Eén behandelcentrum voor kinderen met kanker

AlgemeenMedischNederland • Geschreven door DJMO (Monique) op 18-03-2010 @ 22:16
print 

Artsen en ouders van jonge kankerpatiëntjes zouden graag zien dat er één centraal behandelcentrum komt. Volgens hen is de medische kennis over kanker bij kinderen nu te veel verspreid over de diverse academische ziekenhuizen. Dit zegt de Corporatie Nationaal Kinderoncologisch Centrum. 

Door alle kennis in één centrum te bundelen kan de overlevingskans van de jonge patiëntjes vergroot worden. De Corporatie heeft nu tien mogelijke locaties waar het centrum gevestigd zou kunnen worden. De universitaire ziekenhuizen willen echter twee locaties in plaats van één locatie, zodat ouders kunnen kiezen. In juni zal de uiteindelijke locatie bekendgemaakt worden.


Bron: RTL Nieuws


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

2266 views / 19 reacties
Reacties op dit bericht
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Lijkt me niet fijn daar te werken, alleen maar dodelijk zieke kinderen
userIcon
Het is wel beter als vele artsen bij elkaar werken en beter kunnen samenwerken

Goede zaak!
userIcon
Yeah lekker. Kun je iedere dag heen en weer rijden, het hele land door, om je kind te zien.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:28 schreef Yi-Long het volgende:
Yeah lekker. Kun je iedere dag heen en weer rijden, het hele land door, om je kind te zien.
Nog nooit van Ronald McDonaldhuizen gehoord zeker?
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:28 schreef Yi-Long het volgende:
Yeah lekker. Kun je iedere dag heen en weer rijden, het hele land door, om je kind te zien.
Overlevingskans is toch wel iets belangrijker.
man identify (Moderator Frontpage) 18-03-2010 @ 22:43 fotoboek no homepage
userIcon
Één centrum maar? Mensen vanuit Zuid-Limburg helemaal naar, bijvoorbeeld, Amsterdam laten komen

quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:31 schreef pfaffke het volgende:
[..]


Nog nooit van Ronald McDonaldhuizen gehoord zeker?
Er zal toch geld binnen moeten komen, tijdens de behandeling van het kind kan je niet oneindig verlof opnemen
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:21 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


Het schijnt tegenwoordig wel veel beter te gaan dan vroeger gelukkig. Zo'n 40 jaar terug had je een kans van 1 op 10 kanker te overleven, tegenwoordig is dat al iets van 75% kans op overleven.

zou je me een link kunnen sturen waarin die cijfers genoemd worden? of denk je de slimme jongen uit te kunnen hangen? elk type kanker heeft zn eigen 5-jaars overlevingskans. door alles op 1 hoop te gooien en er een mooie 75% overlevingskans van te maken doe je het heel wat mooier voor dan het is. helaas...
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:50 schreef roelke87 het volgende:
[..]


Ik verbaas me er ook over, maar het zijn juist de ouders die dit ook willen. En eigenlijk denk ik dat als jekind op sterven ligt, de afstand het laatste is wat er toe doet als je inderdaad een tiende % extra kans weet te winnen voor je kind door dit te doen.
Correctie.
Het is het Corporatie Nationaal Kinderoncologisch Centrum dat zegt dat de ouders dat willen
Ik denk dat er genoeg ouders zijn die als er maar 1 centraal punt is niet elke dag naar hun kind kunnen.
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:04 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


http://www.volkskrant.nl/(...)_meer_dan_verdubbeld

bijv.
ik zie jou 75% niet staan. 55% is maar net iets meer dan de helft.
daarnaast zijn jou woorden dat 40jaar geleden 1 op de 10 het overleefde, terwijl in je link al wordt gesproken over 25%, 60jaar geleden.
Mijn dochter kreeg op 2-jrg leeftijd leukemie en zij kon gelukkig in het Radboud Nijmegen en Rijnstate Arnhem binnen 3 kwartier rijden van huis de behandelingen ondergaan. Ze is nu 8 en we zijn "er door gerold". Ze hoorde gelukkig tot die 75% survivors.
Bij de eerste verschijnselen echter ook op IC in AMC gelegen. Was geen doen met nog een kind dat zijn ouders nodig heeft. Nu kan ik uit eigen ervaring vertellen dat we die 2,5 jaar daarna als vaste klant blij waren met de medische zorg "op de hoek". Echt, je wil niet weten hoe vaak we midden in de nacht weer met een doodziek kind met koorrtsaanvallen weer naar de spoedeisende hulp konden. Je zult maar vanuit Groningen, Vlissingen of Maastricht aangewezen zijn op 1 centrum! Kom op zeg, natuurlijk staat de medische zorg voorop, maar wie zegt mij dat dit centraal beter geregeld zou zijn? Geheid dat je als patiënt geen vaste oncoloog meer hebt die je kent, maar dat je door een 'team' wordt behandeld voor wie je helaas niet meer bent dan een dossier met lab-uitslagen. Ben bang dat het niets toevoegt en dat de patientjes en hun brussen (broertjes en zussen) nog meer uit elkaar gerukt gaan worden en dat juist in die zware en onzekere periode van de behandeling. Slecht plan!
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:31 schreef fixatoman het volgende:
[..]


Overlevingskans is toch wel iets belangrijker.
We zijn een rijk, modern, westers land, met een belachelijk hoge belastingdruk.

Het zou dus mogelijk moeten zijn om gewoon in minstens 5 provincies een centraal punt te vinden met genoeg specialisten en kennis en voorzieningen, om onze kinderen meer dan voldoende bij te kunnen staan.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 22:43 schreef identify het volgende:
Één centrum maar? Mensen vanuit Zuid-Limburg helemaal naar, bijvoorbeeld, Amsterdam laten komen

[..]


Er zal toch geld binnen moeten komen, tijdens de behandeling van het kind kan je niet oneindig verlof opnemen
Dat is waar, maar een beetje coulante werkgever stuurt je de ziektewet in, en wordt je met rust gelaten.
Ze bestaan en ik spreek uit ervaring.
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:49 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


We zijn een rijk, modern, westers land, met een belachelijk hoge belastingdruk.

Het zou dus mogelijk moeten zijn om gewoon in minstens 5 provincies een centraal punt te vinden met genoeg specialisten en kennis en voorzieningen, om onze kinderen meer dan voldoende bij te kunnen staan.
en juist die specialisten zijn een probleem in nederland.
ik ben het helaas niet eens met het idee dat de mens alle ziekten de baas moet kunnen zijn. wereld is al overbevolkt. het zou vanuit dat oogpunt dat zo slecht nog niet wezen om de natuur zo nu en dan haar gang te laten gaan.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:57 schreef sslaughter het volgende:
[..]


en juist die specialisten zijn een probleem in nederland.
ik ben het helaas niet eens met het idee dat de mens alle ziekten de baas moet kunnen zijn. wereld is al overbevolkt. het zou vanuit dat oogpunt dat zo slecht nog niet wezen om de natuur zo nu en dan haar gang te laten gaan.
En bedankt he.....
userIcon
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 @ 23:57 schreef sslaughter het volgende:
[..]


en juist die specialisten zijn een probleem in nederland.
ik ben het helaas niet eens met het idee dat de mens alle ziekten de baas moet kunnen zijn. wereld is al overbevolkt. het zou vanuit dat oogpunt dat zo slecht nog niet wezen om de natuur zo nu en dan haar gang te laten gaan.
Dan moet je je dus keihard gaan afvragen WAAROM die specialisten een probleem zijn hier in NL.
Dat zou dus absoluut geen probleem mogen zijn, gezien de kennis en het geld en de mensen die zich willen specialiseren op dit gebied.

Dan is er dus gewoon al jaren sprake van wanbeleid! Nu wisten we dat eigenlijk al, maar dan moeten we daar ook eindelijk iets aan gaan doen. Dan moet je er nu alles aan doen dat we die specialisten WEL hebben. Dat we die gespecialiseerde zorg WEL dichter in de buurt kunnen brengen, bij mensen die toevallig niet in de randstad wonen, maar bijvoorbeeld in Limburg of Groningen.
userIcon
quote:
Artsen en ouders van jonge kankerpatiëntjes zouden graag zien dat er één centraal behandelcentrum komt. Volgens hen is de medische kennis over kanker bij kinderen nu te veel verspreid over de diverse academische ziekenhuizen
Die behandelingen vinden ook plaats in perifere ziekenhuizen (met expertise uit het Sophia Kinderziekenhuis te Rotterdam)
19  van 19 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden