Documenten gevonden over Hitlers gevangenistijd

InternationaalMedia & Cultuur • Geschreven door Novum/AP op 23-06-2010 @ 21:37
print 

Adolf Hitler genoot een speciale behandeling toen hij in 1924 gevangen zat. Hij werd bezocht door honderden mensen, soms zonder dat er toezicht was. Op zijn 35e verjaardag ontving hij zelfs dertig tot veertig gasten. Dat blijkt uit een hoeveelheid documenten uit de gevangenis in München waar hij zijn straf uitzat.

Vijfhonderd documenten van de gevangenis Landsberg werden onlangs gevonden door een man uit Neurenberg. De vader van de man had het papierwerk in de jaren zeventig aangeschaft op een vlooienmarkt, zei Werner Behringer van het veilinghuis die de documenten volgende maand verkoopt. De startprijs ligt op 25.000euro.

De documenten bevonden zich tussen een stapel boeken over de Eerste Wereldoorlog en bevatten postzegels en stempels die in de gevangenis werden gebruikt. "De documenten lijken authentiek, maar om ze echt te onderzoeken moeten we de originelen in handen hebben", aldus Robert Bierschneider, archivaris van het archief van de deelstaat Beieren.

Hoewel slechts één document door Hitler zelf is ondertekend en veel informatie over zijn gevangenistijd bekend is uit ander bronnenmateriaal, biedt de vondst een bijzonder inzicht in zijn vroege dagen als nazi-leider.

Hitler belandde in de gevangenis na een mislukte nazi-coup in 1923. De nazi's kwamen pas tien jaar later, in 1933, aan de macht na parlementaire verkiezingen. Hitler werd na de couppoging tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld, maar zat uiteindelijk negen maanden vast.

De documenten bestaan vooral uit honderden kaarten waarop bezoekers staan vermeld. Door zijn rechtse politiek en Duitse nationalisme kreeg hij vrienden in hogere kringen, onder wie de Duitse held uit de Eerste Wereldoorlog, generaal Erich Ludendorff. Ludendorff bezocht Hitler diverse keren tijdens zijn gevangenschap. Het was de Pruisische generaal toegestaan Hitler zonder toezicht te spreken.

Gevangenisdirecteur Otto Leybold schreef in een memo over gedetineerden dat Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'.

Het grootste deel van zijn tijd in de gevangenis besteedde Hitler aan het schrijven van zijn beruchte manifest 'Mein Kampf', waarin hij zijn ideologie en ambities neerschreef.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend45
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

6660 views / 33 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Hij had wel goede ideeën hoor soms, met snelwegen enzo
"Werner Behringer van het veilinghuis die de documenten volgende maand verkoopt. De startprijs ligt op 25.000euro."

Eh, horen die documenten niet in een museum of zoiets thuis?
userIcon
Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'

Zo word die anders niet vaak afgebeeld.
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:44 schreef mooi-nederland het volgende:
Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'

Zo word die anders niet vaak afgebeeld.
Nee, de meeste mensen zien Hitler als een norse man, maar in zijn privéleven schijnt hij een aardige meneer te zijn geweest. Hij was goede vrienden met zijn hond, had een vriendin, en de kinderen van goebbels vonden hem ook aardig.
*Ik praat hier niks goed, bied alleen een andere kijk.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:38 schreef brood_met_aarbeien het volgende:
Hij had wel goede ideeën hoor soms, met snelwegen enzo
Ja alleen bouwde hij die wel met geld dat er helemaal niet was, Mede door dit soort projecten leken de Duitsers uit de economische crisis te komen, echter de waarheid was dat hij het land financieel de afgrond in leidde. Mede als gevolg hiervan had hij geen enkele keus dan zijn oorlog te beginnen.
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:44 schreef mooi-nederland het volgende:
Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'

Zo word die anders niet vaak afgebeeld.
Volgens het onderwijs, overheid, belangengroeperingen en media was Hitler de incarnatie van de Duivel. Men is afgericht om zwart / wit te denken.
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:53 schreef JustAGame het volgende:
Mede als gevolg hiervan had hij geen enkele keus dan zijn oorlog te beginnen.
Zijn oorlog?
Duitsland en Rusland vallen Polen binnen.
Duitsland wordt de oorlog verklaard, Rusland wordt onze bondgenoot.
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:57 schreef AL-CIAda het volgende:
[..]


Volgens het onderwijs, overheid, belangengroeperingen en media was Hitler de incarnatie van de Duivel. Men is afgericht om zwart / wit te denken.
Hier heb je inderdaad een goed punt!
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:53 schreef JustAGame het volgende:
[..]


Ja alleen bouwde hij die wel met geld dat er helemaal niet was, Mede door dit soort projecten leken de Duitsers uit de economische crisis te komen, echter de waarheid was dat hij het land financieel de afgrond in leidde. Mede als gevolg hiervan had hij geen enkele keus dan zijn oorlog te beginnen.
Wat ben jij dom onwetend zeg. Jij braakt alleen de clichés op die tijdens de middelbare school geleerd hebt. Verdiep je eens wat meer in de geschiedenis, zo simpel als jij het stelt ligt het echt niet.
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:49 schreef wuh het volgende:
[..]

Nee, de meeste mensen zien Hitler als een norse man, maar in zijn privéleven schijnt hij een aardige meneer te zijn geweest. Hij was goede vrienden met zijn hond, had een vriendin, en de kinderen van goebbels vonden hem ook aardig.
*Ik praat hier niks goed, bied alleen een andere kijk.
Karts T en Sander V waren ook vriendelijk hoor, en Volkert van der G en Mohammed B waarschijnlijk ook.

(Bedankt voor je aanbod op een andere kijk, maar het doet werkelijk helemaal niet terzake. )
Gun de man nou eens zijn privacy. Daar hebben we toch allemaal de mond vol van tegenwoordig? En wanneer houden mensen eens op om anderen te demoniseren met het woord nazi?
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:57 schreef AL-CIAda het volgende:
[..]
Volgens het onderwijs, overheid, belangengroeperingen en media was Hitler de incarnatie van de Duivel. Men is afgericht om zwart / wit te denken.
Deels met je eens. Deels. Inderdaad wordt hij door de propagandamachines van politiek correct Nederland (inderdaad, films, onderwijs, boeken, politiek, etc.) nogal eenzijdig in beeld gebracht. Anderszijds is hij ook verantwoordelijk voor het bombardement op Rotterdam, de holocaust, etc.
Hitler heeft naast de vele goede dingen, en goede intenties, ook grote misdaden op zijn naam staan. Het is inderdaad beide tegelijk.
userIcon
Hey dat Landsberg komt ook voor in het Red Alert 1 intro filmpje
userIcon
quote:
Gevangenisdirecteur Otto Leybold schreef in een memo over gedetineerden dat Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'.
Dit is wel het grootste bewijs dat Wilders geen Hitler is.
userIcon
Dat gezegd wordt dat Hitler een vriendelijke, beleefde man was, is juist goed. Alsof alleen norse mannen niet te vertrouwen zijn. We moeten van dat clichébeeld af, anders gaan we er straks van uit dat norse mannen per se klootzakken zijn en vriendelijke mannen 100% te vertrouwen.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:44 schreef mooi-nederland het volgende:
Hitler altijd 'tegen iedereen gevoelig, bescheiden en beleefd was -met name tegen de bewakers van de gevangenis'

Zo word die anders niet vaak afgebeeld.
Nee, want dan zou het lijken of hij een man was die wel wist wat kon en niet kon, neem alleen al de kritiek die er kwam op de film over zijn leven en waarin hij best aardig overkwam... Dat kan natuurlijk niet, hij moet afgebeeld worden als de grote boeman, die alles fout gedaan heeft en ook prive een bullebak was...

Elke "dictator" is begonnen als redder van het volk, door de dingen te doen om de bevolking voor zich te winnen en zodra ze eenmaal macht geproefd hebben, slaan ze door...
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 22:04 schreef Pro.Republica het volgende:
[..]


Heehee, nog iemand hier die die film kent? Er is nog hoop.
Wat een bazenfilm
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:38 schreef brood_met_aarbeien het volgende:
Hij had wel goede ideeën hoor soms, met snelwegen enzo
Die danken we aan de laatste Duitse Keizer. Hitler heeft alleen de rest van de plannen die er al lagen laten uitvoeren.
userIcon
Wilders is ook een nationaal-socialist, alleen snappen veel Tokkies dat niet
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 22:05 schreef Gulo het volgende:
[..]


Wat ben jij dom onwetend zeg. Jij braakt alleen de clichés op die tijdens de middelbare school geleerd hebt. Verdiep je eens wat meer in de geschiedenis, zo simpel als jij het stelt ligt het echt niet.
Als je iemand dom noemt, onderbouw dan in elk geval waarom.
Even voor jou info weet ik ietsje meer van WOII dan de gemiddelde scholier.

Ik zeg dus dat de economie een reden was dat hij niet meer terug kon waar hij mee begonnen was. Had ie nog langer gewacht met zijn oorlog dan had Duitsland practisch failliet gegaan en daarmee het vertrouwen van het volk verloren. Wat klopt er niet aan volgens jou, want als jij nieuwe of andere info heb dan zijn er een aantal historici geinteresseerd in je..
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:58 schreef AL-CIAda het volgende:
[..]


Zijn oorlog?
Duitsland en Rusland vallen Polen binnen.
Duitsland wordt de oorlog verklaard, Rusland wordt onze bondgenoot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre , en dit was natuurlijk totaaaaaaal onbekend

Rusland was toen nog geen bedreiging voor de Franse, Engelse en Nederlandse kolonien (en macht). Alsof het ooit om iets anders ging.
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:49 schreef wuh het volgende:
[..]

Nee, de meeste mensen zien Hitler als een norse man, maar in zijn privéleven schijnt hij een aardige meneer te zijn geweest. Hij was goede vrienden met zijn hond, had een vriendin, en de kinderen van goebbels vonden hem ook aardig.
*Ik praat hier niks goed, bied alleen een andere kijk.
die vriendin heeft ie ook maar een paar maande hoogstens gehad. en hij is er een paar dagen mee getrouwd geweest
userIcon
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 @ 21:38 schreef brood_met_aarbeien het volgende:
Hij had wel goede ideeën hoor soms, met snelwegen enzo
ja, jodenvervolging ook.
33  van 33 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend45
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden