[Upd] Vliegtuig met Poolse president neergestort

Internationaal • Geschreven door Veerle (Volpez) op 10-04-2010 @ 10:00
Laatste update: 10-04-2010 10:51

print 

Bij de nadering van de luchthaven van het West-Russische Smolensk is vandaag het Poolse regeringsvliegtuig verongelukt. De Poolse president Lech Kaczynski was aan boord van het vliegtuig. Dit heeft een Pools regeringsfunctionaris laten weten. Volgens het Russische persbureau TASS zijn er 87 mensen omgekomen bij het ongeluk. Het is niet bekend of Kaczynski ook omgekomen is bij de crash.

Kaczynski (60) is sinds 2005 president van Polen. De conservatieve president versloeg destijds de huidige premier Donald Tusk.

Update 10.16 uur

De website Luchtvaartnieuws.nl meldt dat ook de vrouw van de president in het vliegtuig zat, ook zouden er verschillende hoogwaardigheidsbekleders aan boord zijn van het vliegtuig. Zij waren op weg naar de zeventigste herdenking van de massamoord bij Katyn. Duizenden Poolse officieren en burgers werden hier vermoord door de geheime dienst van de Sovjet-Unie.

Alle inzittenden zouden bij de crash om het leven zijn gekomen.

De Belgische website De Tijd laat weten dat het vliegtuig enkele kilometers van de eindbestemming verwijderd in de problemen is geraakt. Verschillende persagentschappen laten weten dat dit gebeurde 'in mistige weersomstandigheden'. De website Nieuws.be laat weten dat het vliegtuig in de mist tegen bomen gebotst is, waarna het in brand vloog.

Update 10.51 uur

Er is inmiddels een passagierslijst bekendgemaakt door de Poolse krant Wiadomosci. Behalve de president en zijn echtgenote zouden ook de stafchef van het leger en de vice-minister van Buitenlandse Zaken in het vliegtuig zitten, meldt Het Belang van Limburg.

RTL Nieuws meldt dat de Poolse president is omgekomen bij het ongeluk. De gouverneur van de regio Smolensk, Sergej Antoefijev, heeft dat bevestigd. Volgens RTL Nieuws gaat het niet om 87 slachtoffers, maar om 132 inzittenden van het vliegtuig die allemaal om het leven zijn gekomen.

De regeringsvoorlichtingsdienst van Polen heeft laten weten dat de Poolse regering bijeenkomt in een buitengewone zitting naar aanleiding van het vliegtuigongeval. De dood van de president is overigens nog niet officieel door Polen bevestigd.


Submitter: Belsezar, zaancity  -   Bron: Reformatorisch Dagblad / Volkskrant / NOS / andere media


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend44
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

27196 views / 146 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 146 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Is dit nu een reden voor een feestje, of toch erg?
Maar is die president nu ook dood of.. ?
userIcon
Nou haal de rouwstoet maar van stal in Polen.
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:01 schreef Earry het volgende:
Maar is die president nu ook dood of.. ?
Inderdaad, dat staat niet in het artikel. Is de president één van de 87 doden of heeft hij het overleefd?
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:01 schreef Earry het volgende:
Maar is die president nu ook dood of.. ?
Das nog niet bekend staat op teletekst..
Ja hoor, en het was zeker een "ongeluk".
Dit is natuurlijk een regelrechte aanval op de NAVO. *Zet CNN op*
userIcon
volgens nu:

Het Poolse regeringsvliegtuig is zaterdag bij de nadering van de luchthaven van de West-Russische Smolensk verongelukt. Geen van de inzittenden heeft de crahs overleefd. Aan boord was president Lech Kaczynski.
userIcon
Odpoczynek w pokoju prezydenta!

Ik vond het een gigantische eikel, beetje te triest voor woorden zelfs dat zo'n sukkel president kon worden. Altijd geruzie met Tusk. Maar goed, daarom verdient hij het nog niet om zo te sterven.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:07 schreef chimchar het volgende:
Ja hoor, en het was zeker een "ongeluk".
waarom zou dat niet kunnen, wel triest dat de polen hun president misschien kwijt zijn
quote:
Duizenden Poolse officieren en burgers werden hier vermoord door de geheime dienst van de Sovjet-Unie.
Nou, dat lijstje is dus weer wat gegroeid...
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:13 schreef loopneus het volgende:
[..]

Toch niet opgeblazen door zijn broer Ted?

Unabomber
userIcon
Het klinkt als de beschrijving van de openingsscene van een Poolse variant van 24.
userIcon
Zit nu in Polen,
Breaking news natuurlijk zie het overal op TV en niemand gelooft het als je het verteld. Hoorde nu zelfs dat het om misschien zelfs wel 130 mensen zou gaan... Iedereen is in ieder geval dood.

Dat is dus niet alleen de president maar ook gewoon heel veel andere belangrijke mensen van de regering. Die vervang je dus niet van de een op de andere dag...
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:01 schreef loopneus het volgende:
Ohow, gefundenes Fressen voor de conspiracy nuts!
In Polen althans.
Ja, want die ouwe Tupolevs uit de Sovjettijd storten natuurlijk verder nooit neer.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:27 schreef Evenveel het volgende:
Zit nu in Polen,
Breaking news natuurlijk zie het overal op TV en niemand gelooft het als je het verteld. Hoorde nu zelfs dat het om misschien zelfs wel 130 mensen zou gaan... Iedereen is in ieder geval dood.

Dat is dus niet alleen de president maar ook gewoon heel veel andere belangrijke mensen van de regering. Die vervang je dus niet van de een op de andere dag...
Kun je nagaan hoe zwak de huidige maatschappij wereldwijd eigenlijk is.
Er valt een handje vol mensen weg en alles loopt "vast".

Maar okay wellicht een ongepaste discussie.

Anyways hier zal ongetwijfeld nog een hoop updates achteraan komen.
userIcon
nu.nl meldt 87 doden en rtl4 132, dus maar even afwachten hoeveel et er echt zijn en of ook echt iedereen is overleden

rip voor de mensen aan boord van het vliegtuig
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:32 schreef larzzzman het volgende:
nu.nl meldt 87 doden en rtl4 132, dus maar even afwachten hoeveel et er echt zijn en of ook echt iedereen is overleden

rip voor de mensen aan boord van het vliegtuig
en FOK! 87 op dit moment
we wachten de updates af...
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:27 schreef Evenveel het volgende:
Zit nu in Polen,
Breaking news natuurlijk zie het overal op TV en niemand gelooft het als je het verteld. Hoorde nu zelfs dat het om misschien zelfs wel 130 mensen zou gaan... Iedereen is in ieder geval dood.

Dat is dus niet alleen de president maar ook gewoon heel veel andere belangrijke mensen van de regering. Die vervang je dus niet van de een op de andere dag...
Waarom vliegen ze allemaal in het zelfde vliegtuig dan als ze allemaal zo belangrijk zijn? Je weet dat zoiets kan gebeuren dus dan moet je de risico's verspreiden.
Jeetje, wat bizar dit.

(Toch moest ik gelijk aan het woord CIA denken, maar ik zal me beheersen en niet overgaan tot conspiracies)
Sneu voor de nabestaanden, maar ik kan me ook herinneren dat die Poolse president een arrogante eikel was/is... En als ik zo naar Polen kijk, vraag je je af waarom Turkije NIET bij de EU mag...
is dit nu erger dan dat een ander willekeurig vliegtuig neerstort?
om dat er een hoge piet in zat.
userIcon
Tja vliegtuigen
die dingen zijn na 150 jaar ofzo (?) nog altijd niet helemaal veilig

Mij zal je er ook nooit meer in krijgen, al kreeg ik een miljard

Ontopic: Dit is toch wel zuur voor de bevolking in 1 klap hun leider verloren... RIP
userIcon
Mooi klote dit, ben zelf net een week terug uit Krakau (studiereis), heerlijk land, geweldige mensen, maar ik baal nu toch dat ik nog 10 Zloty over heb gehouden, die is over enkele dagen natuurlijk nog minder waard dan dat ie nu al is
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:50 schreef roadmanager1 het volgende:
is dit nu erger dan dat een ander willekeurig vliegtuig neerstort?
om dat er een hoge piet in zat.
Nee, en ieder willekeurig ander neergestort vliegtuig met 90 mensen aan boord zou ook de FP van Fok halen. Net is overigens wel groter nieuws door die hoge piet. De gevolgen zijn ook wat groter.

OT: Wat bizar. Kan het bijna niet geloven dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Medeleven met de nabestaanden en de overledenen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:49 schreef sjaak.trekhaak het volgende:
Sneu voor de nabestaanden, maar ik kan me ook herinneren dat die Poolse president een arrogante eikel was/is... En als ik zo naar Polen kijk, vraag je je af waarom Turkije NIET bij de EU mag...
Hetzelfde met de premier Tusk. Die twee lagen elkaar altijd in de haren, en als de ene nee zei, zei de ander expres ja. Als de president zei van "Polen gaat niet op staatsbezoek bij Belarus" dan ging Tusk gewoon op eigen houtje op 'staatsbezoek'. Echt te lachwekkend soms wat die twee deden. Soort van Comedy Capers...

Verder vind ik dat Polen makkelijk bij de EU kan. Ik zou zeggen bezoek het land eens voordat je oordeelt. Polen is zeer modern en vooral de steden zijn veel moderner dan hier in Nederland. Openbaar vervoer zit bijvoorbeeld ook 1000 keer beter in elkaar als hier, en is ook nog eens brandschoon vergeleken met die graffiti, ondergekotste, half-gare openbare vervoersmiddelen hier in de randstad.

Ikzelf zie maar een paar (kleine) nadelen... zo is het verschil tussen stad en platteland veelste groot. En liggen de lonen gewoon belachelijk laag vergeleken met andere EU landen. En de laatste corrupte overheidswerkers moeten nog gezuiverd worden... en dan met name bij de politie. Maar de corruptie is al veeeeeeel lager dan dat het ooit was.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:13 schreef loopneus het volgende:
[..]

Toch niet opgeblazen door zijn broer Ted?
Mooie (morbide) grap.
Die zullen niet veel snappen hier.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:58 schreef 54cm het volgende:
[..]
Ook aan de nabestaanden? En zeker heel kurwa dit! R.I.P!!!
Vriend weet je uberhaupt wel wat kurwa betekend?
Het betekend hoer... dus slaat nergens op wat je nu zegt.
Leuk dat je één pools woordje kent maar gebruik het dan op het juiste moment en op de goede manier.
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:29 schreef Telecaster het volgende:
[..]

Ja, want die ouwe Tupolevs uit de Sovjettijd storten natuurlijk verder nooit neer.
Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met het feit dat het een Tupolev was. Deze zijn misschien relatief wat vaker gecrashed, maar vaak lag dat ook aan achterstallig onderhoud en ik denk dat een regeringsvliegtuig wel goed wordt onderhouden of niet?
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:50 schreef roadmanager1 het volgende:
is dit nu erger dan dat een ander willekeurig vliegtuig neerstort?
om dat er een hoge piet in zat.
Ja natuurlijk. Dat is toch niet zo moeilijk om te snappen? Tuurlijk is een mensenleven an sich hetzelfde waarde. Maar sorry voor de realitycheck: uiteindelijk is een president/hoge pief veel belangrijker dan dat jij bent.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:01 schreef Sovjet het volgende:
[..]


Vriend weet je uberhaupt wel wat kurwa betekend?
Het betekend hoer...
Maar wordt dat niet als algemeen vloekwoord gebruikt? Zoals hier 'godverdomme'?
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:01 schreef Sovjet het volgende:
[..]


Vriend weet je uberhaupt wel wat kurwa betekend?
Het betekend hoer... dus slaat nergens op wat je nu zegt.
Leuk dat je één pools woordje kent maar gebruik het dan op het juiste moment en op de goede manier.
Alsof je het zo gebruikt Co kurwa?! Co kurwa teraz, no, no? Als je het maar krachtig uitspreekt kun je het zo'n beetje overal tussendoor gooien hoor
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:01 schreef Sovjet het volgende:
[..]


Vriend weet je uberhaupt wel wat kurwa betekend?
Het betekend hoer... dus slaat nergens op wat je nu zegt.
Leuk dat je één pools woordje kent maar gebruik het dan op het juiste moment en op de goede manier.
Oh, ik zag het hier ergens staan. Ik dacht 't zal wel kut betekenen!
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]


Maar wordt dat niet als algemeen vloekwoord gebruikt? Zoals hier 'godverdomme'?
Dat is inderdaad waar, het word als een algemeen vloekwoord gebruikt, echter is het gewicht erachter wel iets zwaarder dan 'godverdomme'. Meer het gewicht van 'de kanker'.

Normale polen waarderen/en gebruiken het woord totaal niet, behalve die half-achterlijke dorpsbewoners die je hier veel in Nederland tegenkomt helaas...

Zeg het woord maar niet tegen een normale poolse stadsmens...
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:11 schreef Sovjet het volgende:
[..]


Dat is inderdaad waar, het word als een algemeen vloekwoord gebruikt, echter is het gewicht erachter wel iets zwaarder dan 'godverdomme'. Meer het gewicht van 'de kanker'.

Normale polen waarderen/en gebruiken het woord totaal niet, behalve die half-achterlijke dorpsbewoners die je hier veel in Nederland tegenkomt helaas...

Zeg het woord maar niet tegen een normale poolse stadsmens...
Jongeren (stadmensen) gebruiken het ook gewoon hoor.
En ook jong volwassenen gebruiken het "gewoon". Ook in de stad. Helemaal in Warschau ;-)

Woord heeft idd wel een lading. Je zegt het niet in de kerk of in de nabijheid van ouderen.
userIcon
Dat is flink kloten.
RIP.
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 10:51 schreef Loogie het volgende:
Tja vliegtuigen
die dingen zijn na 150 jaar ofzo (?) nog altijd niet helemaal veilig

Mij zal je er ook nooit meer in krijgen, al kreeg ik een miljard

Ontopic: Dit is toch wel zuur voor de bevolking in 1 klap hun leider verloren... RIP
Stap jij lekker in de auto waar procentueel de kans veel groter is op overlijden.....

Sterkte aan alle nabestaande
userIcon
Hmm de Russen waren nooit zo blij met die aandacht voor het bloedbad van Katyn ( zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Katyn ).

Ze probeerden eerst het bloedbad in de schoenen van de nazi's te schuiven, die de massagraven ontdekt hadden en breed uitgemeten in hun propaganda als een Sovjetgruwel ( wat het uiteindelijk ook bleek te zijn ).

De Sovjetaanklagers bij het Neurenburg tribunaal trachtten zelfs dit dossier op te nemen in de aanklacht tegen Hermann Goering ( wat de Amerikaanse hoofdaanklager Robert Jackson tegenhield ).

Toch hield de Russische versie van het verhaal jarenlang stand en Katyn werd gezien als een van de grote nazigruwelen totdat na het eind van de koude oorlog een document werd gevonden waarin Beria, de chef van de NKVD ( later KGB en nu FSB ) Stalin voorstelde om de Poolse officieren en intellectuelen te laten vermoorden en Stalin en nog enkele van zijn "henchmen" dit voorstel door een handtekening accordeerden.

http://tinyurl.com/katynorder

Putin probeerde Stalin tijdens zijn presidentschap te rehabiliteren als een grote Russische leider die Nazi Duitsland had verslagen en onder Medvedev wordt die lijn voortgezet.

Dus aandacht voor een 70 jarige herdenking van een van Stalins grootste slachtpartijen komt dan wel erg ongelegen.

Eigenlijk zouden ze er liever geen aandacht aan besteden maar in Polen is Katyn een symbool van het nationale verleden geworden ( er is een paar jaar geleden oa een film over gemaakt die een groot succes werd en vertoond wordt aan nieuwe recruten van het Poolse leger ), dus valt er weinig aan af te dingen.

Alle aandacht voor die herdenking is nu overschaduwd door de dood van Kaczynski, ook in Polen.

Het zou me niets verbazen als de FSB het vliegtuig gesaboteerd heeft.

[ Bericht gewijzigd door AyrtonSenna op zaterdag 10 april 2010 @ 11:26 ]
quote:
De regeringsvoorlichtingsdienst van Polen heeft laten weten dat de Poolse regering bijeenkomt in een buitengewone zitting naar aanleiding van het vliegtuigongeval.
Welke regering?
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:06 schreef Sovjet het volgende:
[..]


Ach mijn spelling is misschien niet 100% correct, maar kijk bij hoeveel mensen dat niet is hier op fok. Ikzelf irriteer mij daar niet aan... irriteer me meer aan mensen die niet aan interpunctie doen.

En ja ik vind het lachwekkend als mensen buitenlandse worden verkeerd gebruiken.

Moje polski tez nie jest bardzo dobrze... maar ik gebruik het tenminste wel goed.
Je ergert je aan iets, of je vindt iets irritant. 'Ik irriteer me' kan niet. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]


Je ergert je aan iets, of je vindt iets irritant. 'Ik irriteer me' kan niet. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
oke, en nu weer ontopic jongens
userIcon
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 @ 11:13 schreef Evenveel het volgende:
[..]


Jongeren (stadmensen) gebruiken het ook gewoon hoor.
En ook jong volwassenen gebruiken het "gewoon". Ook in de stad. Helemaal in Warschau ;-)

Woord heeft idd wel een lading. Je zegt het niet in de kerk of in de nabijheid van ouderen.
Nou dan ben ik wel benieuwd waar jij in warschau geweest bent. Mijn vrouw komt uit warschau (uit de buurt mokotów) en wij komen er jaarlijks erg veel. Het woord heb ik zo goed als nooit gehoord in warschau zelf. Wel in de omliggende dorpjes en voorsteden.

Weet dat veel polen die hier wonen zeggen dat ze uit grote steden als Wroclaw en of Krakow komen, terwijl ze eigenlijk uit kleine dorpjes uit de buurt van die grote steden komen.
50  van 146 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia14
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend44
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken17
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden