Brawn omarmt concept verstelbare vleugels

Mercedes Grand Prix-teambaas Ross Brawn is een groot voorstander van de verstelbare vleugels in de Formule 1. Hij is optimistisch dat het idee zal gaan werken en zo het inhalen in de Formule 1 bevorderd wordt.

De verstelbare vleugels werpen nogal wat vragen op, omdat coureurs vinden dat het veiligheidsaspect in het geding komt en dat de snelheidsverschillen te groot worden. Volgens Brawn zal dit wel meevallen omdat het concept goed uitgedacht is door de Formula One Teams' Association.

Hij legt uit dat het idee is dat de voorste flap van de achtervleugel horizontaal wordt zodat de neerwaartse druk van de bolide verminderd wordt. De achterste flap zal niet bewegen. Hierdoor kan een bolide op het rechte stuk sneller rijden. Ontstaat er echter een probleem met het systeem dan zal deze er voor zorgen dat de voorste flap terugkeert in de positie met meer neerwaartse druk.

De bedoeling is dat het gat in de achtervleugel van 10 millimeter nu opgerekt gaat worden naar 50 millimeter als het concept in gebruik is. Dit kan minder worden als uit tests blijkt dat het snelheidsverschil tussen de bolides meer dan 10 kilometer per uur op het rechte stuk is. Brawn wil dat het inhalen niet te gemakkelijk wordt.

De Brit zegt dat de technische werkgroep van de FOTA druk bezig is om het concept verder uit te werken. Hij zegt dat er nog nagedacht wordt over op welk moment een coureur het signaal krijgt waarop het systeem ingezet kan worden en dat hij zijn voorligger kan proberen in te halen. Er wordt over nagedacht om het systeem alleen op bepaalde delen van de baan in te zetten of in een hele ronde waarbij het op de rechte stukken gebruikt kan worden.