Nederlands fregat pakt zwaarbewapende piraten

Algemeen • Geschreven door Novum op 16-03-2010 @ 11:23 - gepost door static
print 

Het Nederlandse fregat Hr. Ms. Tromp heeft voor de Somalische kust drie boten met piraten overmeesterd. In de snelle vaartuigen van de zeerovers werden AK-47 machinegeweren en een raketwerper gevonden. Ook hadden ze piratenattributen als ladders en satelliettelefoons aan boord, meldt het ministerie van Defensie vandaag.

De marine had de veronderstelde piraten in beeld na een mislukte poging tot piraterij enkele dagen eerder. De Tromp kreeg de opdracht de bootjes van de piraten onschadelijk te maken.

De boordhelikopter van de Tromp dwong een vaartuig op zo'n 750 kilometer afstand van de Seychellen met waarschuwingsschoten tot stilstand. Aan boord van het tien meter lange moederschip waren twee piraten.

Gisteren werden de twee andere bootjes met nog eens zeven piraten aangehouden. Met behulp van snelle motorboten gingen leden van het korps mariniers bij de piraten aan boord. Daar werden de wapens gevonden.

Het wapentuig werd in beslag genomen en de munitie ging overboord. Na verhoor zijn de piraten volgens EU-richtlijnen op een bereikbare afstand van de Somalische kust weer in een van de bootjes gezet. Een ander bootje is met de 'goalkeeper' aan stukken geschoten en de derde wacht hetzelfde lot.

De Tromp is in de regio als onderdeel van een EU-missie tegen piraterij. Doel is het opsporen en verstoren van piratenactiviteiten. Eerder voerden een Duits en een Deens fregat vergelijkbare acties uit.


Bron: Novum


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt26
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

8142 views / 85 reacties
Reacties op dit bericht
85  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 11:25 fotoboek homepage
userIcon
quote:
de munitie ging overboord.
quote:
Een ander bootje is met de 'goalkeeper' aan stukken geschoten en de derde wacht hetzelfde lot.
Ja joh, vervuil de zee maar weer. Maakt niet hoor.
goed zo aanpakken die gasten
userIcon
En weer vrijgelaten neem ik aan?
quote:
Na verhoor zijn de piraten volgens EU-richtlijnen op een bereikbare afstand van de Somalische kust weer in een van de bootjes gezet.
userIcon
Volgende keer toch maar even de Goalkeeper testen op dat tuig.
userIcon
We geven ze eten en drinken mee blazen een houten bootje of 2 op en lossen niks er mee op volgende dag zitten de apen weer in een bootje te klooien met een rpg.
userIcon
quote:
Na verhoor zijn de piraten volgens EU-richtlijnen op een bereikbare afstand van de Somalische kust weer in een van de bootjes gezet. Een ander bootje is met de 'goalkeeper' aan stukken geschoten en de derde wacht hetzelfde lot.
Ze hadden beter alle drie die bootjes op kunnen blazen, inclusief die piraten.

En nee, dat is niet aardig, maar wel effectief.
userIcon
quote:
Ook hadden ze piratenattributen als ladders en satelliettelefoons aan boord
Zonder dat ben je ook geen echte piraat!!
Die arme Somaliërs toch... niets te eten maar wel AK-47 machinegeweren, een raketwerper en satelliettelefoons...

Kwestie van prioriteiten stellen blijkbaar...


Netjes. Zo kan het ook!
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef YAROON het volgende:

[..]


Zonder dat ben je ook geen echte piraat!!
Ik moest ook aan ooglapjes en zwaarden denken
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:26 schreef p940 het volgende:

[..]


Dan is het maar goed dat de gemiddelde fokker geen gezagvoeder is.
Waarschijnlijk wordt er dan keihard de andere kant opgevaren en zo'n 1000 mijl uit de kust hadden ze via de plank het water ingekund.
Dat zou mijn idee overigens ook zijn hoor....
userIcon
Zat Piet Piraat er ook bij?
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef Funkamental het volgende:
Die arme Somaliërs toch... niets te eten maar wel AK-47 machinegeweren, een raketwerper en satelliettelefoons...

Kwestie van prioriteiten stellen blijkbaar...
Zat ik ook net aan te denken.
damn.. en nu? krijgen ze proces? kost eindeloos geld? en het lost niets op.. misschien als voorbeeld gewoon kapot schieten??
userIcon
Zo, dus ze zijn "opgepakt". Wat gaat er nu gebeuren?

A. Ze ontsnappen zonder geweld (want de mariniers geven zich zonder verzet over.)

B. Ze ontsnappen met geweld (want Kareltje en Pietje dachten dat ze zich met hun schoenlepeltjes konden verdedigen en ontketenden daarmee de toorn van de piraten)

B. Ze worden vrijgelaten zonder behoud van wapens

C. Ze worden vrijgelaten met behoud wapens

[ Bericht gewijzigd door Interloper op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:39 ]
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:31 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zat Piet Piraat er ook bij?
Ge-ni-aal!
userIcon
quote:

ok hadden ze piratenattributen als ladders en satelliettelefoons aan boord,
Oh noes, er komt hier om de week een piraat bij ons in de buurt de ramen lappen !!
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:29 schreef SimonBalk het volgende:
[afbeelding]

Netjes. Zo kan het ook!
Die bedoel ik .
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:30 schreef Brainfrz het volgende:
[..]

Ik moest ook aan ooglapjes en zwaarden denken
Tsja de modernisering slaat overal toe.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef KingKai het volgende:
Ze hadden beter alle drie die bootjes op kunnen blazen, inclusief die piraten.
Prima plan. Gewoon ontkennen dat je piraten bent tegengekomen. Wie gaat ze missen?

Huh, piraten? Niets gezien, niets gehoord...
die goalkeeper werkt ook als ze nog varen hoor..
userIcon
Zwaarbewapend my ass. Een AK is een licht wapen vergeleken met een kanon. Kanonnen en raketsystemen, dat zijn zware wapens. (en den heb ik het dus niet over een lullige RPG)

Maar goed, zolang boten zich niet zelf mogen verdedigen, zal er ook weinig veranderen. Ik denk dat het tijd wordt voor koopvaardijschepen om zichzelf weer te bewapenen. Het monopolie van de staat op wapenbezit is ouderwets.
quote:
Ook hadden ze piratenattributen als ladders en satelliettelefoons aan boord
Bij piratenattributen denk ik altijd aan houten benen, hand-haken, papegaaien en degens.
userIcon
Wat doen we daar in godsnaam zeg?? Als je die piraten weer laat wandelen ben je niet met een oplossing bezig. Die kopen een AK47 voor een scheet en 2 knikkers en het is verdomde lucratief om zo'n schip te kapen. Die piraten hebben vaak geen stuiver en worden bijna weer gedwongen om weer de zee op te gaan. Het is geen oplossing op deze manier, maar een eindeloze missie
quote:
Het wapentuig werd in beslag genomen en de munitie ging overboord. Na verhoor zijn de piraten volgens EU-richtlijnen op een bereikbare afstand van de Somalische kust weer in een van de bootjes gezet. Een ander bootje is met de 'goalkeeper' aan stukken geschoten en de derde wacht hetzelfde lot.
Hoe bedoel je typisch europese zwakte, en spelen met speelgoed...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:37 schreef Knuffleheinz het volgende:

[..]

Bij piratenattributen denk ik altijd aan houten benen, hand-haken, papegaaien en degens.
Jij hebt teveel naar Peter Pan gekeken.....
userIcon
Piratenattributen?

userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:38 schreef kroegtijger het volgende:
Wat doen we daar in godsnaam zeg?? Als je die piraten weer laat wandelen ben je niet met een oplossing bezig. Die kopen een AK47 voor een scheet en 2 knikkers en het is verdomde lucratief om zo'n schip te kapen. Die piraten hebben vaak geen stuiver en worden bijna weer gedwongen om weer de zee op te gaan. Het is geen oplossing op deze manier, maar een eindeloze missie
Leuke oefening voor de Marine met echte doeltjes, meer niet

Ik zie het nut van een dergelijke actie ook niet in. Je gooit wat wapens in zee, schiet een paar boten aan flarden, laat de piraten weer gaan om te wachten tot ze met nieuwe bootjes en wapens weer terugkomen.

Sinds we de Russen niet meer hebben als denkbeeldige vijand is defensie diep gezonken
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef KingKai het volgende:

[..]
Ze hadden beter alle drie die bootjes op kunnen blazen, inclusief die piraten.

En nee, dat is niet aardig, maar wel effectief.
Idd, en het is toch geen EU daar, schijt aan de richtlijnen!!!
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:25 schreef Days-Of-Wild het volgende:

[..]


[..]

Ja joh, vervuil de zee maar weer. Maakt niet hoor.
dat kunne ze daar veel beter met andere zooi hoor....
kijk maar eens naar de schepe sloop in india

maar ik wil die bootjes wel hebben verstuur ze maar naar nederland kan ik weer varen
userIcon
Moeten wij daar blij mee zijn.
Ik heb liever dat ze geen ik herhaal geen gevangenen nemen, (take no prisoners) alleen dat zal er voor zorgen dat ze zich wel twee keer bedenken om piraat te spelen
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:36 schreef Funkamental het volgende:
[..]


Prima plan. Gewoon ontkennen dat je piraten bent tegengekomen. Wie gaat ze missen?

Huh, piraten? Niets gezien, niets gehoord...
waar is die kist kogels gebleven? dat vragen ze hier dan in de 2e kamer
userIcon
Was Elizabeth Swann er ook bij overigens?

userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:31 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zat Piet Piraat er ook bij?
wel jack sparrow
man DJugular (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 11:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef Funkamental het volgende:
Die arme Somaliërs toch... niets te eten maar wel AK-47 machinegeweren, een raketwerper en satelliettelefoons...

Kwestie van prioriteiten stellen blijkbaar...
Geef een man een vis en je voed hem voor een dag.
Geef een man een AK-47 en hij kan zijn hele leven vis stelen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:26 schreef Tomboo het volgende:
En weer vrijgelaten neem ik aan?
Anders lees je even..
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:47 schreef Praxis het volgende:
Moeten wij daar blij mee zijn.
Ik heb liever dat ze geen ik herhaal geen gevangenen nemen, (take no prisoners) alleen dat zal er voor zorgen dat ze zich wel twee keer bedenken om piraat te spelen
Die piraten zijn niet gearresteerd, enkel aangehouden en de wapens zijn afgenomen. Ze zijn toch vlak voor de kust weer op een bootje gezet? Ik zie je probleem niet.
Het is erg lastig om arrestanten aan de wal af te zetten, er is bijna geen enkel land die deze lui toelaat.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef Funkamental het volgende:
Die arme Somaliërs toch... niets te eten maar wel AK-47 machinegeweren, een raketwerper en satelliettelefoons...

Kwestie van prioriteiten stellen blijkbaar...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:25 schreef Days-Of-Wild het volgende:

[..]


[..]

Ja joh, vervuil de zee maar weer. Maakt niet hoor.
Afgezonken schepen doen het onderwater leven juist veel goeds, mits er geen 10 tallen liters chemicaliën weglekken.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:38 schreef kroegtijger het volgende:
Wat doen we daar in godsnaam zeg?? Als je die piraten weer laat wandelen ben je niet met een oplossing bezig. Die kopen een AK47 voor een scheet en 2 knikkers en het is verdomde lucratief om zo'n schip te kapen. Die piraten hebben vaak geen stuiver en worden bijna weer gedwongen om weer de zee op te gaan. Het is geen oplossing op deze manier, maar een eindeloze missie
Wat moeten ze dan? Er blijven twee opties over:

1) de piraten een kopje thee geven en dan met ze mee gaan naar de kust, een bestaan voor ze opbouwen, hen opleiden, allemaal zodanig dat ze zichzelf verder kunnen voorzien en niet meer hoeven terug te vallen op piraterij (de lokale overheid kan het kennelijk niet aan, maar misschien is die overheid ondersteunen ook wel een optie)

2) met de toch al prima bruikbare goalkeeper de bootjes beschieten zodat ze met man en muis vergaan - dus inclusief piraten. Al zou je de piraten natuurlijk ook gewoon 10 jaar vast kunnen zetten of zo.

Optie 2 is de methode die in de middeleeuwen veelvuldig werd toegepast. Niet humaan, wel effectief. Optie 1 is de methode die knuffel politici graag toegepast zien.

Al met al, de huidige werkwijze lijkt me een redelijk compromis.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:37 schreef ocf81 het volgende:
Zwaarbewapend my ass. Een AK is een licht wapen vergeleken met een kanon. Kanonnen en raketsystemen, dat zijn zware wapens. (en den heb ik het dus niet over een lullige RPG)

Maar goed, zolang boten zich niet zelf mogen verdedigen, zal er ook weinig veranderen. Ik denk dat het tijd wordt voor koopvaardijschepen om zichzelf weer te bewapenen. Het monopolie van de staat op wapenbezit is ouderwets.
Met een stel AK-47's en een RPG kun je elke tanker overmeesteren. Die wapens vallen onder de zware wapens classificatie of jij het daar nu mee eens bent of niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:46 schreef hendrik64 het volgende:
Leuke oefening voor de Marine met echte doeltjes, meer niet

Ik zie het nut van een dergelijke actie ook niet in. Je gooit wat wapens in zee, schiet een paar boten aan flarden, laat de piraten weer gaan om te wachten tot ze met nieuwe bootjes en wapens weer terugkomen.

Sinds we de Russen niet meer hebben als denkbeeldige vijand is defensie diep gezonken
Wat moeten we anders doen dan? Je kan ze niet berechten, want Somalie is geen rechtstaat en het Europese gevangenisstelsel is een waarlijk paradijs voor ze.

De enige andere drie opties zijn alle piraten ombrengen, niets doen en de piraten de schepen gewoon laten overvallen of de piraten tegen werken door hun materiaal af te pakken/vernietigen waardoor het minder lucratief wordt.
De eerste en de tweede optie zijn gewoon niet reeel dus blijft alleen de derde over.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:48 schreef T42 het volgende:
[..]


waar is die kist kogels gebleven? dat vragen ze hier dan in de 2e kamer
Oh, wat geoefend...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:50 schreef DJugular het volgende:
Geef een man een vis en je voed hem voor een dag.
Geef een man een AK-47 en hij kan zijn hele leven vis stelen.
Wat is gegeven, kan ook weer afgepakt worden
Ook hadden ze piratenattributen als ladders en satelliettelefoons aan boord

Ik heb net een piraat met een spons van zijn ladder afgegooid.
kon ook wel eens de glazenwasser zijn
man mouthman (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 12:18 fotoboek homepage
userIcon
goalkeeper....FTW..
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:07 schreef Funkamental het volgende:
[..]


Wat is gegeven, kan ook weer afgepakt worden
Maar ook een gegeven AK-47 moet je niet in de loop kijken...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:37 schreef ocf81 het volgende:
Zwaarbewapend my ass. Een AK is een licht wapen vergeleken met een kanon. Kanonnen en raketsystemen, dat zijn zware wapens. (en den heb ik het dus niet over een lullige RPG)
Of het zwaarbewapend is hangt af van de context.
Voor de Discovery Channel kijker valt het daar niet in, omdat het daar wordt bekeken vanuit de perspectief van andere materialen uit het leger (tanks, .50 mitrailleurs, exocet raketten, etc.).

Als iemand echter overvallen wordt met een AK47 en een RPG, dan wordt er wel degelijk gesproken over zwaar bewapende overvallers, daar die normaal alleen een mes of handvuurwapen gebruiken.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef HetBoefje het volgende:
En dan weer snel vrijlaten, want 'onze jongens en meisjes' moeten weer voor de feestdagen thuis zijn!

Een lachertje die NL marine. Stelletje ouwe wijven op een boot die veel belastinggeld opmaken maar verder geen flikker uitvreten behalve de blits uithangen....
Uit het niveau van jouw reactie kan ik wel weer opmaken dat jij niet weet waar je het over hebt

http://www.defensie.nl/_system/handlers/ImageResizerHandler.ashx?size=lightbox&image=/media/wapens_tcm46-149801.jpg&filesize=759%20KB

Bewuste wapens... hoe krijgen ze het voor elkaar die zo te laten verotten
Ook hadden ze piratenattributen als ooglapjes, zwarte vlaggen met doodshoofden en een kapitein met houten poot, haak inclusief papagaai aan boord, meldt het ministerie van Defensie vandaag.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:23 schreef SillyWalks het volgende:
[..]


Of het zwaarbewapend is hangt af van de context.
Voor de Discovery Channel kijker valt het daar niet in, omdat het daar wordt bekeken vanuit de perspectief van andere materialen uit het leger (tanks, .50 mitrailleurs, exocet raketten, etc.).

Als iemand echter overvallen wordt met een AK47 en een RPG, dan wordt er wel degelijk gesproken over zwaar bewapende overvallers, daar die normaal alleen een mes of handvuurwapen gebruiken.
Ja, dus zijn het relatief lichte wapens, aangezien ze hier tankers en andere grote schepen mee overmeesteren ...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:28 schreef Funkamental het volgende:
Die arme Somaliërs toch... niets te eten maar wel AK-47 machinegeweren, een raketwerper en satelliettelefoons...

Kwestie van prioriteiten stellen blijkbaar...
Ze halen met het kapen van een paar bootjes vele miljoenen per jaar op. Daar eten de kapers goed van.
Als ze gepakt worden door de Nederlandse marine krijgen ze nog een vliegvakantie, gratis eten en drinken.
En bij vrijlating krijgen ze een lunchpakketje van enige duizenden euro's en een kanskaart voor blijvend asiel in Nederland mee.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:02 schreef blieb het volgende:
[..]


Wat moeten ze dan? Er blijven twee opties over:

1) de piraten een kopje thee geven en dan met ze mee gaan naar de kust, een bestaan voor ze opbouwen, hen opleiden, allemaal zodanig dat ze zichzelf verder kunnen voorzien en niet meer hoeven terug te vallen op piraterij (de lokale overheid kan het kennelijk niet aan, maar misschien is die overheid ondersteunen ook wel een optie)

2) met de toch al prima bruikbare goalkeeper de bootjes beschieten zodat ze met man en muis vergaan - dus inclusief piraten. Al zou je de piraten natuurlijk ook gewoon 10 jaar vast kunnen zetten of zo.

Optie 2 is de methode die in de middeleeuwen veelvuldig werd toegepast. Niet humaan, wel effectief. Optie 1 is de methode die knuffel politici graag toegepast zien.

Al met al, de huidige werkwijze lijkt me een redelijk compromis.
Als dat de 2 opties zijn, dan maar optie 2.... Maar als we nu daar een beetje rond varen, en dit soort nutteloze acties gaan uithalen, dan denk ik dat mn belasting-centen wel beter gebruikt kunnen worden.

Als we er dan toch zijn, dan moet er ook echt worden opgetreden; dus dat houdt in dat die piraten vast worden gezet, of op zo'n manier weer vrij worden gelaten dat ze niet meer de behoefte tot piraterij gaan hebben. Hoe dat ingevuld moet worden?? Geen idee, daarvoor weet ik veel te weinig van 't onderwerp af, maar ik weet wel dat dit geen oplossing is en alleen maar bakken vol met geld kost die wij op mogen hoesten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef HetBoefje het volgende:
En dan weer snel vrijlaten, want 'onze jongens en meisjes' moeten weer voor de feestdagen thuis zijn!

Een lachertje die NL marine. Stelletje ouwe wijven op een boot die veel belastinggeld opmaken maar verder geen flikker uitvreten behalve de blits uithangen....
Dat zou ik niet willen zeggen hoor. Onze marine is best heel kundig e.d., maar dit is inderdaad nogal een onzin-missie lijkt me. We kunnen toch wel iets nuttigers bedenken voor onze marine lijkt me?
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]

AK's en RPG's zijn nog altijd lichte wapens hoor
Een tomahawk installatie op een piratenbootje, dan pas hebben we het over zware bewapenin.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:02 schreef blieb het volgende:
[..]


Wat moeten ze dan? Er blijven twee opties over:

1) de piraten een kopje thee geven en dan met ze mee gaan naar de kust, een bestaan voor ze opbouwen, hen opleiden, allemaal zodanig dat ze zichzelf verder kunnen voorzien en niet meer hoeven terug te vallen op piraterij (de lokale overheid kan het kennelijk niet aan, maar misschien is die overheid ondersteunen ook wel een optie)

2) met de toch al prima bruikbare goalkeeper de bootjes beschieten zodat ze met man en muis vergaan - dus inclusief piraten. Al zou je de piraten natuurlijk ook gewoon 10 jaar vast kunnen zetten of zo.

Optie 2 is de methode die in de middeleeuwen veelvuldig werd toegepast. Niet humaan, wel effectief. Optie 1 is de methode die knuffel politici graag toegepast zien.

Al met al, de huidige werkwijze lijkt me een redelijk compromis.
Optie 2, doodschieten
Ik snap niet wat iedereen zit te zeuren. Nu komen ze in ieder geval niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning, en ze zijn hun wapens kwijt, op die manier zorg je ervoor dat misdaad niet loont. Ik vind het prima.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef HetBoefje het volgende:
En dan weer snel vrijlaten, want 'onze jongens en meisjes' moeten weer voor de feestdagen thuis zijn!

Een lachertje die NL marine. Stelletje ouwe wijven op een boot die veel belastinggeld opmaken maar verder geen flikker uitvreten behalve de blits uithangen....
Jij kent echt de slagkracht van de Nederlandse marine niet he.....
Het is naar verhouding een van de sterkste vloten ter wereld.
Technisch en tactisch.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:26 schreef Tomboo het volgende:
En weer vrijgelaten neem ik aan?
Idd
Belachelijk toch. Die moeten zo gewoon gevangen zetten in Somalie. Waarschijnlijk is het daar zo corrupt dat je ze beter in een ander land in Afrika moet vastzetten.
Beter nog is een kogel door de kop.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:39 schreef kroegtijger het volgende:
[..]

Dat zou ik niet willen zeggen hoor. Onze marine is best heel kundig e.d., maar dit is inderdaad nogal een onzin-missie lijkt me. We kunnen toch wel iets nuttigers bedenken voor onze marine lijkt me?
Geheel mee eens, onze marine behoort tot de best getrainde en heeft de meest geavanceerde apparatuur (dankzij HSA/Thales) waar zelfs de USA jaloers en bang voor zijn. (We hebben tijdens een NAVO oefening een keer een USA vliegdekschip tot zinken gebracht; USA was "highly not amused" om het maar even eufemistisch te zeggen). Wat wij niet hebben zijn de echt zware wapens en grote schepen die de grotere landen wel hebben. Daardoor zitten wij qua geweld in het middenveld en geven alleen support op missies omdat onze schepen voor het zwaardere geweld niet toereikend zijn. Voor het bestrijden van een paar piraten is een fregat een beetje groot maar kan het wel lang op zee uithouden zonder naar een haven terug te moeten.
Het probleem met de piraten zit niet in de marine. In Nederland is het bijna zo geregeld dat voordat een schot wordt gelost de verantwoordelijke minister toestemming moet hebben gegeven. Uiteraard nadat hierover eerst 3 uur gedebatteerd is. Gevolg: een wassen neus. De huidige opstelling van de marine is puur politiek bepaald en heeft niets met watjesgedrag van de marine te maken. Als ze al in Noorwegen/Finland met de lokale bevolking vechten om een pilsje dan willen ze echt wel serieus optreden tegen een stel landlopers in een bootje die de veiligheid op zee bedreigen. Conclusie: het is de politiek die bepaald wat het leger doet zoals in elke goede democratie zou moeten. Echter onze politieke leiders (wie eigenlijk) zijn te schijtluizerig om een mandaat te geven, bang voor kamervragen, zodat het altijd behelpen blijft.

PS. Zonde van de goalkeeper munitie. Dit is speciale munitie en ze hadden ook gewoon de stop uit het bootje kunnen trekken. Veel goedkoper en even effectief.

[Edit: typos verwijderd]

[ Bericht gewijzigd door ietsnieuws op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:33 ]
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef GrotePierFR het volgende:
AK's en RPG's zijn nog altijd lichte wapens hoor
Dat je ze kan tillen maakt het nog geen lichte wapens hoor!
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]

AK's en RPG's zijn nog altijd lichte wapens hoor
Binnen "small arms" heb je drie classificaties. light, medium en heavy weapons. "small arms" is een ongelukkige aanduiding voor infanterie wapens.
userIcon
Hop naar Ijsland toe en annexeren die boel daar!
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:46 schreef sumdum het volgende:
Ik snap niet wat iedereen zit te zeuren. Nu komen ze in ieder geval niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning
Waar slaat dat nou weer in godsnaam op? Het is wel zo dat de piraten vaak graag gearresteerd worden; alles beter dan in Somalië zitten. Maar daarmee hebben ze natuurlijk geen verblijfsvergunning of wat dan ook.
quote:

en ze zijn hun wapens kwijt, op die manier zorg je ervoor dat misdaad niet loont. Ik vind het prima.
Het is voor hun een heel kleine prijs. Wapens en bootjes weg...so what... zal dat 10x gebeuren en 1x gaat het wel goed, dan kopen ze zo 100 van die bootjes. Wat denk je dat het oplevert als het wel lukt? De prijs van failure is minimaal t.o.v. wat je kan krijgen als 't wel goed gaat.
userIcon
Wat een sukkels daar bij de marine
Ze hadden ze moeten gijzelen en losgeld moeten vragen
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:54 schreef Martinovibes het volgende:
Wat een sukkels daar bij de marine
Ze hadden ze moeten gijzelen en losgeld moeten vragen
dat zal ze leren
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:06 schreef HetBoefje het volgende:
En dan weer snel vrijlaten, want 'onze jongens en meisjes' moeten weer voor de feestdagen thuis zijn!

Een lachertje die NL marine. Stelletje ouwe wijven op een boot die veel belastinggeld opmaken maar verder geen flikker uitvreten behalve de blits uithangen....
Aldus onze toetsenbord held. Jij zou die piraten hoogstpersoonlijk naar het hiernamaals sturen. Wanneer dringt het eens tot je door dat de marine slechts het beleid van de regering uitvoert.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:25 schreef Days-Of-Wild het volgende:

[..]


[..]

Ja joh, vervuil de zee maar weer. Maakt niet hoor.
dat van die munitie begrijp ik ook niet, laatst op discovery worden de raketkoppen gewoon overboord gegooid.
als het water een beetje ondiep is gebeurd er niks me raketten en worden ze een paar maanden later op het strand gevonden door kleine kinderen ...
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 11:46 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Leuke oefening voor de Marine met echte doeltjes, meer niet

Ik zie het nut van een dergelijke actie ook niet in. Je gooit wat wapens in zee, schiet een paar boten aan flarden, laat de piraten weer gaan om te wachten tot ze met nieuwe bootjes en wapens weer terugkomen.

Sinds we de Russen niet meer hebben als denkbeeldige vijand is defensie diep gezonken
Niet echt de schuld van Defensie. Eerder dat van de Nederlandse (red. Europese) politiek.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:24 schreef vannilesoep het volgende:
[..]


Uit het niveau van jouw reactie kan ik wel weer opmaken dat jij niet weet waar je het over hebt

http://www.defensie.nl/_system/handlers/ImageResizerHandler.ashx?size=lightbox&image=/media/wapens_tcm46-149801.jpg&filesize=759%20KB

Bewuste wapens... hoe krijgen ze het voor elkaar die zo te laten verotten
Zout water, zilte lucht.
85  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 14:56 Baby-dump.nl raakt wellicht certificaat kwijt26
» 10/02 Euthanasiekliniek 1 maart van start50
» 08/02 Gletsjers smelten veel minder dan gedacht73
» 08/02 Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig' 24


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden