsland iedere dag 14 miljoen mensen om zouden komen in het verkeer zou ik het inderdaad een goed idee vinden om te stoppen met auto rijden.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:17 schreef Dlocks het volgende:
Dit is netzoiets als zeggen dat er in Duitsland nooit meer auto gereden mag worden omdat er in Duitsland iedere dag 14 mensen doodgaan in het verkeer.
quote:De Politie heeft mensen tegen gehouden omdat er te veel mensen waren en er niemand meer bij kon, als er dan vervolgens mensen die er niet meer in mochten via achtertuinen en over hekken gaan om binnen te komen kun je niet meteen fout afschuiven op politie en zo laten we eerst maar het onderzoek afwachten.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:36 schreef BlackLining het volgende:
Onzin.
Het management, de organisatie en de politie hebben gefaald. Een tunnel waar duizenden mensen doorheen lopen sluit je niet ineens af. Dan kun je er je hand voor in het vuur steken dat het mis gaat. Gewoon een bijzonder stomme, stomme fout. Als je volgende keer van tevoren alles overdenkt en een X aantal kaarten verkoopt en duidelijk stelt dat je zonder kaart niet binnen komt, valt een evenement met zoveel mensen ook gewoon te handhaven.
quote:Nogmaals, die organisatie wil het uit respect nooit meer overdoen. Ik denk dat die organisatie een vreselijke klotetijd tegemoet gaat zien waarin ze verantwoordelijk worden gehouden voor al deze ellende. In die context kan ik me het heel goed voorstellen dat deze organisatie het nooit meer opnieuw wil doen. Dat wil dus niet zeggen dat er geen ander grootschalig evenement ontstaat om de stok over te nemen.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:57 schreef Weakling het volgende:
De angst regeert en de eenvoudigste oplossing wordt gekozen: afschaffen. Achttien keer gaat het goed, één keer gaat het goed mis, met negentien slachtoffers tot gevolg. Dus dan meteen maar nooit meer doen? Alsof er geen andere mogelijkheden zijn.
Ik noem maar iets: grotere rondrit door de stad die gratis te bezoeken is en een eindfeest waar je een kaartje voor moet kopen. Dat beperkt de toestroom enorm en houdt het publiek goed verspreidt over de stad. Zeg maar het Rotterdamse Dance Parade voorbeeld ... ehm, maar dan met een burgemeester die niet net zo'n bang gedrag vertoond.
quote:Ja, vast, er komt niemand meer op af. Geloof je dat echt? Als zouden ze doorgaan komt er gewoon weer zo veel volk op af.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:21 schreef Berend010 het volgende:
[..]
Loveparade krijgt een erg slechte naam hierdoor, als ze het door zetten komt er niemand meer op af
quote:Er zijn toch zat andere formules te bedenken voor zo'n massa-evenement? Zoals bv. feesten op meerdere locaties, betere toegangswegen etc. etc. De fout die men gemaakt heeft is gewoon dat men één locatie heeft uitgezocht voor het eindfeest, die bovendien nog eens slecht toegankelijk was.Op zondag 25 juli 2010 @ 15:55 schreef Metalfreak het volgende:
Ah, de helden hierboven zouden het allemaal nog wel eens organiseren. Ik zei dit gisteren al dat dit nooit meer georganiseerd zou worden. In Berlijn wilden ze het niet meer door laten gaan omdat het té druk werd en je geen controle meer hebt over de mensenmassa. Er is geen enkele organisatie die nu nog de verantwoordelijkheid op zich wil nemen en er is geen enkele gemeente die nu nog een vergunning voor het evenement wil afgeven. Of denken de helden hierboven allemaal dat dat zo makkelijk is. De veiligheid moet gegarandeerd kunnen worden en met 1,4 miljoen bezoekers wordt dat verrekte lastig. Ik zou zeggen: laat diegenen die hier heel hard vanachter hun toetsenbordje schreeuwen dat ze het wel door zouden laten gaan het maar eens proberen. Daarbij: geen enkele sponsor wil nog zijn naam aan dit evenement verbinden.
quote:Uit respect voor slachtoffers die 99,9% zeker NIET hadden gewild dat er nooit meer een LoveParade kwam? Uit respect voor familie en vrienden die weten dat de slachtoffers hadden gewild dat de LoveParade moet blijven?Op zondag 25 juli 2010 @ 16:12 schreef ThingFish het volgende:
Nogmaals, die organisatie wil het uit respect nooit meer overdoen.
quote:Beetje flauw om te spreken voor 19 dode mensen en een organisatie die je beiden nooit hebt gekend. De organisatie denkt - uit respect jegens de overledenen - dat dit het beste is. Kan je iets van vinden, maar het is hun emotionele besluit wat ik alleen maar kan ondersteunen.Op zondag 25 juli 2010 @ 16:34 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Uit respect voor slachtoffers die 99,9% zeker NIET hadden gewild dat er nooit meer een LoveParade kwam? Uit respect voor familie en vrienden die weten dat de slachtoffers hadden gewild dat de LoveParade moet blijven?
Natuurlijk had wat hier is gebeurd nooit mogen gebeuren en moet er alles aan worden gedaan om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Maar in ieder geval niet op een manier die de slachtoffers zelf nooit zouden hebben gewild.
quote:En daar is dus niets minder van waar... Ook tegen lompe feestgangers moet een festival opgewassen zijn. De organisatie is de eerst aangewezene die de veiligheid van hun bezoekers ten alle tijde moet kunnen garanderen. Aan het begin van de tunnel hebben die mensen echt niet door wat er zich aan het eind afspeelt. Zeker niet als er 100 meter tussen zit. Echt een kansloze uitspraak...Op zondag 25 juli 2010 @ 16:43 schreef mschol het volgende:
dat hebben de "feest"gangers dus helemaal aanzichzelf te danken..
als met niet als een stel domme koeien moeielijk was gaan doen bij de ingang en gewoon weg was gegaan, was en niks gebeurd..
quote:Onzin dat die naam niet meer zou kunnen...Als iemand vreselijke dingen heeft gedaan dan is dat die persoon en niet zijn naam. Alsof het gelijk een tribute is aan meneer Hitler.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:16 schreef loopneus het volgende:
Het evenement is aan zijn eigen succes ten onder gegaan.
[..]
Dat zo'n naam nog voorkomt in Duitsland.
quote:Er is helemaal niets verboden, de organisatie heeft er zelf de stekker uit getrokken. Iedereen die een feest voor 1,5 miljoen mensen wil organiseren moet dat lekker zelf weten, mits ze dat maar in samenspraak doen met de autoriteiten. En die zullen hoop ik nu wel 2x nadenken met het afgeven van vergunningen.Op zondag 25 juli 2010 @ 18:48 schreef Tarak het volgende:
Wat een belachelijke oplossing, ja er is een ramp gebeurd, maar daarmee is het inmiddels politieke normale verbieden niet de oplossing voor.
quote:Die organisatoren zouden zelfs geen kinderfeestje meer mogen organiseren als het aan mij lag. In Berlijn had je eerst die parade, waardoor die hele menigte dus over een heel groot gebied verspreid liep, daarna waren er verschillende feesten in de hele stad zodat ook na de parade de menigte verdeelt werd. Dat zal de bedoeling ook wel zijn geweest hier, maar ergens is er een grote fout gemaakt dat haast iedereen op een veel te klein plein stond.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:12 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Waarom te begrijpen? Het kan toch makkelijk als alles goed maar georganiseerd is. En als ze al vanaf het begin twijfelen...tja..
quote:Ze zaten als ratten in een val.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:12 schreef Onverlaatje het volgende:
Als er 1,4 miljoen mensen op een evenement afkomen kan er altijd wat gebeuren.
MrLowenhart (Redactie Sport) 25-07-2010 @ 21:46
quote:Er horen ook geen mensen op kermissen en voetbal wedstrijden te stervenOp zondag 25 juli 2010 @ 16:32 schreef beantherio het volgende:
Er horen geen mensen te sterven op een dancefestival.
quote:Het gaat er ook niet om dat er niet meer van dit soort evenementen komen, maar dat een evenement met zoveel bezoekers niet zomaar op deze manier mag worden georganiseerd. De organisatoren hebben dit onverantwoord gedaan en de gemeente (en politie en brandweer) mogen een evenement waarvan je kan weten dat er extreem veel bezoekers op af komen nooit door mogen laten gaan als ze niet 100% zeker weten dat alles goed geregeld en voorbereid is.Op zondag 25 juli 2010 @ 22:26 schreef Paradestraat het volgende:
[..]
Er horen ook geen mensen op kermissen en voetbal wedstrijden te sterven
Ook maar verbieden dan ?
Btw tijdens de dodenherdenking had het ook mis kunnen gaan
Ook uit voorzorg maar verbieden ?
Of wachten we pas nadat het mis is gegaan ?
Ik zie geen reden om het niet gewoon weer te laten doorgaan
Wanneer we elk evenement dat mis gaat (of bijna mis gaat ) verbieden dan blijft er niet meer over
Gewoon leren van je fouten en zorgen dat ze niet weer gebeuren
quote:Waar ben je dan in mee bezig, de brandweercommandant zei dat ze vooraf al twijfels hadden dat het terrein te klein was. Je kan de bezoekersaantallen van vorige edities zo vinden op wikipedia, ik vind het echt onbegrijpelijkHet festivalterrein kon maximaal 300.000 mensen herbergen, zei de leider van de crisisstaf, Wolfgang Rabe
quote:Als je achteraf vertelt twijfels te hebben gehad bij de grootte van het terrein, begrijp ik niet wat er dan is gebeurd met die twijfels ten tijde van de planning. Of heeft hij deze toen niet kenbaar gemaakt?Op zondag 25 juli 2010 @ 22:49 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Waar ben je dan in mee bezig, de brandweercommandant zei dat ze vooraf al twijfels hadden dat het terrein te klein was. Je kan de bezoekersaantallen van vorige edities zo vinden op wikipedia, ik vind het echt onbegrijpelijk
quote:Helemaal mee eens.... En wat mij betreft gaan ze het weer in Berlijn houden, dan zien ze mij daar ook weer.... Ben zelf gegaan van 1999 t/m 2003 en het waren de beste feesten waar ik ooit naar toe ben geweest en dat zijn er best wel veel geweest.Op zondag 25 juli 2010 @ 14:19 schreef BlueMage het volgende:
Lekker overtrokken reactie weer.Ok wat daar gebeurd is, is heel erg, laat dat duidelijk zijn. Nou is het zaak hiervan te leren, dit soort fouten niet weer te maken en een festival wat op zich volgens mij altijd vrijwel probleemloos verliep door te laten gaan in een verbeterde vorm. Zei Freddie Mercury het niet al: "The show must go on" ?