OV-chipkaart zet studenten op verkeerde spoor

Studenten ondervinden massaal problemen met de OV-chipkaart. Zestig procent heeft geen idee wanneer hij in- of uit moet checken. Dit blijkt uit onderzoek onder 3000 studenten van Top-X, het jongerenpanel van EenVandaag, in samenwerking met de LSVB en FOK!.  

Vanaf vandaag moeten studenten verplicht met de OV-chipkaart reizen. Uit het Top-X onderzoek blijken er drie problemen te spelen. Ten eerste is het voor zestig procent onduidelijk wanneer in- of uit te checken. Een deelnemer: “Waarom moet ik inchecken als ik toch al gratis kan reizen?”. Ook zijn er volgens driekwart ondervraagden op sommige stations geen in – en of uitcheckpaaltjes te vinden. De helft vindt de nieuwe vervoerskaart een slecht initiatief.

Onding

Ten tweede had de helft van de 3000 studenten problemen met het activeren van de kaart. Zo was het abonnement vaak niet beschikbaar op het juiste moment (“Ik heb dat onding drie keer aan moeten vragen”). Automaten om abonnementen te activeren waren buiten werking of nauwelijks aanwezig. Een deelnemer: “Eén oplaadpunt voor 86000 man in Eindhoven lijkt me vrij weinig.” 

Klachten
Zestig procent geeft aan slecht geïnformeerd te zijn door DUO (voorheen IB-groep). Het regent klachten: de telefoonlijn is overbezet, studenten krijgen een standaard mail en zowel telefoniste als conducteur heeft niet de juiste informatie. “Conducteurs begrijpen zélf geen snars van de kaart”. Een op de acht van de jonge reizigers (dertien procent) heeft een klacht ingediend.