Nieuwe proef NS spoorboekloos rijden

Nederland • Geschreven door Michel (OA) op 26-06-2010 @ 08:41
print 

De NS en Prorail gaan opnieuw testen of het zogenaamde metrosysteem, waarbij elke tien minuten een trein vertrekt, een geschikt alternatief voor het huidige spoorboekje is. De test vindt plaats in september op het traject Amsterdam-Eindhoven en duurt een maand.

Vorig jaar hebben NS en Prorail op hetzelfde traject ook het metrosysteem getest. Reizigers waren hier destijds goed over te spreken. De opzet van de test zal in september echter anders zijn. Als het systeem onverhoopt niet werkt, dan kan dit niet worden opgelost door extra treinen in te zetten, vorig jaar had NS nog wel extra treinen klaarstaan.

De NS heeft vier drukke trajecten op het oog die in 2012 kans maken op de invoering van het metrosysteem, indien de test later dit jaar succesvol verloopt. Het spoorbedrijf wil deze beslissing aan het einde van het jaar nemen.


Bron: NOS


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

5990 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1
Deze test zullen wel weer veel vertraging op gaan leveren
userIcon
Elke tien minuten een trein, is dit nieuw? Als je kijkt naar een traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag daar kan je op dit moment 9x per uur in de trein stappen.

[ Bericht gewijzigd door schnurlos op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:34 ]
Dit betekend dat je de georganiseerde veiligheid van het spoorboekje kwijtraakt en dus blindvaart op het gebruik van rode seinen. Of ben ik abuis en is eindelijk het automatisch stop systeem ingevoerd?
userIcon
En wat is hiervan precies het nut ?
userIcon
Ze rijden al jaren spoorboekloos. Dwz dat ze zich niet houden aan de tijden daarin.
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:26 schreef chopmax het volgende:
Dit betekend dat je de georganiseerde veiligheid van het spoorboekje kwijtraakt en dus blindvaart op het gebruik van rode seinen. Of ben ik abuis en is eindelijk het automatisch stop systeem ingevoerd?
Die georganiseerde veiligheid bestaat uberhaupt niet, want alleen de NS gebruikt een dienstregeling, de overige vervoerders op het spoor allemaal niet. ProRail kan het prima aan. Je zal best eens voor een rood sein staan, maar als je vaker en sneller kan vertrekken kan het best soepel werken. Nu als een trein iets vertraagd is heb je ook niet meer de (schijn) veiligheid van het spoorboekje waar jij naar refereert.
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:44 schreef Sannr2 het volgende:
[..]


Die georganiseerde veiligheid bestaat uberhaupt niet, want alleen de NS gebruikt een dienstregeling, de overige vervoerders op het spoor allemaal niet. ProRail kan het prima aan. Je zal best eens voor een rood sein staan, maar als je vaker en sneller kan vertrekken kan het best soepel werken. Nu als een trein iets vertraagd is heb je ook niet meer de (schijn) veiligheid van het spoorboekje waar jij naar refereert.
Wat doen de andere vervoerders dan? Rijden wanneer ze zin hebben?
EN dat rood sein is op een traject als EIndhoven-Amsterdam behoorlijk regelmatig, 2 sporig met alleen inhaalmogelijkheden op Geldermalsen en binnenkort Houten.
Die IC gaat echt niet vol gas door kunnen.
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:50 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Wat doen de andere vervoerders dan? Rijden wanneer ze zin hebben?
EN dat rood sein is op een traject als EIndhoven-Amsterdam behoorlijk regelmatig, 2 sporig met alleen inhaalmogelijkheden op Geldermalsen en binnenkort Houten.
Die IC gaat echt niet vol gas door kunnen.
Ze kopen tijd op het spoor in, net als de NS nu gaat doen op dit traject. ProRail bepaalt wie er wanneer door mag. Eigenlijk geen verschil met dit plan, behalve dat de NS als personenvervoerder voorrang krijgt op de goederenvervoerders.
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:24 schreef schnurlos het volgende:
Elke tien minuten een trein, is dit nieuw?
Ja, over een half uur vertrekt de trein van tien voor elf (wel die van 18 november 1987, maar dat zeggen ze er even niet bij)
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:44 schreef Sannr2 het volgende:
[..]


Die georganiseerde veiligheid bestaat uberhaupt niet, want alleen de NS gebruikt een dienstregeling, de overige vervoerders op het spoor allemaal niet. ProRail kan het prima aan. Je zal best eens voor een rood sein staan, maar als je vaker en sneller kan vertrekken kan het best soepel werken. Nu als een trein iets vertraagd is heb je ook niet meer de (schijn) veiligheid van het spoorboekje waar jij naar refereert.
Dat de overige vervoerders (lees goederenvervoerders) geen dienstregeling zouden kennen is echt onzin (zie onder andere: http://www.rolandrail.net/drgl/overzicht.htm ). Vaak rijden bepaalde goederentreinen dagelijks of een aantal keren per week en dat zijn toch echt vaste tijdstippen of er moeten vertragingen optreden. Voorbeelden zijn daarbij bijvoorbeeld dagelijkse ritten van een kalktrein tussen het roergebied en de Corus in Beverwijk.
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 10:25 schreef captain007 het volgende:
[..]


Dat de overige vervoerders (lees goederenvervoerders) geen dienstregeling zouden kennen is echt onzin (zie onder andere: http://www.rolandrail.net/drgl/overzicht.htm ). Vaak rijden bepaalde goederentreinen dagelijks of een aantal keren per week en dat zijn toch echt vaste tijdstippen of er moeten vertragingen optreden. Voorbeelden zijn daarbij bijvoorbeeld dagelijkse ritten van een kalktrein tussen het roergebied en de Corus in Beverwijk.
ik zou zeggen, leg ook vervoerspaden uit bij ome PrutsRail
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:26 schreef chopmax het volgende:
Dit betekend dat je de georganiseerde veiligheid van het spoorboekje kwijtraakt en dus blindvaart op het gebruik van rode seinen. Of ben ik abuis en is eindelijk het automatisch stop systeem ingevoerd?
Het is de vorige keer ook niet foutgegaan, dus tja, en men was behoorlijk tevreden. Zodra er inderdaad een seinstoring is, ben je de lul, maar dat ben je nu ook al.
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:50 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Wat doen de andere vervoerders dan? Rijden wanneer ze zin hebben?
EN dat rood sein is op een traject als EIndhoven-Amsterdam behoorlijk regelmatig, 2 sporig met alleen inhaalmogelijkheden op Geldermalsen en binnenkort Houten.
Die IC gaat echt niet vol gas door kunnen.
In theorie zou het wel moeten lukken. De stoptrein doet ~20 minuten over het stuk tussen Geldermalsen en het wisselpunt in Utrecht waar je als stoptrein links aanhoudt voor spoor 18/19 en als IC rechtaf gaat richting 4 / 5 / 8. De intercity doet ~13 minuten over dit stuk. (Of iig in de andere richting, als ik de tijden van de laatste twee intercities die langskwamen goed heb...)

In de praktijk zal er wel een klein beetje remmen / minder hard rijden in zitten. Als je dit echter vergelijkt met wat er nu is (4-6 minuten stilstaan op Utrecht CS voor de IC) zou het wel eens kunnen dat de hele boel elkaar opheft.

Het zou overigens best zo kunnen zijn dat er tegen die tijd een inhaalmogelijkheid is bij Houten, iig in één richting.
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:24 schreef schnurlos het volgende:
Elke tien minuten een trein, is dit nieuw? Als je kijkt naar een traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag daar kan je op dit moment 9x per uur in de trein stappen.
Ja, een stoptrein, sneltrein of een intercity. Niet iedere 10 minuten dezelfde soort trein met dezelfde eindbestemming en tussenstops.
Zonder spoorboekje ben je nooit te laat en haal je daarom waarschijnlijk altijd je targets - en dus altijd graaibonus voor de NS top !
userIcon
Krijg je dan ook het +/- tijden systeem in de treinen zoals nu bij de trams van de RET en HTM gebruikt wordt?

Dan heb je in 1 minuut 4 trams achter elkaar en dan vervolgens een halfuur geen tram omdat het materieel "op" is.

Zo belandde ik gisteren in de 4e tram van een rijtje, waarbij de +/- tijd precies 0 minuten was. Maar de verkeersleiding had niets doorgegeven van enige bekende vertraging. En zo dus de reiziger ook in het ongewisse latend.

We zullen zien wat deze test aan het licht brengt
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:24 schreef schnurlos het volgende:
Elke tien minuten een trein, is dit nieuw? Als je kijkt naar een traject Dordrecht-Rotterdam-Den Haag daar kan je op dit moment 9x per uur in de trein stappen.
Ja en als je kijkt naar het traject Amsterdam-Delft (en evt nog verder) dan kan je maar 2x per uur opstappen
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 10:50 schreef Poekieman het volgende:
Zonder spoorboekje ben je nooit te laat en haal je daarom waarschijnlijk altijd je targets - en dus altijd graaibonus voor de NS top !
En geen geld terug bij vertraging
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 10:50 schreef Poekieman het volgende:
Zonder spoorboekje ben je nooit te laat en haal je daarom waarschijnlijk altijd je targets - en dus altijd graaibonus voor de NS top !
wat dacht je van de target van 6 treinen per uur?

Of is dat alweer te moeilijk gedacht?
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 09:27 schreef Jazoist het volgende:
En wat is hiervan precies het nut ?
geen boekje meer en treinen rijden dan schijnbaar op tijd.
userIcon
1 wisselstoring en het complete dienstregeling stort in elkaar.....
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 13:24 schreef zeon het volgende:
1 wisselstoring en het complete dienstregeling stort in elkaar.....
dat is al jaren
Wat een onzin om het zonder spoorboekje te doen. Metro's rijden ook gewoon volgens een spoorboekje. De enige manier om op tijd te komen is straks de auto.
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 14:43 schreef Neuralnet het volgende:
Wat een onzin om het zonder spoorboekje te doen. Metro's rijden ook gewoon volgens een spoorboekje. De enige manier om op tijd te komen is straks de auto.
Als je dan het geluk hebt om niet in de file te staan
userIcon
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 @ 17:16 schreef glasbak het volgende:
[..]


Als je dan het geluk hebt om niet in de file te staan
Mwah, met de auto kan je ook voor half 6 vertrekken
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden