Brief bisschop voorgelezen in kerken

Nederland • Geschreven door AT5 op 14-03-2010 @ 21:07 - gepost door DJMO (Monique)
print 

Bisschop Jos Punt heeft vanmorgen tijdens de ochtendmis een brief laten voorlezen in de kerken van het bisdom Haarlem-Amsterdam. In de brief wijst Punt het seksueel misbruik binnen kerkelijke kringen af. "We kunnen deze mistoestanden niet vrijpleiten. Juist niet als kerk die hoge morele eisen stelt aan onszelf en anderen."

De bisschop schrijft verder: "Wij moeten onderkennen dat er structureel ernstige fouten hebben gezeten in het toenmalige opvoedingssysteem." Punt vindt het niet meer dan terecht dat de de publieke massa verontwaardigd is ten opzichte van seksueel misbruik door de kerk. Hij schaamt zich voor wat er is gebeurd.

Volgens Punt is het celibataire leven geen beslissende factor in het seksueel misbruik. Punt: "Niettemin hebben wij ons voorgenomen om bij de toelating tot het gewijde ambt nog sterker te laten toetsen of kandidaten de geestelijke en affectieve rijpheid bezitten om het celibaat op zich te kunnen nemen."


Bron: AT5


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak20
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af37
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'47


delen | eKudos nujij

3933 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Fouten? Hij kan beter zeggen: Misdaden.
userIcon
Geen Punt bij Karwei
Gewoon alle priesters zichzelf vrijwillig chemisch laten casteren met een extra speciale hosti tijdens het aanvraarden van hun 'ambt'.
Iedereen blij.
userIcon
Celi-baat het niet dan schaadt het niet.
Kritiek op de kerk is racisme en je generaliseert er een hele bevolkinsgroep mee
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:09 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
Gewoon alle priesters zichzelf vrijwillig chemisch laten casteren met een extra speciale hosti tijdens het aanvraarden van hun 'ambt'.
Iedereen blij.
Of gewoon de katholieke kerk ontbinden
userIcon
Ik vind dat juist deze geestelijken die op een schandalige en misdadige wijze misbruik hebben gemaakt van hun gezags- en vertrouwensfunctie harder moeten worden gestraft dan anderen.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:30 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


zegt hij.
Gelijk heeft ie.. we moeten niet een paar incidenten aangrijpen om een tweedeling te creeeren. We moeten tolerant en sociaal handelen om jongeren die gevoelig zijn voor radicalisering niet dat laatste zetje te geven.
userIcon
Het is triest dat door de misdaden van deze figuren binnen de kerk ook een smet wordt geworpen op de vele geestelijken die wel hun leven oprecht aan hun medemens hebben gewijd.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:33 schreef rutger05 het volgende:
Het is triest dat door de misdaden van deze figuren binnen de kerk ook een smet wordt geworpen op de vele geestelijken die wel hun leven oprecht aan hun medemens hebben gewijd.
Gelukkig zijn dat er niet zo ontzettend veel.
vrouw pluijgers (Redactie Frontpage) 14-03-2010 @ 21:34 fotoboek homepage
userIcon
Ik heb de brief ook gekregen en ik vond het een zuivere brief. Er wordt voor het eerst een onderzoek ingesteld. Het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurt is (wat ik eerder al zei laten we ook waken voor de wilde verhalen).
Ik was erg blij met de brief, dit soort gebeurtenissen maken het geloven niet makkelijker. En er zijn al zoveel van dit soort en nog wel ergere geweest in de geschiedenis van de katholieke kerk.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:08 schreef bierspons het volgende:
Fouten? Hij kan beter zeggen: Misdaden.
Nee, het zijn fouten. De priesters in kwestie hebben de jongeren veel te zacht aangepakt waardoor ze later de vuile was buiten zijn gaan hangen en ze de kerk met een enorm probleem hebben opgezadeld.
Het is een slechte zaak, maar om er nou zo'n punt van te maken......
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:33 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Gelijk heeft ie.. we moeten niet een paar incidenten aangrijpen om een tweedeling te creeeren. We moeten tolerant en sociaal handelen om jongeren die gevoelig zijn voor radicalisering niet dat laatste zetje te geven.
Exact. We moeten het niet keihard verwerpen, maar de boel bijelkaar houden. Respect tonen voor het pedofiele netwerk, anders voelen ze zich buitengesloten. Thee drinken dus, anders is het onze schuld dat er meer slachtoffers vallen.
userIcon
Een hoop blabla maar geen zware straffen..

Ja voor de slachtoffers zeker...
"We kunnen deze mistoestanden niet vrijpleiten."

Wat een slappe reactie zeg. Dat moet je ook helemaal niet willen vrijpleiten. En dan hebben ze het ook nog over mistoestanden.
Wat een slapjanus zeg! Het is gewoon sexsueel misbruik en verkrachting.
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:37 schreef sciencefaith het volgende:
[afbeelding]
Ik moest lachen, is hij echt of gephotoshopped?
userIcon
Dit is in ieder geval iets.
Nu de rest van de bisschoppen en de aartsbisschop nog...
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:33 schreef rutger05 het volgende:
Het is triest dat door de misdaden van deze figuren binnen de kerk ook een smet wordt geworpen op de vele geestelijken die wel hun leven oprecht aan hun medemens hebben gewijd.
Ja kut isda als alles uit één geloof over één kam gescheerd wordt.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:12 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Ja kut isda als alles uit één geloof over één kam gescheerd wordt.
Daarom scheren met schuim en een mesje. Dat kan zelfs geil zijn.

Ow wacht, het ging ergens anders over.
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:31 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind dat juist deze geestelijken die op een schandalige en misdadige wijze misbruik hebben gemaakt van hun gezags- en vertrouwensfunctie harder moeten worden gestraft dan anderen.
Er is in de strafwet hiervoor een aparte bepaling. Die geldt ook voor bv. leerkrachten, coaches, therapeuten enz.

@M9631: ik denk dat het glas-in-lood wel echt is: je kunt de afbeelding zien als iets heel ranzigs, maar ook als iets heel vrooms: het kind knielt voor de pastoor en wordt gezegend of getroost of weet ik veel wat.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:14 schreef bierspons het volgende:
[..]
Daarom scheren met schuim en een mesje. Dat kan zelfs geil zijn.

Ow wacht, het ging ergens anders over.
Glijdt zo lekker weg hé?
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:12 schreef E-Lise het volgende:
Ja kut isda als alles uit één geloof over één kam gescheerd wordt.
Nee, alles uit één religie wordt over één kam geschoren.

Het grote probleem is de immuniteit van geestelijken, het blinde vertrouwen van gelovigen in 'het Goede' en de naïviteit van (kinderen van) gelovigen.
Indien oprecht goede zaak... daar kunnen die paters nog een puntje aan zuigen :-)
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:31 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Nee, alles uit één religie wordt over één kam geschoren.

Het grote probleem is de immuniteit van geestelijken, het blinde vertrouwen van gelovigen in 'het Goede' en de naïviteit van (kinderen van) gelovigen.
Maar je begreep waar ik op doelde? Voor mij is niemand immuun.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:48 schreef E-Lise het volgende:
Maar je begreep waar ik op doelde? Voor mij is niemand immuun.
Als je niet over één kam geschoren wil worden moet je geen religie belijden.

Voor mij is ook niemand immuun, maar bij de (goed)gelovigen zijn geestelijken immuun voor beschuldigingen van immoraliteit.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 22:53 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Als je niet over één kam geschoren wil worden moet je geen religie belijden.

Voor mij is ook niemand immuun, maar bij de (goed)gelovigen zijn geestelijken immuun voor beschuldigingen van immoraliteit.
Gewoon een daad los zien van iemands religie en het niet projecteren op een hele groep. Zouden meer mensen moeten doen. Je hebt overal klootzakken tussen zitten.

Kijk mijn ouders hebben me gedoopt, nou ok de pastoor deed dat. Dat maakt me nog niet gelovig... Er zijn geloof ik (alweer) niet veel mensen meer die het Katholieke of Protestante geloof beleiden. Kerken lopen iig leeg...
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 23:05 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Kerken lopen iig leeg...
Mensen gaan zélf nadenken he
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 23:16 schreef bierspons het volgende:
[..]

Mensen gaan zélf nadenken he
God zij dank wel.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 23:19 schreef E-Lise het volgende:
[..]
God zij dank wel.
God?
Ik denk ook dat chemische castratie verplicht zou moeten worden voor alle priesters, bisschoppen en de paus. Het lijkt me de enige manier om dit probleem voor eens en altijd uit de Wereld te krijgen.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 23:26 schreef bierspons het volgende:
[..]
God?
Als in schijnheilig.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 23:47 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Als in schijnheilig.
Jij bent dan ook natuurlijk erg braaf en heilig
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 00:11 schreef bierspons het volgende:
[..]
Jij bent dan ook natuurlijk erg braaf en heilig
You know me so welllllllllll.
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 21:37 schreef sciencefaith het volgende:
[afbeelding]
GENIAAL

Maar ze worden alsnog niet gestraft? Wat een onzin zeg!
userIcon
Het is niet een bisschop die zich daarover moet uitspreken, maar de rechter.
userIcon
Even voorlezen hoe het moet, anders begrijpen de geloofschaapjes het niet.
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak20
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af37
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'47


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden