ING ontwijkt miljoenen euro's btw-afdracht

Economie • Geschreven door Novum/Dow Jones op 22-03-2010 @ 10:36
print 

ING Bank ontwijkt al jaren tientallen miljoenen euro's aan Nederlandse btw door diensten in te kopen via zijn Zwitserse vestiging, schrijft het Financieele Dagblad vandaag op basis van stukken en verklaringen in het bezit van de krant.

Jaarlijks koopt ING voor honderden miljoenen euro's in bij onder meer IT-leveranciers als Microsoft en Oracle en bij uitzendbureau Randstad. Omdat de contracten en facturen via een Zwitserse ING-vestiging lopen, wordt een btw-afdracht van 19% in Nederland uitgespaard. Hierdoor loopt de Belastingdienst jaarlijks tientallen miljoenen euro's aan belastinginkomsten mis, schrijft de krant.

Volgens het FD wringt deze praktijk met de miljardensteun die de Nederlandse overheid de bank heeft verstrekt om de financiele crisis te overleven. Al enige tijd oefent de overheid druk uit op Nederlandse banken die steun ontvangen, om omstreden activiteiten af te stoten of te beëindigen. Zo verkochten Fortis en ING vorig jaar onderdelen die particulieren en bedrijven hielpen bij het ontwijken of ontduiken van belasting.

Volgens een anonieme bankmedewerker maakt ING al sinds 2004 gebruik van de Zwitserlandroute die bekend staat onder de naam 'the Swiss procurement hub'. 'Zes jaar geleden moesten opeens grote contracten worden overgezet naar een Zwitserse ING-vestiging. Het is geen ethisch gedrag. De bank is de bedrijfskleur oranje met deze werkwijze eigenlijk niet waard,' aldus de bankmedewerker in het artikel.

ING laat het Financieele Dagblad weten dat het Global Vendor Management Centre in Zwitserland sinds augustus 2007 opereert met instemming van de Zwitserse belastingdienst. De belangrijkste reden voor het opzetten van de vestiging is een commerciele. Centralisering en professionalisering drukken de kosten. Daarnaast spelen besparingen op de btw inderdaad een rol, erkent ING in een verklaring tegenover de krant.


Bron: Novum/Dow Jones


Lees ook:

» 16:33 'Merkel trekt Europa verkeerde kant op'46
» 16:22 Leaserijder laat benzineauto staan31
» 13:48 VVD: Banken veilig, Griekenland mag vallen105
» 08:31 Grieks parlement stemt over bezuinigingen11


delen | eKudos nujij

6830 views / 51 reacties
Reacties op dit bericht
51  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Het boeit toch niet of het 'wringt' of niet, het gaat erom of het wettelijk wel of niet is toegestaan, en het lijkt me wel. Dus dan moet de overheid of de wet aanpassen, of gewoon de mond houden.
userIcon
Ja, ach het is wel legaal. En laten we eerlijk zijn als het kon zouden we het allemaal doen.
userIcon
Tja er is een verschil tussen Belastingontduiking en Belastingontwijking.

Het is misschien niet de meeste nette manier van handelen, maar het is voor zover ik begrijp niet illegaal.

Dus ik geef ze geen ongelijk. Denk dat wij allemaal het liefst zo min mogelijk belasting betalen. Toch ... ??
userIcon
Ik geef ze groot gelijk.
userIcon
maar ze verhogen wel de kosten van de verplichte bankrekening, ach ja, ze zijn nu eenmaal gewend met groot geld om te gaan
tja genoeg bedrijven die het op deze manier doen. Vind er persoonlijk niets mis mee. Nederland is een belasting paradijs (voor de staat)en dan krijg je zulke dingen.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:41 schreef raphidae het volgende:
Het boeit toch niet of het 'wringt' of niet, het gaat erom of het wettelijk wel of niet is toegestaan, en het lijkt me wel. Dus dan moet de overheid of de wet aanpassen, of gewoon de mond houden.
helemaal mee eens
userIcon
Wat dacht je van alle Antillen BV's? zoveel grote bedrijven hebben deze inkoopcentrales
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:45 schreef Htrance het volgende:
tja genoeg bedrijven die het op deze manier doen. Vind er persoonlijk niets mis mee. Nederland is een belasting paradijs (voor de staat)en dan krijg je zulke dingen.
Als je het beter kan moet je in de kamer gaan.....
Dergelijke constructies vind je overal. Genoeg bedrijven die op papier bepaalde zaken afhandelen in landen waar dat goedkoper is. Denk ook aan de zogenaamde "goedkope vlaggen" waar schepen worden geregistreerd in een land waar dat goedkoop is. Of denk je nu echt dat Panama en Liberia zo'n economische grootmachten zijn, als je kijkt naar het aantal schepen dat onder die vlag vaart.

Het is legaal, dus niet miepen. Als je wil dat alles in eigen land moet gebeuren dan moet je daar een wet voor aannemen. En dan ook niet gaan zeuren dat bepaalde dingen opeens duurder worden en je daarom als staat of als burger meer moet gaan betalen.
userIcon
quote:
De bank is de bedrijfskleur oranje met deze werkwijze eigenlijk niet waard
userIcon
Op al het meubiliar en invetaris van het destijds nieuwe ABN AMRO hoofdkantoorin Amsterdam is ook dmv truc geen BTW betaald
Ging toendertijd om zo een 600.000.000 * 19%

ga daar maar eens achterheen
Leuke vraag voor bungelende Zalm
userIcon
Boeit idd niet

Maar wat de staat mis loopt bij de ING mag de burger weer extra betalen
userIcon
Dat is peanuts vergeleken met de belastingvoordelen (totaal geschat op 16 miljard euro!) die grote multinationals genieten als ze hun hoofdkantoor in Nederland vestigen en zo met medewerking van de fiscus honderden miljoenen aan winsten door kunnen sluizen aan dochterondernemingen buiten Nederland. Het is niet voor niets dat Nederland een belastingparadijs genoemd wordt voor multinationals. Alleen de gewone man wordt hard in zijn aars geneukt door de fiscus. Zo gaat dat al jaren in Nederland, dus dit verbaast me niets.

http://weblogs.nrc.nl/gel(...)voor-multinationals/
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:41 schreef raphidae het volgende:
Het boeit toch niet of het 'wringt' of niet, het gaat erom of het wettelijk wel of niet is toegestaan, en het lijkt me wel. Dus dan moet de overheid of de wet aanpassen, of gewoon de mond houden.
Dat dus... de ING kan wel het braafste jongetje van de klas willen spelen, maar de concurrentie doet dit soort grappen ook. Wil je daar de boot niet missen, dan zul je dus ook alles uit de kast moeten trekken om zo efficient mogelijk te werken.
Is ING niet met belastinggeld overiend gehouden en is dat 1 van de redenen dat de overheid te veel geld heeft uitgegeven?
En moeten we daarom ook niet 29 miljard bezuinigen??

Ach als ik dan die lieven blauwe ogen weer zie in de reklame...
userIcon
Wat een onzin, elke multinational doet hetzelfde. Vooral lekker met zn alle grote Nederlandse bedrijven.

En die bankmedewerker moeten ze eruit flikkeren. Wel elke maand je salaris cashen, maar dan in de krant gaan janken over volstrekt legitieme business deals
Dus? En nu? ze kunnen de banken toch niet dwingen.. je mag er alleen maar geld heen brengen, en weer en meer en weer..

En het was zeker ook niet de bedoeling dat er allerlei oudere werknemers met vervroegd pension gingen met een zak geld mee (ook betaald van de kapitaal-injectie van ONS geld mensen..) Ik geloof niet dat dat nu de bedoeling was toen die 29 milj. richting de ING ging.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:50 schreef mdeen het volgende:
Dergelijke constructies vind je overal. Genoeg bedrijven die op papier bepaalde zaken afhandelen in landen waar dat goedkoper is. Denk ook aan de zogenaamde "goedkope vlaggen" waar schepen worden geregistreerd in een land waar dat goedkoop is. Of denk je nu echt dat Panama en Liberia zo'n economische grootmachten zijn, als je kijkt naar het aantal schepen dat onder die vlag vaart.

Het is legaal, dus niet miepen. Als je wil dat alles in eigen land moet gebeuren dan moet je daar een wet voor aannemen. En dan ook niet gaan zeuren dat bepaalde dingen opeens duurder worden en je daarom als staat of als burger meer moet gaan betalen.
Juist omdat er dergelijke constructies zijn, wordt de burger opgescheept met extra kosten. Immers elke vorm van belasting ontduiken zorgt dat er minder geld in het laatje van de overheid komt. Hier is de burger hoe dan ook de dupe van. De burger betaalt dit danwel via directe belastingen, danwel via de hogere kostprijs van producten.

Het enige wat dergelijke constructies in de hand werkt is oneerlijke concurrentie. Hoe kun je in vredesnaam spreken van eerlijke concurrentie als bedrijf A een deel belasting kan ontduiken, terwijl bedrijf B wel netjes alles betaald, en vervolgens ook nog eens voor een deel mag opdraaien voor de misgelopen belasting van bedrijf A?
quote:
Het enige wat dergelijke constructies in de hand werkt is oneerlijke concurrentie. Hoe kun je in vredesnaam spreken van eerlijke concurrentie als bedrijf A een deel belasting kan ontduiken, terwijl bedrijf B wel netjes alles betaald, en vervolgens ook nog eens voor een deel mag opdraaien voor de misgelopen belasting van bedrijf A?
Precies, dus een kans voor de EU misschien om dit keihard te doorbreken, en de spelregels even opnieuw 'uit te leggen'.

De eerste beste die zich er niet aan houdt per dag een boete van een miljoen ofzo, om mee te beginnen.. zodat het een beetje in verhouding staat tot wat de burger op zich afkrijgt als-ie 'ongehoorzaam' is.
userIcon
GELD GELD GELD GELD
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:45 schreef longinus het volgende:
maar ze verhogen wel de kosten van de verplichte bankrekening, ach ja, ze zijn nu eenmaal gewend met groot geld om te gaan
Dan moet je naar een andere bank gaan
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:41 schreef raphidae het volgende:
Het boeit toch niet of het 'wringt' of niet, het gaat erom of het wettelijk wel of niet is toegestaan, en het lijkt me wel. Dus dan moet de overheid of de wet aanpassen, of gewoon de mond houden.
Niet mee eens, we hebben al veel te veel regels, overal een regel voor verzinnen gaat niet werken en het is ook onmogelijk om alles met regels af te vangen. Je mag van personen en bedrijven verwachten dat ze zelf ook enige verantwoording nemen. Als jij als bedrijf weet dat een methoden niet zo bedoeld is, heb dan het ethisch besef om het ook niet te doen. Zijn dezelfde bedrijven die roepen dat er minder regels moeten zijn, nu weet je ook waarom ze dat willen..

Dit is gewoon niet netjes van de ING.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:41 schreef raphidae het volgende:
Het boeit toch niet of het 'wringt' of niet, het gaat erom of het wettelijk wel of niet is toegestaan, en het lijkt me wel. Dus dan moet de overheid of de wet aanpassen, of gewoon de mond houden.
Dit is er dus precies mis met mensen die achter de vrije markt staan. Hebben jullie geen ethisch besef?! WTF. Omdat iets volgens de wet toegestaan is (mazen in de wet) betekent dat niet dat het ook ethisch verantwoord is. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en verantwoording nemen voor je acties. Het hele "Ik doe gewoon mijn werk" argument is zo fucking kinderachtig.
userIcon
Ze zijn de enige zeker..
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 11:47 schreef WJMW het volgende:
[..]


Dit is er dus precies mis met mensen die achter de vrije markt staan. Hebben jullie geen ethisch besef?! WTF. Omdat iets volgens de wet toegestaan is (mazen in de wet) betekent dat niet dat het ook ethisch verantwoord is. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en verantwoording nemen voor je acties. Het hele "Ik doe gewoon mijn werk" argument is zo fucking kinderachtig.
dit is gewoon het voordeel van een internationale onderneming zijn? Je zegt toch ook niet tegen Philips: HEE, ga eens hier produceren, want hier zijn werklozen?
En waarom wordt nu ING specifiek weer genoemd?
Dit doen multinationals nou eenmaal. Andere bronnen van kostenbesparingen zijn het verklaren van boventalligheid van loyaal personeel i.c.m. outsourcing/offshoring; een verschijnsel wat volgens mij veel kwalijkere gevolgen heeft.
Als we het dan toch over ethiek hebben, neem dan eens dat 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' eens onder de loep met onze EIGEN maatschappij als uitgangspunt.
userIcon
Wat dit artikel niet geheel duidelijk maakt is dat de ING wel netje BTW afdraagt aan Zwitserland.
Weliswaar 7,6 % ipv 19% maar ala..
userIcon
Hier hoor je ze niet over

quote:
Belastingparadijs Nederland.
Dankzij een uitgebeid netwerk aan belastingverdragen worden geldstromen van- en naar Nederland nauwelijks belast en hoeven vennootschappen geen vennootschapsbelasting te betalen als die al in een ander land is afgedragen.
Ook mogen royalties op intellectueel eigendom praktisch onbelast worden vergoedt aan de rechthebbenden.
Hierdoor oefent Nederland een grote fiscale aantrekkingskracht uit. In 2005 werd maar liefst ca. ¤ 4.700 miljard (¤ 4.700.000.000,-) door Nederland gesluisd.
Bijvoorbeeld popsterren als U2, David Bowie en de Rolling Stones laten al jaren hun royalties onbelast door Nederland vloeien.
Er zijn in Nederland zo'n 13.000 van dergelijke buitenlandse vennootschappen als (tussen-)holding actief, waarvan zo'n 80% geleid wordt door een trustkantoor.

Belasting paradijs Nederland als tussenstop.

Door deze fiscale mogelijkheid heeft Nederland de reputatie van een belastingparadijs in het buitenland.
Want waar onze belastingdienst lachend meeprofiteert van de fiscale constructies met een geschatte opbrengst van ruim een half miljard Euro per jaar, lopen andere landen veel geld mis van deze bedrijven die in eigen land geen- of nauwelijks belasting betalen.
Nederland is echter vrijwel nooit de eindbestemming van het geld, zoals het voorbeeld van de Rolling Stones illustreert.
Over de royalties hoeven de Stones hier weliswaar geen bronbelasting te betalen, maar het zijn wel inkomsten waarover de bandleden eigenlijk relatief hoge inkomstenbelasting zouden moeten betalen. Dus is het zaak om de royaltie-inkomsten door te sluizen naar een ander belastingparadijs.
Panama bijvoorbeeld, aantrekkelijk omdat er geen belasting wordt geheven op dergelijke inkomsten, 0% procent belasting dus!
De regering lijkt wel gek om deze bedrijven (al niet via wetgeving) te verplichten die BTW te betalen.

Kunnen we daarna lekker met zn allen de grote bedrijven uitzwaaien wanneer ze uit Nederland vertrekken.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 12:55 schreef probeer het volgende:
De regering lijkt wel gek om deze bedrijven (al niet via wetgeving) te verplichten die BTW te betalen.

Kunnen we daarna lekker met zn allen de grote bedrijven uitzwaaien wanneer ze uit Nederland vertrekken.
BTW vragen is helemaal niet gek; je zou hooguit kunnen discuseren over de hoogte van het bedrag en dat voor heel de EU gelijk trekken voor dit soort gevallen. Het afschaffen ervan is dermate kostbaar dat jij als burger dan uiteindelijk weer veel meer gaat betalen. Het gaat om de balans er tussen en die moet goed zijn
laat die bedrijven dan lekker vertrekken, maar neem dan ook je personeel mee! (de hoge pieten dus)
elke euro die verdient word, moet ergens wegkomen, kapitaal moet gewoon van onder komen. dus als de uitzuigers vertrekken blijft er vanzelf meer over
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 11:38 schreef VivaLaHollandia het volgende:
[..]
Als dat zo is, afhankelijk van de truc die gebruikt is, zou daar inderdaad de FIOD even opgezet moeten worden.
Bedrag kan wat verschillen maar truc is destijds zelfs om verzocht door ABN AMRO toen de bouwkosten wat tegenvielen.
Hebben ze zelfs een extern belastingadvieskantoor voor ingehuurd
Ja dit is uit zeer betrouwbare bron
Zoiets valt toch op??
En dan zijn er partijen die nog steeds het lef hebben om openlijk te strijden voor méér vrijheid voor het bedrijfsleven
userIcon
les 1 in belasting ontwijking. hulde voor de ING.
userIcon
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:45 schreef Htrance het volgende:
tja genoeg bedrijven die het op deze manier doen. Vind er persoonlijk niets mis mee. Nederland is een belasting paradijs (voor de staat)en dan krijg je zulke dingen.
Koninklijk huis is er ook niet vies van.. Goed voorbeeld doet volgen
quote:
Op maandag 22 maart 2010 @ 10:58 schreef koffiekoekje het volgende:
Boeit idd niet

Maar wat de staat mis loopt bij de ING mag de burger weer extra betalen
Ing is toch van de burger?
Zulke constructies hebben alle slimme internationale bedrijven...

Zou iedereen doen als het kon...

't Is gewoon legaal, dus bull shit artikel!
51  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 16:33 'Merkel trekt Europa verkeerde kant op'46
» 16:22 Leaserijder laat benzineauto staan31
» 13:48 VVD: Banken veilig, Griekenland mag vallen105
» 08:31 Grieks parlement stemt over bezuinigingen11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden