[Upd] Zeer grote brand in Valkenswaard

Nederland • Geschreven door Steven (raistlin6) op 21-07-2010 @ 11:21
Laatste update: 21-07-2010 12:50

print 

Rond 09.15 uur woensdagochtend is op het industrieterrein aan De Vest in Valkenswaard een grote brand uitgebroken. Omwonenden moeten ramen en deuren gesloten houden, zo meldt de gemeente.

De brand is ontstaan bij Timco Plastics, een bedrijf dat afval van kunststof verwerkt. Een deel van het terrein is geëvacueerd. De brand is inmiddels overgeslagen naar andere bedrijven. Bij de brand ontstaat veel rook, die tot in de wijde omgeving te zien is.

Op het gemeentehuis wordt een crisiscentrum ingericht. Over de oorzaak van de brand en of er schadelijke stoffen zijn vrijgekomen is nog niks bekend. Via Twitter gaan er diverse geruchten dat er een dode zou zijn gevallen. Omroep Brabant Radio is officieel tot de rampenzender in dezen benoemd.

Update 11.32 uur:

Het vuur is overgeslagen naar drie naastgelegen bedrijven, waaronder een bouwmarkt. Op het moment dat dat gebeurde waren de betreffende bedrijven al wel geëvacueerd. Momenteel wordt via metingen onderzocht of de rook, die overigens richting Leende drijft, schadelijk is. Om de routes voor de hulpdiensten vrij te houden, heeft de gemeente mensen verzocht niet naar het crisisgebied te komen.

Update 12.00 uur:

De burgemeester van Valkenswaard, Anton Ederveen, heeft op Omroep Brabant Radio laten weten dat het nog onbekend is of er slachtoffers zijn gevallen. De uitslag van de metingen is ook nog niet bekend. Uit voorzorg is het luchtalarm geluid in de gemeentes Valkenswaard en Leende. In Leende valt inmiddels zwarte as uit de lucht. Zodra er meer bekend is, zullen we dat zo spoedig mogelijk melden.

Update 12.19 uur:

Volgens onbevestigde berichten zouden er zich nog mensen bevinden in het pand van Timco Plastics, zo meldt Omroep Brabant. Ook in Heeze moeten ramen en deuren gesloten blijven. Inmiddels zijn ook een aantal omringende huizen geëvacueerd. Korpsen van omringende gemeenten helpen bij het blussen van de brand.

Update 12.50 uur:

De brandweer heeft laten weten dat in de rookwolken geen schadelijke stoffen zitten. De neergeslagen roetdeeltjes worden hier nog wel op onderzocht en tot die tijd moeten ramen en deuren gesloten blijven. Verder melden buurtbewoners dat er in één van de bedrijven die in brand staan 400 kilo vuurwerk zou zijn opgeslagen.

Volgens ooggetuigen is de brand ontstaan in een pallet die men vervolgens naar buiten probeerde te dragen. Bij het vervoer van de pallet zou het vuur in rap tempo om zich heen hebben gegrepen. Een heidebrandje in Heeze en Leende is volgens een woordvoerder van de brandweer bijna onder controle. Of die twee branden verband met elkaar houden is nog niet bekend. Ook is nog steeds onbekend of er gewonden zijn gevallen en of er nog mensen in het brandende pand zijn. Om 13.30 uur volgt een persconferentie van de burgemeester, die nu nog in crisisoverleg is.









Foto's: FOK!fotograaf moonmovies



Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue34
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij89
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

24375 views / 129 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 129 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
De rook is tot 14 km. verderop te zien, dat is wel een aardig brandje dan.
userIcon
't Is me wel wat met die doden. Altijd moeten ze vallen.
userIcon
Jeuhj! Vroeg me al af of het Fok zou halen.. Weet je hoe kut, die warmte en dan je ramen en deuren dicht..

(en natuurlijk nog kutter als je bedrijf af fikt of dat er doden vallen, alles is relatief.. Maar warm is warm..)
man identify (Moderator Frontpage) 21-07-2010 @ 11:32 fotoboek no homepage
userIcon
Shiiiit dat is echt een grote brand zeg !
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:29 schreef psv het volgende:
filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=qJeQNEfk1xE

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie foto's
Alleen lekker naive mensen ... er staat toch niet voor niks dat ramen en deuren gesloten moeten blijven nee joh, ga d'r gewoon bovenop staan
verschillende foto's:







quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32 schreef maffemuts het volgende:
[..]

Alleen lekker naive mensen ... er staat toch niet voor niks dat ramen en deuren gesloten moeten blijven nee joh, ga d'r gewoon bovenop staan
Wellicht werknemers die hun werkplaats in rook op zien gaan?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32 schreef maffemuts het volgende:
[..]


Mooie foto's
Alleen lekker naive mensen ... er staat toch niet voor niks dat ramen en deuren gesloten moeten blijven nee joh, ga d'r gewoon bovenop staan
Gewoon adem inhouden
userIcon
quote:
De brand is ontstaan bij Timco Plastics, een bedrijf dat afval van kunststof verwerkt...of er schadelijke stoffen zijn vrijgekomen is nog niks bekend.
Nee hoor, niks aan de hand..
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:26 schreef Vout het volgende:
De rook is tot 14 km. verderop te zien, dat is wel een aardig brandje dan.
uhhh kunstof heeft altijd een zware zwarte rook ontwikkeling
userIcon
quote:
Omroep Brabant Radio is officieel tot de rampenzender in dezen benoemd.
Omroep Brabant is toch per definitie een rampenzender, of zie ik dat verkeerd
Inmiddels 4 bedrijven in brand...
userIcon
Ik zie het vanuit mijn werkplek ook, niet normaal die rookwolken...
Ben alvast snel een sigaretje gaan roken voordat het zich nog verder gaat ontwikkelen en ik niet meer naar buiten kan.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32 schreef maffemuts het volgende:
[..]


Mooie foto's
Alleen lekker naive mensen ... er staat toch niet voor niks dat ramen en deuren gesloten moeten blijven nee joh, ga d'r gewoon bovenop staan
Als dit op een industrieterrein is, zijn die mensen waarschijnlijk geëvacueerd en naar een verzamelplaats gedirigeerd.
userIcon
De Fixet staat ook in de fik. Daar ligt dus vuurwerk opgeslagen....
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:36 schreef callie_gaston het volgende:
[..]


uhhh kunstof heeft altijd een zware zwarte rook ontwikkeling
Ja, dus als ik een plastic zakje in de brand steek is het 14 kilometer verderop te zien? Ik weet ook wel dat er zwarte rook ontstaat bij pvc branden, ik werk bij de brandweer. Wat is je punt nou dan?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:40 schreef Nottheviolin het volgende:
De Fixet staat ook in de fik. Daar ligt dus vuurwerk opgeslagen....
Je maakt het (spannend) met Fixet!

userIcon
Sjezus ik woon op 2 km van de brand af en broer is gaan kijken
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:38 schreef Nottheviolin het volgende:
Ik zie het vanuit mijn werkplek ook, niet normaal die rookwolken...
Ben alvast snel een sigaretje gaan roken voordat het zich nog verder gaat ontwikkelen en ik niet meer naar buiten kan.
wou je verder nog een hele fp voor jezelf?

OT ik geloof best dat het heel angstaanjagend is als je er vlakbij zit...
userIcon
@Nottheviolin
Is je toetsenbord kapot?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:42 schreef Vout het volgende:
[..]

Ja, dus als ik een plastic zakje in de brand steek is het 14 kilometer verderop te zien? Ik weet ook wel dat er zwarte rook ontstaat bij pvc branden, ik werk bij de brandweer. Wat is je punt nou dan?
Je bent bekend met het concept bedrijf? Een bedrijf "dat afval van kunststof verwerkt" heeft waarschijnlijk iets meer liggen dan 1 plastic zakje.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:43 schreef maily het volgende:
[..]


wou je verder nog een hele fp voor jezelf?

OT ik geloof best dat het heel angstaanjagend is als je er vlakbij zit...
Haha.
Gelukkig is het al verholpen.

OT Nou dat vuurwerk is niet zo grappig....
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:44 schreef John5 het volgende:
[..]


Je bent bekend met het concept bedrijf? Een bedrijf "dat afval van kunststof verwerkt" heeft waarschijnlijk iets meer liggen dan 1 plastic zakje.
Duh, ooit gehoord van een binnenbrand? En nee, ik hoef geen antwoord.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:46 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]

OT Nou dat vuurwerk is niet zo grappig....
eh nee... hoe dicht zit je daar bij? en ligt er veel???
userIcon
Volgens mensen hier is het vuurwerk weggehaald...
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:51 schreef maily het volgende:
[..]


eh nee... hoe dicht zit je daar bij? en ligt er veel???
Gelukkig zit ik er heel ver vanaf dus zelfs als het zou afgaan merk ik er niets van. Geen idee hoeveel vuurwerk er ligt....maar een tweede Enschede-ramp daar zit niemand op te wachten natuurlijk.
Merk het vanzelf wel haha.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32 schreef maffemuts het volgende:
[..]


Mooie foto's
Alleen lekker naive mensen ... er staat toch niet voor niks dat ramen en deuren gesloten moeten blijven nee joh, ga d'r gewoon bovenop staan
En vrijdag avond klagen als iemand in de kroeg een peukie aansteekt
userIcon
@Vout, John5, callie_gaston
Volgens mij is jullie discussie ontspoord Gewoon voor de lol, ga ik dit even analyseren.

Vrije interpretatie:
1. Vout zegt: Jee, 14 km verderop zichtbaar dus grote brand
2. calli reageert met: Duh, plastic brandt altijd met veel rook
3. Vout countert: Duh, kleine plasticbrandjes zie je echt niet 14 km verderop
4. John5 reageert: Duh, ooit van een bedrijf gehoord dus VEEL plastic
5. Vout countert: Duh, binnenbrand?

Conclusie: John5 laat de boel ontsporen en Vout gaat daar in mee

Tot zover...

OT: Pittig brandje zeg, hopelijk krijgen ze het snel onder controle!
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:48 schreef Vout het volgende:
[..]

Duh, ooit gehoord van een binnenbrand? En nee, ik hoef geen antwoord.
Als je bij de brandweer werkt moet je toch het verschil weten tussen thermo harde plastic soorten bijdehand en dat is geen plastic zakje
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:55 schreef callie_gaston het volgende:
[..]


Als je bij de brandweer werkt moet je toch het verschil weten tussen thermo harde plastic soorten bijdehand en dat is geen plastic zakje
Zie boven, volgens mij gaat de discussie over het feit dat Vout aangeeft dat het een grote brand betreft omdat er veel rookontwikkeling is, waar jij het niet mee eens was omdat 'brandend plastic altijd veel rook veroorzaakt'.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:53 schreef senseismurf het volgende:
Volgens mensen hier is het vuurwerk weggehaald...
het is te hopen!
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:57 schreef swoopie het volgende:
[..]

Zie boven, volgens mij gaat de discussie over het feit dat Vout aangeeft dat het een grote brand betreft omdat er veel rookontwikkeling is, waar jij het niet mee eens was omdat 'brandend plastic altijd veel rook veroorzaakt'.
Het is een grote brand hoor.

http://www.112brabant.nl/
userIcon
Weet nog wel dat bij mij in de buurt ook zo'n grote brand was en brandweer korpsen ui de hele omgeving kwamen, als je ze zag aankomen die gezichten van die brandweerlieden, ze konden niet wachten om er bij te zijn.
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:02 schreef kwiwi het volgende:
oeh brand
Huh? Brand? Waar?!
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:59 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]


Het is een grote brand hoor.

http://www.112brabant.nl/
idd. GRIP 3 maakt het dan ook een lokale "ramp"
userIcon
Ziet eruit als een behoorlijke grote brand als ik dit zo lees en bekijk. Altijd mooi en interessant. Alleen zonde dat er altijd zoveel schade is en de kans op gewonden/doden bestaat. Hetzelfde met storm. Ik mocht vorige week nog wel zeggen hoe mooi het is en graag een storm zie. Maarja.. toen viel er een boom op ons huis haha.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:05 schreef Timmetjuhs het volgende:
Ziet eruit als een behoorlijke grote brand als ik dit zo lees en bekijk. Altijd mooi en interessant. Alleen zonde dat er altijd zoveel schade is en de kans op gewonden/doden bestaat. Hetzelfde met storm. Ik mocht vorige week nog wel zeggen hoe mooi het is en graag een storm zie. Maarja.. toen viel er een boom op ons huis haha.
En, heb je de boom nog kunnen redden?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:06 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]


En, heb je de boom nog kunnen redden?
Nee helaas niet =(
Was net niet op tijd buiten om hem tegen te houden.
Hoewel ik hem wel mijn kant uit zag vallen toen ik net aan de friet zat
Zeer bizar!!
Vorige week nog die mensen gesproken in verband met het omplannen voor een audit van de ISO9001 (ja het kwaliteitssysteem). Vraag me af of de audit nog nodig is als het zo door gaat!
Bos-/heidebrand door droogte 734 OVD
11:47 - Assistentie 460 684
11:47 - Assistentie 831
12:08 - 642 weert prio 1 nar Heeze
12:08 - Assistentie vanuit Limburg

Brabant is goed bezig! Nu ook al een heidebrand daaro! Brabant de geksteee
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 11:38 schreef Nottheviolin het volgende:
Ik zie het vanuit mijn werkplek ook, niet normaal die rookwolken...
Ben alvast snel een sigaretje gaan roken voordat het zich nog verder gaat ontwikkelen en ik niet meer naar buiten kan.
Roken
userIcon
Misschien is die heidebrand ontstaan doordat er een stuk heet plastic uit de lucht is komen vallen?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:10 schreef Amazingpro het volgende:
Bos-/heidebrand door droogte 734 OVD
11:47 - Assistentie 460 684
11:47 - Assistentie 831
12:08 - 642 weert prio 1 nar Heeze
12:08 - Assistentie vanuit Limburg

Brabant is goed bezig! Nu ook al een heidebrand daaro! Brabant de geksteee
Ja iemand had kortsluiting met haar vibrator.
Kan gebeuren toch.

userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:09 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
Zeer bizar!!
Vorige week nog die mensen gesproken in verband met het omplannen voor een audit van de ISO9001 (ja het kwaliteitssysteem). Vraag me af of de audit nog nodig is als het zo door gaat!
hmm.... ik denk dat je straks een heel nieuw kwaliteitssysteem kunt gaan opzetten...
Hmm, das hier 10 km vandaan en ik zie het uitstekend!
Groot fikkie daaro..
userIcon
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:12 schreef Timmetjuhs het volgende:
Misschien is die heidebrand ontstaan doordat er een stuk heet plastic uit de lucht is komen vallen?
Vliegvuur, zou zomaar kunnen.
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 @ 12:14 schreef maily het volgende:
[..]


hmm.... ik denk dat je straks een heel nieuw kwaliteitssysteem kunt gaan opzetten...
ik zie dat ze bij ons ook een ISO14001 certificaat hebben, of terwijl een milieumanagementsysteem. Denk dat we die wel moeten intrekken, aangezien ze het milieu nu wel erg zwaar belasten met de roet uitstoot en willicht andere gevaarlijke stoffen
50  van 129 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue34
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij89
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt19
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden