'Omstreden artikel schaadt Telegraaf niet'

Het interview met de enige overlevende van de vliegramp in Tripoli heeft voor veel ophef gezorgd, maar heeft voor De Telegraaf geen aantoonbare gevolgen. Dat concludeert marketingbureau Feeder na een analyse.

Na het telefonische interview dat de krant had met de 9-jarige Tilburgse wees Ruben, sprak onder meer het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn onvrede uit. Op Twitter werd een account aangemaakt met de naam Telegraafboycot, met de oproep dat account te volgen als protest tegen De Telegraaf.

Dit account heeft nu meer dan 6200 volgers, meer dan de 5500 van De Telegraaf zelf. De telegraafboycotpagina's op Hyves en Facebook verzamelden samen ruim zevenhonderd fans, maar daar kunnen dubbelingen in zitten.

In de reacties op de sites van Spitsnieuws, het Parool en GeenStijl is volgens het marketingbureau vooral kritiek op het handelen van De Telegraaf te vinden. Toch pakt het voor de krant allemaal niet slecht uit.

Op Twitter kreeg De Telegraaf door de ophef in korte tijd tweehonderd extra volgers. De oproer op internet heeft er volgens Feeder vooral voor gezorgd dat anti-Telegraafmensen nog meer anti zijn geworden. Die gevoelens zouden ze graag delen binnen de eigen 'zuil'.

De kans dat deze mensen een abonnement op De Telegraaf zouden nemen, was al niet erg groot. Voor de krant verandert er dus weinig.