[F1] Uitslag Grand Prix van Canada

De Grand Prix van Canada is gewonnen door polesitter Lewis Hamilton, die voor teamgenoot Jenson Button over de streep kwam. In een race gekenmerkt door veel leiderswisselingen, haalde Fernando Alonso het laagste treetje van het podium. Sebastian Vettel kwam met grote problemen nog als vierde over de streep.

Dit verslag werd live meegeschreven en is daarom wellicht langer dan normaal. Om 18:00 uur Nederlandse tijd ging de race van start op het Circuit Gilles-Villeneuve in Montréal. Het weer was zonnig, met een omgevingstemperatuur van ongeveer 23 graden Celsius, en de baantemperatuur van ongeveer 31 graden.

Mark Webber moest van plaats zeven starten, in plaats van de tweede plek waar de Red Bull Racing-coureur zich gekwalificeerd had. Het team had de versnellingsbak moeten vervangen. Lewis Hamilton moest van zijn team brandstof sparen en de Brit zette daarom na zijn laatste flying lap in de kwalificatie, waarmee hij de pole pakte, de motor af en liet de McLaren uitrollen tot het heuveltje afgelopen was. Vervolgens ging de coureur zelf de auto duwen, iets wat hij daarna aan de stewards overliet toen hij naar de pits gereden werd door de dokterwagen. Hamilton kreeg een boete omdat hij niet snel genoeg weer terug was in de pits, maar geen gridstraf.

De opwarmronde ging prima, iedereen kwam goed weg. Buiten de top tien lijken de meeste coureurs op de harde compound van start te gaan. De start zelf ging ook goed, met een klein tikje van Sebastian Vettel op de tweede plaats tegen Fernando Alonso die derde mocht starten. Vitantonio Liuzzi had minder geluk toen de Force India-rijder in contact kwam met Felipe Massa. De Italiaan kwam achterstevoren op de baan te staan, Massa moest naar de pits. Pedro de la Rosa had een nieuwe voorvleugel nodig, net als Liuzzi. Ferrari was nog druk bezig met de wagen van Massa, Kamui Kobayashi moest de strijd staken nadat de Japanner de muur geraakt had.

In de herhaling was te zien dat Massa aan de binnenkant tegen Liuzzi aandrukte om zo een plaats te winnen. En ook in de herhaling is duidelijk dat Vitaly Petrov en De la Rosa elkaar raken. Webber probeerde Jenson Button in te halen voor de vierde plaats, wat lukte in Bocht 8. Nico Rosberg en Jarno Trulli maakten de eerste geplande pitstop, net als Button, Adrian Sutil en Nico Hülkenberg. Achteraan was het Heikki Kovalainen, gestart vanaf de negentiende plaats, die opgeklommen was naar de zesde plek. Ondertussen waren nu Webber en Vettel vooraan de nummers één en twee. Dit door alle pitstops die er gemaakt werden.

Hamilton en Alonso hadden hun eigen gevecht toen beide de pitstraat uitreden - naast elkaar. Het was Alonso die de grootste ballen had en bij het uitkomen van de pit zat de Ferrari-coureur ervoor. Petrov kreeg een drivethroughpenalty omdat de Rus een valse start had gemaakt. Button zette op de harde band de snelste ronde neer. Rubens Barrichello moest bij zijn pitstop een nieuwe neus laten monteren, en ook de Williams-coureur ging opnieuw naar harde banden, ook hij moest nog een keer stoppen. Het gevecht tussen Hamilton en Alonso was nog lang niet over, bij het inhalen door de laatste van Sébastien Buemi - de leider op dat moment - kwam de Brit er nog niet voorbij, iets wat wel lukte in de hairpin.

Achteraan waren er problemen voor Bruno Senna, en toen hij binnenkwam, bleef zijn HRT in de pits geparkeerd staan. Nu waren alleen Kovalainen en Karun Chandhok nog niet gestopt. Rosberg scherpte de snelste ronde nog even aan door een seconde sneller te zijn dan de huidige leider in de wedstrijd, Hamilton.

De banden leken het deze race minder goed uit te houden dan eerdere races, zelfs de harde compound is snel versleten. Petrov kreeg opnieuw een drivethroughstraf, dit keer voor een vermijdbare crash bij de start met De La Rosa. De andere Renault had kleine schade aan de endplate van de voorvleugel, en Robert Kubica stond onder grote druk van Sutil. Ondanks de slechte berichten over de banden, riep Vettel over de boordradio dat de zachte banden waar hij op reed, zich relatief goed hielden. Toch kwam de Duitser de ronde erna weer binnen, om naar de harde banden te wisselen. Button, die tegelijk met de Red Bull-rijder binnenkwam, zat daarna voor Vettel. Hülkenberg moest verplicht een extra ritje door de pitstraat maken vanwege te snel rijden in diezelfde pitstraat. Alonso, die kort aan de leiding had geleden, maakte zijn tweede stop.

De Ferrari-coureur zette wel de snelste ronde neer, terwijl Sutil zijn teamgenoot Liuzzi inhaalde voor de twaalfde plaats. Beide BMW Saubers waren uit de race toen ook De la Rosa zijn bolide naast de baan moest parkeren met wat leek een motorprobleem door de rook die achteruit de wagen kwam. Leider Webber liep steeds verder weg van Hamilton met al meer dan tien seconden voorsprong en dat liep nog op. Alonso probeerde daarachter om dichterbij te komen aan de Brit, maar dat lukte niet. Vettel, vanaf plaats vijf, zat op de staart van Button. Ongeveer een halve seconde voorsprong had de McLaren-coureur, maar inhalen wilde nog niet lukken. Michael Schumacher pitte voor de derde keer en ging naar de zachte compound, de compound die de Duitser nog niet gebruikt had.

Een vermeend incident tussen Sutil en Kubica zal na de race onderzocht worden. Mogelijk dat Kubica Sutil ingehaald heeft, maar direct daarna de Duitser afgesneden heeft om de pitstraat in te rijden. Er waren gevechten tussen Massa en Liuzzi om plaats dertien, Massa reed echter de pit in voor nieuwe banden. Ook voor plek tien werd gestreden door Hülkenberg en Sutil. Webber riep over de boordradio dat zijn banden het begonnen te begeven, en de Australiër werd rap bijgehaald door de nummer twee Hamilton. De voorsprong, die ooit bijna twaalf seconden was, slonk snel. Vettel reed de snelste ronde van dat moment en was daarmee twee seconden sneller dan zijn teamgenoot, een paar ronden later echter was het Alonso die die eer van de snelste ronde overnam. De eerste vijf wagens reden inmiddels binnen negen seconden van elkaar.

Jarno Trulli pitte voor een vijfde keer, maar dit keer zou het zijn laatste stop van deze race zijn. De remmen van de Lotus rookten. Massa passeerde Liuzzi uiteindelijk toch voor de dertiende plaats, en vooraan nam Hamilton de leiding weer over van Webber, die duidelijk problemen had met zijn banden. De Red Bull-coureur kwam meteen binnen voor nieuwe banden, toen ook Alonso aan kwam dringen bij de Australiër. Er gingen zachte banden onder voor nog twintig ronden. De boordradio van Vettel bleek stuk te zijn, waardoor teambaas Christian Horner alleen nog via pitborden kon communiceren met zijn coureur. Massa haalde in de tussentijd de andere Force India in, Sutil werd via de binnenbocht netjes achter zich gelaten toen beide achterblijver Hülkenberg inhaalden. De Ferrari-rijder lag nu elfde.

Button verschalkte Alonso voor de tweede plaats, opnieuw leek een achterblijver in het spel. Dit keer was het Chandhok, die als laatste rijder nog rondreed. Timo Glock had na ook vijf stops net als teamgenoot Trulli, ook op moeten geven. Button reed nu wel rap dichterbij aan zijn teamgenoot, mogelijk dat voor het einde van de race Hamilton opnieuw van diens eerste plaats beroofd zou worden. Ongeveer zes tienden per ronde was Button sneller dan zijn teamgenoot.

Hamilton beantwoordde de vraag of hij een probleem zou hebben door maar liefst twee keer na elkaar de snelste ronde aan te scherpen. Kubica pakte die snelste ronde meteen weer over, met 1:17,178 was de Pool goed onderweg in zijn Renault. Massa probeerde Schumacher in te halen, maar werd op het gras gedwongen, en de voorvleugel van de Ferrari hing scheef. De Braziliaan ging een nieuwe neus halen in de pits. Het incident zal na de race onderzocht worden. De voorsprong van Hamilton was nog altijd bijna vier seconden toen Vettel te horen kreeg over de gemaakte boordradio dat er een probleem was aan de wagen en dat de Duitser rustig aan moest doen. De rondetijden waren er ook naar.

Kubica zette aan het eind nog even een nieuwe snelste tijd neer onder de 1:16. Hamilton reed vooraan onbedreigd naar de winst, gevolgd door teamgenoot Button. Alonso pakte de laatste podiumplaats, voor een worstelende Vettel, die toch nog de vierde plaats wist te houden. De voorsprong op teamgenoot Webber was geslonken tot 1,4 seconden. Rosberg haalde de zesde plek, gevolgd door Kubica. En in de allerlaatste ronde passeerden zowel Liuzzi - met een licht contact - als Sutil Schumacher nog, die daardoor elfde werd.

Uitslag Grand Prix van Canada

Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes  
2 Jenson Button McLaren-Mercedes +2.2 secs
3 Fernando Alonso Ferrari +9.2 secs
4 Sebastian Vettel RBR-Renault +37.8 secs
5 Mark Webber RBR-Renault +39.2 secs
6 Nico Rosberg Mercedes GP +56.0 secs
7 Robert Kubica Renault +57.3 secs
8 Sebastien Buemi STR-Ferrari +1 ronde
9 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +1 ronde
10 Adrian Sutil Force India-Mercedes +1 ronde
11 Michael Schumacher Mercedes GP +1 ronde
12 Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1 ronde
13 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth +1 ronde
14 Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1 ronde
15 Felipe Massa Ferrari +1 ronde
16 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +2 ronden
17 Vitaly Petrov Renault +2 ronden
18 Karun Chandhok HRT-Cosworth +4 ronden
19 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5 ronden
DNF Timo Glock Virgin-Cosworth +20 ronden
DNF Jarno Trulli Lotus-Cosworth +28 ronden
DNF Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +40 ronden
DNF Bruno Senna HRT-Cosworth +57 ronden
DNF Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +69 ronden


Stand in het coureurskampioenschap na acht races

Pos. Coureur Nationaliteit Team Punten
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 109
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 106
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 103
4 Fernando Alonso Spanish Ferrari 94
5 Sebastian Vettel German RBR-Renault 90
6 Nico Rosberg German Mercedes GP 74
7 Robert Kubica Polish Renault 73
8 Felipe Massa Brazilian Ferrari 67
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 34
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 23
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
12 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 7
13 Vitaly Petrov Russian Renault 6
14 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 5
15 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
16 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 1
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0

Stand in het constructeurskampioenschap na acht races

Pos. Coureur Punten
1 McLaren-Mercedes 215
2 RBR-Renault 193
3 Ferrari 161
4 Mercedes GP 108
5 Renault 79
6 Force India-Mercedes 35
7 STR-Ferrari 8
8 Williams-Cosworth 8
9 BMW Sauber-Ferrari 1
10 Lotus-Cosworth 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0