Piratenjager pakt weer kapers op

Nederland • Geschreven door Novum op 17-03-2010 @ 17:12
print 

Het Nederlandse fregat Hr. Ms. Tromp heeft opnieuw succes geboekt in de strijd tegen piraten voor de Somalische kust. Gisteren werd al de aanhouding van negen piraten gemeld, vandaag werden opnieuw dertien piraten ingerekend. Hun wapens zijn in beslag genomen en hun bootjes op één na vernietigd, meldt Defensie.

Net als bij de eerdere aanhoudingen worden de opgepakte zeerovers vrijgelaten. Ze zijn met zijn dertienen in hun grootste boot gezet. Vanwege het internationale recht is het vrijlaten van de ontwapende piraten volgens de EU de beste oplossing. De negen die eerder werden aangehouden worden later bij de kust van Somalië op een boot gezet.

De Tromp kreeg de piraten direct na de eerdere aanhouding in beeld. Het ging om drie bootjes, een moederskiff en twee kleinere aanvalsbootjes, op zo'n vierhonderd kilometer ten zuidwesten van de Seychellen.

De boordhelikopter van het Nederlandse fregat en twee snelle opblaasboten gingen achter de piraten aan. Zowel vanuit de heli als van de bootjes werden waarschuwingsschoten afgevuurd, waarna de piraten zich overgaven. Aan boord hadden ze wapens, maar ook ladders om boten te kunnen enteren.

De Tromp maakt deel uit van een EU-missie tegen piraterij op de belangrijke scheepvaartroute langs Somalië. De piraten kapen regelmatig schepen. Vaak worden die na het ontvangen van losgeld vrijgelaten.


Bron: Novum


Lees ook:

» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'2
» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten21
» 15:17 Dronkaard rijdt meerdere keren in op groep7
» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt22


delen | eKudos nujij

5362 views / 64 reacties
Reacties op dit bericht
64  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Oh, ik dacht dat onze grote vriend Tim Kuik weer aan het nsb'en was.
userIcon
quote:
hun bootjes op één na vernietigd
quote:
Ze zijn met zijn dertienen in hun grootste boot gezet
Waarom
userIcon
En morgen zijn ze weer vrij en krijgen ze nieuwe bootjes en wapens?

Schiet niet erg hard op dit lijkt me?
aanhouden??? gewoon kapotschieten die gaste!
Geweldig hoor, piraten vangen om ze vervolgens weer vrij te laten. Dat gaat werken.

userIcon
Als ze nou opschieten en weer terug gaan naar waar ze gisteren waren kunnen ze de piraten die ze toen vrij hebben gelaten weer oppakken en weer vrij laten... Dit is toch van de gekke om op deze manier te werken??
Zijn hier beelden van? Lijkt me erg amuserend om een stel piraten te vangen, op 1 bootje te proppen en de rest van hun boten op te blazen voor hun neus!

Gerechtigheid!

(Ook als dit betekend dat hun gezin van de honger om komt. )
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef jbo het volgende:

[..]


[..]


Waarom
ze laten de grootste boot over die meestal het minst snel is en dus niet te gebruiken om dingen te kapen, veder kunnen ze niks met deze lui. dus ja het is gewoon dweilen met de kraan open en dat dan ook nog is op zee...
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef RedVampire het volgende:
Geweldig hoor, piraten vangen om ze vervolgens weer vrij te laten. Dat gaat werken.

cohen zou nog zelfs een bakkie thee met ze drinken
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:17 schreef Odieus het volgende:
[..]


Geertje ?
Femke?
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:17 schreef Odieus het volgende:
[..]


Geertje ?
nee VVD, die plagen graag de zwakkeren
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef opfokken het volgende:
aanhouden??? gewoon kapotschieten die gaste!
Enkele nekschotjes zijn voldoende.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:17 schreef danielluh het volgende:
[..]


cohen zou nog zelfs een bakkie thee met ze drinken
Ahrrrr, would you like to shiver me timber?!
Van ons belastinggeld zit dat VOC schip die piraatjes te plagen.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:19 schreef Dante_Alighieri het volgende:
[..]


Enkele nekschotjes zijn voldoende.
te snel joh.

wat gaten in die boot knallen en langzaam laten zinken die boot met inhoud.
ja gewoon vasthouden.. kijken of hun families of corrupte regeringen losgeld willen betalen voor dat schorum zo niet lekker laten werken in de machineruimtes
Maarja, als je geen geld hebt en niks te makken, is het toch begrijpelijk dat je tot zulke actie's overgaat?
userIcon
Het internationale recht zorgt er voor dat die piraten kunnen doen wat ze willen, zoals kapen, stelen en moorden.
Kunnen wij dan ook niet doen wat we willen en ze op open zee kapot schieten?
En anders wordt het toch eens tijd wat wetten te herzien: Kaap je een Nederlands schip, dan heeft Nederland het recht ze op te pakken en vast te houden. Klaar, weg piraten. En zo zou elk land dat moeten doen.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:24 schreef merten12 het volgende:
ja gewoon vasthouden.. kijken of hun families of corrupte regeringen losgeld willen betalen voor dat schorum zo niet lekker laten werken in de machineruimtes
de meeste van de huidige schepen varen niet meer op kolen hoor
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:25 schreef danielluh het volgende:
[..]


de meeste van de huidige schepen varen niet meer op kolen hoor
Tijd om die weer in te voeren dan.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:17 schreef danielluh het volgende:
[..]


cohen zou nog zelfs een bakkie thee met ze drinken
Zie het al voor me. PvdA verkiezings poster. Cohen op thee visitie in Somalie.

userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:25 schreef Frank359 het volgende:
Het internationale recht zorgt er voor dat die piraten kunnen doen wat ze willen, zoals kapen, stelen en moorden.
Kunnen wij dan ook niet doen wat we willen en ze op open zee kapot schieten?
En anders wordt het toch eens tijd wat wetten te herzien: Kaap je een Nederlands schip, dan heeft Nederland het recht ze op te pakken en vast te houden. Klaar, weg piraten. En zo zou elk land dat moeten doen.
je lost er geen zal mee op, tis zo lucratief om piraat te zijn daaro, dat elke mongool daaraan begint.
Zo heb je straks de bajes vol met somaliers in nederland.

internationaal recht zou moeten zijn , schiet ze druit. ik zie hier een TROS idee. knal ze druit.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:27 schreef RedVampire het volgende:
[..]


Zie het al voor me. PvdA verkiezings poster. Cohen op thee visitie in Somalie.

cohen naar piraten gevaren om thee te drinken.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:27 schreef danielluh het volgende:
[..]


je lost er geen zal mee op, tis zo lucratief om piraat te zijn daaro, dat elke mongool daaraan begint.
Zo heb je straks de bajes vol met somaliers in nederland.

internationaal recht zou moeten zijn , schiet ze druit. ik zie hier een TROS idee. knal ze druit.
Een Tros . . . . . . . idee ?
man mouthman (Redactie Frontpage) 17-03-2010 @ 17:31 fotoboek homepage
userIcon
Uit een ander bericht begreep ik dat de piraten aanvankelijk dachten de Tromp te kunnen kapen. Ze hadden niet door dat het een marineschip was.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:29 schreef debater het volgende:
[..]


Een Tros . . . . . . . idee ?
sterren zingen met piraten, een beter idee?
userIcon
Iran heeft hun goederenschepen bewapend. En ze hebben daadwerkelijk toestemming om de piraten af te knallen indien aangevallen.

http://blog.usni.org/2009(...)ips-against-pirates/

Dat werpt wat meer resultaten af.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:32 schreef danielluh het volgende:
[..]


sterren zingen met piraten, een beter idee?


Ze zijn goed in de moves ,ja dus.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:25 schreef Frank359 het volgende:
Het internationale recht zorgt er voor dat die piraten kunnen doen wat ze willen, zoals kapen, stelen en moorden.
Kunnen wij dan ook niet doen wat we willen en ze op open zee kapot schieten?
En anders wordt het toch eens tijd wat wetten te herzien: Kaap je een Nederlands schip, dan heeft Nederland het recht ze op te pakken en vast te houden. Klaar, weg piraten. En zo zou elk land dat moeten doen.
Dat vinden die piraten alleen maar fijn, want in de gevangenis zijn ze beter af dan in Somalië. Verder zien ze het dan ook als een kans om Nederland binnen te komen. Dus die harde aanpak is niet altijd de beste....
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:33 schreef debater het volgende:
[..]


Ze zijn goed in de moves ,ja dus.
idd, en Jan smit op een kleine vissersboot die richting een tanker vaart, zou ik me ook zorgen maken.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:35 schreef danielluh het volgende:
[..]


idd, en Jan smit op een kleine vissersboot die richting een tanker vaart, zou ik me ook zorgen maken.

Goed dan sturen we Jan Smit naar Washington DC voor de goede zaak.


Act Now to Stop War and End Racism

All out for the
March 20th March on Washington!

In just days, we will be taking to the streets! We are hearing from people all over the country who are coming to bring their message to D.C., and we want to share with you some of the plans and ways that you can make an important contribution to the impact of the March 20 National March on Washington to demand "U.S. Out of Afghanistan and Iraq Now!" Continue
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:28 schreef danielluh het volgende:
[..]


cohen naar piraten gevaren om thee te drinken.
Meer dank 20 jaar burgeroorlog opgelost met een theekransje.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef opfokken het volgende:
aanhouden??? gewoon kapotschieten die gaste!
Pak een geweer ga je gang. Waar wacht je op? Oh wacht, ik snap het al. Iemand anders moet de trekker overhalen voor jouw? Want jij wil immers niet opgepakt worden voor oorlogsmisdaden. Dus zolang iemand anders het doet is het goed.
userIcon
zwembandjes om doen en lekker terug laten zwemmen..
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:43 schreef luckyb1rd het volgende:
zwembandjes om doen en lekker terug laten zwemmen..
rode dan wel.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef RedVampire het volgende:
... dan heeft Nederland het recht ze op te pakken en vast te houden. Klaar, weg piraten. En zo zou elk land dat moeten doen.

je wilt ze naar NL transporteren en in AZC's in nederland jaren verzorgen? ...
sjees, dat zou wel heel desperet zijn, normaal komen de asielzoekers al op eigen kracht en eigen kosten naar NL
userIcon
Ik zeg: goalkeeper aan en alles aan flarden schieten. Praten of oppakken en dan weer loslaten heeft geen enkel nut. Dit soort tuig moet gewoon naar de zeebodem worden gestuurd!
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:33 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]

Dat vinden die piraten alleen maar fijn, want in de gevangenis zijn ze beter af dan in Somalië. Verder zien ze het dan ook als een kans om Nederland binnen te komen. Dus die harde aanpak is niet altijd de beste....
Ik ben voor een hardere aanpak waarbij er helemaal niemand meer last van ze heeft.
Daarnaast is deze aanpak goed voor het bouwen van kunstmatige riffen en het bijvoederen van zeedieren.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 18:04 schreef plum het volgende:
[..]

Wil jij er voor zorgen?
Ze vreten halal, en moeten 5 keer per dag naar het oosten bidden.
Succes
Stiekem gewoon vlees geven en een omgekeerd kompas in de cel leggen. Dat zal ze leren.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:25 schreef danielluh het volgende:
[..]


de meeste van de huidige schepen varen niet meer op kolen hoor
Nee maar hebben deze mini motortjes:
userIcon
Dus met groot materieel (= duur) worden die gasten opgepakt, weer teruggezet in een bootje, en kunnen ze er weer tegenaan? Wat een geld verspilling zo.. zet ze dan aan 't werk!
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:24 schreef gebrokenglas het volgende:
Maarja, als je geen geld hebt en niks te makken, is het toch begrijpelijk dat je tot zulke actie's overgaat?
dan moeten ze maar bij hun regering gaan klagen.
maar je hebt gelijk dat als hun daden geen consequenties hebben het zeker het herhaaldelijk proberen waard is.

[ Bericht gewijzigd door Crump op woensdag 17 maart 2010 @ 18:43 ]
Met scherp a.u.b.

Nu moeten ze nóg meer mensen afpersen, om aan nieuwe middelen te komen..
userIcon
vanaf volgende week gaan die piraten met zn allen in 1bootje zitten, want anders verliezen ze de rest van hun bootjes
userIcon
na 1 keer opgepakt, handje eraf hakken. na 2 keer het andere handje
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 18:31 schreef Crump het volgende:
[..]

dan moeten ze maar bij hun regering gaan klagen.
maar je hebt gelijk dat als hun daden geen consequenties hebben het zeker het herhaaldelijk proberen waard zijn.
Heb jij enig idee in wat voor staat dat land en regering verkeert?
Maar goed, met het geld dat nu wordt besteed hadden ze met een kwart daarvan de piraten echt kunnen aanpakken. Ze zijn namelijk in Puntland, noord-oosten van het land. Dat deelgebied is bereid om mee te werken, de president van dat gebied is zelfs meer dan bereid.

Maar nee, wat doen we? We gaan rustig gwn geld weggooien want er is geen mandaat om ze vast te houden.
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:32 schreef danielluh het volgende:
[..]


sterren zingen met piraten, een beter idee?
U vraagt, en wij draaien.



http://www.dumpert.nl/med(...)ates_of_somalia.html
userIcon
Zet ze dan vast in hun eigen land! Ik neem aan dat piraterij daar ook verboden is?
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 18:46 schreef plum het volgende:
[..]

Hoe ter wereld kom je er bij dat die piraten geen geld hebben?
Ze kunnen de bootjes kopen en geweren, of wat voor schiet apparatuur ze ook mee hebben.
Ze worden gesteund door de grote organisaties die de wapens en munitie suppleren.
De grote organisaties strijken ook de losgeleden op die de gekaapte boten op moeten brengen.
Daar leeft/bestaat Jemaah Islamia en Hisb Ut-Tahrir, etc. van.
Ik hoop dat je beseft dat dit hele gedoe van de piraten uiteindelijk neer komt op uitbuiting. Tuurlijk, ze hebben wapens en alles en verdienen geld door even met een ooglap rond te lopen. Maar zij verdienen echt niet de meeste hier aan. Dat zijn de mensen die het organiseren etc. Of dat de islamisten zijn betwijfel ik want die zitten vooral in de zuiden, de piraten in noorden. En nee, de Somaliers zijn geen een pot nat, de noorderlingen en zuiderlingen kunnen niet met elkaar overweg, vanwege de clansysteem.
Vandaar dat ik de link tussen piraten en islamisten betwijfel.

Anyway, wil je ze aanpakken dan moet je dat op het vasteland doen. De regering van het deelgebied in het noord-oosten is meer dan bereid.
waarom zo'n harde aanpak?
Als je gewoon een paar kleine gaatjes in dat bootje boort en ze een paar plastic bekertje's geeft kan je ze eens aan het werk zien.
Laat de tromp er rustig achteraan varen voor een leuk youtube moment.
Maar geef ze wel net genoeg brandstof dat ze de laatste 3 mijl moeten peddelen.

Goed werk van de tromp, beetje jammer van het niet werken van de internationale wetgeving.
Oppakken?? Naar de haaienkelder met die malloten
userIcon
quote:
Net als bij de eerdere aanhoudingen worden de opgepakte zeerovers vrijgelaten. Ze zijn met zijn dertienen in hun grootste boot gezet. Vanwege het internationale recht is het vrijlaten van de ontwapende piraten volgens de EU de beste oplossing. De negen die eerder werden aangehouden worden later bij de kust van Somalië op een boot gezet.
Dat zal ze leren
KELDER DAT BOOTJE! Risico van het vak.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 18:01 schreef johanmulder het volgende:
Ik zeg: goalkeeper aan en alles aan flarden schieten. Praten of oppakken en dan weer loslaten heeft geen enkel nut. Dit soort tuig moet gewoon naar de zeebodem worden gestuurd!
Zonde van de munitie en slijtage. Als je het zo wilt doen kun je ze beter overvaren.
userIcon
Vakantietip:

http://www.somalicruises.com/

quote:
Welcome to Somali Cruises

It's like a safari, only better

"Safari" is the Swahili word for adventure and that's just what we have in store for you.

We sail up and down the coast of Somalia waiting to get hijacked by pirates. We encourage you to bring your 'High powered weapons' along on the cruise. If you don't have weapons of your own, you can rent them on the boat.
userIcon
keek 3weken geleden ook vreemd op toen er een russisch zeeschip binnen kwam @ Amsterdam met prikkeldraad om de railings... niet dat dat heel erg zou helpen.. maar dat betekent toch dat ze behoorlijk bang zijn om langs somalië te varen
Je moet ze weer vrij laten. Maar moet dat per se in de buurt zijn? Kan je ze niet meenemen, en dan weer los laten ergens midden in de Pacific? Er ligt daar vast nog wel een heel klein onbewoond onherbergzaam rotsachtig eilandje.
Mag je tegenwoordig als schipper van bv. een zeilboot jezelf bewapenen? Of hangt dat af van de vlag waaronder je vaart?
userIcon
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 19:47 schreef ReplaR het volgende:
Vakantietip:

http://www.somalicruises.com/

[..]
lol.. ik heb het website even gekeken, wel grappig.
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 17:14 schreef RedVampire het volgende:
Geweldig hoor, piraten vangen om ze vervolgens weer vrij te laten. Dat gaat werken.

Is best slim, als elk piraat een AK, revolver en granaten bij heeft, een paar RPG's en andere wapens. Goede taak om hun leeg te roven van hun wapens en ons wapen arsenaal uit te breiden (je denkt toch niet dat ze die wapens gewoon weggooien worden gewoon hergebruikt)

quote:
Op woensdag 17 maart 2010 @ 18:06 schreef LittleLidl het volgende:
[..]

Ik ben voor een hardere aanpak waarbij er helemaal niemand meer last van ze heeft.
Daarnaast is deze aanpak goed voor het bouwen van kunstmatige riffen en het bijvoederen van zeedieren.
Ja maak ze nog extremer, dat is de aanpak, nu haal je bij ze weg wat ze nodig hebben om die kapingen te doen, en maakt het moeilijker en minder zinvol voor ze (aangezien ze ook weer wapens moeten kopen)
64  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'2
» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten21
» 15:17 Dronkaard rijdt meerdere keren in op groep7
» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt22


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden