Sexy Diesel-advertenties verboden

De Advertising Standards Authority (ASA), de Britse evenknie van onze eigen Reclame Code Commissie, heeft twee advertenties van Diesel verboden. Volgens de ASA zijn de afbeeldingen te aanstootgevend.

Op een reclameafbeelding van het modemerk is een meisje te zien dat een foto neemt van haar eigen kruis. Een tweede advertentie laat een vrouw zien die haar ontblote borsten toont aan een bewakingscamera. Beide posters gaan vergezeld van de slagzin 'Smart may have the brains, but stupid has the balls. Be stupid. Diesel.'

Volgens de ASA hebben 33 mensen geklaagd over de advertenties. Volgens de klagers is de reclamecampagne niet geschikt voor jeugdige kijkers. Ook zou het asociaal gedrag aanmoedigen.

Diesel verdedigt zich door te verklaren dat de posters 'een zeer krachtig en onverwacht beeld van vrouwelijkheid' afschilderen. Daarnaast zou de advertentie met de bewakingscamera het continue bewakingsbeleid op de hak nemen.

Volgens de ASA hebben de twee verboden advertenties echter een seksueel geladen ondertoon. Aangezien ook kinderen de beelden zouden kunnen zien, heeft Diesel de regels voor verantwoorde reclame overschreden. Sterker nog, ook 'volwassenen zouden aanstoot kunnen nemen aan de afbeeldingen', zo laat ASA weten. De bewuste advertentie mag dan ook niet meer in postervorm verschijnen.

Benieuwd naar de posters? De afbeeldingen zijn hier te zien