'Belgisch koningschap voortaan ceremoniële rol'

InternationaalPolitiek Buitenland • Geschreven door DJMO (Monique) op 20-03-2010 @ 21:26
print 

De politici in België lijken het eens te zijn over het feit dat de Koning geen officiële rol meer zou moeten vervullen. Zijn aanwezigheid als staatshoofd zou puur ceremonieel moeten worden. Alexander de Croo, voorzitter van Open VLD stelt het als volgt: "Elk land heeft sowieso een staatshoofd nodig. In ons land is die taak lang geleden aan één familie gedelegeerd. Ik zie niet goed in wat in België het alternatief zou zijn. Maar waarom moet de koning nog wetten bekrachtigen en afkondigen? Waarom moet de vorst nog een rol spelen bij de regeringsvorming?

Hij noemt Scandinavië als voorbeeld wanneer hij vervolgt: "In de regio's worden informateurs en formateurs aangewezen en regeringen gevormd zonder tussenkomst van het Paleis. Waarom zou dat federaal niet op die manier kunnen gebeuren. Het is tijd om de protocollaire invulling van de monarchie te betonneren. Zoals in Scandinavië."

De christendemocraten CD&V staan als enige niet te springen om de rol van de Koning in te perken tot een zuiver ceremonieel gebeuren. Voorzitster Marianne Thyssen zegt: "We kunnen in de praktijk verder met de regels die we hebben. Ik hoor niemand die zich zorgen maakt. De koning heeft zijn functies en verantwoordelijkheden. Maar juridisch gezien is hij onverantwoordelijk en zijn het de ministers die de verantwoordelijkheid dragen.`

Niemand heeft wat tegen Koning Albert als persoon. Zelfs 'off the record' valt er haast geen verkeerd woord over de koning die door vrijwel iedereen sympathiek gevonden wordt. Als er gevraagd wordt wat er op dit moment de hoogste prioriteit heeft zal het antwoord zijn dat dat het oplossen van de crisis is. Even doorvragen leert echter dat de hervorming van de huidige staatsvorm hoog in het vaandel staat. Een koningswissel zou hier bijvoorbeeld een geschikt moment voor zijn.


Bron: De Standaard


Lees ook:

» 20:20 Voorzitter Europarlement kritisch over ACTA18
» 20:15 Griekse anarchisten slaags met politie19
» 20:03 'VS voorbereid op militair treffen met Iran'30
» 19:10 Whitneys jurk is goud waard op Ebay26


delen | eKudos nujij

5263 views / 36 reacties
Reacties op dit bericht
36  van 36 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Nou hier ook nog .
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 20-03-2010 @ 21:35 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
Als het even kan wel ja.
userIcon
leuk dat die politici het daar over eens zijn. maar zou zon wijziging niet bekrachtigd moeten worden door diezelfde koning?
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
is toch ook al zo???
userIcon
En zo hoort het ook. Het koningshuis is een mooi instituut, en zal om veel verschillende redenen behouden moeten blijven. Maar een monarch moet in geen enkele manier politieke invloed hebben.
userIcon
zowaar een naar waarheid en mooi geschreven bericht op de frontpage over Belgie.
goed gedaan Monique
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
Van mij mogen ze in Nederland de Ministeriele verantwoordelijkheid afschaffen. Laat ze zelf maar uitleggen aan de pers waarom ze iets gedaan hebben in plaats van dat balkenende zich in allerlei bochten wringt om alles goed te praten
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04 schreef marthat het volgende:
[..]


Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult moeten vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
Helemaal mee eens.

Bij een handelsdelegatie heeft een koningin/koning veel meer waarde omdat die niet na 4 jaar weer vervangen wordt en buiten de politiek staat
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04 schreef marthat het volgende:
[..]


Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
misschien moet je het artikel nog eens nalezen. Er staat nergens dat Belgie een republiek moet worden
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:08 schreef misteriks het volgende:
[..]


misschien moet je het artikel nog eens nalezen. Er staat nergens dat Belgie een republiek moet worden
denk ook niet dat ie dat bedoelt
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:52 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]


is toch ook al zo???
Nee helaas heeft het koningshuis nog een aardige vinger in de pap. Alleen al het feit dat een kabinet goedgekeurd moet worden op het paleis, en bij het vallen ontslag moet indienen, zegt genoeg.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04 schreef marthat het volgende:
[..]


Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
heb je het verhaal wel gelezen?
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04 schreef marthat het volgende:
[..]


Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
Republiek hoeft van mij inderdaad ook niet, maar ik vind het niet bepaald van deze tijd dat iemand zo veel invloed heeft op de politiek alleen maar omdat ie toevallig in de goede wieg terecht is gekomen.
Daar kan NL een voorbeeld aan nemen. Een koningshuis met macht is ondemocratisch. Maar een republiek is ook niet alles. Daarom maar een louter ceremoniële functie voor het koningshuis .
Laat de Belgen eerst maar weer eens een stabiele regering vormen voordat ze met dit soort grappen beginnen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
Schaf het dan direct af.

Mensen zeuren nu al dat de koningin 'niks' doet maar als het straks ceremonieel is knipt ze echt alleen nog maar lintjes
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:52 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]


is toch ook al zo???
Nee. Wij zijn op staatsrechtelijk gebied behoorlijk achterlijk gemaakt door de Engelsen die ons huidige koningshuis aan ons hebben opgedrongen om ervoor te zorgen dat we nooit meer een bedreiging voor ze zouden vormen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Kroon_(regering)
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:20 schreef groenbladje het volgende:
heb je het verhaal wel gelezen?
Ja natuurlijk, heb jij de tweede zin in m'n reactie niet gelezen? Als de koningin zulke activiteiten niet meer mag uitvoeren zal iemand dat moeten overnemen. Dat kan logischerwijs niet het kabinet zijn, dus moet iets als een president zijn.
userIcon
de openVLD lanceert weer eens wat om aandacht te trekken, ik volg CD&V: if it ain't broke, don't fix it

waarom alweer wetten aanpassen waar niemand voordeel mee heeft of last mee heeft? heeft men niet genoeg items die wel aandacht verdienen zoals de begroting of de werkloosheid?

hoe langer, hoe meer ik begin te denken dat de meeste politici niet geschikt zijn om een land te leiden
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:10 schreef misterdoog het volgende:
Laat de Belgen eerst maar weer eens een stabiele regering vormen voordat ze met dit soort grappen beginnen.
ik neem je later nog op deze woorden
Vroeger kon je volgens mij nog koning worden door de zittende koning te verslaan. Nu is dat allemaal niet meer mogelijk. Nu ben ik niet tegen de koningin, maar waarom zou die familie voor de komenden honderden jaren de baas zijn.
userIcon
Soms he... dan zijn die belgen best slim...
Vroeger werd je onthoofd voor dat soort uitspraken
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04 schreef marthat het volgende:
[..]


Ik zie niet in hoe een gekozen president een verbetering zou zijn (want wie moet anders de taak die de koningin nu vervult vervullen?). Moeten we straks ook nog gaan kiezen wie ons op 'presidentdag'(?) handjes komt schudden?

Daarnaast, het hele kiesproces, met campagnes ed., alswel het feit dat het vaak oudpolitici zullen zijn met een bepaalde politieke kleur, maakt zo'n persoon wat mij betreft veel minder geschikt om de neutrale stabiele factor in ons staatsbestel te spelen. Ook de presentatie naar andere landen zou er niet beter door worden.
Niemand oppert hier toch een president Het gaat erom dat het koningshuis wel blijft, maar verder geen enkele politieke macht meer heeft.
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:06 schreef Elmo_de_Pelmo het volgende:
[..]


Helemaal mee eens.

Bij een handelsdelegatie heeft een koningin/koning veel meer waarde omdat die niet na 4 jaar weer vervangen wordt en buiten de politiek staat
Ja, want Duitsland doet het zo slecht qua handel. Verder staat het Koningshuis niet buiten de politiek zoals je nu impliceert, het maakt er deel van uit.
userIcon
quote:
We kunnen in de praktijk verder met de regels die we hebben. Ik hoor niemand die zich zorgen maakt. De koning heeft zijn functies en verantwoordelijkheden. Maar juridisch gezien is hij onverantwoordelijk en zijn het de ministers die de verantwoordelijkheid dragen.
Een contradictie van CD&V-voorzitster Marianne Thijssen.
userIcon
De koning heeft geen macht, waarom al deze moeite doen over een zinloze discussie als het toch geen resultaat opleverd?
userIcon
quote:

Niemand heeft wat tegen Koning Albert als persoon. Zelfs 'off the record' valt er haast geen verkeerd woord over de koning die door vrijwel iedereen sympathiek gevonden wordt.
Dat verhaal over die vermeende verborgen >1 miljard euro van de koning, daar hoor je ook niks meer over he? Zou dat nog een staartje gekregen hebben?
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:34 schreef L-uuc het volgende:
Nou hier ook nog .
Ik wil juist het tegenovergestelde: laat het koningshuis maar een wat grotere vinger in de pap hebben. Verlicht despotisme is naar mijn idee de beste politieke vorm met maar een 'klein probleempje': hoe bepaal je of een despoot verlicht is en hoe wordt zoiemand despoot?
Tweede probleempje: is het koningshuis te beschouwen als verlicht?

Anyway, het koningshuis is verre van heilig maar vergeleken met bv. een Mugabe of gewoon de Nederlandse politiek an sich heb ik meer vertrouwen in ons koningshuis dan in de Nederlandse politici (die in principe maar 4 jaar in het pluche zitten) (Mugabe noem ik niet meer). Misschien dat het koningshuis wel wat langere-termijn planning kan doen en niet de besluitvorming laat afhangen van de korte-termijn-reactie van het electoraat.

Het koningshuis moet wetten kunnen torpederen, terug kunnen sturen naar 1e / 2e kamer, moet bestaande wetten ongeldig kunnen verklaren enz. met uitzondering van wetgeving die te relateren zou kunnen zijn met zelfverrijking / vriendjespolitiek.
Gaat dat over diezelfde koning die vorig jaar al die ellende moest oplossen toen de ministers er zelf niet meer aan uit konden ?
Dat belooft nog wat voor die arme Belgen...
Hoop dat nederland het goede voorbeeld volgt
36  van 36 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20:20 Voorzitter Europarlement kritisch over ACTA18
» 20:15 Griekse anarchisten slaags met politie19
» 20:03 'VS voorbereid op militair treffen met Iran'30
» 19:10 Whitneys jurk is goud waard op Ebay26


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden