CPB: 29 miljard structureel bezuinigen

Economie • Geschreven door ANP op 16-03-2010 @ 11:23 - gepost door static
print 

De overheidsfinanciën lopen op langere termijn volledig uit de hand. Tot aan 2015 zijn daarom voor 29 miljard euro aan structurele bezuinigingen noodzakelijk. Gemiddeld betekent dat 1750 euro per Nederlander.

Dat blijkt vandaag uit een verkenning van het Centraal Planbureau (CPB) van de economische ontwikkelingen in de volgende kabinetsperiode. Het CPB voorspelt voor 2015 een begrotingstekort van 2,9 procent van het bruto binnenlands product, terwijl dan een overschot van 1,5 procent nodig is om te voorkomen dat later de overheidsfinanciën ontsporen en de staatsschuld explodeert.

De rekenmeesters spreken in hun verkenning van een forse opgave, vergelijkbaar met die aan het begin van de jaren tachtig, die de komende kabinetsperioden een grote inzet van politici vraagt.


Bron: ANP


Lees ook:

» 21:00 Plannen New Chinatown wijk in Almere16
» 16:33 'Merkel trekt Europa verkeerde kant op'50
» 16:22 Leaserijder laat benzineauto staan34
» 13:48 VVD: Banken veilig, Griekenland mag vallen108


delen | eKudos nujij

5667 views / 95 reacties
Reacties op dit bericht
95  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Wat heeft de marktwerking ons toch een boel zegeningen gebracht..
userIcon
Dus er komt nog veel meer zuur aan?
userIcon
Ahh het loopt in een half jaar tijd al terug van 35 naar 29 miljard.. als we nog 2,5 jaar wachten en niets doen hebben we vanzelf weer een miljard teveel
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:26 schreef OpperTokkie het volgende:
Ahh het loopt in een half jaar tijd al terug van 35 naar 29 miljard.. als we nog 2,5 jaar wachten en niets doen hebben we vanzelf weer een miljard teveel
Jij moet de volgende minister van Financiën worden.
userIcon
Het CBP heeft weer opdracht gekregen de komende bezuinigingen te rechtvaardigen, dus zuigen ze weer wat cijfertjes uit hun duim?
Als je ook daadwerkelijk naar de persconferentie kijkt, dan snap je dat ze een onzekerheid aanhouden van +/- 3% ofzo

Dus als de economie bijtrekt is dat hele tekort (3%) in 1 klap weg.

Ik bedoel, als je eerst zegt 35 en een half jaar later zegt 29, dan weet je niet echt veel (zeker). Ze heten niet voor niks het Centraal PLAN Bureau.

Dus Centraal Koffiedik-Kijk Bureau is wellicht een betere naam
Wat moet ik verstaan onder bezuinigingen? Het structureel verlagen van de running costs van de overheid? Of het verhogen van zoveel mogelijk belastingen zodat de instanties vrolijk door kunnen gaan met het verspillen van gemeenschapsgeld?
H.R.A. Afschaffen, nu meteen.
Probleem opgelost.
userIcon
Schrik maar niet als de Bossche beerput echt open gaat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:29 schreef HandigeHarry010 het volgende:
Als je ook daadwerkelijk naar de persconferentie kijkt, dan snap je dat ze een onzekerheid aanhouden van +/- 3% ofzo

Dus als de economie bijtrekt is dat hele tekort (3%) in 1 klap weg.

Ik bedoel, als je eerst zegt 35 en een half jaar later zegt 29, dan weet je niet echt veel (zeker).

Dus dit bericht kunnen we gerust met een flinke zak zout nemen.
CPB werkt met modellen. Deze gelden alleen in geval van ceteris paribus; externe zaken zoals een vliegtuig dat een wolkenkrabber binnen vliegt of een plotselinge verkoop van de Antillen aan Venezuela kunnen ze niet voorspellen.

Benieuwd wat voor plannen de grote JC. (de almachtige verlosser) zal hebben...
userIcon
Zolang het begrotings-systeem voor overheidsinstanties niet wordt aangepakt zullen overheidsuitgaven structureel stijgen... Met het huidige systeem wordt juist gestimuleerd begrote bedragen op te maken zodat ze het volgende jaar niet gekort worden... Geld overhouden wordt dus niet gestimuleerd... Dit is al enorm lang zo en hier komt maar geen verandering in... Dit gaat in totaal om enorme bedragen...

In het bedrijfsleven werkt dit wel omdat een bedrijf begroot naarmate er een bepaalde winstverwachting (eigen kapitaal) is en niet zomaar naar gelieve de winst naar boven kan bijstellen zoals de overheid dat wel doet met belastinginkomsten... De belastinginkomsten zijn altijd gegarandeerd...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:29 schreef HandigeHarry010 het volgende:
Als je ook daadwerkelijk naar de persconferentie kijkt, dan snap je dat ze een onzekerheid aanhouden van +/- 3% ofzo

Dus als de economie bijtrekt is dat hele tekort (3%) in 1 klap weg.

Ik bedoel, als je eerst zegt 35 en een half jaar later zegt 29, dan weet je niet echt veel (zeker). Ze heten niet voor niks het Centraal PLAN Bureau.

Dus Centraal Koffiedik-Kijk Bureau is wellicht een betere naam

Dus dit bericht kunnen we gerust met een flinke zak zout nemen.
Maak er maar een strooiwagen van!
userIcon
Mooie klus voor Balkenende 5, Mischien leuk om alvast in te zetten hoelang die meegaat?
Ik begin vast, 1 jaar, 9 maanden en 3 dagen...
Inkomsten lopen terug, iedereen in de VUT straks, kind kan uitrekenen dat je niet op je oude stand kan doorgaan.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:25 schreef KlappernootatWork het volgende:
Wat heeft de marktwerking ons toch een boel zegeningen gebracht..
Maar waar zouden we zijn geweest zonder enige martkwerking? It's not all good en we doen nu een paar stapjes terug, maar zonder marktwerking waren we wellicht nooit zo ver geweest.
Als ze net zo accuraat zijn als het KNMI zou ik mij niet zoveel zorgen maken.

Het geld is er sowieso wel, want zij praten over procenten... het is niet alsof Nederland opeens van de honger omkomt.

HRA afschaffen is inderdaad een goed begin. HRA is nergens goed voor.
1750 euro per Nederlander over 5 jaar. Dat is 350 euro per jaar, oftewel nog geen 3 tientjes per maand.

Beetje verdelen dat de rijkere 40 tientjes betalen en de minder rijken 2 tientjes. Moet op te brengen zijn.

Wat mij btereft... Deal... Maar dan wel verantwoord uitgeven daar in Den Haag !
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:33 schreef Funkamental het volgende:
1750 euro per Nederlander over 5 jaar. Dat is 350 euro per jaar, oftewel nog geen 30 tientjes per maand.
30 tientjes? Volgens mij bedoel je 3...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:32 schreef Vince_Taylor het volgende:
Mooie klus voor Balkenende 5, Mischien leuk om alvast in te zetten hoelang die meegaat?
Ik begin vast, 1 jaar, 9 maanden en 3 dagen...
0 jaar, 2 maanden en 27 dagen
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:32 schreef t-star het volgende:
[..]


Maar waar zouden we zijn geweest zonder enige martkwerking? It's not all good en we doen nu een paar stapjes terug, maar zonder marktwerking waren we wellicht nooit zo ver geweest.
Ach, lees eens wat over Reagan, trickle down economics en supply side economics.

Amerikanen vinden dat prachtig en je ziet hoever zij zijn gekomen. Virtueel bankroet (net zoals wij). China en Japan krijgen nog geld van hun. En de Amerikanen gaan ons wel even uitleggen hoe de wereld draait? Nee, wij moeten het als de snot aanpappen met China. Daar komen binnenkort de centjes vandaan.

Je weet wel, die Communisten.

Net zoals vroegah, wij gaan China weer bloembollen verkopen voor 50 euro per bol. Dan is dat tekort zo weg.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:30 schreef Dauthi het volgende:
Wat moet ik verstaan onder bezuinigingen? Het structureel verlagen van de running costs van de overheid? Of het verhogen van zoveel mogelijk belastingen zodat de instanties vrolijk door kunnen gaan met het verspillen van gemeenschapsgeld?
Dat laatste natuurlijk als je op de PvdA stemt
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 11:37 fotoboek no homepage
userIcon
Hoe gaat dat lukken nu we Griekenland gaan spekken?
Misschien ook eens handig de staatsschuld af te gaan lossen... Zolang westerse overheden schulden blijven maken, zullen ze het afleggen tegen ' emerging markets' die bijna geen schulden hebben.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:37 schreef kakner2 het volgende:
[..]

Dat laatste natuurlijk als je op de PvdA stemt
Ennnnn daar is de eerste ''het is de schuld van de PvdA'' huilie.

Ik dacht al, waar blijven ze toch.
Waarom moet er altijd over de ruggen van iedereen bezuinigd worden, terwijl dit niet geldt voor alle opbrengsten (die verdwijnen in specifieke zakken)?
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:35 schreef thedeedster het volgende:
30 tientjes? Volgens mij bedoel je 3...
Sorry, ik werk bij het CPB... maak wel vaker zulke foutjes met cijfers...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:25 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dus er komt nog veel meer zuur aan?


het zoet krijgen we nooit in ons leven
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Ennnnn daar is de eerste ''het is de schuld van de PvdA'' huilie.

Ik dacht al, waar blijven ze toch.
Nee, dat leuterverhaal van Hamer, om de schulden over meerdere jaren te verdelen - terwijl dat zal leiden tot extra kosten in de vorm van extra interest - is gewoon verzonnen door een rechtse lullo...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:30 schreef RoyOrbitol het volgende:
H.R.A. Afschaffen, nu meteen.
Probleem opgelost.
Erg kortzichtig. Tijd voor een nieuw brilletje? (Overigens ben ik wel voor beperking van de HRA)
Immigratie afschaffen, dan besparen we al zo'n 12 miljard per jaar.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:42 schreef crumpet het volgende:
[..]
Erg kortzichtig. Tijd voor een nieuw brilletje?
Juist snel klaar. Streep er doorheen en het tekort is weg. Dus?

De huizenmarkt is hopeloos overgewaardeerd. Dan komen we eindelijk tot de echte problemen. Namelijk dat wij al die tijd niks nuttigs hebben geproduceerd. Geen nuttige export voor China en de VS, alleen maar betonnen kopie-kistjes met te weinig parkeerruimte voor ons zelf.

Moet je nu echt een economische opleiding hebben gehad om te realiseren dat Nederland niks, maar dan ook niks produceert waar de wereld wat aan heeft? Wij zijn alleen met ons zelf bezig. En dat breekt ons nu op.

Wij importeren veel en veel meer uit China als andersom en ook wij gaan economisch compleet plat dankzij China. Wij moeten nu onmiddelijk omschakelen tot producten waar de rest van de wereld wat aan heeft. Huizen zat, geloof mij nu maar. Er zijn huizen zat en wij hebben geen orkanen of aardbevingen dus die blijven de komende 200 jaar nog goed.

Wij moeten ook de Duitsers steunen. Zonder hun waren we compleet economisch dood.
we kunnen beginnen met het besparen van de wachtgeld regeling voor mevrouw kant, en de heren bos en eurlings.

scheelt al weer 5 miljoen
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:36 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]


Ach, lees eens wat over Reagan, trickle down economics en supply side economics.

Amerikanen vinden dat prachtig en je ziet hoever zij zijn gekomen. Virtueel bankroet (net zoals wij). China en Japan krijgen nog geld van hun. En de Amerikanen gaan ons wel even uitleggen hoe de wereld draait? Nee, wij moeten het als de snot aanpappen met China. Daar komen binnenkort de centjes vandaan.

Je weet wel, die Communisten.

Net zoals vroegah, wij gaan China weer bloembollen verkopen voor 50 euro per bol. Dan is dat tekort zo weg.
Ik ben bekend met Reagans economisch beleid en dat slaat wat ver door naar 100% markt en praktisch geen interventie. Maar een samenleving zonder marktwerking staat nou ook niet echt garant voor welvaart en rijkdom. Er moet een balans daartussen gevonden worden. Overigens is China natuurlijk ook niet communistisch wat economie betreft. Die gaan gewoon de US en Europa achterna, omdat er op die manier snel veel geld te verdienen is (en vallen wellicht vroeger of later in dezelfde valkuil)
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:49 schreef gebruikersnaam het volgende:
we kunnen beginnen met het besparen van de wachtgeld regeling voor mevrouw kant, en de heren bos en eurlings.

scheelt al weer 5 miljoen
Mischien valt er bij alle dure prestige projecten uit de rechtse hoek nog meer te halen.
Het CPB afschaffen, dan bestaat het tekort niet meer
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:51 schreef t-star het volgende:
[..]


(en vallen wellicht vroeger of later in dezelfde valkuil)
Volledig mee eens. Nederland moet slim zijn. Wij moeten glimlachen in het gezicht van de VS en ondertussen dikke maatjes met China.

Maar wij moeten vooral van de gedachte dat Amerika altijd gelijk heeft. Het moge duidelijk zijn dat Amerika ook geen flauw idee heeft. Anders was iedereen daar stinkend rijk en niet alleen de top 5%.

De waarheid zit ergens in het midden en Nederland doet dat eigelijk onbewust al bijna 400 jaar best wel goed. Gewoon kansen pakken, kansen benutten maar ook gewoon gezond verstand als het om zwakkeren gaat. Mensen laten meedoen, zorgen dat iedereen maximaal presteert binnen hun eigen kennis.

Huisvrouwen kunnen ook werken en dat heeft prima gewerkt. Dus zo zie je maar dat iedereen zijn handjes kan laten wapperen en dan komt het wel goed.

Echt, wij moeten
1) Producten maken waar ook China iets aan heeft. De duitsers pakken het slim aan. Die verkopen hun Volkswagens en zo'n glijtrein.
2) Zorgen dat iedereen meedoet. Ook ouderen en halfgaren. Dan produceren ze maar half, maar dat is beter dan 0.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:33 schreef Funkamental het volgende:
1750 euro per Nederlander over 5 jaar. Dat is 350 euro per jaar, oftewel nog geen 3 tientjes per maand.

Beetje verdelen dat de rijkere 40 tientjes betalen en de minder rijken 2 tientjes. Moet op te brengen zijn.

Wat mij btereft... Deal... Maar dan wel verantwoord uitgeven daar in Den Haag !
Uhm nee, 29 mil structureel. Dus per jaar moet dat meer opgebracht worden. Dus iets van 150 per maand per persoon!
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:57 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]


Volledig mee eens. Nederland moet slim zijn. Wij moeten glimlachen in het gezicht van de VS en ondertussen dikke maatjes met China.

Maar wij moeten vooral van de gedachte dat Amerika altijd gelijk heeft. Het moge duidelijk zijn dat Amerika ook geen flauw idee heeft. Anders was iedereen daar stinkend rijk en niet alleen de top 5%.

De waarheid zit ergens in het midden en Nederland doet dat eigelijk onbewust al bijna 400 jaar best wel goed. Gewoon kansen pakken, kansen benutten maar ook gewoon gezond verstand als het om zwakkeren gaat. Mensen laten meedoen, zorgen dat iedereen maximaal presteert binnen hun eigen kennis.

Huisvrouwen kunnen ook werken en dat heeft prima gewerkt. Dus zo zie je maar dat iedereen zijn handjes kan laten wapperen en dan komt het wel goed.

Echt, wij moeten
1) Producten maken waar ook China iets aan heeft. De duitsers pakken het slim aan. Die verkopen hun Volkswagens en zo'n glijtrein.
2) Zorgen dat iedereen meedoet. Ook ouderen en halfgaren. Dan produceren ze maar half, maar dat is beter dan 0.
Of gewoon gebakken lucht verkopen, kost niks qua productie, en levert bakken met geld op.
userIcon
Waarom afschaffen en niet iets toevoegen

Bijvoorbeeld een bruno-banani-popup op alle overheidssites. Je moet toch ergens beginnen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:36 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]


Ach, lees eens wat over Reagan, trickle down economics en supply side economics.

Amerikanen vinden dat prachtig en je ziet hoever zij zijn gekomen. Virtueel bankroet (net zoals wij). China en Japan krijgen nog geld van hun. En de Amerikanen gaan ons wel even uitleggen hoe de wereld draait? Nee, wij moeten het als de snot aanpappen met China. Daar komen binnenkort de centjes vandaan.

Je weet wel, die Communisten.

Net zoals vroegah, wij gaan China weer bloembollen verkopen voor 50 euro per bol. Dan is dat tekort zo weg.
Reaganomics!
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:01 schreef Je_Psychiater het volgende:
[..]


Of gewoon gebakken lucht verkopen, kost niks qua productie, en levert bakken met geld op.
De bloembollen en tomaten doen het nog altijd goed en wij kunnen min of meer de prijs zetten. Praktisch alles gaat over Aalsmeer. Wij pakken de wereld met bloembollen zoals de Arabieren dat doen met olie. En zo hoort het toch ook??. Wij numero 1. En niemand anders.

Alleen jammer genoeg niemand die dat interesseert. In plaats daarvan is het "tasje erbij meneer?". Zal ik u een verzekering aansmeren meneer? Tegen wat? Orkanen? Aardbevingen?

Als wij een nutteloos huis bouwen (ken jij iemand die geen huis heeft?), dan is de consumptie die daaruit volgt ook automatisch zinloos IMO.

Terwijl er dus van die experts rondlopen die dan beweren dat de Nederlandse economie niet zonder die huizen kan. Op korte termijn zou je wel een hoop werkloze bouwers hebben. Maar wij hadden allang iets anders moeten verzinnen.

Maar ach, innovatie he? Nadenken. Andere dingen verzinnen. AMD en Intel uitnodigen om hier een campus op te richten? Zucht.
userIcon
We hebben politieke partijen nodig met een lange termijn visie. Als we nu niet onze staatsschuld beginnen af te lossen zijn we over niet al te lange tijd onze verzorgingsstaat compleet kwijt en dat wil niemand. Dus we zullen hoe dan ook moeten korten zonder de belastingen te verhogen.
Alle overheidsgebouwen waar de regering in zit verkopen.

Vergaderen kunnen ze ook om beurten bij iemand thuis.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:46 schreef HandigeHarry010 het volgende:
[..]


Juist snel klaar. Streep er doorheen en het tekort is weg. Dus?

De huizenmarkt is hopeloos overgewaardeerd. Dan komen we eindelijk tot de echte problemen. Namelijk dat wij al die tijd niks nuttigs hebben geproduceerd. Geen nuttige export voor China en de VS, alleen maar betonnen kopie-kistjes met te weinig parkeerruimte voor ons zelf.

Moet je nu echt een economische opleiding hebben gehad om te realiseren dat Nederland niks, maar dan ook niks produceert waar de wereld wat aan heeft? Wij zijn alleen met ons zelf bezig. En dat breekt ons nu op.

Wij importeren veel en veel meer uit China als andersom en ook wij gaan economisch compleet plat dankzij China. Wij moeten nu onmiddelijk omschakelen tot producten waar de rest van de wereld wat aan heeft. Huizen zat, geloof mij nu maar. Er zijn huizen zat en wij hebben geen orkanen of aardbevingen dus die blijven de komende 200 jaar nog goed.

Wij moeten ook de Duitsers steunen. Zonder hun waren we compleet economisch dood.
Wat jij nu voorstelt is dat wij, over het algemeen hooggeschoolde en innovatieve mensen, even aan een lopende band gaan staan en placemats voor de Chinese markt gaan maken?

Tiger Woods kan zijn eigen gras maaien, maar voor hem is het niet interessant dit zelf te doen omdat hij sneller en meer geld verdient door zijn talent te gebruiken.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:08 schreef totenkopf het volgende:
[..]


En een nog veel groter probleem erbij, kortzichtige !!
Nee hoor. Paar pissige huizenbezitters en projectontwikkelaars. Maar die komen niet om van de honger.

Jij suggereert dat wij beter prullen uit China kunnen importeren met geld dat is verzonnen uit overwaarde die niet bestaat.

Huizen zijn niet zeldzaam okay? Er is niemand in Nederland dakloos. Sterker er is leegstand in huurwoningen, als je weet waar je over praat. Dus huizen zijn niet waardevol, want iets wat al werkt hoeft niet vervangen te worden.
De PvdA afschaffen
userIcon
Als de overheid met 25% inkrimpt dan ben je een heel eind op weg. Maar Den Haag gaat het vast bij de burger halen.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:11 schreef azertyu het volgende:
[..]


Wat jij nu voorstelt is dat wij, over het algemeen hooggeschoolde en innovatieve mensen, even aan een lopende band gaan staan en placemats voor de Chinese markt gaan maken?

Tiger Woods kan zijn eigen gras maaien, maar voor hem is het niet interessant dit zelf te doen omdat hij sneller en meer geld verdient door zijn talent te gebruiken.
Nee, nadenken. Niet ASML wegjagen. ASML omarmen en uitbreiden tot de volgende AMD. AMD weglokken uit Duitsland. Etc. Slim nadenken. Copyrights verzamelen etc. Dan China het domme werk laten doen, klaar.

Ik ben pro bio-engineering, maar goed. Nederland heeft een enorme schat aan bio-kennis namelijk. Ook natuurlijke producten trouwens.
userIcon
Dat krijg je ervan als je de laatste jaren geld in nutteloze projecten stopt. De komende jaren moeten ze ook maar eens flink bezuinigen op ontwikkelingshulp, eerst onze eigen problemen oplossen.
Gewoon extra geld drukken en daarmee de schulden aflossen. Ik snap niet waarom mensen het zo onnodig ingewikkeld maken
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:18 schreef HeaN82 het volgende:
Dat krijg je ervan als je de laatste jaren geld in nutteloze projecten stopt. De komende jaren moeten ze ook maar eens flink bezuinigen op ontwikkelingshulp, eerst onze eigen problemen oplossen.
Net zoals Griekenland: eerst onze eigen sh*t op een rij, dan komt de rest vanzelf.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:30 schreef RoyOrbitol het volgende:
H.R.A. Afschaffen, nu meteen.
Probleem opgelost.
Ignorance is bliss!

Probleem van enige mannelijke proporties gecreëerd, bedoel je!
30 tot 50% van je gezinnen bankroet = NL bankroet!

Succes met je verder bezuinigingen om er weer bovenop te komen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:23 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Ignorance is bliss!

Probleem van enige mannelijke proporties gecreëerd, bedoel je!
30 tot 50% van je gezinnen bankroet = NL bankroet!

Succes met je verder bezuinigingen om er weer bovenop te komen.
Verkapte ik-heb-ook-zo'n-veel-te-hoge-hypotheek-post

Face it, die HRA gaat er onder europese druk toch af, werkelijk elk omringend land lacht Nederland uit waar je overheidssubsidie krijgt om jezelf tot ver voorbij je nek in de schulden te steken.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:23 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Ignorance is bliss!

Probleem van enige mannelijke proporties gecreëerd, bedoel je!
30 tot 50% van je gezinnen bankroet = NL bankroet!

Succes met je verder bezuinigingen om er weer bovenop te komen.
Klinkt een beetje als zo'n bankdirecteur. U kunt niet zonder ons? Oh nee, wedden? Iemand die mij economisch chanteert kan ik missen als kiespijn.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:30 schreef RoyOrbitol het volgende:
H.R.A. Afschaffen, nu meteen.
Probleem opgelost.
Wat een complete onzin. Die mensen dragen tenminste bij aan de maatschappij + als ze geen geld hebben de bedrijven niks verdienen en je het dus weer kwijt bent aan uitkeringen. Daarmee komen we gelijk op het zwakke punt van de samenleving: Uitkeringen. Oplossing: Schaf de bijstand en alle aanvullende regelingen af. Schaf ook de huur-, zorg- en kindertoeslag af. Schaf de HRA af en koppel de ww/wao aan het aantal werkjaren. Vervolgens kan de IB terug naar een flattax van bv 20%. Probleem opgelost en iedereen krijgt loon naar werken. Eerlijker dan dat kan niet
userIcon
Potverdorie, moet je als politicus dalijk nog met de fiets/OV naar je werk, gezien die Mercedes-Benz van een half miljoen niet echt kostenbesparend blijkt te zijn.

Een beetje besparen kan geen kwaad natuurlijk.
In plaats van de JSF tóch maar een goedkopere optie, een die ook in Nederland arbeidsplaatsen kan verzorgen, en daarnaast die 4,8 milard jaarlijkse 'ontwikkelingssamenwerking' maar opschorten, alleen dat laatste bespaart al 24 miljard van de benodigde 29 miljard.

(Maarja, volgens de SP is het een doodzonde om op de armste mensen in deze wereld te besparen, ongeacht het feit dat het geld in de meeste gevallen niet goed terecht komt én dan het ook nog eens faalt om het gewenste resultaat te behalen.)

[ Bericht gewijzigd door SolDat op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:40 ]
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:27 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Verkapte ik-heb-ook-zo'n-veel-te-hoge-hypotheek-post

Face it, die HRA gaat er onder europese druk toch af, werkelijk elk omringend land lacht Nederland uit waar je overheidssubsidie krijgt om jezelf tot ver voorbij je nek in de schulden te steken.
Datzelfde geldt natuurlijk voor de zorg en huurtoeslag. Die slaan nergens op natuurlijk
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:33 schreef echtwel72 het volgende:
[..]


Wat een complete onzin. Die mensen dragen tenminste bij aan de maatschappij + als ze geen geld hebben de bedrijven niks verdienen en je het dus weer kwijt bent aan uitkeringen. Daarmee komen we gelijk op het zwakke punt van de samenleving: Uitkeringen. Oplossing: Schaf de bijstand en alle aanvullende regelingen af. Schaf ook de huur-, zorg- en kindertoeslag af. Schaf de HRA af en koppel de ww/wao aan het aantal werkjaren. Vervolgens kan de IB terug naar een flattax van bv 20%. Probleem opgelost en iedereen krijgt loon naar werken. Eerlijker dan dat kan niet
en iemand die buiten de sociale voorzieningen valt, heb je daar ook nog een soort van eindoplossing voor
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:49 schreef gebruikersnaam het volgende:
we kunnen beginnen met het besparen van de wachtgeld regeling voor mevrouw kant, en de heren bos en eurlings.

scheelt al weer 5 miljoen
0,05 van 29 miljard....

(En het wachtgeld voor deze 3 is bij lange na geen 5 Miljoen).
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:35 schreef echtwel72 het volgende:
[..]


Datzelfde geldt natuurlijk voor de zorg en huurtoeslag. Die slaan nergens op natuurlijk
Maar die zijn nog inkomensafhankelijk. Die zouden pas nergens op slaan wanneer je bij twee keer modaal ook twee keer zoveel toeslag krijgt.
Niet echt een vergelijk dus.(en bovendien slechts een fractie van de kosten die de HRA met zich meebrengt)
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:35 schreef SolDat het volgende:
Potverdorie, moet je als politicus dalijk nog met de fiets/OV naar je werk, gezien die Mercedes-Benz van een half miljoen niet echt kostenbesparend blijkt te zijn.

Een beetje besparen kan geen kwaad natuurlijk.
In plaats van de JSF tóch maar een goedkopere optie, een die ook in Nederland arbeidsplaatsen kan verzorgen, en daarnaast die 4,8 milard jaarlijkse 'ontwikkelingssamenwerking' maar opschorten, alleen dat laatste bespaart al 24 miljard van de benodigde 29 miljard.

(Maarja, volgens de SP is het een doodzonde om op de armste mensen in deze wereld te besparen, ongeacht het feit dat het geld in de meeste gevallen niet goed terecht komt én dan het ook nog eens faalt om het gewenste resultaat te behalen.)
Dus omdat onze banken er een zooi van maken en de toezichthouders hebben zitten slapen moeten de armste landen het maar zonder ontwikkelingssamenwerking doen?
Er zijn toch al een heleboel ambtenaren "as we speak" aan het werk om besparingen te verzinnen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:43 schreef wtplep het volgende:
[..]
Dus omdat onze banken er een zooi van maken en de toezichthouders hebben zitten slapen moeten de armste landen het maar zonder ontwikkelingssamenwerking doen?
Moeten de Nederlandse burgers dus maar weer hiervoor opdraaien? Alsof die dan zelf schuldig zijn...
Ontwikkelingsgeld is geen verplichting. Zeker niet na al die decennia dat ze al geld hebben ontvangen.
De provincie, waterschappen en (deel)gemeente afschaffen en vervangen voor 1 laag, dat is zat. AOW en dergelijke linkse/Wilders hobby's afschaffen cq toegang beperken.
Dat zijn minder bezuinigingen dan verwacht dus de beurskoersen gaan weer omhoog. Die ¤ 1.750 is dus snel verdiend.
Gewoon de levensverwachting terugbrengen naar 65 jaar en alle problemen zijn opgelost
userIcon
Alle mensen met een koopwoning nog verder uitgeknepen worden, want daar zit het geld, ozb gaat omhoog/blijft gelijk (ondanks dat de waarde gedaald is)
Eigen volk eerst scheelt al 1,7 miljard, namelijk als je de ontwikkelingshulp verlaagt van 0,81 naar 0,5 procent.
De overheid is niet te vertrouwen. Ze zitten er voor zichzelf en maken anderen belachelijk. Daarnaast bezorgen ze ons een torenhoge schuld.

Ik ben tegen anarchy, maar zie ook geen nut in een overheid.
userIcon
HRA eruit? dan ook de huursubsidie

de mensen die het hardst roepen dat de HRA weg moet zitten zelf waarschijnlijk met subsidie in een huurhuis
userIcon
Massaal ambtenaren ontslaan, provincies opheffen. Stadsdelen opheffen, kunstsubsidie kunsternaarsuitkeringen, Ontwikkelingsgelden stopzetten.
Snijden in reintergratiebureas, grenzen op slot voor buitenlanders die erg veel geld kosten (Marokkanen enzo). Snijden in anti-discriminiatieclubjes en tig andere overbodige overheidsinstellingen.

tl;dr
Massaal in de overheid snijden, de burger mag niet weer de dupe worden van een falende overheid.
vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 16:55 fotoboek no homepage
userIcon
Wat ik mij afvraag waar ik zo even 4x 1750 vandaan moet toveren. Kinderen etc.. Ja, snap dat er een verdeling gemaakt zal worden. Uiteindelijk gaat het af van de mensen waar het meest van zijn. Zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven, want vele handen maken licht werk. Dus de mensen met een minimum tot midden inkomen zal de broekriem nog strakker aan moeten trekken.

De elite is niet zo groot, dus naar verhouding valt daar minder van te halen.
userIcon
AOW -10% + 3 miljard
Ambtenaren -10% = + vele miljarden
Verkopen Antillen + 2 miljard
Stopzetten immigratie nieuwe kanslozen + paar miljard in 5 jaar
Intrekken NL paspoort van criminele / werkloze & analfabete allochtone kanslozen + 12 miljard
Verlagen ontwikkelingshulp van 4,5 naar 1,5 miljard = + 3 miljard
Verlagen bijdrage aan EU van 3,6 miljard naar 1 miljard = + 2,6 miljard
De terugtrekking uit Afghanistan levert zo'n 2 miljard op....

Zo komen we wel een eind... met halfzachte maatregelen gaan we het niet redden. Met name over de toegevoegde waarde van kansloze immigranten zou men eens eerlijk moeten zijn in dit land.

Naast de PVV is er denk ik geeneen partij die dit soort maatregelen zou durven voorstellen... meer voor de hand ligt dus.

- Afschaffen studiefinanciering + 4 miljard
- Verhogen BTW naar 21% + 4 miljard
- Gedeeltelijk afschaffen HRA + 5 miljard
- Terugtrekking Afghanistan + 2 miljard
- Afschaffen zorgtoeslag + paar miljard
- Overwaarde koophuizen belasten in box 3 = + 10 miljard
De SP vind 10 miljard bezuinigen, natuurlijk weer genoeg
1750 euro per Nederlander?
Da's meer dan ik per maand verdien....
vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 19:48 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:33 schreef Funkamental het volgende:
1750 euro per Nederlander over 5 jaar. Dat is 350 euro per jaar, oftewel nog geen 3 tientjes per maand.

Beetje verdelen dat de rijkere 40 tientjes betalen en de minder rijken 2 tientjes. Moet op te brengen zijn.

Wat mij btereft... Deal... Maar dan wel verantwoord uitgeven daar in Den Haag !
Is dat het bedrag over die paar jaar? Ik hoorde op tv iets van 1750 per pp PER jaar

Voor ons gaat dat 4x 1750 worden per jaar. Dat hou ik persoonlijk dus niet over

Het wordt trouwens gewoon gehaald bij de mensen waar er het meest van zijn. De minima en middenmoot.
95  van 95 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 21:00 Plannen New Chinatown wijk in Almere16
» 16:33 'Merkel trekt Europa verkeerde kant op'50
» 16:22 Leaserijder laat benzineauto staan34
» 13:48 VVD: Banken veilig, Griekenland mag vallen108


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden