Experiment televisie maakt folteraars

Opmerkelijk • Geschreven door ANP op 16-03-2010 @ 16:59 - gepost door static
print 

De Franse staatstelevisie is een opmerkelijk psychologisch experiment begonnen: deelnemers aan een spelprogramma moeten een man straffen door hem elektrische schokken te geven. 80 Procent van de mensen gaat zo ver, dat het slachtoffer dood lijkt neer te vallen.

De makers van de documentaire, die morgen op de Franse televisie te zien is, hebben de show 'Het Spel van de Dood' opgezet. Dat lijkt een normaal spelprogramma te zijn, maar de kandidaten weten niet dat ze meedoen aan een experiment. Ze moeten een man vragen stellen en hem met elektrische schokken straffen wanneer hij een fout antwoord geeft. De sterkte van de schokken kan oplopen tot een dodelijke 460 volt.

De deelnemers weten niet dat het slachtoffer een acteur is en helemaal geen schokken krijgt. De televisiemakers zeggen verbaasd te zijn dat maar zestien van de tachtig deelnemers weigerden de sadistische bevelen op te volgen. De psychologen wilden kijken hoe ver mensen gaan op de televisie.


Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

8337 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
58  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
schokkend nieuws....


en even serieus .. dit lijkt me niet echt grappig als je daar staat als deelnemer
userIcon
En hoeveel ampere?
Ik zeg rip-off, dit idee is al veel eerder uitgevoerd
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00 schreef xibalba het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Dat dus.
userIcon
Als "deelnemer" zou ik die straf-knop ook helemaal ingedrukt hebben, ervan uitgaande dat de programmamakers genoeg verantwoordelijkheid hebben.
userIcon
dit is echt ... oud. is echt al 30 jaar geleden ofso ook een keer gedaan.
userIcon
Tja, ze denken dat ze meedoen aan een TVshow, en dus dat het verantwoord is om op die knop te blijven drukken.
userIcon
Dat is toch een oud experiment? Stanley Milgram deed in 1965 zo'n test die hier erg op lijkt.

Edit: ik was blijkbaar niet de enige die dat wist :p
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:02 schreef Yi-Long het volgende:
Tja, ze denken dat ze meedoen aan een TVshow, en dus dat het verantwoord is om op die knop te blijven drukken.
Precies...die mensen zijn niet helemaal gek.
userIcon
Lijkt een beetje op de film das Experiment
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:02 schreef Yi-Long het volgende:
Tja, ze denken dat ze meedoen aan een TVshow, en dus dat het verantwoord is om op die knop te blijven drukken.
Je verwoordt het wat soepeler dan ik.
userIcon
Vreemd ik heb gister een schok gehad van 50.000 volt. Ik leef nog steeds....
Ow wacht.. Volts zijn niet dodelijk maar de stroom (ampères) wel.


userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00 schreef xibalba het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Precies, echt niet nieuw ofzo...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:01 schreef speciwacy het volgende:
schokkend nieuws....


en even serieus .. dit lijkt me niet echt grappig als je daar staat als deelnemer
Je kan weglopen hoor, je word echt niet verplicht om mee te doen. Daar is het experiment ook voor.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:01 schreef sloopkogel het volgende:
En hoeveel ampere?
Een mensenlichaam heeft volgens mij een weerstand van 30000 Ohm.

Hmm, lees net dat afhankelijk van hoe droog of bezweet je bent het kan variëren van 100000 - 1000 Ohm

Maar meen ook te weten dat er ooit een terdoodveroordeelde de stoel overleefde dankzij een overdaad aan zweet...

[ Bericht gewijzigd door AtheistischFundamentalist op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:14 ]
userIcon
Nog wat kleine aanpassingen hier en daar en het volk kan zelf straffen gaan uitdelen aan criminelen.
userIcon
Dit is al oud volgens mij. Proefpersonen die onder leiding van mannen in witte jassen schokken toedienen waarvan ze weten dat die dodelijk zijn. Een van de weinige dingen die ik me verbeeld, is dat ik zoiets niet zou doen. Ik ben vaak al tegendraads en ik doe wat ik zelf goed vind, niet wat iemand anders me opdraagt als me dat heel verkeerd lijkt.
man DJugular (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 17:13 fotoboek no homepage
userIcon
Dit gegeven was al bekend maar ik vind het toch 'schokkend' dat psychologen dergelijke expirimenten niet meer mogen uitvoeren om ethische redenen maar dat het voor televisie schijnbaar wel mag.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00 schreef xibalba het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
en naast milgram heb je ook nog de film "das experiment" en "the wave"

beetje dikke plagiaat dus
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00 schreef xibalba het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
'De televisiemakers zeggen verbaasd te zijn dat maar zestien van de tachtig deelnemers weigerden de sadistische bevelen op te volgen.'

userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:06 schreef bees het volgende:
Vreemd ik heb gister een schok gehad van 50.000 volt. Ik leef nog steeds....
Ow wacht.. Volts zijn niet dodelijk maar de stroom (ampères) wel.


Tsja, een temperatuur van -200 graden Celsius is ook niet zo schadelijk als het contact maar een paar luttele seconden is. Misschien wordt het tijd om de oh zo fijne analogie met vrachtwagentjes en ladingen weer es van stal te halen
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:06 schreef bees het volgende:
Vreemd ik heb gister een schok gehad van 50.000 volt. Ik leef nog steeds....
Ow wacht.. Volts zijn niet dodelijk maar de stroom (ampères) wel.


Of je leest het bericht? Helemaal niemand heeft een schok gekregen. En wat jij zegt weet ongeveer iedereen. Anders zouden Tasers per definitie dodelijk zijn.
userIcon
Fuck het, ik zou het direct op maximale voltage draaien en er boosaardig bij lachen
userIcon
Op zich wel interessant om het te vergelijken met het originele experiment en te kijken of ze, met het idee dat ze geld winnen en op tv te zien zijn, eerder of later stoppen
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:02 schreef KingKai het volgende:
Als "deelnemer" zou ik die straf-knop ook helemaal ingedrukt hebben, ervan uitgaande dat de programmamakers genoeg verantwoordelijkheid hebben.
Precies, iedereen kent dat geintje toch ondertussen wel?
userIcon
freakisch 16-03-2010 @ 17:28
"... een moordenaar is niet slechter of beter dan een moeder Theresa. toch?!"


Nee, de een is zalig verklaard en de ander wordt gestoord verklaard.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:06 schreef bees het volgende:
Vreemd ik heb gister een schok gehad van 50.000 volt. Ik leef nog steeds....
Ow wacht.. Volts zijn niet dodelijk maar de stroom (ampères) wel.


Verkapte kijk-mij-eens-veel-weten post.
Na het lezen van zo'n nieuwsbericht weet je gewoon dat er altijd wel een wijsneus indruk wil maken met die opmerking.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:04 schreef Sir_Mix_A_Lot het volgende:
Lijkt een beetje op de film das Experiment
Daar moest ik ook gelijk aan denken
Brute film trouwens.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:02 schreef truedestiny het volgende:
dit is echt ... oud. is echt al 30 jaar geleden ofso ook een keer gedaan.
Jawel...maar op zich interessant natuurlijk of men nu nog steeds zo beinvloedbaar is door een autoriteit die opdracht hiertoe geeft....of misschien zelfs meer.....misschien zegt de uitslag iets over de Tijdsgeest waarin we leven.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:22 schreef Xaryna het volgende:
Op zich wel interessant om het te vergelijken met het originele experiment en te kijken of ze, met het idee dat ze geld winnen en op tv te zien zijn, eerder of later stoppen
Pcies...zoiets zei ik ook...alleen met een ander uitgangspunt....

http://farm4.static.flickr.com/3213/3138594443_72795afa30.jpg
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:32 schreef Frank359 het volgende:
[..]

Verkapte kijk-mij-eens-veel-weten post.
Na het lezen van zo'n nieuwsbericht weet je gewoon dat er altijd wel een wijsneus indruk wil maken met die opmerking.
Nou als jij dat een kijk-mij-eens-veel-weten post vindt. dan is het wel heel triest gesteld met de algemene kennis tegenwoordig. ik vond het eerder een domme post als hij denkt dat 50.000 volts veel is. bij droge lucht je trui uittrekken kan je al makkelijk 25.000 volts opwekken. loop daarbij over een nylon tapijt en je wekt nog eens 35.000 volts op. Probeer maar gewoon te onthouden dat plus minus 100 Mili Ampere op het hart vaak dodelijk is.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:13 schreef DJugular het volgende:
Dit gegeven was al bekend maar ik vind het toch 'schokkend' dat psychologen dergelijke expirimenten niet meer mogen uitvoeren om ethische redenen maar dat het voor televisie schijnbaar wel mag.
Als psycholoog zijnde vind ik dit inderdaad erg schokkend. Dit kan vandaag de dag ECHT niet meer. Als ik redeneer vanuit de ethische code die psychologen hanteren, kan ik me ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat er psychologen aan dit programma meewerken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:34 schreef Zaero het volgende:
[..]


Nou als jij dat een kijk-mij-eens-veel-weten post vindt. dan is het wel heel triest gesteld met de algemene kennis tegenwoordig. ik vond het eerder een domme post als hij denkt dat 50.000 volts veel is. bij droge lucht je trui uittrekken kan je al makkelijk 25.000 volts opwekken. loop daarbij over een nylon tapijt en je wekt nog eens 35.000 volts op. Probeer maar gewoon te onthouden dat plus minus 100 Mili Ampere op het hart vaak dodelijk is.
Over algemene kennis gesproken.... Die van jou klopt voor geen meter.

Er gaat een stroom door je lichaam lopen afhankelijk van hoe hoog het spanningsverschil is. De spanning bepaalt de stroom (in combinatie met de weerstand van je lichaam uiteraard). Punt.

Jij durft zeker ook geen accupolen van een 12 Volt accu vast te pakken omdat die wel 100Ampere is zeker? Neem van mij maar aan dat je die rustig vast kunt pakken, het is immers maar 12Volt. Of die accu dan 12Ah of 1,2 miljoen Ah is maakt geen moer uit.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:20 schreef Klaasvager het volgende:
Hmmm, als iemand mij zoiets vraagt dan is het nee, ongeacht wat.
moraalridder.
userIcon
Had Hitler daar geen copyright op
userIcon
Potentiele kampbeultjes.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:02 schreef KingKai het volgende:
Als "deelnemer" zou ik die straf-knop ook helemaal ingedrukt hebben, ervan uitgaande dat de programmamakers genoeg verantwoordelijkheid hebben.
Kampbeul mentaliteit.
userIcon
Alsof dat ooit zou kunnen. Die mensen hebben echt wel door dat dat niet kan op televisie.
userIcon
1975 is calling
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:20 schreef Klaasvager het volgende:
Hmmm, als iemand mij zoiets vraagt dan is het nee, ongeacht wat.
1.000.000,- ?

Ik zal niet gelijk voor de 'nee' gaan dan..
userIcon
wat zijn mensen toch slecht
userIcon
volgens mij zag ik dat al bij Horizon van de BBC?

Kan dat kloppen
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:20 schreef Klaasvager het volgende:
Hmmm, als iemand mij zoiets vraagt dan is het nee, ongeacht wat.
Waarschijnlijk zouden die mensen dat ook gezegd hebben als ze het op het nieuws lazen zoals wij nu doen, i.p.v. dat ze er zelf aan mee deden. De waarheid is gewoon dat je niet weet hoe je gereageerd zou hebben omdat jij daar niet stond en zij wel. Wij hebben een kontext om het in te plaatsen, wij weten dat het nep was en slechts voor TV. Die informatie hadden zij niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:00 schreef xibalba het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Kern van de zaak is dat er blijkbaar nog geen Franse versie van 'Milgram' bestond.
Maar ze hebben France Telecom toch al?
Dat komt niet als een verassing, aangezien de meeste bewakers van Duitse concentratiekampen ook vrij normale mannen en vrouwen waren. Het staat vast dat onder de 'juiste' omstandigheden doodnormale beschaafde, redelijke mensen de meest afschuwelijke dingen kunnen doen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:06 schreef bees het volgende:
Vreemd ik heb gister een schok gehad van 50.000 volt. Ik leef nog steeds....
Ow wacht.. Volts zijn niet dodelijk maar de stroom (ampères) wel.


zelfs aan 1 milli ampere is dat 50 watjes...

Vreemd dat jij hier vandaag kan reageren...
userIcon
Ik dacht dat het reproduceren van het bovengenoemde experiment van Milgram verboden was?
Door de psychische indrukken die het achterlaat, wanneer mensen zich achteraf realiseren dat ze zonder haast na te hebben gedacht iemand "vermoord" hadden. En dat "in het belang van het experiment"(/gameshow) :s

Dat de 'bedenkers' van de show dan verbaasd zijn over het resultaat, verbaasd mij dan weer. Als je een onderzoek kopieert, heb je toch ook het resultaat gelezen?
58  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Chinees stel begroef vrouw levend na aanrijding11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden