Massaontslag bij MSD in Oss

Economie • Geschreven door ANP op 08-07-2010 @ 14:54
print 

Het farmaceutische bedrijf MSD in Oss, het voormalige Organon, ontslaat 2175 van de 4500 werknemers. Het Amerikaanse bedrijf voert wereldwijd een herstructurering door in zijn onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen en productie-onderdelen.

Oss is een van de acht zogeheten Research & Development-locaties van MSD wereldwijd die voor eind 2012 dichtgaat. Ook de activiteiten in Schaijk en bij Nobilon in Boxmeer worden stopgezet. Daarnaast wordt ook de productie van medicijnen op de vestiging in Oss fors ingekrompen. De werknemers zijn daarover donderdag ingelicht, meldde MSD donderdag. Voor de ontslagen medewerkers is een sociaal plan.

"De plannen zijn ingrijpend, maar noodzakelijk om, na de fusie met Schering-Plough, ons bedrijf concurrerend te laten blijven", zegt regionaal directeur Hans Kortlever van MSD voor Midden-Europa. "We beseffen en betreuren de consequenties voor hardwerkende collega's die het bedrijf gaan verlaten. We helpen de getroffen medewerkers zo veel mogelijk bij het vinden van ander werk."


Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

6453 views / 68 reacties
Reacties op dit bericht
68  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Eindelijk dan een topic hierover, hulde daarvoor.

Mijn vrouw is dus leidinggevende bij MSD en zit nu in de Lievenkamp (Schouwburg Oss) om aan te horen wat er met ze gaat gebeuren.

Zij ontwikkeld o.a. kankerremmers en insuline (biotech wijze, dus geen varkens die ervoor geslacht hoeven worden) maar MSD heeft besloten alleen nog maar woman-health te houden in Oss, wat dus o.a. anticonceptie is.

Veel hoog geschoolde Nederlanders zitten hierdoor dus binnenkort zonder baan, zonder uitzicht op een gezonde banenmarkt.
userIcon
Het meest belachelijke is dat dit puur protectionisme is vanuit de USA. Organon heeft nog nooit teruglopende cijfers gekend en is erg winstgevend. Hier is dus sprake van pure patent roof, om zodoende de productie naar andere goedkopere landen te verhuizen.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 08-07-2010 @ 15:04 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 14:55 schreef MREn het volgende:
Kan Bolkestein niet een goed woordje doen, net als 15 jaar terug?
Beste Els < vul hier voornaam nieuwe minister VWS in>
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:02 schreef waxmask het volgende:
Het meest belachelijke is dat dit puur protectionisme is vanuit de USA. Organon heeft nog nooit teruglopende cijfers gekend en is erg winstgevend. Hier is dus sprake van pure patent roof, om zodoende de productie naar andere goedkopere landen te verhuizen.
Dit gaat niet over productie zo te lezen.

De medicijnmarkt staat keihard onder druk, omdat de verzekeraars - terecht - niet meer die absurde prijzen willen (en mogen) betalen, maar alleen nog de goedkoopste met hetzelfde werkzame middel. En dat is een hele goede zaak, want de kosten voor de zorg zijn al hoog genoeg.

Nou, dan moeten die fabrikanten dus efficiënter gaan werken. En ook dat is een goede zaak. Doet nu even pijn, maar voor de lange termijn is het uitstekend.

Als we dit soort efficiëntieslagen niet zouden maken, zouden we nu nog steeds alles met de hand doen.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 14:59 schreef waxmask het volgende:
Eindelijk dan een topic hierover, hulde daarvoor.

Mijn vrouw is dus leidinggevende bij MSD en zit nu in de Lievenkamp (Schouwburg Oss) om aan te horen wat er met ze gaat gebeuren.

Zij ontwikkeld o.a. kankerremmers en insuline (biotech wijze, dus geen varkens die ervoor geslacht hoeven worden) maar MSD heeft besloten alleen nog maar woman-health te houden in Oss, wat dus o.a. anticonceptie is.

Veel hoog geschoolde Nederlanders zitten hierdoor dus binnenkort zonder baan, zonder uitzicht op een gezonde banenmarkt.
Dan maar een minder baantje net als de rest van NL, als een laag geschoolde dat kan, dan moet het je vrouw zeker wel lukken!
En toch gewoon VVD blijven stemmen.

Snij je maar in je eigen vingers.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:09 schreef RetepV het volgende:

[..]


Lijkt me vrij gespecialiseerd werk wat de ontslagen mensen doen. R&D is de toekomst van je bedrijf. Als je de helft ontslaat, dan geef je ook de helft van de toekomst van je bedrijf weg.

Ik denk dat je nog wel meer gaat betreuren dan de consequenties voor de individuen die je ontslaat.
Ik denk dat ze hier wel over nagedacht hebben.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:06 schreef DaanA het volgende:
[..]
Dit gaat niet over productie zo te lezen.

De medicijnmarkt staat keihard onder druk, omdat de verzekeraars - terecht - niet meer die absurde prijzen willen (en mogen) betalen, maar alleen nog de goedkoopste met hetzelfde werkzame middel. En dat is een hele goede zaak, want de kosten voor de zorg zijn al hoog genoeg.

Nou, dan moeten die fabrikanten dus efficiënter gaan werken. En ook dat is een goede zaak. Doet nu even pijn, maar voor de lange termijn is het uitstekend.

Als we dit soort efficiëntieslagen niet zouden maken, zouden we nu nog steeds alles met de hand doen.
Waar in hemelsnaam lees jij dat? Reken maar niet dat hierdoor de zorg en medicijnen goedkoper gaan worden. Als we ze zelf niet maken zullen we ze immers moeten importeren.

Mijn vrouw is dus wel werkzaam in de productie, en die gaan ook over de kop. Lees mijn voorgaande stukje, ze behouden alleen woman-health. Productie kankerremmers en insuline gaat er 100% uit.
mijn papa en mijn mama werken daar, en krijgen gelukkig te horen (hoogstwaarschijnlijk) dat ze mogen blijven.
ach wat de (bijna) rest van de familie werkt er ook, en ik hoop voor hun dat dat ook zo blijft.

het zuigt wel dat straks half oss werkloos is geworden in 1 klap
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:11 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ik denk dat ze hier wel over nagedacht hebben.
Duidelijke trol ben je. Dat hebben ze namelijk niet! Het zijn Amerikanen die de baas zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:12 schreef waxmask het volgende:
[..]


Waar in hemelsnaam lees jij dat? Reken maar niet dat hierdoor de zorg en medicijnen goedkoper gaan worden. Als we ze zelf niet maken zullen we ze immers moeten importeren.

Mijn vrouw is dus wel werkzaam in de productie, en die gaan ook over de kop. Lees mijn voorgaande stukje, ze behouden alleen woman-health. Productie kankerremmers en insuline gaat er 100% uit.
Ah, sorry, je hebt gelijk, ik had hier overheen gelezen. Het is inderdaad ook productie.

Maar met alle respect, productie in Nederland... Waarom zou je dat willen? We zijn daar toch gewoon veel te duur voor?

De enige productie die je hier moet hebben, is productie die niet ergens anders kan, bijvoorbeeld vanwege de houdbaarheid (veel voeding bijvoorbeeld).

Waarom moet ik meer voor mijn medicijnen betalen, omdat de productie plaatsvindt tegen 10 euro per uur als het ook goedkoper kan voor 2 euro per uur?

En ja, op deze manier kunnen ze goedkoper opereren en de prijzen verlagen. Ze moeten wel, anders verkopen ze niks meer. Sinds een paar jaar is de aanval op de dure medicijnfabrikanten geopend!
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:14 schreef waxmask het volgende:
[..]


Duidelijke trol ben je. Dat hebben ze namelijk niet! Het zijn Amerikanen die de baas zijn.
En die kunnen niet nadenken?
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:12 schreef gp-pjotrtje het volgende:
mijn papa en mijn mama werken daar, en krijgen gelukkig te horen (hoogstwaarschijnlijk) dat ze mogen blijven.
ach wat de (bijna) rest van de familie werkt er ook, en ik hoop voor hun dat dat ook zo blijft.

het zuigt wel dat straks half oss werkloos is geworden in 1 klap
Ik help het je hopen. Mijn vrouw zit op de verkeerde plek zoals het er nu uit ziet. Het sociaal plan is wel redelijk goed (1*jaarsalaris, daarna WW) dus je kan bij ontslag toch zeker wel 2 jaar opzoek naar een baan. Als het zover komt zijn wij in ieder geval weg uit dit land en gaan het geluk eens elders beproeven.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef DaanA het volgende:
[..]
En die kunnen niet nadenken?
Hahaha jawel, maar zijn wat meedogenlozer op buitenlandse markten.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef waxmask het volgende:
[..]


Ik help het je hopen. Mijn vrouw zit op de verkeerde plek zoals het er nu uit ziet. Het sociaal plan is wel redelijk goed (1*jaarsalaris, daarna WW) dus je kan bij ontslag toch zeker wel 2 jaar opzoek naar een baan. Als het zover komt zijn wij in ieder geval weg uit dit land en gaan het geluk eens elders beproeven.
Doei

Nee, serieus, dit soort dingen is natuurlijk voor de getroffen mensen vreselijk. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en leuk is echt anders.

Maar voor de samenleving als geheel is het wel goed dat bedrijven gedwongen worden om efficiënter en goedkoper te werken. Zoals gezegd: als dat niet zou gebeuren, dan zouden we nu nog handmatig auto's in elkaar schroeven, om maar een voorbeeld te noemen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:18 schreef waxmask het volgende:
[..]


Hahaha jawel, maar zijn wat meedogenlozer op buitenlandse markten.
Oh, nee hoor, die zijn binnen de VS net zo hard.

Of nog wel harder, daar is ontslaan namelijk gratis, in tegenstelling tot hier. De Amerikaanse fabrieken gaan meestal als eerste dicht, als de fabrieken gelijkwaardig zijn.

Maar als de Amerikaanse fabriek efficiënter is dan de Europese, dan kiezen ze er natuurlijk voor om de Europese te sluiten.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef waxmask het volgende:
[..]


Ik help het je hopen. Mijn vrouw zit op de verkeerde plek zoals het er nu uit ziet. Het sociaal plan is wel redelijk goed (1*jaarsalaris, daarna WW) dus je kan bij ontslag toch zeker wel 2 jaar opzoek naar een baan. Als het zover komt zijn wij in ieder geval weg uit dit land en gaan het geluk eens elders beproeven.
ja mijn vader die heeft vorig jaar zijn 40ste dienstjaar gehad, dus echt heel bang is hij niet om ontslagen te worden, maar het is natuurlijk niet heel erg leuk. en mijn ma heeft dit jaar haar 25e dienstjaar (ze heeft een aantal jaar voor de kinders gezorgd thuis.

maar ja op hun leeftijd is het heel lastig om een nieuwe baan te krijgen, de 50 al gepasseerd.
dus ja laten we het hopen
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ah, sorry, je hebt gelijk, ik had hier overheen gelezen. Het is inderdaad ook productie.

Maar met alle respect, productie in Nederland... Waarom zou je dat willen? We zijn daar toch gewoon veel te duur voor?

De enige productie die je hier moet hebben, is productie die niet ergens anders kan, bijvoorbeeld vanwege de houdbaarheid (veel voeding bijvoorbeeld).

Waarom moet ik meer voor mijn medicijnen betalen, omdat de productie plaatsvindt tegen 10 euro per uur als het ook goedkoper kan voor 2 euro per uur?

En ja, op deze manier kunnen ze goedkoper opereren en de prijzen verlagen. Ze moeten wel, anders verkopen ze niks meer. Sinds een paar jaar is de aanval op de dure medicijnfabrikanten geopend!
Het is niet zomaar schroefjes aandraaien, ik hoop dat je dat begrijpt? Het is Biotech, niet iets wat iedere Chinees zomaar even achter gaat zitten en kan. Het vergt veel opleiding en zelfs dan blijft het Bio en kan er bij elke stap weer besmetting ontstaan waardoor je weer bij nul kan beginnen.

Amerikanen kunnen dat wel, en werken inderdaad tegen lager uurloon in de productie, maar daar wordt alleen de winstmarge groter door en niet de prijs van je medicijn minder.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:06 schreef DaanA het volgende:
[..]
Dit gaat niet over productie zo te lezen.

De medicijnmarkt staat keihard onder druk, omdat de verzekeraars - terecht - niet meer die absurde prijzen willen (en mogen) betalen, maar alleen nog de goedkoopste met hetzelfde werkzame middel. En dat is een hele goede zaak, want de kosten voor de zorg zijn al hoog genoeg.

Nou, dan moeten die fabrikanten dus efficiënter gaan werken. En ook dat is een goede zaak. Doet nu even pijn, maar voor de lange termijn is het uitstekend.

Als we dit soort efficiëntieslagen niet zouden maken, zouden we nu nog steeds alles met de hand doen.
en zouden we nog net als in de middeleeuwen ziektes bestrijden met een modderpapje.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:20 schreef gp-pjotrtje het volgende:
[..]


ja mijn vader die heeft vorig jaar zijn 40ste dienstjaar gehad, dus echt heel bang is hij niet om ontslagen te worden, maar het is natuurlijk niet heel erg leuk. en mijn ma heeft dit jaar haar 25e dienstjaar (ze heeft een aantal jaar voor de kinders gezorgd thuis.

maar ja op hun leeftijd is het heel lastig om een nieuwe baan te krijgen, de 50 al gepasseerd.
dus ja laten we het hopen
Mijn pa is ook twee keer ontslagen terwijl hij boven de 55 was. En beide keren keihard gevochten om weer aan de slag te kunnen. En beide keren teruggekomen in een véél leukere en betere baan.

En dat terwijl hij wel genoeg ontslagvergoeding meegekregen had om nooit meer te hoeven werken.
@daanA: het is de research die ze dichtgooien: juist datgeen waar NL goed in is en waar we volgens "men" goed in moeten blijben, kenniseconomie enzulks..
Maar wsl zit je gewoon wat te trollen
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:21 schreef waxmask het volgende:
[..]


Het is niet zomaar schroefjes aandraaien, ik hoop dat je dat begrijpt? Het is Biotech, niet iets wat iedere Chinees zomaar even achter gaat zitten en kan. Het vergt veel opleiding en zelfs dan blijft het Bio en kan er bij elke stap weer besmetting ontstaan waardoor je weer bij nul kan beginnen.

Amerikanen kunnen dat wel, en werken inderdaad tegen lager uurloon in de productie, maar daar wordt alleen de winstmarge groter door en niet de prijs van je medicijn minder.
Hé, de rest van de wereld staat niet stil hè. In India en China heb je miljoenen middelbaar en hoger opgeleiden.

En nogmaals: er is in veel landen tegenwoordig actief beleid om alleen nog het goedkoopste medicijn te vergoeden. En dat is nooit Organon/MSD. Dus als zij de prijs niet omlaag gooien, dan verkopen ze gewoon niks meer en gaan ze failliet.

Ze MOETEN de prijzen dus wel verlagen, hebben geen keus.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:23 schreef DaanA het volgende:
[..]
Mijn pa is ook twee keer ontslagen terwijl hij boven de 55 was. En beide keren keihard gevochten om weer aan de slag te kunnen. En beide keren teruggekomen in een véél leukere en betere baan.

En dat terwijl hij wel genoeg ontslagvergoeding meegekregen had om nooit meer te hoeven werken.
het kan natuurlijk ook wel, maar stel je eens even voor, nu in 1 klap is half oss werkloos dus van jong tot oud. ik denk eerlijk gezegd niet dat er dan hele goede kansen zijn om een nieuwe baan te vinden als je boven de 55 zit. maar laten we het hopen voor alle mensen die ontslagen worden. het is in ieder geval geen leuke dag voor oss
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:25 schreef mr.happy het volgende:
@daanA: het is de research die ze dichtgooien: juist datgeen waar NL goed in is en waar we volgens "men" goed in moeten blijben, kenniseconomie enzulks..
Maar wsl zit je gewoon wat te trollen
Ik zit helemaal niet te trollen. Je moet gewoon niet denken dat dit soort dingen alleen in dure landen als Nederland kan. En je moet niet denken dat jullie meer snappen dan de Raad van Bestuur.

Het is mijn werk om bedrijven op dit gebied te adviseren.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:26 schreef gp-pjotrtje het volgende:
[..]


het kan natuurlijk ook wel, maar stel je eens even voor, nu in 1 klap is half oss werkloos dus van jong tot oud. ik denk eerlijk gezegd niet dat er dan hele goede kansen zijn om een nieuwe baan te vinden als je boven de 55 zit. maar laten we het hopen voor alle mensen die ontslagen worden. het is in ieder geval geen leuke dag voor oss
Ja, voor de regio Oss is het inderdaad wel een zwarte dag. Als al die mensen in de regio werk willen vinden, dan gaat ze dat zeker niet allemaal lukken op hun niveau...
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:27 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ik zit helemaal niet te trollen. Je moet gewoon niet denken dat dit soort dingen alleen in dure landen als Nederland kan. En je moet niet denken dat jullie meer snappen dan de Raad van Bestuur.

Het is mijn werk om bedrijven op dit gebied te adviseren.
ahh.. zoeen. een vampier die het levensbloed van NL laat wegstromen !
In het buitenland kan het allemaal goedkoper, dus weg ui NL !
Waarom geef je dan niet zelf het goede voorbeeld ?
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:18 schreef DaanA het volgende:
[..]
Doei

Nee, serieus, dit soort dingen is natuurlijk voor de getroffen mensen vreselijk. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en leuk is echt anders.

Maar voor de samenleving als geheel is het wel goed dat bedrijven gedwongen worden om efficiënter en goedkoper te werken. Zoals gezegd: als dat niet zou gebeuren, dan zouden we nu nog handmatig auto's in elkaar schroeven, om maar een voorbeeld te noemen.
Echt erg vinden wij het ook weer niet. Erger voor mensen die inderdaad alweer 50+ zijn. Wij hebben nog alle kansen en zijn jong genoeg om iets anders te proberen.

En je hebt een deel gelijk, nadelig gevolg van automatisering is dat er minder handen nodig zijn om hetzelfde werk te doen. Maar de bevolking groeit en er komen geen nieuwe banen bij. Dat is nu wel op een kantel punt lijkt me. Feit is ook dat automatisering niks goedkoper heeft gemaakt, alleen duurder. En dan heb ik het natuurlijk over de eerste levensbehoefte. TV's , Auto's en PC's waren natuurlijk veel duurder als het met de hand zou zijn gemaakt.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:29 schreef mr.happy het volgende:
[..]

ahh.. zoeen. een vampier die het levensbloed van NL laat wegstromen !
In het buitenland kan het allemaal goedkoper, dus weg ui NL !
Waarom neem je dan niet zelf het goede voorbeeld ?


Niet alles kan goedkoper in het buitenland. En het sluiten van dure fabrieken brengt ook kosten en risico's met zich mee. Het is echt niet zo dat alles gewoon maar naar het buitenland moet.

En waarom ikzelf niet ga? Simpel: omdat Nederlandse bedrijven óók advies nodig hebben. En bij voorkeur door Nederlands-sprekende adviseurs. Want het hogere management kan wel Engels, maar de rest vaak maar weinig.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:30 schreef waxmask het volgende:
[..]


Echt erg vinden wij het ook weer niet. Erger voor mensen die inderdaad alweer 50+ zijn. Wij hebben nog alle kansen en zijn jong genoeg om iets anders te proberen.

En je hebt een deel gelijk, nadelig gevolg van automatisering is dat er minder handen nodig zijn om hetzelfde werk te doen. Maar de bevolking groeit en er komen geen nieuwe banen bij. Dat is nu wel op een kantel punt lijkt me. Feit is ook dat automatisering niks goedkoper heeft gemaakt, alleen duurder. En dan heb ik het natuurlijk over de eerste levensbehoefte. TV's , Auto's en PC's waren natuurlijk veel duurder als het met de hand zou zijn gemaakt.
Automatisering maakt juist alles goedkoper waar het gebruikt wordt, anders zou je het wel handmatig blijven doen.

Vroeger werkt 80% van de bevolking in de voedselvoorziening. Nu nog maar een paar procent. De rest van de bevolking kan allemaal mooie andere dingen maken en doen. Stel je voor dat alle boeren nog met paarden het land moesten bewerken. Dat het graan nog met windmolens gemaald moest worden. Dat het brood met de hand gekneed werd, en gebakken in houtgestookte ovens.

De prijzen zouden twintig keer zo hoog zijn, als het niet meer is.
userIcon
MSD is toch gewoon Merck Sharp & Dohme BV.
noem het dan gewoon zo.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:23 schreef DaanA het volgende:
[..]
Mijn pa is ook twee keer ontslagen terwijl hij boven de 55 was. En beide keren keihard gevochten om weer aan de slag te kunnen. En beide keren teruggekomen in een véél leukere en betere baan.

En dat terwijl hij wel genoeg ontslagvergoeding meegekregen had om nooit meer te hoeven werken.
Mijn moeder precies hetzelfde zo'n 5 jaar terug. Veel gelukkiger nu dat klopt. Maar er is alleen niet zoveel meer te krijgen op deze markt, dat is het verschil. Dan gaan mensen ook nog eens 2 jaar langer werken. Dus perspectief is nu wel een stuk anders.

Maar ja ik ben dan ook een echt aluhoedje volgens FOK! normen en dit was natuurlijk al voorzien voor 2012

Is wel mooi dat we dan vrij zijn om te gaan en staan waar wij willen als het bewustzijn gaat veranderen. Heb er nu al zin in!!! Ow wat gaan de nitwits op hun neus kijken als het zover is, zwaar bijstellen, maar dan mogen jullie ook wel mee als multi-dimensionale wezens.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:35 schreef waxmask het volgende:
[..]


Mijn moeder precies hetzelfde zo'n 5 jaar terug. Veel gelukkiger nu dat klopt. Maar er is alleen niet zoveel meer te krijgen op deze markt, dat is het verschil. Dan gaan mensen ook nog eens 2 jaar langer werken. Dus perspectief is nu wel een stuk anders.

Maar ja ik ben dan ook een echt aluhoedje volgens FOK! normen en dit was natuurlijk al voorzien voor 2012

Is wel mooi dat we dan vrij zijn om te gaan en staan waar wij willen als het bewustzijn gaat veranderen. Heb er nu al zin in!!! Ow wat gaan de nitwits op hun neus kijken als het zover is, zwaar bijstellen, maar dan mogen jullie ook wel mee als multi-dimensionale wezens.
Ik geloof dat ik je laatste twee alinea's even mis...
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ah, sorry, je hebt gelijk, ik had hier overheen gelezen. Het is inderdaad ook productie.

Maar met alle respect, productie in Nederland... Waarom zou je dat willen? We zijn daar toch gewoon veel te duur voor?
Axch leuk, de Nederlandse overheid heeft altijd de mond vol over een hoogwaardige kenniseconomie. Maar als puntje bij paaltje komt word je onderzoek geroofd en de onderzoekers op straat gezet.

Ach ja, waarom zou je hier iets willen produceren? Laten we gewoon alle productie naar de lage lonen landen exporteren. Dan gaan wij hier allemaal genieten van een uitkering

quote:

De enige productie die je hier moet hebben, is productie die niet ergens anders kan, bijvoorbeeld vanwege de houdbaarheid (veel voeding bijvoorbeeld).
Bij Diosynth (nu als afdeling) worden hoogwaardige API's geproduceerd.
Laatst hebben we nog gezien wat er gebeurt als je dit soort productie in China doet. Vervuilde heparine waardoor de prijs van de rest zwaar omhoog schiet. Leuk he, die productie in de lage lonen landen waar ze het meestal niet zo nauw nemen met alllerlei voorschriften.

Produuctie in Nederland mag dan wat duurder zijn. je weet ook zeker dat je een goed product krijgt. Lijkt me vrij essentieel als het op je gezondheid aankomt.

quote:

Waarom moet ik meer voor mijn medicijnen betalen, omdat de productie plaatsvindt tegen 10 euro per uur als het ook goedkoper kan voor 2 euro per uur?
Heparine debacle in China is slecht 1 vooorbeeld van die prachtige goedkope productie in China.

En hoelang denk je dat het in China nog goedkoop produceren blijft?
10 tot 20 jaar? op een gegeven moment gaan die Chinezen ook meer loon eisen en dan? Dan hebben we hier niets meer en mogen alsnog veel gaan betalen.
quote:

En ja, op deze manier kunnen ze goedkoper opereren en de prijzen verlagen. Ze moeten wel, anders verkopen ze niks meer. Sinds een paar jaar is de aanval op de dure medicijnfabrikanten geopend!


prijzen verlagen . de kosten worden verlaagd om de aandeelhouders te pleasen. Echt niet om de prijzen te verlagen.

En heb je eigenlijk enig idee hoeveel het kost om een nieuw medicijn op de markt te zetten? Blijkbaar wil je geen innovatie op de medicijnen markt en moeten we het maar doen met de medicijnen die er nu zijn. Als de prijzen nog verder onder druk komen staan zal verder onderzoek naar nieuwe medicijnen gewoon stopgezet worden en blijven alleen de generieke mediicijnen over.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:02 schreef waxmask het volgende:
Het meest belachelijke is dat dit puur protectionisme is vanuit de USA. Organon heeft nog nooit teruglopende cijfers gekend en is erg winstgevend. Hier is dus sprake van pure patent roof, om zodoende de productie naar andere goedkopere landen te verhuizen.
Met het overkopen van Organon heeft MSD (Schering Plough) toch ook de patenten gekocht die Organon bezat? Ik kan me niet voorstellen dat AkzoNobel patenten heeft gehouden van producten die ze zelf niet meer produceren. Na een paar jaar zijn die namelijk niets meer waard.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:25 schreef DaanA het volgende:
[..]
Hé, de rest van de wereld staat niet stil hè. In India en China heb je miljoenen middelbaar en hoger opgeleiden.

En nogmaals: er is in veel landen tegenwoordig actief beleid om alleen nog het goedkoopste medicijn te vergoeden. En dat is nooit Organon/MSD. Dus als zij de prijs niet omlaag gooien, dan verkopen ze gewoon niks meer en gaan ze failliet.

Ze MOETEN de prijzen dus wel verlagen, hebben geen keus.
Voor medicijnen waarvan het patent is verlopen, zoals de anticonceptiepil, wel. Als Organon iets nieuws bedenkt mag een andere fabrikant dat niet namaken. Dit is ook een voordeel, aangezien het hierdoor voor fabrikanten noodzakelijk blijft om door te blijven ontwikkelen (wat de gezondheidszorg ten goede komt).

Als ze anders een werkend medicijn hebben wat voor mensen met een bepaalde kwaal noodzakelijk is, maar er zitten bijwerkingen aan dat middel (die niet ernstig zijn) heef een producent geen enkel voordeel bij het ontwikkelen van een nieuwe versie met minder bijwerkingen (tot een concurrent met een alternatief komt).
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]


Axch leuk, de Nederlandse overheid heeft altijd de mond vol over een hoogwaardige kenniseconomie. Maar als puntje bij paaltje komt word je onderzoek geroofd en de onderzoekers op straat gezet.

Ach ja, waarom zou je hier iets willen produceren? Laten we gewoon alle productie naar de lage lonen landen exporteren. Dan gaan wij hier allemaal genieten van een uitkering

[..]


Bij Diosynth (nu als afdeling) worden hoogwaardige API's geproduceerd.
Laatst hebben we nog gezien wat er gebeurt als je dit soort productie in China doet. Vervuilde heparine waardoor de prijs van de rest zwaar omhoog schiet. Leuk he, die productie in de lage lonen landen waar ze het meestal niet zo nauw nemen met alllerlei voorschriften.

Produuctie in Nederland mag dan wat duurder zijn. je weet ook zeker dat je een goed product krijgt. Lijkt me vrij essentieel als het op je gezondheid aankomt.

[..]


Heparine debacle in China is slecht 1 vooorbeeld van die prachtige goedkope productie in China.

En hoelang denk je dat het in China nog goedkoop produceren blijft?
10 tot 20 jaar? op een gegeven moment gaan die Chinezen ook meer loon eisen en dan? Dan hebben we hier niets meer en mogen alsnog veel gaan betalen.
[..]


prijzen verlagen . de kosten worden verlaagd om de aandeelhouders te pleasen. Echt niet om de prijzen te verlagen.

En heb je eigenlijk enig idee hoeveel het kost om een nieuw medicijn op de markt te zetten? Blijkbaar wil je geen innovatie op de medicijnen markt en moeten we het maar doen met de medicijnen die er nu zijn. Als de prijzen nog verder onder druk komen staan zal verder onderzoek naar nieuwe medicijnen gewoon stopgezet worden en blijven alleen de generieke mediicijnen over.
Alle argumenten waren eigenlijk al langsgeweest.

Leuk hoor, één voorbeeldje van een extreme fout in China en meteen is dat reden om van die 1,5 miljard mensen te zeggen dat ze allemaal niet in staat zijn om productiewerk te doen.

Als China nog 20 jaar goedkoper kan produceren, dan heb je 20 jaar de tijd om je investering van de verhuizing terug te verdienen. En meestal gaat dat over hooguit een paar jaar, niet tientallen jaren.

De nieuwe regels op het gebied van het vergoeden van medicijnen zijn blijkbaar aan je voorbij gegaan, evenals de stakingen van apothekers en zo. Kan gebeuren.

En ja, onderzoek gebeurt nog steeds - we kunnen nog steeds steeds meer ziektes genezen. Het aanbod verrijkt alleen maar.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:46 schreef northernlight81 het volgende:
[..]

Met het overkopen van Organon heeft MSD (Schering Plough) toch ook de patenten gekocht die Organon bezat? Ik kan me niet voorstellen dat AkzoNobel patenten heeft gehouden van producten die ze zelf niet meer produceren. Na een paar jaar zijn die namelijk niets meer waard.
[..]

Voor medicijnen waarvan het patent is verlopen, zoals de anticonceptiepil, wel. Als Organon iets nieuws bedenkt mag een andere fabrikant dat niet namaken. Dit is ook een voordeel, aangezien het hierdoor voor fabrikanten noodzakelijk blijft om door te blijven ontwikkelen (wat de gezondheidszorg ten goede komt).

Als ze anders een werkend medicijn hebben wat voor mensen met een bepaalde kwaal noodzakelijk is, maar er zitten bijwerkingen aan dat middel (die niet ernstig zijn) heef een producent geen enkel voordeel bij het ontwikkelen van een nieuwe versie met minder bijwerkingen (tot een concurrent met een alternatief komt).
Dat klopt, daarom is het inderdaad wel zaak dat die patenten goed blijven functioneren. Maar dat is ook wel zo.

De RvB zou echt niet de ontwikkelafdeling sluiten als ze daarmee de complete toekomst voor het bedrijf om zeep zouden helpen. Zo gek zijn ze niet.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:34 schreef FUFR het volgende:
MSD is toch gewoon Merck Sharp & Dohme BV.
noem het dan gewoon zo.
Ik geloof MSD al jaren niet meer zo heet... Dus dan is het vrij begrijpelijk om het ook niet meer zo te noemen.
Of eet jij nog steeds een Raider ipv een Twix?
komt er om 4 uur ook een update? als de meldingen naar buiten zijn gekomen ofzo?
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:51 schreef DaanA het volgende:
[..]
Alle argumenten waren eigenlijk al langsgeweest.

Leuk hoor, één voorbeeldje van een extreme fout in China en meteen is dat reden om van die 1,5 miljard mensen te zeggen dat ze allemaal niet in staat zijn om productiewerk te doen.

Als China nog 20 jaar goedkoper kan produceren, dan heb je 20 jaar de tijd om je investering van de verhuizing terug te verdienen. En meestal gaat dat over hooguit een paar jaar, niet tientallen jaren.

De nieuwe regels op het gebied van het vergoeden van medicijnen zijn blijkbaar aan je voorbij gegaan, evenals de stakingen van apothekers en zo. Kan gebeuren.

En ja, onderzoek gebeurt nog steeds - we kunnen nog steeds steeds meer ziektes genezen. Het aanbod verrijkt alleen maar.
Onzin, het onderzoek naar nieuwe medicijnen verschraalt ontzettend. De meeste grote farmaceuten hebben niets tot weinig in de pijplijn en de patenten van de grote blockbusters zijn allemaal aan het eindigen. Dat is dan ook meteen de hoofdreden dat MSD SP heeft opgekocht. Vanwege de goedgevulde pijplijn. En dat zie je nu dus gebeuren. Maar in Nederland verlies je wel hoogwaardig onderzoek en kennis. Dat jij dat schijnt toe te juichen zal wel komen omdat je waarschijnlijk in de financiele wereld werkzaam bent, een sector waar ze alleen kijken naar aandeelhouderswaarde en korte termijn.

Ik zeg nergens dat chinezen niet goed kunnen produceren. Ik zeg wel dat ze het niet zo nauw nemen met allerlei voorschriften en er dus risico's aan kleven. heparine is niet het enige voorbeeld, denk aan het kinderspeelgoed met lood erin. En vorige week de badeendjes. Juist omdat van ze verwacht wordt dat ze zo goedkoop mogelijk produceren zijn chinezen erg creatief met mogelijkheden om te besparen.

Tja en als je over 20 jaar alle productie naar China hebt verplaatst, wat wil je hier dan doen?
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]


Onzin, het onderzoek naar nieuwe medicijnen verschraalt ontzettend. De meeste grote farmaceuten hebben niets tot weinig in de pijplijn en de patenten van de grote blockbusters zijn allemaal aan het eindigen. Dat is dan ook meteen de hoofdreden dat MSD SP heeft opgekocht. Vanwege de goedgevulde pijplijn. En dat zie je nu dus gebeuren. Maar in Nederland verlies je wel hoogwaardig onderzoek en kennis. Dat jij dat schijnt toe te juichen zal wel komen omdat je waarschijnlijk in de financiele wereld werkzaam bent, een sector waar ze alleen kijken naar aandeelhouderswaarde en korte termijn.

Ik zeg nergens dat chinezen niet goed kunnen produceren. Ik zeg wel dat ze het niet zo nauw nemen met allerlei voorschriften en er dus risico's aan kleven. heparine is niet het enige voorbeeld, denk aan het kinderspeelgoed met lood erin. En vorige week de badeendjes. Juist omdat van ze verwacht wordt dat ze zo goedkoop mogelijk produceren zijn chinezen erg creatief met mogelijkheden om te besparen.

Tja en als je over 20 jaar alle productie naar China hebt verplaatst, wat wil je hier dan doen?
Bewijs van verschraling? En als dat al gebeurt: dan moet er denk ik iets gedaan worden aan de patentperiode, zodat ze een langere terugverdientijd hebben. Niet aan de productie.

En zoals gezegd: niet alle productie kan goedkoper in China. Dat zal dus hier blijven.

Nee, ik werk voor bedrijven zelf, heb niks met finance.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:30 schreef waxmask het volgende:
[..]


Echt erg vinden wij het ook weer niet. Erger voor mensen die inderdaad alweer 50+ zijn. Wij hebben nog alle kansen en zijn jong genoeg om iets anders te proberen.
Kunnen die nieuw werklozen niet gaan asperges steken , zijn we gelijk van wat Polen en Roemenen af.... en van zwart werkers , onderdrukking enzo...
userIcon
Vrouwtje net gebeld. Volledige R&D gaat naar Amerika, productie 30% ontslagen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:53 schreef DaanA het volgende:
De RvB zou echt niet de ontwikkelafdeling sluiten als ze daarmee de complete toekomst voor het bedrijf om zeep zouden helpen. Zo gek zijn ze niet.
Geen ergere consultant dan een naieve consultant
RvB en hoger management zijn bij een aantal bedrijven nog steeds verblind door de uurtarieven van lagelonenlanden. Dat de meeste offshoreprojecten voor zover ze slaagden ervoor zorgden dat de kosten van hoog naar astronomisch gingen en de kwaliteit met sprongen terugliep komt bij RvB en topmanagement op de een of andere manier nooit door.
De tijd van India en China als lagelonenlanden is al lang en breed voorbij. Als lagekwaliteitslanden kunnen ze echter nog een paar jaar dienst doen.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:14 schreef waxmask het volgende:
Vrouwtje net gebeld. Volledige R&D gaat naar Amerika, productie 30% ontslagen.
Treurig voor de regio...

Maar een deel van de productie blijft dus wel in Oss. Dat is wel goed. Voor die mensen is het nog moeilijker om werk te vinden dan voor hoger opgeleiden, die zijn toch vaak wel flexibeler inzetbaar.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:19 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Geen ergere consultant dan een naieve consultant
RvB en hoger management zijn bij een aantal bedrijven nog steeds verblind door de uurtarieven van lagelonenlanden. Dat de meeste offshoreprojecten voor zover ze slaagden ervoor zorgden dat de kosten van hoog naar astronomisch gingen en de kwaliteit met sprongen terugliep komt bij RvB en topmanagement op de een of andere manier nooit door.
De tijd van India en China als lagelonenlanden is al lang en breed voorbij. Als lagekwaliteitslanden kunnen ze echter nog een paar jaar dienst doen.
Een RvB die kwaliteit niet meeneemt in zijn overwegingen (en alle andere kosten en risico's) is wel een beetje een amateur-RvB.
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:35 schreef waxmask het volgende:
[..]


Mijn moeder precies hetzelfde zo'n 5 jaar terug. Veel gelukkiger nu dat klopt. Maar er is alleen niet zoveel meer te krijgen op deze markt, dat is het verschil. Dan gaan mensen ook nog eens 2 jaar langer werken. Dus perspectief is nu wel een stuk anders.

Maar ja ik ben dan ook een echt aluhoedje volgens FOK! normen en dit was natuurlijk al voorzien voor 2012

Is wel mooi dat we dan vrij zijn om te gaan en staan waar wij willen als het bewustzijn gaat veranderen. Heb er nu al zin in!!! Ow wat gaan de nitwits op hun neus kijken als het zover is, zwaar bijstellen, maar dan mogen jullie ook wel mee als multi-dimensionale wezens.
Kijk vindt het niet erg dat je erin gelooft, maar om nou te zeggen dat wij nitwits zijn omdat wij er niet in geloven vindt ik dan weer zwak.
Dan verlaag je jezelf eigenlijk tot het niveau van de mensen die jouw nitwit noemen.

Ontopic: Nu gaan ze naar China, maar daar gaan de lonen ook weer stijgen net als de werkomstandigheden. Zullen de bedrijven toch ook weer meer moeten betalen. Maar dat weten de bedrijven ook wel dus zullen ze wel rekening mee houden.
Weet alleen niet in de lange termijn waar je meer aan hebt goedkope productie of werknemers die meer verstand van een product hebben

Je had een filmpje moeten zien van een vriend van mij die een paar werknemers in China heeft.
Dat kantoor jonge jonge zaten gewoon met een betonnen vloer niks ingericht. Toilet echt te ranzig voor worden.

Hij moest het gewoon even filmen.
Hij heeft nu trouwens een ander pand naar wat schijnt beter te zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:21 schreef DaanA het volgende:
[..]
Een RvB die kwaliteit niet meeneemt in zijn overwegingen (en alle andere kosten en risico's) is wel een beetje een amateur-RvB.
Een rotsvast vertrouwen in de visie van de RvB hebben dat ze het beste met het bedrijf voor hebben. Die kijken alleen maar naar de eigen bonus, korte termijn visie dus.

Een mooi voorbeeld is de oud topman van SP. Die kreeg na de merger met MSD 60 miloen mee. Om daarna in een opiniestuk juist te pleiten voor schaalverkleining binnen de pharmacie omdat het opkopen van andere bedrijven niet goed is voor de R&D .
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:19 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Geen ergere consultant dan een naieve consultant
RvB en hoger management zijn bij een aantal bedrijven nog steeds verblind door de uurtarieven van lagelonenlanden. Dat de meeste offshoreprojecten voor zover ze slaagden ervoor zorgden dat de kosten van hoog naar astronomisch gingen en de kwaliteit met sprongen terugliep komt bij RvB en topmanagement op de een of andere manier nooit door.
De tijd van India en China als lagelonenlanden is al lang en breed voorbij. Als lagekwaliteitslanden kunnen ze echter nog een paar jaar dienst doen.
Ze verplaatsen die R&D afdeling echt niet naar een lagelonenland, maar naar de VS. Wellicht heeft dat bedrijf daar al een R&D afdeling, welke ze nu samen gaan voegen. Klote voor de werknemers die hier op straat komen te staan, maar wellicht belangrijk voor dat bedrijf om niet over een periode nog veel meer mensen te moeten ontslaan.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:35 schreef northernlight81 het volgende:
[..]

Ze verplaatsen die R&D afdeling echt niet naar een lagelonenland, maar naar de VS. Wellicht heeft dat bedrijf daar al een R&D afdeling, welke ze nu samen gaan voegen. Klote voor de werknemers die hier op straat komen te staan, maar wellicht belangrijk voor dat bedrijf om niet over een periode nog veel meer mensen te moeten ontslaan.
Tuurlijk worden de R&D activiteiten naar de VS verplaatst. Maar dan nog is het erg spijtig dat hoogwaardig onderzoek naar medicijnen uit Nederland verdwijnt. Dat krijgen we nooit meer terug.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 17:12 schreef Eye_of_god het volgende:
Hoeveel mensen uit de directie en het middenkader vloeien er af?
0,0%
Oeh,.... MSD heeft ook heel wat in de haarlemse waarderpolder staan. Benieuwd wat daar dan nog gaat komen.
userIcon
Apeldoorn Diosynth gaat ook dicht.
80 man op straat.

Daan zal wel begin 20 zijn, nog lekker naïef, gelooft nog in sprookjes over Nederland als hoogopgeleid kenniseconomisch land dat alleen produktiewerk uitbesteedt in de rest vd wereld...
Waarschijnlijk alle IT outsource golven liggen snurken

En wie steunt dat soort acties? Juist: de RvB, want die denken alleen aan aandeelhouders en korte termijncijfertjes. Dat een Indiër goedkoper is, is prachtig..

Vaak geldt echter: If you pay peanuts, you get monkeys
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:16 schreef DaanA het volgende:
[..]
Ah, sorry, je hebt gelijk, ik had hier overheen gelezen. Het is inderdaad ook productie.

Maar met alle respect, productie in Nederland... Waarom zou je dat willen? We zijn daar toch gewoon veel te duur voor?

De enige productie die je hier moet hebben, is productie die niet ergens anders kan, bijvoorbeeld vanwege de houdbaarheid (veel voeding bijvoorbeeld).

Waarom moet ik meer voor mijn medicijnen betalen, omdat de productie plaatsvindt tegen 10 euro per uur als het ook goedkoper kan voor 2 euro per uur?

En ja, op deze manier kunnen ze goedkoper opereren en de prijzen verlagen. Ze moeten wel, anders verkopen ze niks meer. Sinds een paar jaar is de aanval op de dure medicijnfabrikanten geopend!
Door goede automatisering en een groot logistiek voordeel zijn er altijd nog heel veel producten die heel goed hier in nederland geproduceerd kunnen worden.

Mensen hierboven die op dit nieuwsbericht maar wat nonchalant reageren, snappen niet dat dit best een impact heeft op de regio. Ruim 2000 hooggeschoolden die ineens werkloos worden... Moet niet te vaak gebeuren zoiets...
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 16:35 schreef northernlight81 het volgende:
[..]

Ze verplaatsen die R&D afdeling echt niet naar een lagelonenland, maar naar de VS. Wellicht heeft dat bedrijf daar al een R&D afdeling, welke ze nu samen gaan voegen. Klote voor de werknemers die hier op straat komen te staan, maar wellicht belangrijk voor dat bedrijf om niet over een periode nog veel meer mensen te moeten ontslaan.
en dat laatste heb ik vaak moeite mee om te geloven. R&D verdient zichzelf altijd terug.
Ik krijg hier eerder het gevoel dat een US bedrijf een NL bedrijf opkoopt en na een tijdje worden dan alle activiteiten uit NL weggehaald.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 17:57 schreef mr.happy het volgende:
[..]

en dat laatste heb ik vaak moeite mee om te geloven. R&D verdient zichzelf altijd terug.
Ik krijg hier eerder het gevoel dat een US bedrijf een NL bedrijf opkoopt en na een tijdje worden dan alle activiteiten uit NL weggehaald.
Ze kopen puur de kennis op en de rest wordt gedumpt.
userIcon
Net op 1 vandaag: Voorzitter OR ook ontslagen samen met haar man. En dat zijn nou net de mensen die 4 weken geleden akkoord gingen met het Sociaalplan.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 18:43 schreef UnDiSpUtEd het volgende:
hadden ze maar een vak moeten leren
, 1000 man bij R&D eruit. Dat zijn de meest ongeschoolde mensen die er zijn, ja.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 17:57 schreef mr.happy het volgende:
[..]

en dat laatste heb ik vaak moeite mee om te geloven. R&D verdient zichzelf altijd terug.
Ik krijg hier eerder het gevoel dat een US bedrijf een NL bedrijf opkoopt en na een tijdje worden dan alle activiteiten uit NL weggehaald.
R&D verdient zich niet altijd terug, er zijn genoeg voorbeelden van geflopte producten.
Maar de afdeling R&D verdwijnt dus ook niet, hij wordt alleen verplaatst. Waarschijnlijk wordt het samengevoegd met een al bestaande R&D afdeling van MSD, waardoor ze kosten besparen.
Akzo zou Organon ook echt niet verkocht hebben als het allemaal zo goed zou gaan. In 2007 daalde de winst flink en in 2008 hadden ze een miljard verlies. Dat hebben ze echt wel aan zien komen toen ze eind 2007 Organon verkochten.
quote:
Dit gaat niet over productie zo te lezen.

De medicijnmarkt staat keihard onder druk, omdat de verzekeraars - terecht - niet meer die absurde prijzen willen (en mogen) betalen, maar alleen nog de goedkoopste met hetzelfde werkzame middel. En dat is een hele goede zaak, want de kosten voor de zorg zijn al hoog genoeg.

Nou, dan moeten die fabrikanten dus efficiënter gaan werken. En ook dat is een goede zaak. Doet nu even pijn, maar voor de lange termijn is het uitstekend.

Als we dit soort efficiëntieslagen niet zouden maken, zouden we nu nog steeds alles met de hand doen.
Waarom denk je dat die medicijnen zo duur zijn? Het kost heel veel geld om zo goed en zuiver mogelijk te werken om goede medicijnen te maken. Het is heel belangrijk dat er geen doden gaan vallen na gebruik van een medicijn. Dit kost geld, heel veel geld. In de lage lonen landen kunnen deze medicijnen ook geproduceerd worden maar de kennis en infrastructuur ontbreken daar voor een goede kwaliteit.

Tevens is voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen veel geld nodig. Hierdoor zijn de kostrpijzen van de medicijnen zo hoog. Er zullen altijd nieuwe medicijnen ontwikkeld worden en dit kost nu eenmaal geld. Dit wordt ook meeberekend in de kostprijs van de medicijnen die nu al op de markt zijn.

Door de aangekondigde ontslagen zal er veel kennis verloren gaan. Dit is echt een aderlating voor de zogenaamde "kennis"economie.
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 15:06 schreef DaanA het volgende:
[..]
Dit gaat niet over productie zo te lezen.

De medicijnmarkt staat keihard onder druk, omdat de verzekeraars - terecht - niet meer die absurde prijzen willen (en mogen) betalen, maar alleen nog de goedkoopste met hetzelfde werkzame middel. En dat is een hele goede zaak, want de kosten voor de zorg zijn al hoog genoeg.

Nou, dan moeten die fabrikanten dus efficiënter gaan werken. En ook dat is een goede zaak. Doet nu even pijn, maar voor de lange termijn is het uitstekend.

Als we dit soort efficiëntieslagen niet zouden maken, zouden we nu nog steeds alles met de hand doen.
Ik durf het precies andersom te stellen: Als we niet heel gauw de patentperiode van medicijnen wereldwijd gaan verlengen dan is het binnen een aantal jaren gedaan met de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Overheden zijn de regels voor onderzoek naar nieuwe stoffen almaar aan het aanscherpen, meer patienten, langere termijnen en dus meer kosten. Elk bedrijf dat niet eens per vijf geregistreerde middelen (die dus uiteindelijk op de markt mogen komen) een supermiddel heeft, zal alsnog op de fles gaan.

Dit soort schaalvergrotende overnames uit efficientie zijn dus een direct gevolg van regelgeving, en uiteraard eigen gewin - zoals in het gehele bedrijfsleven.

Geef bedrijven 25 jaar patent ipv de huidig geldende 20 jaren en het is veel lucratiever om ook in middelen te blijven investeren die voor zeldzamer ziektebeelden zijn. Maar nee hoor, farmaceuten zijn geldwolven en generiekboeren zullen we steunen. Vervelend alleen dat die niet in R&D investeren...

[ontopic]Diep- en dieptriest dat er wederom een bedrijf met een fantastische geschiedenis op zo'n treurige wijze ten onder gaat. Iets wat ooit begon met organen, eindigt nu ook weer op die manier: de gezonde organen zijn zonder verdoving verwijderd en meegenomen en de ze laten de patient doodbloeden...[/ontopic]
userIcon
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 @ 21:12 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik durf het precies andersom te stellen: Als we niet heel gauw de patentperiode van medicijnen wereldwijd gaan verlengen dan is het binnen een aantal jaren gedaan met de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Overheden zijn de regels voor onderzoek naar nieuwe stoffen almaar aan het aanscherpen, meer patienten, langere termijnen en dus meer kosten. Elk bedrijf dat niet eens per vijf geregistreerde middelen (die dus uiteindelijk op de markt mogen komen) een supermiddel heeft, zal alsnog op de fles gaan.

Dit soort schaalvergrotende overnames uit efficientie zijn dus een direct gevolg van regelgeving, en uiteraard eigen gewin - zoals in het gehele bedrijfsleven.

Geef bedrijven 25 jaar patent ipv de huidig geldende 20 jaren en het is veel lucratiever om ook in middelen te blijven investeren die voor zeldzamer ziektebeelden zijn. Maar nee hoor, farmaceuten zijn geldwolven en generiekboeren zullen we steunen. Vervelend alleen dat die niet in R&D investeren...
Nadeel is dat wanneer een producent een medicijn heeft tegen een redelijk zeldzame aandoening, een andere producent geen duur onderzoek zal gaan doen om een alternatief te ontwikkelen. Hierdoor is het dus nutteloos voor die producent die het middel heeft om het door te ontwikkelen, als het werkt maken onschuldige bijwerkingen voor hun niets uit. Maar het voordeel wat jij noemt is natuurlijk ook waar.

Wat nu met Organon gebeurt is echt super klote voor de betrokken medewerkers, maar ik vind dit niet schandalig ofzo. Organon is verkocht voor 11 miljard euro(!), logisch toch dat MSD hier optimaal rendement uit wil halen. Akzo (en natuurlijk de overheid) heeft een enorm vermogen hiervoor gekregen, daar kun je veel meer dan 2100 mensen voor aan het werk zetten.
68  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden