$1 biljoen aan mineralen Afghanistan ontdekt

Internationaal • Geschreven door ANP op 14-06-2010 @ 05:37 - gepost door static
print 

De Verenigde Staten hebben voor bijna duizend miljard dollar (820 miljard euro) aan onaangeboorde mineralen in Afghanistan ontdekt. Dit is veel meer dan eerder werd aangenomen.

Hierdoor kunnen de Afghaanse economie en de oorlog fundamenteel veranderen, aldus Amerikaanse overheidsfunctionarissen. Dat berichtte de Amerikaanse krant The New York Times zondag (lokale tijd) op zijn website. Een team van Amerikaanse geologen en medewerkers van het Pentagon hebben de enorme hoeveelheid aan mineralen ontdekt. De Afghaanse overheid is enige tijd geleden ingelicht. De Afghaanse president Hamid Karzai repte in januari al over de vondst. De voorheen onbekende ertslagen, met onder meer ijzer, koper, kobalt, goud en lithium zijn zo groot en bevatten zoveel essentiële mineralen voor de moderne industrie, dat het arme Afghanistan een van de grootste en rijkste mijnstaten ter wereld kan worden.

In een memo van het Pentagon wordt Afganistan al het 'Saudi-Arabië van het lithium' genoemd. Lithium is een essentiële grondstof voor de fabricage van onder meer laptops. Van bodemwinning is in Afghanistan in de afgelopen dertig jaar nauwelijks sprake geweest, vanwege een reeks bloedige gewapende conflicten. Grote delen van het land beschikken niet of nauwelijks over de infrastructuur die noodzakelijk is om de rijkdommen uit de grond te halen. Ondernemingen uit China en India staan echter te dringen om mijnen te ontginnen en olie en gas uit de Afghaanse bodem te halen, wat op wrijving met de VS kan uitlopen, die veel in Afghanistan geïnvesteerd hebben. In 2007 betaalde een Chinees bedrijf ruim 2 miljard euro voor de exploitatierechten van de Aynak-kopermijn, 30 kilometer ten zuiden van Kabul. Het contract heeft een duur van dertig jaar.

De vondst van de bodemschatten leidt mogelijk ook tot binnenlandse conflicten over wie de eigenaar van de grond met mineralen is.


Bron: ANP


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend44
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

7297 views / 61 reacties
Reacties op dit bericht
61  van 61 reacties op deze pagina. Pagina  1
Number one reason for America to be there.
3x raden waar dat geld naar toe gaat...

Toch typische dat de geschiedenis zich op zo'n manier zou herhalen. Iran en BP iemand?
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:43 schreef rakotto het volgende:
Number one reason for America to be there.
En te blijven?
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:43 schreef rakotto het volgende:
Number one reason for America to be there.
Fail!!! en nog een FAIL!!!!! FAIL!! FAIL FAIL

Nieuwe inkomsten bron als de Taliban terug is.
Hoeven ze minder opium te maken.
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:51 schreef WallOfStars het volgende:
[..]


Fail!!! en nog een FAIL!!!!! FAIL!! FAIL FAIL

Nieuwe inkomsten bron als de Taliban terug is.
Hoeven ze minder opium te maken.
Nieuwe inkomsten ja om het op de illegale markt van laptops te verkopen. En andere dingen.

Nee, maar als er geen bronnen van inkomsten zouden zijn, dan zou de inval er nooit geweest zijn of dan zouden zij er nog steeds niet zitten.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:46 schreef saykoshey het volgende:
3x raden waar dat geld naar toe gaat...

Toch typische dat de geschiedenis zich op zo'n manier zou herhalen. Iran en BP iemand?
Het geld gaat naar Afghanistan.... en dat kan goede of slechte gevolgen hebben. Hoe dan ook, net als in Irak ziet de VS geen cent.
Wederzijdse economische afhankelijkheid heeft bewezen een zeer goede stabilisator voor vrede te zijn. Het heeft Europa eindelijk uit eeuwen van oorlog naar vrede geleid (EGKS).

Hopelijk zal dit ook voor Afghanistan gelden.
userIcon
IJzer, koper, kobalt, goud, lithium en heroïne!
Die Amerikanen hebben de slag van de eeuw geslagen!
9/11 bedacht en uitgevoerd om bij de grondstoffen te kunnen komen.
Briljant!
userIcon
Trouwens, geen plutonium?
userIcon
quote:
wat op wrijving met de VS kan uitlopen, die veel in Afghanistan geinvesteerd hebben
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:00 schreef maartena het volgende:
[..]


Het geld gaat naar Afghanistan.... en dat kan goede of slechte gevolgen hebben. Hoe dan ook, net als in Irak ziet de VS geen cent.
Wie heeft het over Irak? Er staat toch duidelijk een N van IraN... Maaruh leuk dat je ook over Irak begint want, uuuh vlak voor dat Bushie aftrad heeft hij er nog een wet doorheen geramd welke zegt dat Irak jaarlijks 20% van hun olie inkomsten moeten afdragen aan de VS als vergoeding voor de "bevrijding". Lekker!
userIcon
En zie daar de reden om in te vallen

G.O.D.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:00 schreef maartena het volgende:
[..]


Het geld gaat naar Afghanistan.... en dat kan goede of slechte gevolgen hebben. Hoe dan ook, net als in Irak ziet de VS geen cent.
VS zien er geen cent van?? Go kid yourself! Zolang de VS alleen 'ingrijpt voor de democratie' in landen tjokvol met grondstoffen en andere landen met problemen zonder grondstoffen links laat liggen, is het 100% duidelijk.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:26 schreef stbabylon het volgende:
En zie daar de reden om in te vallen

G.O.D.
Denk je nou echt dat ze het dan op deze manier bekend zouden maken?
userIcon
quote:
De vondst van de bodemschatten leidt mogelijk ook tot binnenlandse conflicten over wie de eigenaar van de grond met mineralen is.
Dat dus...
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:53 schreef DrDarwin het volgende:
[..]


Denk je nou echt dat ze het dan op deze manier bekend zouden maken?
Ja. Jij geloofd ook nog dat Amerika in Irak was vanwege de WMD's?
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:19 schreef AL-CIAda het volgende:
IJzer, koper, kobalt, goud, lithium en heroïne!
Die Amerikanen hebben de slag van de eeuw geslagen!
9/11 bedacht en uitgevoerd om bij de grondstoffen te kunnen komen.
Briljant!
Ja maar het begon al in het jaar 0 toen de CIA Jezus aan het kruis hing. In 1940 hebben ze verkleed als Duitser heel Europa veroverd om daarna de held uit te hangen. In 1953 hebben ze met een geheime zwaartekracht regelaar een watersnoodramp veroorzaakt in NL echt waar hoor...... allemaal samenzweringen
verrassend dat het weer gevonden word door de VS...goh, waarom zouden ze daar toch zijn...
userIcon
Eigenlijk is het $10 biljoen, maar 1 biljoen is wat de Afghanen er aan over houden

quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:27 schreef stbabylon het volgende:
[..]
VS zien er geen cent van?? Go kid yourself! Zolang de VS alleen 'ingrijpt voor de democratie' in landen tjokvol met grondstoffen en andere landen met problemen zonder grondstoffen links laat liggen, is het 100% duidelijk.
Vreemde is dat het er zo dik bovenop ligt en er toch een hoop mensen zijn die het niet (willen) zien.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:59 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja. Jij geloofd ook nog dat Amerika in Irak was vanwege de WMD's?
Ja met nadruk op 'was'.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:00 schreef Spherios het volgende:
verrassend dat het weer gevonden word door de VS...goh, waarom zouden ze daar toch zijn...
Zal me niet verbazen dat ze tegenwoordig met satellieten kunnen zien wat waar in de grond zit..
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:22 schreef cobain1994 het volgende:
[..]


Zal me niet verbazen dat ze tegenwoordig met satellieten kunnen zien wat waar in de grond zit..
Zoek maar eens op H.A.A.R.P.
userIcon
mooi voor die gasten.. hopen dat het hele volk er van kan genieten !
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:26 schreef kitao het volgende:
[..]

Opium was juist verboden onder de Taliban en was historisch nog nooit zo laag geweest.
Sinds de VS en CIA en onze Jantjes daar de dienst uitmaken - of proberen althans - is de produktie tot recordhoogtes gestegen.
3x raden hoe dat komt ....
(tip halfbroer Karzai.)
Als je de beelden ziet van duizenden hysterische idioten die in voetbalstadions juichen terwijl vrouwen worden gestenigd, dan krijg ik een ander idee.
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:20 schreef cobain1994 het volgende:
Trouwens, geen plutonium?
Als er ergens plutonium in de grond zit is dat er door de mens ingestopt. Plutonium is geen delfstof, maar wordt gefabriceerd.
userIcon
En daarom zitten we daar :-D
China en India kopen gewoon de exploitatierechten. In ruil daarvoor bouwen ze energiecentrales, wegen en hele dorpen, net zoals ze al jaren in Afrika doen. De grondstoffen vloeien rechtstreeks naar China en India.
De westerse wereld moet weer eerst zo nodig 'democratie' en 'stabiliteit' brengen. Daar zitten die mensen daar dus niet op te wachten ...
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:43 schreef rakotto het volgende:
Number one reason for America to be there.
Je bedoelt dat ze de oorlog begonnen zijn om mineralen waarvan niemand wist dat ze daar zaten en die ze pas kortgeleden ontdekt hebben ?
Yep , klinkt logisch ......
amerika ruikt geld
En dan heeft men het niet eens over het Uranium waar de Russen al in de jaren tachtig achter kwamen en daardoor Afghanistan binnenvielen.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:25 schreef waxmask het volgende:
[..]


Zoek maar eens op H.A.A.R.P.
Ah ja , Haarp , het ultra top secret wapen wat alles kan , van mindcontrol tot aarbevingen veroorzaken en waar ze nu blijkbaar naaste de tsunami module ook een doorzoek de bodem module ingezet hebben :/
dat ultrageheime ding waarvan iedereen weet dat het op een amper bewaakte locatie in Alaska staat want anders valt het op .....

Zoek zelf eens op haarp zou ik haast zeggen en skip dan maar die conspiracy bullshit sites en zoek eens uit wat dat ding echt is ?
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:31 schreef Crump het volgende:
mooi voor die gasten.. hopen dat het hele volk er van kan genieten !
Het Amerikaanse volk ja

quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 08:24 schreef dontcare het volgende:
[..]

Je bedoelt dat ze de oorlog begonnen zijn om mineralen waarvan niemand wist dat ze daar zaten en die ze pas kortgeleden ontdekt hebben ?
Yep , klinkt logisch ......
Dit is veel meer dan eerder werd aangenomen.

Ze wisten dus wel dat er spul zat, maar dat ze de motherload zouden hitten, is een mooie meevaller


quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 08:04 schreef Nicap_tm het volgende:
[..]


Als er ergens plutonium in de grond zit is dat er door de mens ingestopt. Plutonium is geen delfstof, maar wordt gefabriceerd.
Plutonium wordt voornamelijk gefabriceerd, maar er zit ook een hele kleine hoeveelheid in de grond
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:00 schreef maartena het volgende:
[..]


Het geld gaat naar Afghanistan.... en dat kan goede of slechte gevolgen hebben. Hoe dan ook, net als in Irak ziet de VS geen cent.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 08:06 schreef Keiichi het volgende:
En daarom zitten we daar :-D
Nee flip, wij gaan weg, dus we pissen flink naast de pot
Wedden dat dit in die brieven van de tweede kamer stond. Jammer dat de PvdA van die huilers waren.
userIcon
... en de amerikanen hebben weer een doel om the roven en te moorden.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 09:10 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]


Nee flip, wij gaan weg, dus we pissen flink naast de pot
Wedden dat dit in die brieven van de tweede kamer stond. Jammer dat de PvdA van die huilers waren.
Als ze nu eens gewoon eerlijk toegaven dat we in het midden-oosten zitten voor de laatste grote minerale reserves dan zou ik er niet zo'n moeite mee hebben.
In plaats daarvan behandelt mijn de burgers als champignons 'We're being fed bullshit and kept in the dark.'
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:46 schreef saykoshey het volgende:
3x raden waar dat geld naar toe gaat...

Toch typische dat de geschiedenis zich op zo'n manier zou herhalen. Iran en BP iemand?
Net zoals zogenaamd alle olie in Irak? Pleur toch op, Amerika heeft zoveel miljarden in Irak gestoken dat krijgen ze nooit meer terug.
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 08:26 schreef kitao het volgende:

Klinkt meer onlogisch dat er op zn minst niet een sterk vermoeden was dat daar veel te halen viel.
Hou ff op met zwetsen ja. Als je het zo logisch vindt had je zelf wel een mijn geopend daar. Dan hoefde je nu ook niet zo jaloers over alles je ontevredenheid te uiten. Jullie linkse extremisten zijn allemaal zo voorspelbaar met die complottheorien over Amerika. Wat hebben ze ooit gedaan waardoor jullie je focus ineens zo naar hun hebben verschoven? Is de alien in roswell toch gevonden? Is er bewijs gekomen dat de maanlanding in scene was gezet? Nee anders hadden we het hier via djeez wel gelezen. Tot ik een aannemelijk antwoord zie neem ik aan dat je vader een hippie was en in een hunnebed leefde en je verhalen vertelde over hoe hij de koude oorlog heeft voorkomen door zich met handboeien aan een hek vast te maken. Om hem in ere te houden zitten jullie nu te onzin te spuien over alles wat geld heeft en een oorlog wint.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 09:29 schreef franske19 het volgende:
[..]

Net zoals zogenaamd alle olie in Irak? Pleur toch op, Amerika heeft zoveel miljarden in Irak gestoken dat krijgen ze nooit meer terug.


De redenen waarom Amerika in Irak zou zijn:
- WMD's die zijn er niet, dat was ook van te voren bekent
- Democratie brengen waarom alleen in de landen met grondstoffen?
- Om er zeker van te zijn dat de Iraakse olie richting Amerika stroomt.

Als je alles wegstreept, dan is wat overblijft de reden.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 08:31 schreef dontcare het volgende:
[..]

Ah ja , Haarp , het ultra top secret wapen wat alles kan , van mindcontrol tot aarbevingen veroorzaken en waar ze nu blijkbaar naaste de tsunami module ook een doorzoek de bodem module ingezet hebben :/
dat ultrageheime ding waarvan iedereen weet dat het op een amper bewaakte locatie in Alaska staat want anders valt het op .....

Zoek zelf eens op haarp zou ik haast zeggen en skip dan maar die conspiracy bullshit sites en zoek eens uit wat dat ding echt is ?
Wat is HAARP dan volgens jou echt? Ik kan me namelijk geen onschuldig doel voorstellen voor zo'n installatie.
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 06:25 schreef saykoshey het volgende:
[..]


Wie heeft het over Irak? Er staat toch duidelijk een N van IraN... Maaruh leuk dat je ook over Irak begint want, uuuh vlak voor dat Bushie aftrad heeft hij er nog een wet doorheen geramd welke zegt dat Irak jaarlijks 20% van hun olie inkomsten moeten afdragen aan de VS als vergoeding voor de "bevrijding". Lekker!
Urban Legend. Is nooit, maar dan ook nooit gebeurd. Doet het wel altijd goed bij Amerika-haters.
Kunnen ze wel gebruiken als je ziet hoeveel schuld ze misschien gaan hebben
userIcon
uiteraard gaat de oorlog nu totaal anders lopen, amerikanen bouwen hekken om de grondstoffen te bewaken en vermelden dan dat het voor de afghanen is....terwijl die dan maar 1% krijgen ofzo
userIcon
Dat gaat nog veel meer oorlog opleveren
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 07:11 schreef Hierstaiknietoptewachten het volgende:
[..]
Net als Irak zegt ie, wrm BEGIN jij erover lullo
Hij reageert op mijn bericht

quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:46 schreef saykoshey het volgende:
3x raden waar dat geld naar toe gaat...

Toch typische dat de geschiedenis zich op zo'n manier zou herhalen. Iran en BP iemand?
Lullo!
Command and Conquer!!
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 09:43 schreef Kopstoot het volgende:
[..]


Urban Legend. Is nooit, maar dan ook nooit gebeurd. Doet het wel altijd goed bij Amerika-haters.
Hahahaha urban legend? Kijk maar eens in de Rebuild Act, Part II. Eerst moet je maar eens kijken al die zgn. "supplemental spending bills" waarin gezamelijk 500 miljard dollar staat beschreven. Alleen het lullige is dat ze het beschrijven als een lening en niet als hulp. Dus de inval van Irak was aan lening. En dan de Rebuild Act, Part II waarin staat dat Iraq het geld moet afdragen voor deze lening en dat als ze dat niet doen Americanen vrij zijn om het landschap te plunderen, ie dat Americanen niet verplicht zijn om voor iets in Iraq te betalen.
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 05:43 schreef rakotto het volgende:
Number one reason for America to be there.
Geef ze ongelijk. Als het zo is, good job. Dat klote land heeft ze al genoeg geld gekost.
userIcon
Het westen wrijft al al met zijn handen.De taliban kan dat geld binnen tientallen jaren terug verdienen met opuim
userIcon
quote:
Op maandag 14 juni 2010 @ 09:39 schreef Mammy het volgende:
[..]
Wat is HAARP dan volgens jou echt? Ik kan me namelijk geen onschuldig doel voorstellen voor zo'n installatie.
Onder andere onderzoek voor het uitbannen van communicatie issues tussen satelieten en diverse grond eenheden, primair de marine.
kijk eens op hun openbare website waarin ze precies vertellen wat ze doen zou ik zeggen want voor een zogenaamd ultra evil doomsday device waar dokter Evil nog jaloers op zou zijn verstoppen ze zich nou niet bepaalt ^^
Ja het is een militair project maar al die onzin die je leest op crappy consiracy sites is precies dat , onzin.
Haarp wordt zo'n beetje in alles genoemt door conspiracy nuts , van het neerhalen van vliegtuigen (twa800) , het veroorzaken van power blackouts , aardbevingen , de tsunami in azie , laats nog de vulkaan in Alaska , kutweer, het golfsyndroom en zelfs de columbine shooting :/
Wedden dat mocht er een komeet op de aarde knallen dat Haarp daar opeens ook de schuldige van is ?
61  van 61 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend44
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden