OV-chipkaart zet studenten op verkeerde spoor

Nieuwsoverzicht • Geschreven door Brendon (Surveillance-Fiets) op 16-03-2010 @ 07:16
print 

Studenten ondervinden massaal problemen met de OV-chipkaart. Zestig procent heeft geen idee wanneer hij in- of uit moet checken. Dit blijkt uit onderzoek onder 3000 studenten van Top-X, het jongerenpanel van EenVandaag, in samenwerking met de LSVB en FOK!.  

Vanaf vandaag moeten studenten verplicht met de OV-chipkaart reizen. Uit het Top-X onderzoek blijken er drie problemen te spelen. Ten eerste is het voor zestig procent onduidelijk wanneer in- of uit te checken. Een deelnemer: “Waarom moet ik inchecken als ik toch al gratis kan reizen?”. Ook zijn er volgens driekwart ondervraagden op sommige stations geen in – en of uitcheckpaaltjes te vinden. De helft vindt de nieuwe vervoerskaart een slecht initiatief.

Onding

Ten tweede had de helft van de 3000 studenten problemen met het activeren van de kaart. Zo was het abonnement vaak niet beschikbaar op het juiste moment (“Ik heb dat onding drie keer aan moeten vragen”). Automaten om abonnementen te activeren waren buiten werking of nauwelijks aanwezig. Een deelnemer: “Eén oplaadpunt voor 86000 man in Eindhoven lijkt me vrij weinig.” 

Klachten
Zestig procent geeft aan slecht geïnformeerd te zijn door DUO (voorheen IB-groep). Het regent klachten: de telefoonlijn is overbezet, studenten krijgen een standaard mail en zowel telefoniste als conducteur heeft niet de juiste informatie. “Conducteurs begrijpen zélf geen snars van de kaart”. Een op de acht van de jonge reizigers (dertien procent) heeft een klacht ingediend.


Bron: FOK! / Top-X


Lees ook:

» 13/01 Duizenden militairen VS verlaten Europa29
» 09/01 'Zalando heeft doel bereikt'47
» 05/11 FOK! in de Volkskrant37
» 30/09 FOK!film heeft jouw filmkennis nodig11


delen | eKudos nujij

14146 views / 92 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Duhhhh....is ook een onding
userIcon
quote:
Waarom moet ik inchecken als ik toch al gratis kan reizen?.
alleen dat al is de reden dat die kaart faalt
userIcon
Goed topic. In ieder geval voor vragen .
[FAQ] OV-chipkaart #12
userIcon
De regering heeft al besloten de extra controle wat ze kunnen uitoefenen belangrijker te vinden dan de mensen.

Nu kunnnen ze zien en registreren hoe mensen reizen. Stap twee is om jongeren alleen nog maar gratis te laten reizen van en naar school op schooldagen en andere gratis reizen mogelijkheden ongedaan te maken.
Antwoord op vraag 1:
Omdat ZE in de gaten willen houden waar JIJ heengaat
ik kreeg een brief dat ik em moest activeren, eenmaal opt station zei de ns automaat dattie al geactiveerd was
ik vind het ook een onding
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 07:29 schreef pomtiedom het volgende:
Nu kunnnen ze zien en registreren hoe mensen reizen. Stap twee is om jongeren alleen nog maar gratis te laten reizen van en naar school op schooldagen en andere gratis reizen mogelijkheden ongedaan te maken.
Goed punt. Dat zal inderdaad wel gebeuren.
userIcon
Als je dit als student niet snapt kan je ook wel stoppen met je studie...
userIcon
Nederland.. welk groot project is in de afgelopen 100 jaar nou niet verneukt?

Maar nee het heeft teveel geld gekost he en ach als er problemen zijn krijgt de gebruiker en niet de uitgever alle problemen op z'n schoot dus go for it baby!
userIcon
ik wil wel in en uit checken..
maar ik reis van brussel naar groningen. van brussel tot de grens een kaartje. maar vanaf daar kan ik niet inchecken. (trein stopt ff kort bij roosendaal maar daar is onvoldoende tijd om ff snel uit de trein te springen en in te checken.
ik stap 1x over bij rotterdam, maar ook daar op het perron nergens paaltjes gezien. conducteurs gevraagd, maar die weten het ook niet. ja daar voor bij die poortjes, maar zoveel overstap tijd heb ik niet...

andersom dus hetzelfde probleem, alleen dan waar kan ik uitchecken?
leuk onderzoek ook zeg.. of er genoeg paaltjes op de stations staan is tijdens de vrij-rijzen periode ook helemaal niet interessant: je moet als student bij de NS helemaal niet inchecken, conducteurs checken je reisrecht met hun handheld.
Afgezien daarvan is de kaart natuurlijk de grootste flop van de eeuw...
userIcon
Invoering van OV-chipkaart is dus een dikke vette PHAIL
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:00 schreef loecje het volgende:
ik wil wel in en uit checken..
maar ik reis van brussel naar groningen. van brussel tot de grens een kaartje. maar vanaf daar kan ik niet inchecken. (trein stopt ff kort bij roosendaal maar daar is onvoldoende tijd om ff snel uit de trein te springen en in te checken.
Als student met reisrecht hoef je gelukkig niet in of uit te checken.
Reizen op saldo is ook gaar geimplementeerd: als je een voordeelurenkaart hebt en een deel voor 9 uur reist, kun je op het eerste station waar je na 9 uur langskomt even uit en weer inchecken om met korting verder te reizen. Behalve dat ze er niet bij vertellen dat er 3 minuten moet zitten tussen uitchecken en inchecken. Dus verwacht niet dat je dan je trein nog haalt.
Het officiele antwoord van NS is dat ze niet willen dat mensen met een kortingskaart voor 9 uur gaan reizen. Ja, net ik daar altijd een keus in heb zeg. Stelletje domme rukkers.
Wow, dat ze nog conclusies konden verbinden aan die faal-enqûete...
quote:
Eén oplaadpunt voor 86000 man in Eindhoven lijkt me vrij weinig.
Fijn ook dat ze beweringen controleren voordat ze die als sensatienieuws de wereld in slingeren. Ik heb er in Eindhoven minstens 3 zien staan, in het hoofdgebouw van de TU/e, in de AH op het station en in de AH Vestdijk. Als ik me het kaartje goed kan herinneren stond er in elk geval ook nog eentje ergens in winkelcentrum Woensel. Ik zal er ongetwijfeld nog een of een paar gemist hebben... maar het wordt het opeens wat minder mensen per oplaadpunt hè?
Neemt trouwens niet weg dat er problemen waren met het ophalen en dat ontken ik ook niet.
userIcon
wat zijn studenten soms dom
userIcon
Waarom pleuren ze niet gewoon in/uitcheck dingen IN de trein bij de deuren?.. in de bus kan het toch ook? :S
userIcon
ik kreeg dit weekend TWEE dezelde brieven dat ik me OV moest activeren (terwijl dat allang gebeurt is)
wat een eikels, wat een kut systeem
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:00 schreef loecje het volgende:
ik wil wel in en uit checken..
maar ik reis van brussel naar groningen. van brussel tot de grens een kaartje. maar vanaf daar kan ik niet inchecken. (trein stopt ff kort bij roosendaal maar daar is onvoldoende tijd om ff snel uit de trein te springen en in te checken.
ik stap 1x over bij rotterdam, maar ook daar op het perron nergens paaltjes gezien. conducteurs gevraagd, maar die weten het ook niet. ja daar voor bij die poortjes, maar zoveel overstap tijd heb ik niet...

andersom dus hetzelfde probleem, alleen dan waar kan ik uitchecken?
Ook een heel goed punt. Je zou toch denken dat 'ze' daarover hebben nagedacht? Vreemd.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:18 schreef Rorata het volgende:
wat zijn studenten soms dom
Dat dus... Ben zelf student maar als je niet weet hoe die kaart werkt, had je maar even 5 minuten (langer is echt niet nodig) de tijd moeten nemen om die site te lezen (studentenov@google...)! Stelletje schoapen!

En mensen die bang zijn dat 'ze' weten waar 'jij' heengaat zijn extreem paranoïde! Waarom zouden ze dat niet mogen weten dan? Heb je iets te verbergen? En waarschijnlijk kijkt 'niemand' naar jou persoonlijke statistieken, maar wordt het hooguit gebruikt voor mooie grafiekjes over waar het druk is en waar niet...
het is ook niet te begrijpen dat je iets moet activeren wat al gratis is.
Het was toch goed... ? De techniek moet ondersteunen, niet andersom.
userIcon
quote:
Zestig procent heeft geen idee wanneer hij in- of uit moet checken.
Als ze dit al niet snappen
userIcon
Activeren lukte mij na het proberen van 5 verschillende oplaatpunten.
Toen heb ik daarna een leuk weekend-ov erop gezet en 2 maanden gebruik van gemaakt.
..
..
Kreeg ik afgelopen zondag te horen dat ik een ov weekkaart heb (volgens de conducteurs) -> kutkaart
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:00 schreef loecje het volgende:
ik wil wel in en uit checken..
maar ik reis van brussel naar groningen. van brussel tot de grens een kaartje. maar vanaf daar kan ik niet inchecken. (trein stopt ff kort bij roosendaal maar daar is onvoldoende tijd om ff snel uit de trein te springen en in te checken.
ik stap 1x over bij rotterdam, maar ook daar op het perron nergens paaltjes gezien. conducteurs gevraagd, maar die weten het ook niet. ja daar voor bij die poortjes, maar zoveel overstap tijd heb ik niet...

andersom dus hetzelfde probleem, alleen dan waar kan ik uitchecken?
Exact hetzelfde probleem hier. Ik heb interne informatie dat ze er nog niet over hebben nagedacht! Gewoon de boete pakken en in bezwaar gaan dat het een stelletje apen zijn!
Studenten moeten alles immers nog leren ... niets nieuws onder de zon dus
Bij mij doet hij het verder helemaal prima, maar ik begrijp niet hoe ik een negatief saldo kan hebben. En ik ben niet de enige, veel mensen in mijn omgeving hebben nu een negatief saldo na enige tijd reizen. Tot zelfs 3 euro.

Het is maar 87 cent, maar hoe ik dit ooit kan terug krijgen is mij een raadsel. Ik heb echter nog nooit onrechtmatig gebruik gemaakt van mijn kaart, dus die 87 cent is gewoon 'verdwenen'.

Als je er vervolgens geld op zet, moet je dus wel gewoon die 87 cent betalen helaas.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:31 schreef Patrijz het volgende:
[..]
Dat dus... Ben zelf student maar als je niet weet hoe die kaart werkt, had je maar even 5 minuten (langer is echt niet nodig) de tijd moeten nemen om die site te lezen (studentenov@google...)! Stelletje schoapen!
Als er aantoonbaar allerlei technische problemen zijn, helpt de kaart begrijpen ook niet meer. Zelfs conducteur snappen sommige dingen niet.
Verder is het een slecht teken als mensen het niet vanzelf begrijpen, blijkbaar zit er onlogische onnatuurlijke aspecten aan de kaart. Zoals in/uitchecken als je een abonnement hebt. Elke nieuwe abonnement houder zal altijd aaar weer aan moeten wennen, ook over 100 jaar.

quote:

En mensen die bang zijn dat 'ze' weten waar 'jij' heengaat zijn extreem paranoïde! Waarom zouden ze dat niet mogen weten dan? Heb je iets te verbergen?
Zolang jij niet vandaag je naam, adres en exact waar je geweest bent deze hele week, ook buiten ov (want het maakt toch uberhaupt niets uit volgens jou, heeft niets met ov te maken?), hier post, ben je het blijkbaar met je eigen argument oneens.

Bij dergelijke systemen is het een kwestie van tijd voor er misbruik van gemaakt wordt. Bovendien is het zelfs tegen de pricvacywetten op dit moment.
En ze rammen het maar door de strotten van de arme studenten, omdat ze toch wel beter weten wat een kutproduct!

Anyways ben ik even blij dat ik niet verplicht ben om er mee te reizen
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:31 schreef Patrijz het volgende:
Waarom zouden ze dat niet mogen weten dan? Heb je iets te verbergen?
Wat een onzin. Ik ben ook student, maar het gaat niemand wat aan. Dat ik niks te verbergen heb, wil niet zeggen dat iedereen alles mag weten. Dat zijn totaal verschillende dingen. Met de vorige ov-studentenkaart hoefde je ook niets in- of uit te checken en dat was prima, maar dit wordt allemaal opgeslagen en dat vind ik onzin. En ook al heb ik niks te verbergen, daarom hoef ik niet zomaar alles goed te vinden.
Het probleem is dat er bij een gedwongen wisseling (van oude naar nieuwe OV kaart) een voorlichtsplicht ligt bij de overheid. Studenten hebben hier niet om gevraagd, ze krijgen het voorgeschoteld. De brieven die de studenten hebben ontvangen waren onduidelijk. De student moet daardoor zelf opzoek naar informatie en ja daar zijn er veel te lui voor.
Ik check zelf niet in voor de trein, conducteurs doen daar ook niet moeilijk over. Zolang je onbeperkt reizen hebt maakt het ook niet uit van waar naar waar. Als het van je ov-geld (bv in het weekend) afgaat is dat wel het geval, dus dan in/uit-checken.

Ook ik heb geklaagd, het koste mij 4x voor ik mijn abonnement kon ophalen. Toen ik de servicelijn wou bellen werd de verbinding verbroken omdat er teveel wachtende waren.
uiteindelijk is de OVchipkaart één van de gevolgen van 9-11...
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 07:23 schreef mschol het volgende:

[..]


alleen dat al is de reden dat die kaart faalt
jep, gewoon een systeem inkopen was goedkoper geweest en makkelijker.

Ook lijkt het me dat het smakkelijker is om met poortjes te werken(zoals bv parijs) dan moet je wel in en uitchecken omdat je anders niet binnen of buiten komt. Lost de helft van het probleem op.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:31 schreef Patrijz het volgende:
[..]


Dat dus... Ben zelf student maar als je niet weet hoe die kaart werkt, had je maar even 5 minuten (langer is echt niet nodig) de tijd moeten nemen om die site te lezen (studentenov@google...)! Stelletje schoapen!

En mensen die bang zijn dat 'ze' weten waar 'jij' heengaat zijn extreem paranoïde! Waarom zouden ze dat niet mogen weten dan? Heb je iets te verbergen? En waarschijnlijk kijkt 'niemand' naar jou persoonlijke statistieken, maar wordt het hooguit gebruikt voor mooie grafiekjes over waar het druk is en waar niet...
Ja ik heb iets te verbergen. En wat, nou ja eigenlijk niks ik wil gewoon niet dat ze weten waar je naartoe gaat wanneer etc etc. Omdat je dat recht hebt. Waarom niet allemaal een gps enkelbandje om. Je hebt toch niks te verbergen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 08:31 schreef Patrijz het volgende:
[..]


En mensen die bang zijn dat 'ze' weten waar 'jij' heengaat zijn extreem paranoïde! Waarom zouden ze dat niet mogen weten dan? Heb je iets te verbergen? En waarschijnlijk kijkt 'niemand' naar jou persoonlijke statistieken, maar wordt het hooguit gebruikt voor mooie grafiekjes over waar het druk is en waar niet...
Wat een onzin. Het gaat die mensen toch geen zak aan dat ik in amsterdam naar de hoeren ga?

Ik vindt het in/uit checken maar onzin wanneer je vrij mag reizen. Voor de bus heb ik de strijd al moeten opgeven maar voor de trein ben ik nog niet van plan om te gaan in- en uitchecken zolang de poortjes nog niet werken.
userIcon
Dat ze problemen hadden met activeren, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar dat veel niet weten wanneer ze in- en uit moeten checken? Ik ga ernstig twijfelen aan het schoolgaande volk op zo'n moment. Het is nogal logisch dat je incheckt als je het perron op komt om de trein te pakken, niet? En hem weer langs zo'n poortje te wapperen als je uit de trein komt.
Ik reis dagelijks met de ov-chipkaart, nergens problemen mee.. In de trein hoef je niet in of uit te checken, alleen in de bus.. Werkt prima dat "on"ding!
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:06 schreef Symn het volgende:
uiteindelijk is de OVchipkaart één van de gevolgen van 9-11...
Politiek grijpt elke kans aan om de burger te volgen, 9-11 kan daar als excuus voor worden gebruikt. De bevolking trapt daar toch wel in zullen ze wel gedacht hebben.... ze hebben nog gelijk ook.
userIcon
Ik sta met enige verbazing te kijken naar de reacties. Ik kian me best voorstellen dat een oud omatje die haar lagere school niet heeft afgemaakt de kaart erg lastig vindt, maar van studenten mag je toch hopen dat een chipkaartje toch heden ten dagen geen noemenswaardige problemen moet opleveren.
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 16-03-2010 @ 09:31 fotoboek homepage
userIcon
En dat zijn dan de studenten, de leiders van de toekomst, die er niet achter komen hoe ze een ov kaart moeten activeren. Ik hou mijn hart vast.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 07:29 schreef pomtiedom het volgende:
De regering heeft al besloten de extra controle wat ze kunnen uitoefenen belangrijker te vinden dan de mensen.

Nu kunnnen ze zien en registreren hoe mensen reizen. Stap twee is om jongeren alleen nog maar gratis te laten reizen van en naar school op schooldagen en andere gratis reizen mogelijkheden ongedaan te maken.
als ik heel, heeel eerlijk ben, vind ik dat nog niet eens zo'n heel gek idee. Kan je nagaan, ik ben zelf nog student en gebruik mijn OV elke dag. Alleen is het gewoon een beetje raar dat je overal maar gratis naar toe mag reizen. Denk dat het een hoop geld zou schelen als dit niet meer zou mogen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het leuk dat ik doordeweeks gratis overal naartoe kan reizen, maar toch is het als je er goed over nadenkt een beetje vreemd naar mijn idee.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:38 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
[..]


als ik heel, heeel eerlijk ben, vind ik dat nog niet eens zo'n heel gek idee. Kan je nagaan, ik ben zelf nog student en gebruik mijn OV elke dag. Alleen is het gewoon een beetje raar dat je overal maar gratis naar toe mag reizen. Denk dat het een hoop geld zou schelen als dit niet meer zou mogen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het leuk dat ik doordeweeks gratis overal naartoe kan reizen, maar toch is het als je er goed over nadenkt een beetje vreemd naar mijn idee.
Helemaal mee eens. Dat geld kan beter gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor beter onderwijs.
[/quote]
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:12 schreef Leigh het volgende:
Dat ze problemen hadden met activeren, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar dat veel niet weten wanneer ze in- en uit moeten checken? Ik ga ernstig twijfelen aan het schoolgaande volk op zo'n moment. Het is nogal logisch dat je incheckt als je het perron op komt om de trein te pakken, niet? En hem weer langs zo'n poortje te wapperen als je uit de trein komt.
Niet dus. Er wordt op hun site zelf gezegd dat je bij de trein nog niet hoeft in te checken.
Hoe lang van tevoren mag ik het perron op/inchecken?
Bij metro/bus/tram kun je zodra de kortings- of vrij-reizen periode is ingegaan inchecken/het vervoermiddel in. Let op: je check-in is leidend. Check je dus in je kortingsperiode, dan reis je de hele reis met korting. Check je in in je vrij-reizen-periode, dan reis je de hele reis gratis. Bij de trein kun je met een kaartje/reisproduct op je chipkaart altijd gewoon het perron op. Je checkt daar nog niet in/uit.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:06 schreef Symn het volgende:
uiteindelijk is de OVchipkaart één van de gevolgen van 9-11...
Hahaha!

1. 9-11 is weer een gevolg van de koude oorlog (Al qaida was een Amerikaans front tegen Rusland)
2. De koude oorlog was weer een gevolg van de groeiende atoomwapen-machten.
3. De groeiende atoomwapen-machten waren weer een gevolg van de oorlog tegen Japen. Daarvoor zijn die dingen tenslotte gebruikt.
4. En de oorlog tegen Japan was er, omdat zijn ook graag een stukje van China wilde hebben.

En om het cirkeltje onzin rond te maken:
In china werkt de OV chipkaart wel goed.
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:31 schreef Days-Of-Wild het volgende:
En dat zijn dan de studenten, de leiders van de toekomst, die er niet achter komen hoe ze een ov kaart moeten activeren. Ik hou mijn hart vast.
Hahaha, leuk hoor.

Het is ook vrij onduidelijk zoals ze het uitleggen. Na wat pielen, uitproberen en alle automaten afgaan, wil het ding nog weleens werken.

En het comment dat het je allemaal dat het je geen ruk kan schelen of je privacy in het geding is, is dan weer te dom voor woorden. Het gaat de staat geen ene -piep- aan waar ik zit of wat ik aan het uitvreten ben. Het laat ook duidelijk zien waar ze naartoe willen met dit rot systeem, als je opeens met OVkaart moet in- en uitchecken. Vervolgens zijn die stomme pasjes ook nog eens persoongebonden, annoniem aanschaffen is er niet meer bij.
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 13/01 Duizenden militairen VS verlaten Europa29
» 09/01 'Zalando heeft doel bereikt'47
» 05/11 FOK! in de Volkskrant37
» 30/09 FOK!film heeft jouw filmkennis nodig11


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden