Schilderij Piet Mondriaan gestolen uit museum

Media & CultuurNederland • Geschreven door Novum op 15-06-2010 @ 19:19
print 

Uit het museum Freriks in Winterswijk is maandagnacht een schilderij van Piet Mondriaan ontvreemd. Het schilderij 'Portret van Arda Boogers' is voor 23.000 euro verzekerd, meldt de politie.

De voordeur van het museumpand aan de Groenloseweg werd rond 03.00 uur geforceerd. De dief of dieven probeerden ook een ander schilderij, van Piets oom Frits Mondriaan, weg te nemen. Dat lukte niet, maar de lijst van dat schilderij is wel gebroken.

De politie is een onderzoek gestart en is op zoek naar tips en getuigen. Het schilderij staat inmiddels internationaal gesignaleerd.

Mondriaan portretteerde Arda Boogers, die leefde van 1891 tot 1968, toen ze ongeveer 17 jaar was. Ze was bevriend met kunstenaars als Gerrit Rietveld en Charley Toorop.

Schilderij Piet Mondriaan gestolen uit museum
Schilderij Piet Mondriaan gestolen uit museum (Foto: Novum)

Bron: Novum


Lees ook:

» 08/02 Gebedsruimte voor moslims in kazerne75
» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8


delen | eKudos nujij

8448 views / 26 reacties
Reacties op dit bericht
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
dat kan je toch niet verkopen als je het gestolen hebt, waarom zou je het dan stelen...
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:19 schreef Salamando het volgende:
dat kan je toch niet verkopen als je het gestolen hebt, waarom zou je het dan stelen...
Zwarte Markt in verweggistan?
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:19 schreef Salamando het volgende:
dat kan je toch niet verkopen als je het gestolen hebt, waarom zou je het dan stelen...
Misschien vind de dief Arda wel heel erg mooi...
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:21 schreef Refurb het volgende:
[..]

Zwarte Markt in verweggistan?
Dit krijg je niet verkocht, waarschijnlijk is het in opdracht van iemand gestolen of om losgeld te kunnen vragen.
userIcon
Hij is vast "op bestelling" gestolen,..anders raak je zo,n ding aan de straatstenen niet kwijt natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:19 schreef Salamando het volgende:
dat kan je toch niet verkopen als je het gestolen hebt, waarom zou je het dan stelen...
Meestal op bestelling
userIcon
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
Inderdaad, van dit soort fratsen:
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:24 schreef wuh het volgende:
[..]

Misschien vind de dief Arda wel heel erg mooi...
Het is wel een mooi schilderij, beter dan die gekleurde vakjes naar mijn idee.
man mouthman (Redactie Frontpage) 15-06-2010 @ 19:38 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:30 schreef wuh het volgende:
[..]

Inderdaad, van dit soort fratsen:
[afbeelding]
Vind ik mooier als bovenstaand schilderij, en dan heb ik niets met moderne kunst.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
Die oude garde kon idd nog echt schilderen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
Om de keuze te maken abstract te gaan schilderen moet je wel eerst echt geschilderd hebben.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
Nog nooit kunstgeschiedenis gehad ?

Dit is van zijn vroegere periode... je kunt het een beetje vergelijken met Picasso die begon ook zo eerst met de ouderwetse stijl.

Kwestie van smaak.
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:19 schreef Salamando het volgende:
dat kan je toch niet verkopen als je het gestolen hebt, waarom zou je het dan stelen...
Om in je kluis te leggen
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:28 schreef Daffodil31LE het volgende:
Goh, kon Mondriaan dan toch echt schilderen?

Ik ken alleen maar nutteloze dingen van 'm met ingekleurde vlakjes.
Goede abstracte schilderijen zijn moeilijker te maken dan je denkt.
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:40 schreef couch_potato het volgende:
[..]

Die oude garde kon idd nog echt schilderen.
Is dit sarcastisch tegenover de 'nieuwe' garde?
man Philosocles (Redactie Frontpage) 15-06-2010 @ 20:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:48 schreef speciwacy het volgende:
[..]

Om de keuze te maken abstract te gaan schilderen moet je wel eerst echt geschilderd hebben.
Dat realiseren veel kunstacademie-studenten en 'kunstenaars' zich tegenwoordig niet, dat het bij de groten zoals Mondriaan een artistieke keuze was - geen uiting van onvermogen.

Ik kende mensen op de Rietveld Academie, aangenomen met praktisch geen talent, die meenden dat je met wat aardige ideeën kunstenaar kon zijn. Dat wordt ze wijsgemaakt op zo'n school. Compleet belachelijk.
userIcon
Is zeker niet één van de lelijkste gestolen schilderijen.

http://www.gestolenkunst.nl/schilderijen.htm
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:38 schreef mouthman het volgende:
Vind ik mooier als (=DAN) bovenstaand schilderij, en dan heb ik niets met moderne kunst.
Dat is inderdaad jammer. Je loopt honderd jaar achter.
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 19:48 schreef speciwacy het volgende:
Om de keuze te maken abstract te gaan schilderen moet je wel eerst echt geschilderd hebben.
Gelukkig is dat onzin. Vakmanschap en ambacht mag dan een kunst zijn, kunst hoeft geen vakmanschap te zijn.
Kunst verrijkt de geest en verbreed het blikveld.
Het ging Mondriaan om de verhoudingen tussen primaire kleuren en de compositie van vlakken. Veel interessanter dan een plaatje maken van een vrouwtje. Dat laatste kan veel sneller met een fotocamera.

o.t. Deze werken worden meestal gebruikt als onderpand bij drugshandel.
man mouthman (Redactie Frontpage) 15-06-2010 @ 21:17 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:04 schreef LittleLidl het volgende:
[..]

Dat is inderdaad jammer. Je loopt honderd jaar achter.
[..]

Gelukkig is dat onzin. Vakmanschap en ambacht mag dan een kunst zijn, kunst hoeft geen vakmanschap te zijn.
Kunst verrijkt de geest en verbreed het blikveld.
Het ging Mondriaan om de verhoudingen tussen primaire kleuren en de compositie van vlakken. Veel interessanter dan een plaatje maken van een vrouwtje. Dat laatste kan veel sneller met een fotocamera.

o.t. Deze werken worden meestal gebruikt als onderpand bij drugshandel.

Ten eerste; je lijkt me moeder wel.....en een grammar nazi.
Ten tweede; kwestie van smaak. Als ik The Beatles mooier vind als Amy Whinehouse, loop ik dan 50 jaar achter?

userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:17 schreef mouthman het volgende:
[..]


Ten eerste: je lijkt mijn moeder wel... en een grammar nazi.
Ten tweede: kwestie van smaak. Als ik The Beatles mooier vind dan Amy Winehouse, loop ik dan 50 jaar achter?

Fixed. Tenzij die H in Winehouse een opzettelijk grapje was, maar ik denk 't niet.
man mouthman (Redactie Frontpage) 15-06-2010 @ 22:35 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 22:20 schreef Evelien het volgende:
[..]


Fixed. Tenzij die H in Winehouse een opzettelijk grapje was, maar ik denk 't niet.

Is het geen gramar nazi dan wel een spelling nazi......
userIcon
Realistische kunst is vrijwel nutteloos geworden door de komst van fotografie. Het heeft nu alleen nog zijn historische waarde.
Ik hecht meer waarde aan Mondriaans latere werk. Veel minder toegankelijk, maar zo veel meer toegevoegde waarde dan een plaatje van een willekeurig meisje.
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:04 schreef LittleLidl het volgende:
[..]

Dat is inderdaad jammer. Je loopt honderd jaar achter.
[..]

Gelukkig is dat onzin. Vakmanschap en ambacht mag dan een kunst zijn, kunst hoeft geen vakmanschap te zijn.
Kunst verrijkt de geest en verbreed het blikveld.
Het ging Mondriaan om de verhoudingen tussen primaire kleuren en de compositie van vlakken. Veel interessanter dan een plaatje maken van een vrouwtje. Dat laatste kan veel sneller met een fotocamera.

o.t. Deze werken worden meestal gebruikt als onderpand bij drugshandel.
Ik ga hier niet eens op in.. u faalt
userIcon
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:25 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Dat realiseren veel kunstacademie-studenten en 'kunstenaars' zich tegenwoordig niet, dat het bij de groten zoals Mondriaan een artistieke keuze was - geen uiting van onvermogen.

Ik kende mensen op de Rietveld Academie, aangenomen met praktisch geen talent, die meenden dat je met wat aardige ideeën kunstenaar kon zijn. Dat wordt ze wijsgemaakt op zo'n school. Compleet belachelijk.
Helemaal met je eens
Inderdaad belachelijk!
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 08/02 Gebedsruimte voor moslims in kazerne75
» 04/02 Filmfestival Rotterdam telt 274.000 bezoeken8
» 03/02 The Winner Is verliest veel kijkers51
» 02/02 Kunstenaar Mike Kelley overleden8


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden