Na de verhalen over het seksueel misbruik binnen katholieke instellingen twijfelen veel katholieken of ze nog wel lid van de Rooms-Katholieke kerk in het bisdom Groningen-Leeuwarden willen zijn. Dit heeft bisschop Gerard de Korte vandaag in een brief aan zijn parochianen geschreven.
"Uit onze parochies krijg ik meerdere signalen. Vele parochianen zijn verdrietig. Het nieuws over seksueel misbruik maakt sommigen onzeker. Er zijn zelfs gelovigen die zich oprecht afvragen of zij nog wel bij onze geloofsgemeenschappen willen horen. Maar er zijn ook gelovigen die zich ergeren aan de eenzijdige aandacht in de media, alsof seksueel misbruik alleen binnen onze kerk heeft plaatsgevonden en plaatsvindt." Gerard de Korte is allerminst gelukkig met de reactie van de gelovigen op het schandaal. Hij noemt het misbruik binnen de kerk 'volstrekt ontoelaatbaar'.
quote:Uitschijten ookOp donderdag 18 maart 2010 @ 23:17 schreef Misantroop2010 het volgende:
Uitschijven is zo gedaan.
quote:Ze houden niet op met geloven, maar willen geen band meer met die specifieke kerk(stroming) volgens mij. Er staat nergens dat ze twijfelen aan hun geloof an sich toch?Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:18 schreef sslaughter het volgende:
dus door wat er allemaal is gebeurd geloof je ineens niet meer in wat de kerk je zegt te geloven?
hebben al die mensen dan werkelijk met een bord voor de kop gezeten zo van: nee hoor, dat gebeurd niet in onze gemeenschap.
kom op toch...
quote:Wat een achterlijk dictatoriaal systeem. Moslims hoeven zich tenminste nergens in te schrijven en zijn vrij om te doen wat ze willen!Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:17 schreef Misantroop2010 het volgende:
Uitschijven is zo gedaan.
quote:Heb jij ooit afstand genomen van dit soort wanpraktijken?Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:31 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Waarom mogen vrouwen dan niet zonder hoofddoek in Iran lopen? Of hand in hand met je vriendin lopen in Saoedi-Arabie?
quote:Dat dus.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:20 schreef Cizzle het volgende:
[..]
Ze houden niet op met geloven, maar willen geen band meer met die specifieke kerk(stroming) volgens mij. Er staat nergens dat ze twijfelen aan hun geloof an sich toch?
quote:Wat heeft politiek nou met de religieuze regels te maken?Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:31 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Waarom mogen vrouwen dan niet zonder hoofddoek in Iran lopen? Of hand in hand met je vriendin lopen in Saoedi-Arabie?
quote:Nee natuurlijk niet, ik onderneem iedere avond een kruistocht.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:45 schreef everest_p het volgende:
[..]
Neem jij afstand van de kruistochten in de middeleeuwen?
quote:Weer een reactie die nergens op slaat. Wat ben jij domOp donderdag 18 maart 2010 @ 23:44 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Heb jij al afstand genomen van jouw profeet? Die deed namelijk hetzelfde.
quote:Gestoorde christen, veroordeel nou de daad van deze gestoorde christenen in plaats van wijzen naar anderen.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:49 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Politiek? Saoedi-Arabie volgt de letterlijke leer van Sunni-Islam, inclusief de Sharia. Iran volgt de leer van Shia-Islam, inclusief Iran. Twee utopie-staten van de twee grootste stromingen binnen de Islam.
quote:Nonsens. Het zijn twee dictaturen, en geen Islamitische utopie.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:49 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Politiek? Saoedi-Arabie volgt de letterlijke leer van Sunni-Islam, inclusief de Sharia. Iran volgt de leer van Shia-Islam, inclusief Iran. Twee utopie-staten van de twee grootste stromingen binnen de Islam.
quote:Maar natuurlijk, daarom wil ook niemand daar wonen en haten alle Islamitische landen Iran. Er zijn ook Islamitische landen die S-A fout vinden. Als S-A precies de leer opvolgde was die klote koninklijke familie niet zo stinkend rijk.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:49 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Politiek? Saoedi-Arabie volgt de letterlijke leer van Sunni-Islam, inclusief de Sharia. Iran volgt de leer van Shia-Islam, inclusief Iran. Twee utopie-staten van de twee grootste stromingen binnen de Islam.
quote:Als ik 1 iemand continu zie wijzen ben jij het wel.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:50 schreef everest_p het volgende:
[..]
Gestoorde christen, veroordeel nou de daad van deze gestoorde christenen in plaats van wijzen naar anderen.
quote:Tja viespeuken heb je overal. Maar of Mohammed je nu neemt of een mannetje in de bosjes is wel een wezelijk verschil, als je dat niet ziet dan ben je pas dom!Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:49 schreef BluesRebel het volgende:
[..]
Weer een reactie die nergens op slaat. Wat ben jij domTen eerste was dat niet homoseksueel zoals ditm en ten tweede was dat toen normaal. Europese vorsten trouwden ook met 12-jarige meisjes.
quote:Klopt geef ik toe, daarbij ben ik niet beroerd om bepaalde daden af te keuren.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:51 schreef t00bster het volgende:
[..]
Als ik 1 iemand continu zie wijzen ben jij het wel.
quote:Die deed het in tijden dat het nog *normaal* was, kwam er voor uit, en heeft zelf niet eens bestaan anders dan op papier.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:44 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Heb jij al afstand genomen van jouw profeet? Die deed namelijk hetzelfde.
quote:En als de kerk regeert dan breken de middeleeuwen aan!Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:55 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Islamitisch systeem van regeren is dan ook een dictatuur; Khilafah.
quote:En in Amerika heb je ook van die christelijke sektes die vrouwen en kinderen ontvoeren, gijzelen, verkrachten en zich beroepen op de bijbel, omdat die zou schrijven dat vrouwen ondergeschikt zijn aan de man en er alleen zijn om kinderen te baren.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:54 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Interesseert me niet zoveel wat andere landen vinden. Feit is dat Saoedi-Arabie en Iran de meest Islamitische staten zijn in de wereld. Zei volgen namelijk de meeste regels uit de Koran en Ahadith perfect op.
quote:nou dit mag je wel even uitleggen.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:56 schreef Anastacia1980 het volgende:
[..]
En als de kerk regeert dan breken de middeleeuwen aan!
Onder de islamieten had je tenminste een gouden eeuw!
quote:Wat dacht je hiervan:Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:57 schreef ocellaris het volgende:
[..]
nou dit mag je wel even uitleggen.
quote:Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Je praat over één land. Practig hoor, maar dit was toch echt een uitzondering op de regel.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:58 schreef Anastacia1980 het volgende:
[..]
Wat dacht je hiervan:
http://en.wikipedia.org/w(...)ish_culture_in_Spain
The Golden age of Jewish culture in Spain, also known as the Golden Age of Arab (or Moorish) Rule in Iberia, refers to a period of history during the Muslim rule of the Iberian Peninsula
quote:Dat maakt het inderdaad stukken minder erg...Maar er zijn ook gelovigen die zich ergeren aan de eenzijdige aandacht in de media, alsof seksueel misbruik alleen binnen onze kerk heeft plaatsgevonden en plaatsvindt.
quote:Ze hoefden tenminste niet naar gaskamers net zoals onder christen HitlerOp vrijdag 19 maart 2010 @ 00:01 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ja de joden moesten ook jodensterren dragen en een bepaalde kleur kledij.
quote:Dus de volgende keer niet zo snel naar moslims wijzen maar kindermisbruik, maar de daad gewoon veroordelen.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:00 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ga eens snel een willekeurige wikipedia pagina openen. Overgrote deel van geleerden waren of Perzen, Syriers of Spanjaarden. Volkeren die simpelweg werden overheerst door de horde uit het Arabisch Schiereiland.
Maar hou het aub on-topic. Dat hele "dark-ages" verhaal isbullshit.
quote:Als christen is het normaal kleine jongens te doorboren, hoeveel heb je er gedaan?Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:01 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Juist, je zegt het zelf al; een sekte.
Als soenniet hoor jij de profeet op te volgen.. Ik kan er dus vanuit gaan dat je binnenkort ook een 9-jarige meisje trouwt?
quote:Speel niet de moderne arabische Christen. Samen met de Grieken, Russen, Armenen zijn jullie Arabische Christenen eng orthodox. Vooral arabieren. Jullie cultuur verschilt amper dat van de islamitische cultuur. Ik ken genoeg Syrische Christelijke meisjes die door hun vaders of broers in elkaar werden gemept als ze met jongens af gingen spreken, geen sex voor het huwelijk, uitgaan strikt verboden, bij thuiskomst make-up afhalen etc. En dan die vrouwen met die halve hoofddoek op hun hoofd. Tsss probeer je niet te onderscheiden. Jij kan net zo goed een moslim zijn. Arabier=Arabier.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:31 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Waarom mogen vrouwen dan niet zonder hoofddoek in Iran lopen? Of hand in hand met je vriendin lopen in Saoedi-Arabie?
quote:Lul geen onzin kerelOp vrijdag 19 maart 2010 @ 00:01 schreef ocellaris het volgende:
[..]
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Je praat over één land. Practig hoor, maar dit was toch echt een uitzondering op de regel.
quote:Jezus was volgens het christendom een van de drie goden toch?Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:10 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het verplicht is. Wel is het zo dat jij als Soenniet de Ahadith en Koran zo ver mogelijk dient op te volgen.
Daarom lopen sommige moslimmannen in baarden en Arabische kledij, precies zoals Mohammed. En daarom mag men in landen als Saoedi-Arabie nog steeds met kinderen trouwen.
Ik volg de leer van Jezus, die had geen seks met 9-jarige Aicha. Wie vind jij nou een beter voorbeeldfiguur?
quote:FixOp vrijdag 19 maart 2010 @ 00:02 schreef marco78 het volgende:
[..]
Ze hoefden tenminste niet naar gaskamers net zoals onderchristenJood Hitler
quote:Er zijn wel meer dingen bullshit. Het Gristendom bijvoorbeeld. En de Islam, en het Jodendom, etcOp vrijdag 19 maart 2010 @ 00:00 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Maar hou het aub on-topic. Dat hele "dark-ages" verhaal isbullshit.
quote:Gestoord is hij door dat soort debielen maar in bescherming te nemen.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:14 schreef BluesRebel het volgende:
ChristianLebaneseFront probeert gewoon de aandacht op iets anders te vestigenMoslims, Turken, Joden, Armeniërs, Grieken........
quote:Goed zo brave christen, ik neem namelijk ook afstand van pedofielen.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:21 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Wie neem ik in bescherming?
Ik neem zelf afstand van die pedofielen, wanneer neem je afstand van Mohammed?
quote:Het is idd tijdenlang weggestopt maar nu komt het wel naar buiten in alle hevigheid en nu nemen christenen ook wel hun verantwoording. Iedereen walgt ervan.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:35 schreef Martin73 het volgende:
[..]
Laat me niet lachen zeg met je hand in eigen boezem. Misbruik kwam al in de jaren '60/'70 voor maar toen staken ze hun handen niet in eigen boezem, maar wel hun vieze lullen in kleine kinderen.
quote:30 jaar na dato pas een onderzoek instellen, terwijl dit toen al bekend was?Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:32 schreef Schepseltje het volgende:
In ieder geval mooi dat christenen de hand in eigen boezem durven steken.. als je bij moslims kritiek hebt op pedofiele binnen hun gemeenschap ben je een racist en zorg je voor tweedeling.
quote:Priesters die gepakt worden moeten gewoon berecht worden als iedere andere misbruiker van kinderen, en uit het ambt gezet.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:37 schreef everest_p het volgende:
[..]
30 jaar na dato pas een onderzoek instellen, terwijl dit toen al bekend was?
Priesters die worden gepakt mogen verder gaan?
Ben jij soms ook een katholiek?
quote:Ik ben katholiek, maar moest hier toch ff hee hartelijk lachenOp donderdag 18 maart 2010 @ 23:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is overigens zijn bijnaam die hij van de misdienaartjes kreeg
quote:Het is een hele vrienden kliek binnen die kerk, allemaal houden ze elkaar een hand boven het hoofd.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:40 schreef WTF2009 het volgende:
[..]
Priesters die gepakt worden moeten gewoon berecht worden als iedere andere misbruiker van kinderen, en uit het ambt gezet.
quote:Ben zelf in Iran geweest en genoeg vrouwen die zonder hoofddoek lopen.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:31 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Waarom mogen vrouwen dan niet zonder hoofddoek in Iran lopen? Of hand in hand met je vriendin lopen in Saoedi-Arabie?
quote:Volgens het christendom is God een drie-eenheid. Vader-Zoon-Heilige Geest. We kennen maar één God, geen drie.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:13 schreef everest_p het volgende:
[..]
Jezus was volgens het christendom een van de drie goden toch?
quote:Ik ook, ik ben er goed ziek van. Ken namelijk mensen die in hun jeugd aangewezen waren op de hulp van die gasten. Gelukkig ken ik ook priesters die wel goed zijn en veel doen voor de mensen. Het is op dit moment echter een schrale troost.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:48 schreef everest_p het volgende:
[..]
Het is een hele vrienden kliek binnen die kerk, allemaal houden ze elkaar een hand boven het hoofd.
Alleen als de aangiften in behandeling worden genomen zouden ze berecht kunnen worden.
Ik hoop dat we dit over 30 jaar dan niet weer opnieuw meemaken door die vriendjespolitiek binnen de kerk.
quote:Weet ik ook wel, ik zei dat om een beetje te trollen.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:51 schreef hendrik64 het volgende:
[..]
Volgens het christendom is God een drie-eenheid. Vader-Zoon-Heilige Geest. We kennen maar één God, geen drie.
quote:Het laatste wat jij en de goedwillende katholieken moeten doen is dit soort dingen je persoonlijk aantrekken. De basis van de godsdienst is goed, door die houvast kun je dit soort zaken relativeren in die zin dat dit gewoon een paar idioten zijn geweest.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:52 schreef WTF2009 het volgende:
[..]
Ik ook, ik ben er goed ziek van. Ken namelijk mensen die in hun jeugd aangewezen waren op de hulp van die gasten. Gelukkig ken ik ook priesters die wel goed zijn en veel doen voor de mensen. Het is op dit moment echter een schrale troost.
quote:Ik ben het niet zo heel vaak met je eens, maar hier wel. Ook ik ben katholiek en allerminst trots op wat er binnen onze kerk gebeurd is en misschien nog steeds gebeurt. Degenen, die zich hieraan schuldig gemaakt hebben (als ze nog in leven zijn) dienen dan ook berecht te worden als ieder ander, die zich aan kindermisbruik schuldig maakt en bovendien geëxcommuniceerd te worden.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:21 schreef WTF2009 het volgende:
Klopt, ik ben ook katholiek en moet momenteel hemel en aarde in me bewegen om een reden te vinden hier nog trots op te zijn. Ik vind het vreselijk dat dit gebeurd is en gewoon stiekem weggestopt werd. Van mij mag de onderste steen boven komen.
Het feit dat het niet het geloof zelf is, maar de mensen die ermee fucken is het enige houvast wat mensen nu nog hebben.
quote:Ik vind het ook een grote schande dat dit decennialang in de doofpot is gestopt. Paters, die werden overgeplaatst naar andere kloosters, zonder dat ook maar iemand wist waarom, behalve de abt (hoofd van een klooster/internaat). Katholieken, en zelfs veel priesters kan hier niets verweten worden, omdat ook zij nergens van wisten. Voor ons gaat hier ook een vreselijke beerput open.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:37 schreef everest_p het volgende:
[..]
30 jaar na dato pas een onderzoek instellen, terwijl dit toen al bekend was?
Priesters die worden gepakt mogen verder gaan?
Ben jij soms ook een katholiek?
quote:Everest, ik weet zeker, dat een groot deel van de priesters binnen de katholieke kerk van deze praktijken niets weet. In de meeste gevallen vond dit binnen klooster- en internaatsmuren plaats, waar nooit een pastoor een voet binnen zette. Kloosters zijn (waren) op zichzelf staande instituten, weliswaar onder de paraplu van de RK-Kerk, maar zeer zelfstandig en afzijdig opererend. Paters werden bijvoorbeeld nooit pastoor, nonnen natuurlijk al helemaal niet. Dit zeg ik niete, om me te verschuilen achter wat er allemaal is gebeurd, maar puur om te schtesen hóe het is gebeurd, zoals nú pas blijkt. Het doofpotverhaal bleef ook geheel binnen de klooster,uren. Als een pater zich sculdig had gemaakt aan misbruik, werd dit door de abt echt niet aan de bisschop of deken (één rang lager) gemeld, maar werd deze pater óf naar de missie in Afrika gestuurd óf naar een ander klooster. Deze dingen komen nu pas voor het daglicht.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:48 schreef everest_p het volgende:
[..]
Het is een hele vrienden kliek binnen die kerk, allemaal houden ze elkaar een hand boven het hoofd.
Alleen als de aangiften in behandeling worden genomen zouden ze berecht kunnen worden.
Ik hoop dat we dit over 30 jaar dan niet weer opnieuw meemaken door die vriendjespolitiek binnen de kerk.
quote:Dit soort dingen tekt een katholiek zich juist wel persoonlijk aan. Katholiek zijn is misschien nog wel meer dan moslim zijn, een manier van leven. Zeker als je in een katholiek milieu opgegroeid bent, met alle mooie dingen er omheen, want die zijn er ook, kun je je dit soort zaken niet voorstellen.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:56 schreef everest_p het volgende:
[..]
Het laatste wat jij en de goedwillende katholieken moeten doen is dit soort dingen je persoonlijk aantrekken. De basis van de godsdienst is goed, door die houvast kun je dit soort zaken relativeren in die zin dat dit gewoon een paar idioten zijn geweest.
quote:Volgens mij waren die "aardse zaken" ietwat een uitvlucht. Uit ieder gegoed gezin werd wel een jongen priester en een dochter ging het klooster in. Als die dood gingen waren er geen erfgenamen dus de kerk kreeg alles.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:58 schreef hendrik64 het volgende:
[..]
Ik ben het niet zo heel vaak met je eens, maar hier wel. Ook ik ben katholiek en allerminst trots op wat er binnen onze kerk gebeurd is en misschien nog steeds gebeurt. Degenen, die zich hieraan schuldig gemaakt hebben (als ze nog in leven zijn) dienen dan ook berecht te worden als ieder ander, die zich aan kindermisbruik schuldig maakt en bovendien geëxcommuniceerd te worden.
Verder ben ik een groot voorstnder van het afschaffen van het verplichte celibaat voor priesters, paters en zusters. De reden, waarvoor het celibaat in de middeleeuwen is ingesteld is inmiddels al lang achterhaald. Protestantse en oud-katholieke geestelijken mogen ook trouwen en kunnen zich ook geheel aan hun taak wijden zonder daarbij door "aardse zaken" afgeleid te worden.
quote:Vroeger was het ook zo, dat uit een boerengezin de oudste de boerderij overnam, en minimaal één zoon en dochter een "roeping" had, of ze dat nu wilden of niet; dat hoorde zo. Zeker bij de grote boeren.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:24 schreef WTF2009 het volgende:
[..]
Volgens mij waren die "aardse zaken" ietwat een uitvlucht. Uit ieder gegoed gezin werd wel een jongen priester en een dochter ging het klooster in. Als die dood gingen waren er geen erfgenamen dus de kerk kreeg alles.
Volgens mij heeft dat ook meegeteld.
Achterhaald dus nu, en gevaarlijk ook.
Leuk dat je met me eens bent
quote:Zo heb ik et nooit ervaren. Ik heb de kerk altijd als een "warm nest" gezien en niet als kanker voor de samenleving. Een nest, waar je als een soort familie regelmatig bijeen komt. Als kind vond je de mystiek van wierook en wijwater en onbegrijpelijke Latijnse teksten, die je uit je hoofd proeerde te leren al helemaal prachtig. Kerklatijn was voor mij de eerste vreemde taal, die ik leerde. In de kerkboekjes stond de Nederlandse vertaling ernaast en ging je woordjes vergelijken. "Credo in unum Deum" betekende "Ik geloof in één God." Unum was één, dat was me al vrij snel duidelijk. Dat er geen eerste persoon bestond ook, want daarvoor kwam je een woord tekort. Dan zou "credo" wel "ik geloof" betekenen en bleef Deum over als God. En zo ging ik verder vertalen. Ik durf bijvoorbeeld stellig te beweren, dat mijn talennieuwsgierigheid in de kerk is ontstaan. Al vanaf ik lezen kon.Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:49 schreef RickoKun het volgende:
Laat dit duidelijk zijn.
Religie is het kanker van mensheid.
Echter, ben ik van mening dat iedereen zijn geloof individueel mag uiten, als je begrijpt wat ik bedoel. Georganiseerd geloof is een slechte zaak (christenen, islamieten, hindoeisten)
quote:Is dat een sjoelterm?Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:17 schreef Misantroop2010 het volgende:
Uitschijven is zo gedaan.
quote:Ben ik de enige die dit een behoorlijk foute opmerking vind??"Uit onze parochies krijg ik meerdere signalen. Vele parochianen zijn verdrietig. Het nieuws over seksueel misbruik maakt sommigen onzeker. Er zijn zelfs gelovigen die zich oprecht afvragen of zij nog wel bij onze geloofsgemeenschappen willen horen. Maar er zijn ook gelovigen die zich ergeren aan de eenzijdige aandacht in de media, alsof seksueel misbruik alleen binnen onze kerk heeft plaatsgevonden en plaatsvindt."
quote:Hmm Jezus.. de man met 12 schandknapen..Op vrijdag 19 maart 2010 @ 00:10 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het verplicht is. Wel is het zo dat jij als Soenniet de Ahadith en Koran zo ver mogelijk dient op te volgen.
Daarom lopen sommige moslimmannen in baarden en Arabische kledij, precies zoals Mohammed. En daarom mag men in landen als Saoedi-Arabie nog steeds met kinderen trouwen.
Ik volg de leer van Jezus, die had geen seks met 9-jarige Aicha. Wie vind jij nou een beter voorbeeldfiguur?
quote:Oorlogen worden, over het algemeen, gevoerd tussen verschillende geloofs aanhangers..Op vrijdag 19 maart 2010 @ 01:49 schreef RickoKun het volgende:
Laat dit duidelijk zijn.
Religie is het kanker van mensheid.
Echter, ben ik van mening dat iedereen zijn geloof individueel mag uiten, als je begrijpt wat ik bedoel. Georganiseerd geloof is een slechte zaak (christenen, islamieten, hindoeisten)
quote:Nee, meer een reactie van:Op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:49 schreef Sander_K het volgende:
Ben ik de enige die dit een behoorlijk foute opmerking vind??
Beetje van "ja maar, zij doen het ook, niet alleen hier hoor".
Al hebben ze mss gelijk, en is de media eenzijdig, zo'n opmerking is nogal bagatelliserend en ongepast, elk geval van misbruik is er een teveel.
quote:Dus je ontkent dat er iemand rijker of machtiger is geworden door elk van de "religieuze" oorlogen?Op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:07 schreef R0N het volgende:
Oorlogen worden, over het algemeen, gevoerd tussen verschillende geloofs aanhangers..
Zonder religie, geen oorlog..
God, the source of all evil
quote:Op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:06 schreef rawthang het volgende:
Moeten ze maar protestant worden.. gedaan met al die seksuele frustraties!
quote:ook moslims moeten zich bij de staat inschrijven als gelovig 'moslim'.Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:22 schreef SanSebastian het volgende:
[..]
Wat een achterlijk dictatoriaal systeem. Moslims hoeven zich tenminste nergens in te schrijven en zijn vrij om te doen wat ze willen!