Marechaussee pakt 24 betogers op bij Volkel

Nederland • Geschreven door Novum op 03-04-2010 @ 17:23
print 

Bij een protestactie bij vliegbasis Volkel zijn zaterdagmiddag 24 betogers opgepakt. Ze zijn aangehouden omdat ze over het hek van de basis klommen. Zo'n 100 tot 150 mensen waren naar de basis gekomen om te demonstreren tegen de kernwapens die daar naar verluidt liggen opgeslagen. Dat zegt een woordvoerder van de marechaussee.

Vijftig jaar na de komst van de eerste kernwapens in Nederland liggen er volgens enkele actiegroepen nog steeds twintig atoombommen op de basis in Noord-Brabant. Officieel is er niets bekend over de opslag van kernwapens in Nederland.

Volgens de politie verliep de betoging, die even voor het middaguur begon, aanvankelijk rustig. De mensen die aan de juiste kant van het hek bleven gedroegen zich volgens een woordvoerder goed en luisterden onder meer naar muziek.

De mensen die de basis binnendrongen werden opgepakt voor het betreden van een verboden terrein. Ze kunnen naar verwachting, mits ze zich kunnen identificeren, snel met een proces-verbaal op zak naar huis, verwacht de marechaussee.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

2788 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1
man EGM (Moderator Frontpage) 03-04-2010 @ 17:29 fotoboek no homepage
userIcon
Leuk hoor, als we zelfs al atoombommen hebben kunnen we ze toch niet gebruiken, alleen de Amerikaanse luchtmacht beschikt over de juiste carry systemen.
Als we die dingen al hebben is het alleen maar om mee te dreigen ... buiten dat stelt ons leger tegenwoordig al niet meer veel voor in vergelijking met andere wereld machten ...

Vooral als ik die reacties allemaal las over onze nieuwe JFK's die al achterhaalt schijnen te zijn.
userIcon
Nou wat een actie, afvoeren die Neo-hippies.
userIcon
Hoe weten zij zo zeker, dat daar kernwapens liggen??
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 17:51 schreef kitao het volgende:
Heeft de luchtmacht geen LuchtmachtBewakers LB'ers meer en is dit nu uitbesteed aan de Marechaussee ?

(LB was mijn oude dienstplichtonderdeel)
Marrechaussee doet over het algemeen de bewaking op militaire terreinen in Nederland.
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 18:10 schreef vannilesoep het volgende:
[..]


Marrechaussee doet over het algemeen de bewaking op militaire terreinen in Nederland.
Dat klopt niet. Op luchtmachtbases wordt beveiliging wel degelijk gedaan duur de LB (Luchtmachtbewaking). De LB heeft echter niet de bevoegdheid om mensen te arresteren, dat doet de marechaussee dus.
quote:
Zo'n 100 tot 150 mensen waren naar de basis gekomen om te demonstreren tegen de kernwapens die daar naar verluidt liggen opgeslagen.

Demonstreren tegen kernwapens is zoooooooo 1981....
userIcon
De kernwapens liggen onder de hangaar in WS3 kluizen. De luchtmacht is opgeleid om ze te gebruiken.
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 17:29 schreef EGM het volgende:
Leuk hoor, als we zelfs al atoombommen hebben kunnen we ze toch niet gebruiken, alleen de Amerikaanse luchtmacht beschikt over de juiste carry systemen.
Onzin, en zelfs als dat zo is maken we ze toch gewoon zelf, effe Urenco bellen
userIcon
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 18:30 schreef eXistence het volgende:
[..]


Dat klopt niet. Op luchtmachtbases wordt beveiliging wel degelijk gedaan duur de LB (Luchtmachtbewaking). De LB heeft echter niet de bevoegdheid om mensen te arresteren, dat doet de marechaussee dus.
inderdaad, tevens waren er vandaag OGRV'ers aanwezig en 80 GLRs
OGRV= LB voor uitzendgebied
GLR= reservisten
userIcon
quote:

Volkel, The Netherlands

Cold War nuclear deployments in Holland included artillery shells and Lance missile warheads (there were also nuclear weapons kept for Dutch forces in Germany). For a short time Woensdrecht air base hosted ground-launched cruise missiles. Today there is a single nuclear base remaining

Volkel Air Base is a main operating base of the Royal Netherlands Air Force (Koninklijke Luchtmacht), hosting the F-16A/Bs, equipping nuclear certified 311 and 312 Squadrons. Volkel is located two miles from the town of Uden and about 85 miles south-east of Amsterdam. It was originally established by the German occupation forces in 1941 and was virtually completely destroyed prior to its capture at the end of the war. In 1945, it became a training unit base for Dutch Marines prior to their assignment to Indonesia, before being turned over to the Royal Netherlands Air Force in 1950. In the early 1960's, the first U.S. nuclear custodial unit was established, providing support for the Dutch 1st Fighter Bomber Wing.

The U.S. custodial unit is the 752d MUNNS, subordinate to the 52nd Tactical Fighter Wing at Spangdahlem. The Squadron is made up of over 100 American personnel. Its predecessor unit, the 717th MUNSS was awarded the nuclear surety plaque in 1994 "for distinguished performance." Geographically separated units of the 52nd Wing also received Quality Air Force Assessments (QAFA) and nuclear inspections on April 7-11, 1997. The Weapons Storage and Security System (WS3) vaults reached initial operational capability at Volkel on September 13, 1991. Eleven are operational.
userIcon
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 17:29 schreef EGM het volgende:
Leuk hoor, als we zelfs al atoombommen hebben kunnen we ze toch niet gebruiken, alleen de Amerikaanse luchtmacht beschikt over de juiste carry systemen.
Dé expert zit op Fok!

not.
Wij zijn eigenaar van een grillroom in de buurt van de vliegbasis. Vandaag hadden wij flink wat meer bestellingen gehad als normaal (vooral omdat wij de enige zijn die in volkel en bij de vliegbasis bezorgen, plus omdat we militaire geen bezorg kosten verekennen). Vanwege de grote drukte die dit veroorzaakte ben ik zelf maar gaan rijden naar de basis.

Toen ik daar aankwam was er naar mijn verbazing helemaal niks te zien van de "rellen". Behalve dat ze de hoofd ingang voor een tijdje hadden geblokeerd hebben ze verder niks klaar gekregen. Ohjad en ze hadden het intercom paaltje gesloopt.

Normaal gesproken als je aankomt rijden maken ze de poort meteen open zodat je de bezoekers parkeer plaats op kan rijden maar nu moesten ik even aan de poort wachten tot er een militaire bij was om te kijken wie ik ben en als de intercom dan kapot is dan duurt het even voordat iemand bij de poort is.

ik begrijp dan ook verder niet wat die mensen voor elkaar willen krijgen? De millitaire die daar dienen komen geregeld bij ons eten en het zijn mensen die er geen extreem rechtse gedachten erop na houden, het zijn geen trigger happy cowboy's die meteen doe boel plat nuken als ze de kans krijgen.

De mensen die er echt over gaan zitten in Den Haag en elders in het land. Die merken er zo ook niet echt veel van. Behalve dat ze nu gearesteerd zijn hebben de protesteerders niks gedaan.... onjah en dat intercom paaltje is nu stuk, lastig!

Maar goed ik wil deze mensen bij deze bedanken want ze hebben voor een stukje inkomsten gezorgd.

quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 21:11 schreef kitao het volgende:
[afbeelding]

5GGW
5 Groep Geleide Wapens

Geen demonstrant gezien in Stolzenau , maar dat komt waarschijnlijk omdat indien er daar iemand over het hek klom die dan meteen een FAL-kogel kon verwachten in zijn achterste.

Mjah het bericht is een beetje misleidend. het is moeilijk te omschrijven maar om volkel lig allemaal wegen die gaan naar boerderijen en naar oa Zeeland, Uden en Volkel zelf. De hoofd ingang van de Vliegbasis ligt vlak voor een rotonde en een weg tussen Volkel, Odiliapeel, Uden en Zeeland.

Als je het terein op wil moet je door een dubbele sluis. De eerste poort (het hek uit het bericht) ligt bij die rotonde, als je door die poort bent kun je naar de bezoekers parkeer plaats en naar een beveiligings post. Als je door de beveiligings post bent kun je pas het terin zelf op rijden.

Alles voor de poort is openbare weg maar alles na de poort is millitaire gebied. Normaal gesproken is het geen probleem dat je bij de eerste poort door rijd en de parkeerplaats opgaat maar het is officieel militaire gebied dus als ze je daar niet willen hebben dan mag je ook niet naar binnen. Het gaat nogal ver om mensen neer te schieten omdat ze een parkeerplaats opgaan. Als ze door de beveiligings post willen of als ze in de bossen over de hekken klimmen (wat ook niet echt zal lukken) dan kan ik dat begrijpen maar via de weg die ze hebben genomen kunnen ze alleen de bezoekers parkeerplaats op. Oh wat erg!

quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 18:15 schreef kitao het volgende:
[..]

Dat is dan toch veranderd.
In mijn tijd werden veel collega-dienstplichtigen ingezet op Volkel , iets wat ik persoonlijk heb geweigerd , maar dat is een ander verhaal.
Het onderdeel LB bestaat nog wel ?
De LBers doen de algemene bewaking van het terein. Omdat het ging om een grote groep was de ME en Marrechaussee ingeroepen. de LBer waarmee ik sprak zei nog zo leuk: "Je kan het beter over laten aan de ME want wij mogen direct harder ingrijpen", met harder ingrijpen bedoelde hij dat zij meteen mogen schieten terwijl ME toch iets "zachter" omgaat met dit soort situaties.

Van wat ik had begrepen kunnen LBers niet meer als iemand vasthouden tot de politie er is. ME en Marrechaussee zijn net iets meer bevoegd en getrained voor dit soort situaties.

[ Bericht gewijzigd door saykoshey op zondag 4 april 2010 @ 00:25 ]
quote:
Op zondag 4 april 2010 @ 00:12 schreef kitao het volgende:
Ach , ik kan hun wel begrijpen en dat is ook de reden dat ik geweigerd heb om daar wacht te lopen.

Die yanks moeten gewoon opzouten met hun WMD 's.
Al ben ik geen militaire kan ik jou goed begrijpen. Veel Nederlandse militaire komen met dezelfde klachten. Amerikanen die eigengeil en zelf belangrijk aan het doen zijn, constant fully equipped rondlopen om imposant te kunnen doen en vooral het feit dat ze jonge jonkies van een jaar of 18 sturen die denken dat ze wat zijn is een veel voorkomende klacht die ik aan moet horen terwijl de militaire aan het eten zijn.

Iemand zei ooit tegen mij dat het leek alsof ze de onderlaag van de gemeenschap een wapen geven en vol pompen met allerlei verhalen over moed, eer, heldenschap en liefde voor het vaderland zodat ze dood kunnen gaan met het gevoel alsof ze iets voor elkaar hebben gekregen terwijl ze eigenlijk niks anders zijn dan wat ze zijn, de onderlaag van de maatschapij. Als je dat soort mensen dan ineens het gevoel geeft dat ze belangrijk zijn dan krijg je een soort mens waar je echt niks mee te maken wil hebben.

Het Nederlandse personeel wat niet voor zijn taak in contact hoeft te komen met de Amerikanen probeert ze dan ook zoveel mogelijk te meiden, iig dat zijn de berichten die ik te horen krijg.

Er is ook een groot verschil tussen Nederlanders en Amerikanen. Wij mogen tot aan de bezoekers parkeerplaats komen, als ze bestellen moeten ze zelf bij de poort op komen halen. Terwijl Nederlanders gewoon zelf even komen op de fiest of met een eigen auto moeten Amerikanen met een heel convooi aan de poort komen met soldaten die fully equipped zijn. In Nederland is het zo dat een hogere rang geen eigen dingen mag delegeren naar lagere rangen, dingen zoals troep opruimen of eten ophalen bij de poort is strict verboden. Bij de amerikanen is dat anders, hoe hoger de rang, deste groter de convooi. Ik kan aan het aantal militaire zien wat de rang is van de persoon die heeft besteld.

[ Bericht gewijzigd door saykoshey op zondag 4 april 2010 @ 00:41 ]
Naja, fully equipped zal niet aangezien amerikanen buiten hun "eigen" gebouwen niet gewapend over de basis mag struinen. Ik heb een paar keer op volkol zelf rond gereden en wilde dan ook NIKS met de amerikanen te maken hebben. Voor de kenners onder ons ik zit bij IVENT projecten. Zegt genoeg denk ik.

En de wapens worden gewoon onder nederlandse F-16's gezet om gelanceerd te worden. De amerikanen doen alleen de bewaking en onderhoud van de wapens. Zodra ze onder de F-16 zijn geschroeft zijn het nederlandse wapen. En volgens mij hebben de amerikanen de activirings code. Maar dat weet ik niet zeker.
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 @ 17:29 schreef EGM het volgende:
Leuk hoor, als we zelfs al atoombommen hebben kunnen we ze toch niet gebruiken, alleen de Amerikaanse luchtmacht beschikt over de juiste carry systemen.
Nederland beschikt dus wel over de juiste vliegtuigen, daar was juist de hele ophef over ontstaan, de europese landen die amerikaanse atoom bommen opslaan hebben zelf ook vliegtuigen om die ergens te droppen...
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden