Iraanse volkeren vieren Perzisch Nieuwjaar

AlgemeenInternationaal • Geschreven door Ferdinand (Ferdo) op 20-03-2010 @ 18:03
print 

In Iran wordt vandaag het Perzisch Nieuwjaar gevierd. Het Perzisch nieuwsjaar 'Noruz' wordt ieder voorjaar gevierd wanneer de zon pal boven de evenaar staat. Dat is dit jaar op zaterdag 20 maart om 18:32 uur. Voor de Nederlanders is dat het begin van de lente.

Het Noruz-feest is van oorsprong een Zoroastrisch feest en dateert van lang voor de komst van de islam in Iran. Het feest is zo'n drieduizend jaar oud en werd ook in de tijd van de Perzische Achaemeniden gevierd. Noruz betekent in het Perzisch 'nieuwe dag' vooral van het nieuwe jaar.

In Iran is het nieuwjaarsfeest hét feest van het jaar. Het feest wordt ook gevierd door Koerden, Tadzjieken en de meeste Afghanen. Het Perzisch Nieuwjaar is tevens een dag van verzoening, bezinning en van de hoop op een nieuw leven.


Submitter: AryaMehr (herschreven)  -   Bron: Wikipedia


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt25
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

5576 views / 48 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Eid e Shoma Mubarak aldus Obama eerder vandaag.
userIcon
Happy new year

Welk jaar is het?
userIcon
Zijn er ook lekkere wijven op dat feest?
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:06 schreef pervertedhermit het volgende:
Zijn er ook lekkere wijven op dat feest?
In Oberhausen is vanavond een groot Perzisch feest. Geloof me, daar komen echt de fijnste dames op af.
userIcon


edit: dan maar als plaatje...
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 20-03-2010 @ 18:09 fotoboek homepage
userIcon
Waar is het bier?

Oh nee, dat zal daar wel niet, hé?
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:05 schreef De_Veenboer het volgende:
Happy new year

Welk jaar is het?
Ten tijde van de sjah hanteerde men de Perzische jaartelling en volgens die jaartelling (die ik ook gebruik) zitten we in het jaar 2569. Maar de islamitische regering van Iran heeft dit teruggedraaid en hanteert de islamitische jaartelling (1389).
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:09 schreef Ferdo het volgende:
Waar is het bier?

Oh nee, dat zal daar wel niet, hé?
Het wordt niet alleen in Iran gevierd, maar ook in enkele Europese steden. De grootste is in Oberhausen en daar vloeit erg veel alcohol.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:14 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]


1431 toch?
Nee, echt 1389.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:09 schreef Ferdo het volgende:
Waar is het bier?

Oh nee, dat zal daar wel niet, hé?
Alles is verkrijgbaar in Iran, maar dan wel ondergronds
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:18 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]


Apart, de rest van de moslimlanden zitten in 1431.
Inderdaad apart. De regering van Iran telt volgens mij vanaf de Hidjra.
Hoeveel doden zullen er vallen?
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]


Ten tijde van de sjah hanteerde men de Perzische jaartelling en volgens die jaartelling (die ik ook gebruik) zitten we in het jaar 2569. Maar de islamitische regering van Iran heeft dit teruggedraaid en hanteert de islamitische jaartelling (1389).
De Koerden vieren 2710
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:25 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
De Koerden vieren 2710
Dat komt omdat de Koerden een andere jaartelling hanteren en een eigen verhaaltje ervan hebben gemaakt.
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]


Dat komt omdat de Koerden een andere jaartelling hanteren en een eigen verhaaltje ervan hebben gemaakt.
Dus?

Al die dingen zijn toch op legendes en mythes gebaseerd.
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]


Dat komt omdat de Koerden een andere jaartelling hanteren en een eigen verhaaltje ervan hebben gemaakt.
Btw.. Van een iranier tot een ander:

Eide shoma Mobarak aga Mehr
userIcon
Eid e Shoma Mubarak Of zoals ze in Azeroth zeggen happy Lunar Festival
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:30 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
Dus?

Al die dingen zijn toch op legendes en mythes gebaseerd.
Wel heel toevallig dat het dan precies op de dag van de lente valt, niet? Astrologen hebben een groot bijdrage geleverd aan het Perzisch nieuwjaar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:30 schreef regularjoeback het volgende:
[..]


Btw.. Van een iranier tot een ander:

Eide shoma Mobarak aga Mehr
Merci. Eyde to ham mobarak.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:32 schreef The_T_ het volgende:

[..]


PARTYYYYYYYYYYYYY
Lente.
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:31 schreef AryaMehr het volgende:
[..]


Wel heel toevallig dat het dan precies op de dag van de lente valt, niet? Astrologen hebben een groot bijdrage geleverd aan het Perzisch nieuwjaar.
Hoezo? Ten eerste wonen ze naast elkaar, dan is het logisch dat ze dingen van elkaar kopiëren. Babylonische astrologen waren de beste die er waren dus die zullen ook wel wat ermee te maken hebben. Ten tweede, het is toch helemaal niet vreemd om de dag van de lente, waarop alles weer begint te groeien, als de eerste dag te kiezen. Ik vind het logischer dan 1 januari.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:38 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
Hoezo? Ten eerste wonen ze naast elkaar, dan is het logisch dat ze dingen van elkaar kopiëren. Babylonische astrologen waren de beste die er waren dus die zullen ook wel wat ermee te maken hebben. Ten tweede, het is toch helemaal niet vreemd om de dag van de lente, waarop alles weer begint te groeien, als de eerste dag te kiezen. Ik vind het logischer dan 1 januari.
Babylonische astrologen hebben er niets mee te maken. Maar goed, andere discussie. Feesten nu.
check assyrisch nieuwjaar, irak het volk dat van de bayloniers, assyriers etc afstamt. begon op 21 maart duurde 12 dagen, feest wordt nu gehouden dus op 1 april (geen grap) heeft oudere jaartelkling dan de perzich, maar verder totaal niks met elkaar te maken, verhaal niet oorsprong niet. iraanse is bekendste nieujaarsfeest op 21 maart, vanwege land etc.

zijn meerdere volkeren die dit vieren, en het heeft met de astrologie te maken en allen zijn ze afzonderlijk van elkaar ontstaan. de mensheid heeft hersenen en die zijn goed gebruikt idd.

zou zeggen vier ze!!
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:53 schreef LinkseVriend het volgende:
Vieren Germanen (en dus ook Nederlanders) morgen geen Ostara?
Ja. Het heeft ook één en ander met elkaar te maken.
userIcon
Gelukkig nieuwjaar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:59 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]


6760. Alleen zul je niet veel feesten vinden in Europa helaas.
Ik heb het even opgezocht:

Perzisch nieuwjaar (Iraanse regering): 1389
Perzisch nieuwjaar (geboorte Cyrus): 2569
Perzisch nieuwjaar (Zoroasters) 3748.
Perzisch nieuwjaar (Arian Mitraee): 7032.

Dus volgens sommige is het nu 7032.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Don_Luis_de_Requesens

Met dank aan deze lul dat ons nieuwjaar op 1 januari begint. Het begin van de lente is veel logischer en zinvoller. Nu moeten we eerst nog die gruwelijke januari en februari door, alleen omdat de kerk ons van ons paganisme wilde af'helpen'.

Gefeliciteerd Perzen, dat jullie oorsprongsland maar snel weer een parel van verlichting mag worden.
userIcon
Hopelijk steken ze geen zwaar vuurwerk af
userIcon
Gelukkig Nieuwjaar dan maar.
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:04 schreef AryaMehr het volgende:
Feest.
Eidet mobarek, na veel van je berichten gelezen te hebben, is er nauwelijks twijfel over of je wél of niet iranees bent .
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 20:38 schreef Faloude het volgende:
[..]


Eidet mobarek, na veel van je berichten gelezen te hebben, is er nauwelijks twijfel over of je wél of niet iranees bent .
En met een naam als de jouwne is er ook geen twijfel over of je nou wel of geen Iranier bent shekamoe
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:42 schreef regularjoeback het volgende:
[..]


En met een naam als de jouwne is er ook geen twijfel over of je nou wel of geen Iranier bent shekamoe
Met jou comment zal ook geen twijfel bestaan of je iranees bent, eidet mobarak
userIcon
Mubarak eid dan maar aan de Iraniërs. Lente is wel nodig in dit land, eindelijk hebben we dan wat licht in dit land. Kan niet wachten pff.

quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 @ 18:06 schreef pervertedhermit het volgende:
Zijn er ook lekkere wijven op dat feest?
Zij schijnt weer vrijgezel te zijn



Wellicht heeft ze nu wel zin in een jonge hond.

[ Bericht gewijzigd door alarad op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:17 ]
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt25
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden