Chinese professor ontslagen om tweede kind

InternationaalOpmerkelijk • Geschreven door ANP op 13-04-2010 @ 08:48
print 

Een universiteit in de Chinese hoofdstad Peking heeft een professor ontslagen, omdat hij een tweede kind had gekregen. Ondanks dringende adviezen van de academie weigerde het ouderpaar een abortus te ondergaan. Dat meldde de Engelstalige Chinese staatskrant Global Times dinsdag.

De hoogleraar zou afgelopen weekeinde zijn ontslagbrief hebben gekregen. Volgens de Jeugduniversiteit voor Politieke Wetenschappen heeft hij het éénkindbeleid van de Chinese autoriteiten overtreden.

De Chinese machthebbers bepaalden in 1978 dat de Chinezen maximaal één kind zouden mogen krijgen, een aantal uitzonderingen daargelaten. Voor elk volgende kind moeten ze een hoge boete betalen. Met de maatregel wilden de autoriteiten overbevolking van China voorkomen.


Bron: ANP


Lees ook:

» 12:19 Duizenden Japanners straat op om kernenergie8
» 10:36 Iran schermt met nucleaire prestatie56
» 09:51 Onderzoek vogelgriepvirus stilgelegd16
» 08:58 Man bekent moordplannen Obama5


delen | eKudos nujij

5939 views / 44 reacties
Reacties op dit bericht
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ja, als een professor niet eens tot 2 kan tellen.....
userIcon
Tja, als iets niet mag, dan weet je dat er consequenties aan verbonden zijn.
Maar toch; raar land dat China
userIcon
Het is in China tegenwoordig voor de rijken "hip" om een 2de (of 3de) kind te krijgen. De boete die ze daarvoor moeten betalen (ongeveer 5.000 euro) hebben ze er graag voor over. Een gids in China vertelde me dat ze vroeger wat hardhandiger waren in het handhaven van de 1 kindspolitiek, als er een 2de geboren werd, kwamen er een soort knokploegen langs die de boel kort en klein sloegen. De gids wist dat, omdat ze nog een broertje had dat er niet had mogen zijn.
userIcon
Een professor gebonden aan dezelfde regels als iedere andere Chinees, kom daar maar eens om in nederland..
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:52 schreef tass het volgende:
Tja, als iets niet mag, dan weet je dat er consequenties aan verbonden zijn.
Maar toch; raar land dat China
Inderdaad. EEN BOETE. Dus dat ie ontslagen wordt is eigen rechter spelen van zijn werkgever.

En je zou toch zeggen dat juist professoren wel wenselijke ouders met meer kinderen zijn, kans dat hun kind intelligent is is erg groot.
userIcon
Hoge boete en ontslag, zijn volgens mij 2 verschillende dingen. Maar goed ik ben blij dat ik daar niet woon. Ik lust nl. geen rijst.

Maar goed met een bevolking van meer dan een miljard moet je wel op de kleintjes gaan letten, zeg maar.
userIcon
Ik hoop dat een tweeling krijgen onder de uitzonderingen valt?
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:56 schreef VonHinten het volgende:
Ik hoop dat een tweeling krijgen onder de uitzonderingen valt?
Of wat dacht je dan van een Siamese tweeling?
userIcon
vraag me toch af hoeveel er hier van waar is. Vooral omdat het in Beijing is gebeurd, lijkt het mij zeer sterk..... Maar zoals altijd geloven de FOK'ers het blindelings wanneer er slecht nieuws is over China.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:51 schreef wtplep het volgende:
Ja, als een professor niet eens tot 2 kan tellen.....
LOL
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:06 schreef HetBoefje het volgende:
Dat zouden ze hier in Nederland nu ook eens moeten invoeren. Gewoon 1 kind per gezin, das meer dan zat!
Hoeveel generaties zou het dan duren voor de mensheid uitgeroeid is?
userIcon
Wat gebeurt er eigenlijk als je daar een tweeling krijgt? Of krijgen chinezen nooit tweelingen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:53 schreef Levitation het volgende:
Het is in China tegenwoordig voor de rijken "hip" om een 2de (of 3de) kind te krijgen. De boete die ze daarvoor moeten betalen (ongeveer 5.000 euro) hebben ze er graag voor over. Een gids in China vertelde me dat ze vroeger wat hardhandiger waren in het handhaven van de 1 kindspolitiek, als er een 2de geboren werd, kwamen er een soort knokploegen langs die de boel kort en klein sloegen. De gids wist dat, omdat ze nog een broertje had dat er niet had mogen zijn.
Ja die verhalen hoor je wel eens, zo ook over sterfkamers
2e kindjes ( of gewoon de eerste baby van het verkeerde geslacht) worden gedumpt, en dan aan hun lot over gelaten
Zeer triest dit
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:28 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Hoeveel generaties zou het dan duren voor de mensheid uitgeroeid is?
Elke keer halveerd het he, dus nu zijn er 7 miljard, volgende generatie 3,5 miljard. Die volgende generatie weer 1,75 mljard. En ga zo maar door.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:34 schreef wuh het volgende:
[..]

Elke keer halveerd het he, dus nu zijn er 7 miljard, volgende generatie 3,5 miljard. Die volgende generatie weer 1,75 mljard. En ga zo maar door.
Hmm mmm, maar er zijn ook koppels die geen kinderen kunnen krijgen en dan zijn er nog meerlingen.

In 1978 heeft China die regel ingevoerd... zou het aantal inwoners van China inmiddels al gehalveerd zijn?
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:33 schreef freakisch het volgende:
[..]


Niet? Volgens mij is het bewind in China anders gestoeld op het communisme... En de theorieën achter het communisme werden juist door de theorieën van Darwin en Nietzsche gestevigd... Zeker Marx heeft Darwins concepten toegepast op de economie en samenleving.
Onder de keizers waren ze niet zachtzinniger met mensenlevens, ook toen was een leven weinig waard.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:41 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Hmm mmm, maar er zijn ook koppels die geen kinderen kunnen krijgen en dan zijn er nog meerlingen.

In 1978 heeft China die regel ingevoerd... zou het aantal inwoners van China inmiddels al gehalveerd zijn?
Nee, want ook Chinezen worden steeds ouder. En de regels worden langzaam aan minder streng. Als een stel allebei uit een 1 kinds gezin komen, mogen ze 2 kinderen krijgen.

Overigens geldt de 1 kindspolitiek alleen voor de Han-Chinezen, de grootste bevolkingsgroep. Minderheden zoals de Tibetanen mogen wel meer kinderen krijgen (2 geloof ik).

Ik baseer mij overigens op wat (enkele) gidsen mij in China verteld hebben, neem aan dat dat wel ongeveer klopt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:46 schreef Levitation het volgende:
[..]
Nee, want ook Chinezen worden steeds ouder. En de regels worden langzaam aan minder streng. Als een stel allebei uit een 1 kinds gezin komen, mogen ze 2 kinderen krijgen.

Overigens geldt de 1 kindspolitiek alleen voor de Han-Chinezen, de grootste bevolkingsgroep. Minderheden zoals de Tibetanen mogen wel meer kinderen krijgen (2 geloof ik).

Ik baseer mij overigens op wat (enkele) gidsen mij in China verteld hebben, neem aan dat dat wel ongeveer klopt.
Rare regel wel... al vind ik 1 a 2 kinderen per gezin wel genoeg. Het effect van die maatregel zou je dus twee generaties verder pas zien.. of ze moeten de bron van het eeuwig leven vnden.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:33 schreef freakisch het volgende:
[..]


Niet? Volgens mij is het bewind in China anders gestoeld op het communisme... En de theorieën achter het communisme werden juist door de theorieën van Darwin en Nietzsche gestevigd... Zeker Marx heeft Darwins concepten toegepast op de economie en samenleving.
Ja, maar zo veel van die ideeen zijn uiteindelijk ook niet meer in de toepassing. En volgens mij hebben zij geen een-kin politiek aangeraden, dat komt gewoon uit de Chinezen zelf (een paar Chinezen, om precies te zijn).
Het heeft ook niks met atheisme te maken, maar het feit dat ze minder bevolking aanwas willen hebben in China.

daarbij is Atheisme trouwens geen religie.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:09 schreef freakisch het volgende:
[..]

[update:]
Oohw ja, ff vergeten, daar hadden we gaskamers voor uitgevonden, jammer dat de Nazi's ze grotendeels verwoest hebben, zouden in onze tijd ook handig zijn... En dan maar zeuren over doodstraf hier in nl...
De manier waarop jij de gaskamers betrekt bij dit onderwerp vind ik zeer twijfelachtig. Ik weet best dat er hier op Fok waarschijnlijk weinig mensen echt door gekwetst worden, maar als jij dit onderwerp zo uitdraagt naar je leerlingen stel ik voor dat je zelf een keer zo'n kamer uitprobeert.
Bizar. Wat heeft die universiteit erover te zeggen als het een boete is vanuit de overheid? Toch te gek voor woorden dat een werkgever je afdwingt abortus te plegen...
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 10:06 schreef Nhid het volgende:
Bizar. Wat heeft die universiteit erover te zeggen als het een boete is vanuit de overheid? Toch te gek voor woorden dat een werkgever je afdwingt abortus te plegen...
communisme
userIcon
geldt dit beleid ook in hong kong?
en moeten de westerne volk die in hong kong woont en werkt ook aan one child policy houden?

ik heb wel iets over one child policy gehoord, als iemand die in china woont, als je geen zoon hebt, mag je nog 1 kind nemen.

Volgens mij heeft die professor wel een zoon, anders had hij geen boete gekregen.
hoe stellen tegenstanders van dit beleid de wereld voor als we geen strenge maatregelen treffen inzake voortplanting?

we hebben nu al last van overbevolking en vergrijzing...

harde maatregel maar wel goed
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:28 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Hoeveel generaties zou het dan duren voor de mensheid uitgeroeid is?
veels te lang nog
Er is een snellere manier nodig om ons uit te roeien.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:53 schreef Levitation het volgende:
Een gids in China vertelde me dat ze vroeger wat hardhandiger waren in het handhaven van de 1 kindspolitiek, als er een 2de geboren werd, kwamen er een soort knokploegen langs die de boel kort en klein sloegen. De gids wist dat, omdat ze nog een broertje had dat er niet had mogen zijn.
ja... twee zonen per gezin mag niet... tenzij eerste kind een meisje is.
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:54 schreef KlappernootatWork het volgende:
Een professor gebonden aan dezelfde regels als iedere andere Chinees, kom daar maar eens om in nederland..
Hahaha, naief. Niet dus, want hij had een boete moeten krijgen, geen ontslag.

Waarschijnlijk was hij dingen aan het doceren die de machtshebbers niet bevallen en hebben ze dit aangewend om hem ontslagen te krijgen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:53 schreef Levitation het volgende:
Het is in China tegenwoordig voor de rijken "hip" om een 2de (of 3de) kind te krijgen. De boete die ze daarvoor moeten betalen (ongeveer 5.000 euro) hebben ze er graag voor over. Een gids in China vertelde me dat ze vroeger wat hardhandiger waren in het handhaven van de 1 kindspolitiek, als er een 2de geboren werd, kwamen er een soort knokploegen langs die de boel kort en klein sloegen. De gids wist dat, omdat ze nog een broertje had dat er niet had mogen zijn.
klopt zijn ook films van gemaakt enzo
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 09:32 schreef Cobratjuh het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als je daar een tweeling krijgt? Of krijgen chinezen nooit tweelingen?
uitzonderingen daargelaten wel lezen hé
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 10:57 schreef indalien het volgende:
hoe stellen tegenstanders van dit beleid de wereld voor als we geen strenge maatregelen treffen inzake voortplanting?

we hebben nu al last van overbevolking en vergrijzing...

harde maatregel maar wel goed
Vergrijzing wordt alleen maar erger met een eenkindpolitiek.
En natuurlijke bevolkingsgroei is in ontwikkelde landen ook geen probleem meer. Eerder dat het gebrek daaraan een probleem vormt.
lolop, failblog
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 11:01 schreef DarkAngel58 het volgende:
[..]


ja... twee zonen per gezin mag niet... tenzij eerste kind een meisje is.
Dus dan mag je 3 kinderen hebben?
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 11:25 schreef SadKingBilly het volgende:
Inderdaad, nergens ter wereld is de vergrijzing zo erg als in China (je merkt er minder van omdat een pensioen daar niet bestaat,
Pensioen bestaat hier wel hoor.
Veel geblaat en misvattingen.

Op de platteland mogen ouders toestemming aanvragen voor een 2e kind indien de eerste een dochter is, dat is recent zo.

Iedereen mag aanvragen om een 2e kind te krijgen indien de 1e kind een lichamelijke aandoening heeft.

1 kind policy is ingevoerd ivm bevolkinsgroei/grootte en of de land zelf aantal inwoners kan dragen.

Deze policy wordt in China zelf bekritiseerd op dit moment en wordt er hard gekeken hoe ze daar mee verder moeten. De centrale regering zelf ziet ook dat vergrijzing toe gaat slaan.

Shanghai zelf zit er hard aan te denken om de 1-kind policy los te laten.

Vroeger was de opvatting dat een zoon een must is. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Denk zelf eens na, als 1 op de 2 zo denkt en er naar handelt dan zou de verhouding 1op2 moeten zijn.
Kijk eens hoeveel Chinese vrouwen bijvoorbeeld in Europa en VS studeren, vaak is dat kwa percentage hoger dan de mannen.

Owja, 1-kind policy geldt alleen voor de Han-Chinezen, de minderheden moger er meer hebben en die krijgen daar ook gewoon subsidie voor.
De minderheden krijgen zowiezo meer subsidie en mogen meer, er zijn bepalingen dat universiteiten een x aantal percentage minderheden moeten hebben, lagere toelatingseisen etc.
Ze gaan zichzelf door dit beleid daar zooo tegenkomen. Schijnen nu al meer dan 70.000 protesten / jaar in het achterland te zijn, o.a. door deze sociale frustratie.
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 10:55 schreef DarkAngel58 het volgende:
geldt dit beleid ook in hong kong?
en moeten de westerne volk die in hong kong woont en werkt ook aan one child policy houden?

ik heb wel iets over one child policy gehoord, als iemand die in china woont, als je geen zoon hebt, mag je nog 1 kind nemen.

Volgens mij heeft die professor wel een zoon, anders had hij geen boete gekregen.
In HK zijn de woningen zo klein en duur dat dat bijna vanzelf gaat. Je gaat geen 4 kinderen krijgen in een 2 kamer apartement
userIcon
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 @ 08:56 schreef Avmmeke het volgende:
Hoge boete en ontslag, zijn volgens mij 2 verschillende dingen. Maar goed ik ben blij dat ik daar niet woon. Ik lust nl. geen rijst.

Maar goed met een bevolking van meer dan een miljard moet je wel op de kleintjes gaan letten, zeg maar.
Met 16 miljoen ook.

Met 6 miljard op de aarde ook.

Helaas is de rest van de wereld achterlijk.
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 12:19 Duizenden Japanners straat op om kernenergie8
» 10:36 Iran schermt met nucleaire prestatie56
» 09:51 Onderzoek vogelgriepvirus stilgelegd16
» 08:58 Man bekent moordplannen Obama5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden