Waddenzee officieel Werelderfgoed

Nederland • Geschreven door Novum op 19-06-2010 @ 18:09
print 

Met het in ontvangst nemen van een oorkonde door minister van Natuur Gerda Verburg (CDA) is de Waddenzee officieel Werelderfgoed geworden. Zij kreeg de oorkonde zaterdag op een boot bij Lauwersoog van een afgevaardigde van de Unesco, dat de Werelderfgoedlijst opstelt.

De Waddenzee is een uniek getijdengebied met een vrijwel ononderbroken systeem van zand- en slikplaten. In het gebied is een enorme variëteit aan landschappen, flora en fauna, en het is een belangrijke plek voor miljoenen vogels die daar permanent verblijven of op doortocht zijn. Verburg denkt dat omdat de Waddenzee nu Werelderfgoed is, dit het toerisme kan bevorderen.

Ook werd zaterdag een logo gepresenteerd van een golf en een bruinvis die bijna als een vogel door het water gaat. Een afvaardiging uit Duitsland was ook aanwezig, omdat ook het Duitse deel van de Waddenzee tot het Werelderfgoed behoort.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

3749 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
mooi zo, mogen ze er ook niet naar olie boren.

Mooi om te zien ook vanuit de lucht: Google maps
userIcon
Goeie zaak!
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:09 schreef SiGNe het volgende:
mooi zo, mogen ze er ook niet naar olie boren.

Mooi om te zien ook vanuit de lucht: Google maps
Nog mooier om te zien als je gaat wadlopen!
Echt een aanrader!
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:17 schreef ChefAli het volgende:
Toeristen die naar de natuurlijk kijken leveren ook echt zoveel op...
Vaak koppelen ze er nog een paar overnachtingen aan vast en bezoeken meer dingen in Groningen en Friesland.
userIcon
quote:
Verburg denkt dat omdat de Waddenzee nu Werelderfgoed is, dit het toerisme kan bevorderen.
En dan?

quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:17 schreef ChefAli het volgende:
Toeristen die naar de natuurlijk kijken leveren ook echt zoveel op...
Jaja, de centen zijn veel belangrijker dan het beschermen van unieke ecosystemen nietwaar
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:09 schreef SiGNe het volgende:
mooi zo, mogen ze er ook niet naar olie boren.

Mooi om te zien ook vanuit de lucht: Google maps

Nee mooi! dan boren ze wat kilometers uit de kust. En als het dan mis gaat dan zitten we er nog mee
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:09 schreef SiGNe het volgende:
mooi zo, mogen ze er ook niet naar olie boren.

Mooi om te zien ook vanuit de lucht: Google maps
Dat heeft hoe dan ook geen zin. Gaswinning is een ander verhaal
man pberends (Redactie Frontpage) 19-06-2010 @ 18:34 fotoboek no homepage
userIcon
Ja, maak lekker van alles werelderfgoed. Vallen er nauwelijks meer grondstoffen te exploiteren en storten we af naar de armoede. Alsof die modderpoel ook maar wat voorstelt.
userIcon
Mooi, hebben ze lang voor gelobbyd
userIcon
Goede zaak!

De Waddenzee is te mooi om (ook) te verspillen...
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maak lekker van alles werelderfgoed. Vallen er nauwelijks meer grondstoffen te exploiteren en storten we af naar de armoede. Alsof die modderpoel ook maar wat voorstelt.
Vuile kapitalist
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maak lekker van alles werelderfgoed. Vallen er nauwelijks meer grondstoffen te exploiteren en storten we af naar de armoede. Alsof die modderpoel ook maar wat voorstelt.
slechte troll. doe eens wat beters.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maak lekker van alles werelderfgoed. Vallen er nauwelijks meer grondstoffen te exploiteren en storten we af naar de armoede. Alsof die modderpoel ook maar wat voorstelt.
En wat stel jij voor? (oeh oeh dubbelzinnig!)
userIcon
Zonder waddenzee mis je ook behoorlijk wat grondstoffen zoals vis.


Niets mis met boren in de waddenzee, zolang het er maar niet in gebeurt maar lekker schuin vanaf ze zijkant waarbij de polder vol met olie mag stromen. Koeien zijn makkelijker te wassen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:18 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Zonder waddenzee mis je ook behoorlijk wat grondstoffen zoals vis.
grapjas, er wordt nauwelijks gevist in de waddenzee.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:38 schreef ArfArf het volgende:
Goede zaak!

De Waddenzee is te mooi om (ook) te verspillen...
In de winter komt de Gulf-Stream met olie de kant op van GB en onze Noordzee. Dan zal heel dat gebied er niet meer zijn, have fun while it lasts.
userIcon
Goed zo!
Op de Waddenzee moet men zuinig zijn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:20 schreef groenbladje het volgende:
[..]


grapjas, er wordt nauwelijks gevist in de waddenzee.
klopt maar de vissen in de noordzee leggen er wel hun eitjes;) waddenzee en de wateren in Zeeland zijn behoorlijk waardevol voor de visstanden.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:47 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]


klopt maar de vissen in de noordzee leggen er wel hun eitjes;) waddenzee en de wateren in Zeeland zijn behoorlijk waardevol voor de visstanden.
Ik weet dat dit klopt voor mosselen, maar dat is dus puur voor de voedsel industrie en is niet van nature zo. Onze mosselkweek is uniek in de wereld maar is absoluut niet zoals het in de natuur hoort. Nu de waddenzee op de lijst staat heb je dus dikke kans dat we geen echte "zeeuwse"mossel meer kunnen kweken.
userIcon
Ik hoop dat moeder natuur hier naar luistert anders heeft ze een groot probleem.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:59 schreef waxmask het volgende:
[..]


Ik weet dat dit klopt voor mosselen, maar dat is dus puur voor de voedsel industrie en is niet van nature zo. Onze mosselkweek is uniek in de wereld maar is absoluut niet zoals het in de natuur hoort. Nu de waddenzee op de lijst staat heb je dus dikke kans dat we geen echte "zeeuwse"mossel meer kunnen kweken.
ja omdat we de babymosselen vangen en daarna kweken. Daarbij is de waddenzee vrij direct een inkomstenbron. Maar ook veel gewone vissen die we op de noordzee vangen leggen kuit in de ondiepe waddenzee wateren. In ieder geval een belangrijk gebied voor de ecologie van de noordzee.
Daarnaast nog belangrijk voor vogels.

Natuurbehoud is vrijwel altijdaltijd belangrijk voor de economie op langere termijn. Jammer dat veel mensen op korte termijn ingesteld zijn.
userIcon
Dit klinkt goed, is zeker een prachtig en rustig gebied
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden