[F1] Uitslag Grand Prix van Australië

De Grand Prix van Australië op Albert Park is gewonnen door Jenson Button. Op twaalf seconden was het Robert Kubica die tweede werd, gevolgd door Felipe Massa die het podium compleet maakte. Fernando Alonso en Nico Rosberg maken de top vijf vol.

De tweede race van het Formule 1-seizoen begon met druppels bij de start. Sebastian Vettel vertrok van poleposition, met Red Bull Racing-teamgenoot Mark Webber naast zich. Vooraf waren er berichten dat de Red Bull-bolides door de coureur in rijhoogte verstelbaar zijn. En de wagens van Virgin Racing zouden een te kleine brandstoftank ingebouwd hebben, dus die zouden de races wel eens helemaal niet uit kunnen rijden. Beide rijders startten vanuit de pitstraat. Jarno Trulli kreeg een probleem met een sensor in zijn Lotus Racing en werd van de grid geduwd, waarna ook hij vanuit de pit moest starten.

Ondanks de regen werd er wel normaal gestart. In de eerste bocht kreeg Fernando Alonso een tikje van Jenson Button en de Spanjaard belandde met de neus de verkeerde kant op. Hij werd teruggeworpen naar de achttiende plaats. Ferrari-teamgenoot Felipe Massa klom op van positie vijf naar drie. Michael Schumacher moest zijn Mercedes Grand Prix-auto naar de pit rijden omdat de voorvleugel beschadigd was. De Duitser wisselde meteen de banden naar intermediates. Vanwege de rommel op de baan kwam de safety car naar buiten. De baan was erg glad door het kleine beetje regen dat viel.

Trulli kwam niet meer de baan op vanuit de pits, terwijl Kamui Kobayashi, Nico Hülkenberg en Sébastien Buemi al na één ronde niet meer verder konden, nadat de Japanner over zijn eigen voorvleugel die afbrak gereden was en op de Williams van Hülkenberg crashte. Buemi leek ook ergens bij dat incident betrokken te zijn. In de derde ronde kwam de safety car weer binnen, waar de regen gestaag bleef vallen op een paar stukken van de baan. Na de hervatting van de race maakte Robert Kubica vaart en haalde in zijn Renault met gemak Nico Rosberg in. Vettel lag eerste, gevolgd door Massa en Webber, Kubica rukte op naar de vierde plek.

Lewis Hamilton zette zijn McLaren Mercedes naast zijn teamgenoot Button en ging er voorbij. Hamilton lag daarmee op de zesde plaats. Alonso ging in het achterveld de Virgin van Timo Glock voorbij, maar daarmee lag de onfortuinlijke Spanjaard nog altijd slechts zeventiende. Button kwam ondertussen plotseling binnen voor andere banden, waar hij geen temperatuur in leek te krijgen. Het was nog altijd nat op sommige stukken van de baan, en diverse coureurs hadden moeite met de wagen recht houden. Schumacher haalde Heikki Kovalainen in voor plek veertien, waar Webber vooraan datzelfde deed op Massa. Beide coureurs slaagden in hun poging. Meteen daar na dook Massa, net als veel rijders, de pit in. Alle coureurs gingen over op slicks nu de baan begon op te drogen. Dat de keus van Button om als eerste op slicks te gaan de juiste was, bewees de snelste rondetijd in de achtste ronde.

Vettel reed de pits in, waardoor Webber aan de leiding ging, met Adrian Sutil daar weer ver achter. Dat zou niet lang zo blijven, aangezien de nummers een en twee nog moesten pitten. Een ronde later deed de Australiër dat ook. Button was ondertussen opgeklommen tot de tweede plaats achter Vettel, toen ook Sutil de gang naar andere banden maakte. Vitaly Petrov raakte van de baan in het grind en zag daar zijn Renault niet meer uit te krijgen, terwijl een aantal ronden eerder Bruno Senna zijn Hispania Racing Team-wagen aan de kant moest zetten. Sutil parkeerde zijn bolide in de pitbox, om er vervolgens niet meer uit te komen.

Vettel wist de leiding te behouden en de Duitser zag nu Button in zijn spiegels met daarachter Kubica. De snelste ronde van het moment werd neergezet door een ontketende Vettel, die ongeveer zeven tienden sneller was in rondetijd dan Button. De regen begon weer te vallen, maar voor slechts vijf minuten, werd er over de boordradio gezegd. Massa had nog steeds vooproblemen, want eerst haalde Webber de Braziliaan in, waarna direct Hamilton kon passeren. Maar Webber schoot van de baan, waardoor ook Hamilton zich weer terug moest trekken. Massa was de lachende derde toen de Ferrari-coureur de vijfde plaats behield. Webber probeerde de McLaren, die al langszij was gekomen, te blokkeren maar zag die poging in een touche en naast de baan eindigen. De Australiër viel terug naar de achtste plaats, maar zette daarna wel de snelste ronde van dat moment neer.

Achterin het veld reed Karun Chandhok ruim twaalf seconden langzamer dan de snelste coureurs, maar de HRT reed tenminste nog. Daar nog achter lag Lucas di Grassi, die acht seconden sneller was dan de Indiër, waardoor de achterstand van 25 seconden al snel ingelopen was. Alonso was bezig met een opmars, van de zeventiende plaats was de Spanjaard inmiddels opgeklommen naar de zevende stek. Nico Rosberg werd verteld dat hij iets harder moest pushen en dat er geen regen meer verwacht werd. Hamilton deed een tweede poging om Massa in te halen, en dat lukte toen Massa de achterkant van zijn Ferrari even verloor. Alonso probeerde een graantje mee te pikken om ook Massa voorbij te gaan, maar het was Webber die zijn kans schoon zag en Alonso inhaalde voor plaats zeven.

De inhaalactie van Hamilton zou mogelijk voor niets blijken te zijn, toen het McLaren-team een beschadiging aan de voorvleugel constateerde en de Brit naar binnen zou moeten. Massa had nog altijd problemen met wegglijden en het team riep over de boordradio dat de Braziliaan in de laatste bocht te veel tijd verloor en dat hij laat op het gas moest gaan staan. Raceleider Vettel haalde aan de buitenkant een achterblijver in, en zag zijn waterloo in de grindbak naast de baan. Button reed nu vooraan, gevolgd door Kubica en Hamilton. De laatste zette rondetijden neer die een anderhalve seconde sneller waren, waardoor de McLaren snel naderbij kwam aan de Renault. Vettel zou problemen hebben gehad met de remmen en rechtdoor de baan af zijn gegaan.

Opnieuw bleek dat Massa weinig controle had over zijn Ferrari, toen Webber in de Red Bull hem weer voorbij stak, dit keer voor plaats vijf. Ondertussen was ook Alonso diens teamgenoot weer genaderd op minder dan een seconde en de Spanjaard deed een inhaalpoging toen beiden de Lotus van Heikki Kovalainen inhaalden. Di Grassi moest de pit in en ondanks pogingen de Virgin-wagen weer te repareren, moest de Braziliaan toch uitstappen. Schumacher kwam binnen voor een nieuw setje zachte banden, de Duitser in de Mercedes GP kwam terug op de twaalfde plek. Hamilton en Kubica raakten verwikkeld in het gevecht om de tweede plaats, toen Webber naar binnen ging voor een tweede keer. Opnieuw werden de zachte banden gemonteerd bij de Australiër. Omdat de rijders de intermediates hebben gebruikt, hoefden ze niet allebei de drogecompoundbanden gebruiken.

Ook Rosberg kwam nieuwe zachte banden halen. De Duitser kwam net voor Webber op de zesde plaats de baan weer op, maar Webber pakte te plek terug. Daarmee zette de Red Bull-coureur meteen de snelste ronde neer. Button reed aan de leiding toen Hamilton een uitstapje naast de baan maakte nadat de Brit voor de tweede keer een pitstop had gemaakt. De McLaren-coureur zag Webber aan zich voorbij steken, maar Hamilton pakte de vijfde plaats weer  terug, waarbij de Brit een geweldige snelste ronde neerzette die zes tienden sneller was dan de snelste ronde daarvoor van Webber. En de ronde daarna schaafde Hamilton nog eens bijna drie tienden van zijn snelste tijd af, die op dat moment 1:28,591 was.

Hamilton kreeg te horen dat de Ferrari's niet meer hoefden te pitten, maar dat de banden van zijn McLaren wel erg oud waren. Daarna kon de Brit op jacht naar Alonso, die twee, drie seconden per ronde langzamer was. Maar de achterstand van Hamilton was groot, ruim twaalf seconden. Massa werd opgedragen om Kubica voorbij te gaan voor de tweede plaats, omdat Hamilton rap naderbij kwam aan teamgenoot Alonso. In twee ronden tijd had de Brit al vijfeneenhalve seconde ingelopen op de Ferrari terwijl de McLaren nog steeds bijna twee seconden sneller was. In het achterveld zag Timo Glock zijn Virgin-auto achteruit de pitbox ingeduwd worden. Schumacher probeerde de Scuderia Toro Rosso van Jaime Alguersuari te passeren voor de elfde plaats, de Mercedes lag op een slechtere plek dan de vorige race.

De McLaren van Hamilton lag nu anderhalve seconde achter de Ferrari van Alonso, toen Massa een momentje had. Op het rechte stuk zette Hamilton bijna zijn McLaren naast Alonso, maar het lukte nog niet om de Ferrari voorbij te gaan. Met nog zes rodnen te gaan gaf Hamilton op de boordradio aan dat de banden eraf begonnen te komen, terwijl hij nu ook Webber in zijn nek had hijgen. De rondetijden van Hamilton zakten significant met bijna twee seconden per ronde meer. Hamilton riep over de radio dat hij niet begreep waarom het team hem niet binnenhaalde, want het was niet meer te doen.

De inhaalpoging van Schumacher op Alguersuari werkte wel, waar de poging van Hamilton op Massa jammerlijk mislukte toen de Brit een tikje kreeg en Webber vervolgens bovenop de McLaren knalde. Beiden belandden naast de baan. Hamilton kon verder, maar Webber raakte zijn voorvleugel kwijt en moest naar de pits. Schumacher ging vervolgens op jacht naar de tiende plaats wat hem lukte door Pedro de la Rosa in te halen. Die werd vervolgens nog ingehaald door Algeursuari die op het vinkentouw zat.

Button ging voor de tweede jaar op rij in Albert Park over de finish en de Brit was er blij mee. Daarachter was het op twaalf seconden Kubica, die in zijn Renault alle aanvallen op de tweede positie had afgeslagen sinds de 25e ronde. Massa en Alonso werden in hun Ferrari's derde en vierde, gevolgd door Rosberg en Hamilton, die ondanks de schade de McLaren thuis wist te brengen. Vitantonio Liuzzi reed zijn Force India naar de zevende plaats, met achter hem de Williams van Rubens Barrichello. Webber kwam nog als negende over de streep.

Voor Kovalainen was de dertiende plek een beter resultaat dan in Bahrein, en Chandhok, die telkens negen tot twaalf seconden langzamer was dan de snelste coureur van het veld, reed zijn eerste Grand Prix uit. Tien uitvallers waren het resultaat van deze race die met lichte regen begon.  De volgende Grand Prix, die van Maleisië is al over een week.

Uitslag race Australië

Pos. Rijder Team Tijd Punten
1 Jenson Button McLaren-Mercedes   25
2 Robert Kubica Renault +12.0 secs 18
3 Felipe Massa Ferrari +14.4 secs 15
4 Fernando Alonso Ferrari +16.3 secs 12
5 Nico Rosberg Mercedes GP +16.6 secs 10
6 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +29.8 secs 8
7 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +59.8 secs 6
8 Rubens Barrichello Williams-Cosworth +60.5 secs 4
9 Mark Webber RBR-Renault +67.3 secs 2
10 Michael Schumacher Mercedes GP +69.3 secs 1
11 Jaime Alguersuari STR-Ferrari +71.3 secs  
12 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +74.0 secs  
13 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +2 ronde(n)  
14 Karun Chandhok HRT-Cosworth +5 ronde(n)  
Ret Timo Glock Virgin-Cosworth +17 ronde(n)  
Ret Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +32 ronde(n)  
Ret Sebastian Vettel RBR-Renault +33 ronde(n)  
Ret Adrian Sutil Force India-Mercedes +49 ronde(n)  
Ret Vitaly Petrov Renault +49 ronde(n)  
Ret Bruno Senna HRT-Cosworth +54 ronde(n)  
Ret Sébastien Buemi STR-Ferrari +58 ronde(n)  
Ret Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +58 ronde(n)  
Ret Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +58 ronde(n)  
Ret Jarno Trulli Lotus-Cosworth +58 ronde(n)  


(Voorlopige) Stand in het wereldkampioenschap, coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Fernando Alonso Ferrari 37
2 Felipe Massa Ferrari 33
3 Jenson Button McLaren-Mercedes 31
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 23
5 Nico Rosberg Mercedes GP 20
6 Robert Kubica Renault 18
7 Sebastian Vettel RBR-Renault 12
8 Michael Schumacher Mercedes GP 9
9 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 8
10 Mark Webber RBR-Renault 6
11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 5
12 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 0
13 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 0
14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 0
15 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 0
16 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 0
17 Karun Chandhok HRT-Cosworth 0
18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 0
19 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 0
20 Timo Glock Virgin-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 0
22 Bruno Senna HRT-Cosworth 0
23 Vitaly Petrov Renault 0
24 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0


(Voorlopige) Stand in het wereldkampioenschap, constructeurs

Pos. Team Punten
1 Ferrari 70
2 McLaren-Mercedes 54
3 Mercedes GP 29
4 Renault 18
5 RBR-Renault 18
6 Force India-Mercedes 8
7 Williams-Cosworth 5
8 STR-Ferrari 0
9 BMW Sauber-Ferrari 0
10 Lotus-Cosworth 0
11 HRT-Cosworth 0