Astronomen ontdekken zwaarste ster ooit

Een enorme bal helder brandend gas in een naburig sterrenstelsel is mogelijk de zwaarste ster die ooit is ontdekt. Het hemellichaam heeft een massa die honderden malen groter is dan die van onze zon. Dat hebben wetenschappers woensdag gezegd. Zij beschreven de vondst in een artikel dat in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society wordt gepubliceerd.

Ooit woog de ster, R136a1 genaamd, zo'n 320 maal zoveel als de massa van ons zonnestelsel, zei astrofysicus Paul Crowther, tweemaal zwaarder dan de zwaarste ster die tot dusverre werd gevonden. Inmiddels is de gigantische bol gas echter aanzienlijk geslonken. Het gas verbrandt met zo'n intensiteit dat de ster bijna tien miljoen keer helderder schijnt dan onze zon.

De gigant werd ontdekt in het centrum van een sterrencluster in de Tarantula Nebula, een grote wolk gas en stof in de Grote Magelhaense Wolk, een sterrenstelsel op zo'n 165 duizend lichtjaar afstand.

Dergelijke sterren worden niet oud. Ze leven vlug en sterven jong. De sterren branden zich in zo'n duizelingwekkende vaart op dat het leidt tot spectaculaire explosies. "De grootste worden slechts zo'n drie miljoen jaar oud", aldus Crowther. "In de astronomie is dat een bijzonder korte tijd." Deze korte levensduur is een van de redenen dat deze reuzen zo moeilijk zijn te vinden. Daarnaast zijn ze ontzettend zeldzaam en ontstaan ze alleen in sterrenclusters met de hoogste dichtheid.

Astronomen ontdekken zwaarste ster ooit