Priester wil de cel in als boetedoening

AlgemeenNederland • Geschreven door DJMO (Monique) op 19-03-2010 @ 15:08
print 

Priester Antoine Bodar wil, als dat genoegdoening oplevert voor de slachtoffers, best als de spreekwoordelijke zondebok achter de tralies gaan zitten. Hij zei dat afgelopen week in Vrij Nederland. De priester wil op symbolische wijze boete doen voor het kindermisbruik dat heeft plaatsgevonden in de Rooms-Katholieke kerk. 

Bodar verklaarde: "We moeten door het stof. Ik zie het niet zo gauw gebeuren dat de paus als staatshoofd van het Vaticaan wordt aangeklaagd in een soort tribunaal. Maar ik ben niet tegen een symbolische boetedoening. Als een gevangenisstraf uitzitten een daad is die helpt, heb ik er niets op tegen om dat te doen."

Hij doet de uitspraak in een gesprek met de schrijver Gerard van Westerloo, auteur van het boek De pater en het meisje. Een boek dat gaat over een meisje dat door haar broer die pater is misbruikt wordt.

Volgens Van Westerloo is het celibataire leven één van de oorzaken van het misbruik binnen de kerk. "Jongens die vroeger dachten dat ze een roeping hadden, werden al op twaalfjarige leeftijd uit het leven geplukt en op zo'n opleiding gezet. Tegen hen werd gezegd dat er maar één mensensoort was waar ze ontzettend voor moesten oppassen: vrouwen. Het verbaast mij niet dat sommigen daar seksueel van verknipt raakten."

Bodar spreekt dit echter tegen: "Misbruik komt voor bij alle volwassenen die met jongeren te maken hebben. (...) Het is wel van groot belang dat mensen nu worden onderzocht of ze het celibaat wel aankunnen."

Het hele gepsrek tussen de priester en Van Westerloo is deze week in de Vrij Nederland (papieren versie) te lezen. 


Bron: AD


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt24
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

5745 views / 45 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Beter nog: al die schoften gaan branden in de hel, mits ze in hun eigen sprookjes geloven!
Hopelijk gaat ie niet naar jeugddetentie
quote:
Bodar spreekt dit echter tegen: "Misbruik komt voor bij alle volwassenen die met jongeren te maken hebben.
Wat een schande om het hiermee te relativeren!
userIcon
Ik zie liever dat gewoon de daadwerkelijke pedo's langdurig de cel invliegen.
userIcon
quote:
Bodar spreekt dit echter tegen: "Misbruik komt voor bij alle volwassenen die met jongeren te maken hebben.
Hahaha, wat een grapjas.
opheffing van de kerk en de schuldigen ophangen

dan zijn we van het gesodemieter af
userIcon
'spreekwoordelijke zondebok' , daar zijn mensen mee geholpen? Juist niet! Zo doet hij net alsof hij daarmee het leed verzacht dat namens een aantal van zijn collega's is gedaan, en probeert hij zo zonder zelf echt schuldig te zijn de naam te zuiveren van anderen die dat wel zijn en ermee weg gekomen zijn, mede met behulp van de gemeenschap en/of het vaticaan...

Een grootschalig intern onderzoek waarbij schuldigen overgedragen worden aan justitie zou een beter idee zijn...
ik zou hem symbolisch aan zn ballen ophangen op de Dam in amsterdam, iedereen mag er symbolisch 1 steen tegenaan gooien.

wanneer spreken we af priestertje?
userIcon
Geweldig hoor zo'n "symbolisch gebaar".
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15 schreef nutoj het volgende:
opheffing van de kerk en de schuldigen ophangen

dan zijn we van het gesodemieter af
Mee eens, Of gooi al die pristers en pastoortjes in de gevangenis, ben je der ook vanaf.
userIcon
Aan het kruis ermee !
userIcon
Tegen hen werd gezegd dat er maar één mensensoort was waar ze ontzettend voor moesten oppassen: vrouwen."

Hadden ze toch gelijk.
userIcon
Volgens mij heeft iemand iets te verbergen
hehe kruisigen dan maar ? heeft zn kettingkje nog enigzins betekenis.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:23 schreef Biffkoffie het volgende:
hehe kruisigen dan maar ? heeft zn kettingkje nog enigzins betekenis.
Inderdaad, het zijn zomaar rare mensen die gelovigen.
Als Jezus zou terugkeren naar aarde zou hij misschien niet steeds herinnert willen worden aan het object wat hem ongelooflijk veel pijn heeft toegebracht. En dan ook die grote beelden van hem aan het kruis in de kerken. Yeah lekker luguber om jezelf aan een kruis te zien. Als ik de messias was zou ik lekker wegblijven.
( Maar hij bestaat natuurlijk niet dus is het allemaal onzin )
userIcon
De Paus wijdt eigenhandig iedere priester in opdracht van God. Dus of de Paus is kwaadwillend, of God is kwaadwillend, of de Paus heeft geen contact met een liefdevolle God en doet maar wat.
Hoe dan ook is Katholieke kerk schuld en mag het in z'n geheel boeten.

De boel verkopen en betalen.
Het geld is sowieso voor de onfortuinlijken in deze wereld, dus het komt altijd goed terecht bij de slachtoffers.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:11 schreef kakner2 het volgende:
Hopelijk gaat ie niet naar jeugddetentie


ALS het genoegdoening opleverd?, dat klopt toch niet? GVD zeg.....
hij moet zich direct melden bij bankenbos, laat hem daar maar in een zelfgemaakte hut gaan overleven...
userIcon
De felheid waarmee sommigen hier religie aanvallen is bijna .... religieus
userIcon
De paus met zijn ballen aan het kruis nagelen
Allemaal de poten breken, wat denk je daarvan.....?
userIcon
Jaja.. elke dag in zijn reet gepakt worden hooptie waarschijnlijk, teveel films gekeken.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15 schreef nutoj het volgende:
opheffing van de kerk en de schuldigen ophangen

dan zijn we van het gesodemieter af
Dude, hoe hef je een kerk op?
Je kan niet iemand vertellen wat hij mag geloven, of waar hij heen gaat.

En @ pulle1965: Het zijn mixed martial artists, niet freefighters....
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:31 schreef LittleTortillaBoy het volgende:
[..]


Inderdaad, het zijn zomaar rare mensen die gelovigen.
Als Jezus zou terugkeren naar aarde zou hij misschien niet steeds herinnert willen worden aan het object wat hem ongelooflijk veel pijn heeft toegebracht. En dan ook die grote beelden van hem aan het kruis in de kerken. Yeah lekker luguber om jezelf aan een kruis te zien. Als ik de messias was zou ik lekker wegblijven.
( Maar hij bestaat natuurlijk niet dus is het allemaal onzin )
Ja, of wat dacht je van Passion of the Christ.

Als iemand een film zou maken over mij waarin ik urenlang gemarteld word zou ik niet zo blij zijn.
Net of het compenseert de dingen die de kerk gedaan heeft met een beetje in een cel hangen...
man DJugular (Redactie Frontpage) 19-03-2010 @ 15:51 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:18 schreef B-FliP het volgende:
'spreekwoordelijke zondebok' , daar zijn mensen mee geholpen? Juist niet! Zo doet hij net alsof hij daarmee het leed verzacht dat namens een aantal van zijn collega's is gedaan, en probeert hij zo zonder zelf echt schuldig te zijn de naam te zuiveren van anderen die dat wel zijn en ermee weg gekomen zijn, mede met behulp van de gemeenschap en/of het vaticaan...

Een grootschalig intern onderzoek waarbij schuldigen overgedragen worden aan justitie zou een beter idee zijn...
Dit dus! Scheelt mij weer een hoop typwerk. Thnx!
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:40 schreef XanaduNL het volgende:
[..]


Dude, hoe hef je een kerk op?
Je kan niet iemand vertellen wat hij mag geloven, of waar hij heen gaat.

En @ pulle1965: Het zijn mixed martial artists, niet freefighters....
Je kunt een kerk ( = organisatie ) wel degelijk opheffen. Niet binnen de huidige wettelijke context, behalve ingeval het een criminele organisatie is. Maar kerk en innerlijke geloofservaring zijn twee dingen.
Misbruik komt voor bij alle volwassenen die met jongeren te maken hebben.

Maar statistisch....

Walgelijk dat ze het toch nog proberen te bagatelliseren.
De leer van de kerk is in direct verband te brengen met deze walgelijke toestanden. Dus dient men die sekte als een bedreiging te behandelen en te verbieden omwille van het maatschappelijke belang.
En dan doel ik niet specifiek op de katholieke sekte.
userIcon
Walgelijk concept dat door de kerk gehanteerd wordt, anderen de verantwoording van jouw misdaden voor zich laten nemen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en iedereen met een greintje fatsoen in zich zou beter moeten weten dan zondebok gedrag.

Maargoed Jesus strief in hun ogen ook voor de zonden/misdaden van anderen... idioot gedag.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:10 schreef TimMer1981 het volgende:
Beter nog: al die schoften gaan branden in de hel, mits ze in hun eigen sprookjes geloven!
Stond niet in de bijbel dat kinderen verkrachten niet mag
userIcon
Excuses, excuses, excuses......

Snap wel dat veel dingen aanleiding kunnen geven tot dit soort gedrag....
maar dan nog.... het is gigantisch fout gedrag .... en als gelovige (uitdrager van) moet dit besef toch in je knar zitten !?
Of is het Gods Wil dat ze het doen ?
quote:
Misbruik komt voor bij alle volwassenen die met jongeren te maken hebben.
De kerk heeft er idd geen monopolie op. Ik denk dat man alleen wilde aangeven dat dit niet alleen bij de kerk gebeurt maar ook in andere situaties met volwassenen en kinderen (Benno bijv.). Het is dus niet alleen een kerkelijk probleem maar aangezien de kerk een "veilige haven" moet zijn mag je toch wel verwachten dat het hier al helemaal niet voorkomt.

Ik blijf me verbazen hoe de kerk met dit probleem om gaat. Echt te schandelijk voor woorden.
Gelijk de sleutel weggooien, dit soort idioten moet je uit de samenleving weren.
Bodar is een mediageile man die net als ieder weldenkend mens weet dat je in dit land (gelukkig) niet onschuldig vast kan worden gezet, dus kan hij dit heel veilig roepen in een persbericht.
walgelijke man.
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:36 schreef vosss het volgende:
De paus met zijn ballen aan het kruis nagelen
Niet ALLEEN de paus maar het hele fucking celibaat of hoe de fuck het ook heet
userIcon
Hij wil de cel in om van het gezeik af te zijn.... niet om boetedoening.
Hoeveel jongetjes zou hij voor deze 'boetedoening' aangeboden hebben gekregen?
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:47 schreef InFlames het volgende:
[..]


Niet ALLEEN de paus maar het hele fucking celibaat of hoe de fuck het ook heet
Juist... celibaat is niet een onderdeel van de kerk of een groep met priesters of zo, maar het is een keuze om niet te trouwen en algehele ontzegging van seks. Probeer je eerst te verdiepen voordat je poep praat: het hele gebeuren met het celibaat is namenlijk een van de redenen dat ze jongetjes gaan betasten en al dan wat niet meer
userIcon
Eh, de boetedoening komt toch na de dood wel? Of je gaat naar de hel of naar de hemel.
En was het ook niet zo dat vergiffenis belangrijk was in christelijke kringen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:15 schreef nutoj het volgende:
opheffing van de kerk en de schuldigen ophangen

dan zijn we van het gesodemieter af
Ik weet niet of dat nou de oplossing is.
Criminaliteit neemt er niet mee af en kindermisbruik buiten de kerk om blijft ook voortbestaan. Ruzie op straat en vandalisme neemt ook niet af.

Het is net als bij voetbal. Hooligans maken de problemen ,maar je kunt de voetbal toch niet afschaffen.
Integendeel Nederland zou op zn kop staan.

Snap je.
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt24
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden