Oostenrijkse bisschop wil af van celibaat

Internationaal • 12-05-2010 @ 22:30 •  Redactie
print 

De Oostenrijkse bisschop Paul Iby, die heeft aangedrongen op hervormingen in het Vaticaan, is van mening dat de katholieke kerk de eis voor een celibatair leven van priesters moet laten vallen. Hij zei dit in een woensdag verschenen interview met de Oostenrijkse krant Die Presse.

Iby vindt dat het aan de priesters zelf is om te beslissen of ze een celibatair leven willen leiden. Bovendien vindt hij dat ook getrouwde mannen gewijd moeten kunnen worden. Ook zou de kerk moeten overwegen om vrouwen tot priester te wijden.

De bisschop heeft aangeboden om in januari met pensioen te gaan. Hij wordt dan 75.


Bron: Novum


4283 views / 56 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 56 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Dat beslissen ze toch al zelf?
userIcon
Dat hadden ze veel eerder moeten doen.
vrouw Whiskers2009 (Redactie Frontpage) 12-05-2010 @ 22:37 fotoboek no homepage
userIcon
De man heeft groot gelijk!
man Philosocles (Eindredactie Frontpage) 12-05-2010 @ 22:38 fotoboek no homepage
userIcon
Alleen al om de schijn te vermijden dat zo'n verandering iets met het misbruikschandaal te maken heeft zou het zeker nu niet ingevoerd worden.

Dan is de boodschap immers: 'het hoort wel, maar ze kunnen het niet, dus laat maar'.

Afgezien daarvan kun je het met een ultratraditioneel instituut als de RK-kerk sowieso wel vergeten dat zoiets wordt veranderd. Dat een 75-jarige bischop het pas vlak voor zijn pensioen durft te verdedigen is tekenend.
Waar moeten de pedofielen dan heen?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:41 schreef Robbertos het volgende:
Waar moeten de pedofielen dan heen?
De hel?
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:41 schreef Robbertos het volgende:
Waar moeten de pedofielen dan heen?
Ook priester worden Of bisschop... Getrouwd voor de schijn toch...
Dat lijkt me een goed idee.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:41 schreef Robbertos het volgende:
Waar moeten de pedofielen dan heen?
De moskee.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:41 schreef Robbertos het volgende:
Waar moeten de pedofielen dan heen?
Nou, gewoon blijven zitten waar ze zitten, bij de kerk.
Koorknapen zullen er altijd zijn dus dat is het probleem toch niet ??
En voor de 'gevorderden', die kunnen nu eindelijk 'uit de biechtstoel komen' en gaan samenwonen met een man !!
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:31 schreef PeterLudolf het volgende:
Ik niet.
75?
userIcon
In de eerste eeuwen van het Christendom was er geen celibaat. Dat is er later bij verzonnen.
userIcon
quote:
Omdat in veel kerken seksuele handelingen enkel binnen het huwelijk toegelaten zijn, houdt het celibaat dus ook volledige seksuele onthouding in.
bron: wikipedia

Dat ging mis. Volgende issue
Hij heeft helemaal gelijk. Die mensen kroppen hun seksuele gevoelens op en soms komt het er op een groteske wijze uit. Houd je bezig met volwassenen en blijf met je poten af van kinderen. Met wie je het dan doet moet je zelf weten, maar de beste man heeft helemaal gelijk. Celibaat heeft niets dan probleemn opgeleverd
userIcon
Is ook helemaal niet gezond, nooit klaarkomen.
userIcon
Celibaat het niet, dan celischaadt het wel
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 23:11 schreef Ouwesok het volgende:
Celibaat het niet, dan celischaadt het wel
userIcon
Ongeveer het eerste wat vanuit het Vaticaan te horen was toen de berichtengolf over de aanrandingen losbarstte was dat het celibaat er zeker niets mee te maken had. Als ze nu toch het celibaat zouden loslaten, dan zou de onfeilbaarheid van de Paus er wel erg zielig bijhangen.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:55 schreef jantco het volgende:
In de eerste eeuwen van het Christendom was er geen celibaat. Dat is er later bij verzonnen.
heel het geloof is verzonnen om "het volk " klein te houden, en dat geld voor ieder geloof. geen uitzondering.
userIcon
Vrouwen in de kerk is makkelijk te verdedigen, je kan desnoods zeggen dat God de vrouw heeft geschapen omdat de man niet compleet was in z'n eentje.
Maar goed, da's voor degenen die geloven.
My GOD, I'm happy to be an Atheists.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:38 schreef Philosocles het volgende:
Alleen al om de schijn te vermijden dat zo'n verandering iets met het misbruikschandaal te maken heeft zou het zeker nu niet ingevoerd worden.

Dan is de boodschap immers: 'het hoort wel, maar ze kunnen het niet, dus laat maar'.

Afgezien daarvan kun je het met een ultratraditioneel instituut als de RK-kerk sowieso wel vergeten dat zoiets wordt veranderd. Dat een 75-jarige bischop het pas vlak voor zijn pensioen durft te verdedigen is tekenend.
Tijdens het 2e Vaticaans concilie in de jaren '60 van de vorige eeuw is het afschaffen van het verplichte celibaat toch een item geweest, dat op de agenda van dat concilie stond. Destijds is het door een garde conservatieve kardinalen afgeschoten. Inmiddels zijn we 50 jaar en een heleboel schandalen verder, hebben de protestantse kerken al eeuwenlang bewezen, dat een gehuwd geestelijke ookprima zijn werk kan doen. Het wachten is op meer progressieve kardinalen in Rome. Vanuit de "werkvloer" wordt al heel lang op het afschaffen van het verplichte celbaat aangedrongen. Het is niet de vraag, óf het verplichte celibaat afgeschaft wordt, maar wanéér. En ik denk, dat dat niet nog eens 50 jaar gaat duren.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 23:25 schreef SiGNe het volgende:
Vrouwen in de kerk is makkelijk te verdedigen, je kan desnoods zeggen dat God de vrouw heeft geschapen omdat de man niet compleet was in z'n eentje.
Maar goed, da's voor degenen die geloven.
Er zijn binnen de protestantse kerken veel vrouwelijke predikanten en binnen de katholieke kerk al veel vrouwelijke pastoraal werksters. Dus verdedigen van vrouwelijk personeel is niet meer nodig: dat is er al.
userIcon
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 @ 22:45 schreef E-Lise het volgende:
[..]
De hel?
Daar zitten de pedofielen al, dankzij een volstrekt doorgedraaide samenleving. Ook de pedofielen die geen seks hebben, worden volledig buitengesloten uit de samenleving, op grove wijze gediscrimineerd en gecriminaliseerd.
Mede dankzij 'mensen' als E-Lise.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:14 schreef HugoChavez het volgende:
[..]


Daar zitten de pedofielen al, dankzij een volstrekt doorgedraaide samenleving. Ook de pedofielen die geen seks hebben, worden volledig buitengesloten uit de samenleving, op grove wijze gediscrimineerd en gecriminaliseerd.
Mede dankzij 'mensen' als E-Lise.
Ik ben daar wel zo trots op he!
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:22 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Ik ben daar wel zo trots op he!
Geweldig, mensen die niets gedaan hebben het leven zuur maken.
Misschien moeten we vrouwen hun 'rechten' maar weer ontnemen, jullie kunnen er blijkbaar niet meer omgaan.

Ik denk dit keer maar een proteststem aan de SGP uit te brengen!
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:22 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Ik ben daar wel zo trots op he!
En ik sluit me graag bij je aan. Een volwassene, die geilt op kinderen. Sorry, maar kinderen zijn niet om seks mee te hebben. Niet andermans kinderen en niet je eigen kinderen.

Mijn dochter is 12 en als zij zich aan het douchen is en ik moet toevallig in de badkamer zijn, wacht ik tot ze klaar is met douchen. En dat is niet omdat ik preuts ben. Wij zijn binnen ons gezin heel openhartig over seks, maar ik hoef mijn dochter niet naakt te zien, zeker niet als ze dat zelf niet wil.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:14 schreef HugoChavez het volgende:
[..]


Daar zitten de pedofielen al, dankzij een volstrekt doorgedraaide samenleving. Ook de pedofielen die geen seks hebben, worden volledig buitengesloten uit de samenleving, op grove wijze gediscrimineerd en gecriminaliseerd.
Mede dankzij 'mensen' als E-Lise.
En waarom 'mensen' tussen aanhalingstekens? E-Lise is ook een ouder, net als ik. En de gemiddelde ouder, die een beetje normaal nadenkt walgt van het idee, dat er volwassenen zijn die opgewonden raken van hun minderjarige kinderen.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:39 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


En ik sluit me graag bij je aan. Een volwassene, die geilt op kinderen. Sorry, maar kinderen zijn niet om seks mee te hebben. Niet andermans kinderen en niet je eigen kinderen.

Mijn dochter is 12 en als zij zich aan het douchen is en ik moet toevallig in de badkamer zijn, wacht ik tot ze klaar is met douchen. En dat is niet omdat ik preuts ben. Wij zijn binnen ons gezin heel openhartig over seks, maar ik hoef mijn dochter niet naakt te zien, zeker niet als ze dat zelf niet wil.
Ik had het over volwassenen die weliswaar de geaardheid pedofilie hebben, maar er niets mee doen, dus zich onthouden van seks. Wat doen zij de samenleving nu voor kwaad.

Blijkbaar zijn pedofielen alleen goed om belasting te betalen, maar hebben ze verder geen recht op deelname aan de samenleving, ook al hebben ze totaal geen contact met kinderen.

Een geaardheid kan je niets aan doen. Homo's worden doodgeknuffeld in dit land, maar pedo's worden gecriminaliseerd. Misschien toch maar emigratie naar Iran of Jemen overwegen. Wat een schijtland, Nederland.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:38 schreef HugoChavez het volgende:
[..]


Geweldig, mensen die niets gedaan hebben het leven zuur maken.
Misschien moeten we vrouwen hun 'rechten' maar weer ontnemen, jullie kunnen er blijkbaar niet meer omgaan.

Ik denk dit keer maar een proteststem aan de SGP uit te brengen!
Uit jouw profiel op te maken, heb je niet eens een relatie, laat staan dat je kinderen hebt. Ik hoop, dat je gedachten veranderen, mocht je zelf ooit kinderen krijgen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 03:07 schreef shiznuts het volgende:
[..]
<knip>
Nu is er hier in Oostenrijk het celibaatschap in opspraak. Door dit af te schaffen zou er ook niet de drang zijn om kinderen lastig te vallen. Maar hoe kun je opeens God's beleid veranderen? Heel simpel. Het was God's beleid niet. Er is geen God, alleen een kerk die voor God speelt. God creëerde de mens niet maar andersom (uiteraard wel in zijn evenbeeld: goddelijk, verheven en neerkijkend op anderen).

Geloof kan voor sommigen een prima uitkomst zijn en heb ik helemaal niks tegen. Maar bij zulke dingen vraag je je toch af waarom dit nou allemaal nodig is.
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 21:06 schreef shiznuts het volgende:
[..]

Ik weet dat pedofilie nu een hot-item is vanwege al die priesters en pastoors waarvan nu opeens als een lopend vuurtje bekend wordt dat die vroeger/recentelijk kinderen hebben misbruikt. Het vaticaan heeft zelfs 'in het geheim' een kardinaal de opdracht te geven een concept op te stellen om het 'celibaat zijn' te schrappen en voor dienders van de kerk partnerschap toe te laten. Dit alles uiteraard met een termijn van binnen nu en vijftig jaar. Maar toch.

<knip>
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:38 schreef HugoChavez het volgende:
[..]


Geweldig, mensen die niets gedaan hebben het leven zuur maken.
Misschien moeten we vrouwen hun 'rechten' maar weer ontnemen, jullie kunnen er blijkbaar niet meer omgaan.

Ik denk dit keer maar een proteststem aan de SGP uit te brengen!
En hoe maak ik hen het leven dan zuur? Door hel? te zeggen? Ohw pliezzzzz. Pedofielen die geen seks hebben zijn diegene die nog niet gepakt zijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:44 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Uit jouw profiel op te maken, heb je niet eens een relatie, laat staan dat je kinderen hebt. Ik hoop, dat je gedachten veranderen, mocht je zelf ooit kinderen krijgen.

Op deze planeet, in dit goddeloze land, bent u geweldig politiek correct. Maar ik zeg u, politiek correctheid, is de weg naar de hel.

Ik kies voor het smalle pad. Mijn Weg is de Weg met de Here.

Ieder zijns weegs, beste Hendrik.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:46 schreef E-Lise het volgende:
[..]
En hoe maak ik hen het leven dan zuur? Door hel? te zeggen? Ohw pliezzzzz. Pedofielen die geen seks hebben zijn diegene die nog niet gepakt zijn.
Pedofielen zijn niet diegene die naar de hel gaan, beste E-Lise.

Het gaat mij om het leven op deze planeet dat tot een hel gemaakt wordt voor pedofielen. En er zijn pedofielen zat die zich onthouden van seks. Alleen diegenen die zich niet onthouden worden gepakt (pakkans is ongeveer 99%) en verschijnen in de media. Dat jij je niet voor kan stellen dat je zonder seks kan leven, zegt meer over jou eigenlijk.

Iedereen komt een keer te overlijden en zal zich moeten verantwoorden bij God. En in tegenstelling tot rechters in dit land, is God niet omkoopbaar en mooie politiek correcte praatjes doen ook niet veel bij Hem.

Ik wandel liever met de Here, dan met een politiek correcte Ronald Plasterk en zijn homobootjes. Maar ieder zijns weegs, E-Lise.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:39 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


En ik sluit me graag bij je aan. Een volwassene, die geilt op kinderen. Sorry, maar kinderen zijn niet om seks mee te hebben. Niet andermans kinderen en niet je eigen kinderen.

Mijn dochter is 12 en als zij zich aan het douchen is en ik moet toevallig in de badkamer zijn, wacht ik tot ze klaar is met douchen. En dat is niet omdat ik preuts ben. Wij zijn binnen ons gezin heel openhartig over seks, maar ik hoef mijn dochter niet naakt te zien, zeker niet als ze dat zelf niet wil.
Vooral dat zelf niet willen denk ik. Mijn dochter heeft er geen probleem mee als ik b.v in de badkamer moet zijn als zij in bad zit. Mijn zoon heeft geen probleem met zijn vader, wel met mij. Dus wacht ik ff. Eens hoor respect voor de wens van de ander. Niks mis mee. Ohwja arme pedo's..... 6 uur loopt de wekker weer af ( zoon had een dagje Parijs) dus ik ben er weg van. Trusten allemaal.
userIcon
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 @ 00:57 schreef HugoChavez het volgende:
[..]


Pedofielen zijn niet diegene die naar de hel gaan, beste E-Lise.

Het gaat mij om het leven op deze planeet dat tot een hel gemaakt wordt voor pedofielen. En er zijn pedofielen zat die zich onthouden van seks. Alleen diegenen die zich niet onthouden worden gepakt (pakkans is ongeveer 99%) en verschijnen in de media. Dat jij je niet voor kan stellen dat je zonder seks kan leven, zegt meer over jou eigenlijk.

Iedereen komt een keer te overlijden en zal zich moeten verantwoorden bij God. En in tegenstelling tot rechters in dit land, is God niet omkoopbaar en mooie politiek correcte praatjes doen ook niet veel bij Hem.