'Misbruik paters al in 1967 bekend'

Nederland • Geschreven door Novum op 13-03-2010 @ 17:48
print 

Het seksueel misbruik door paters in het internaat Don Rua in 's-Heerenberg was intern al in 1967 bekend. Een onderzoek van de salesianen leidde toen tot het vertrek van een pater die zeker vijf jongens had misbruikt. Dat melden NRC Handelsblad en de Wereldomroep vandaag na eigen onderzoek.

Het misbruik op het internaat in 's-Heerenberg kwam twee weken geleden aan het licht en betekende het startsein voor een zondvloed aan meldingen over seksueel misbruik op internaten en seminaries. De teller bij het kerkelijke klachtenbureau Hulp en Recht stond gisteren volgens NRC op 450.

Het onderzoek in 1967 werd uitgevoerd in opdracht van de hoogste baas van de salesianen. Zijn secretaris van destijds Ad van Luyn is nu bisschop van Rotterdam en voorzitter van de bisschoppenconferentie die deze week opdracht gaf tot een onafhankelijk onderzoek naar het misbruik binnen de kerk.

Van Luyn beweert in de krant dat hij niet wist van het bestaan van het onderzoek. Eerder zei provinciaal overste Herman Spronck al niets te weten van de misstanden binnen zijn orde.

Bij NRC kwamen de afgelopen twee weken meldingen van 128 oud-leerlingen binnen met gedetailleerde informatie misbruik. In totaal worden 137 paters, broeders en nonnen beschuldigd van seksueel of fysiek geweld. De meeste meldingen gaan over de jaren vijftig en zestig en verdwenen volgens de krant in de doofpot.


Bron: Novum


Lees ook:

» 14:20 Conducteur verdacht van mishandeling reizigster7
» 13:47 Vrouw zwaargewond bij overval nachtapotheek18
» 13:01 Voorbijganger redt door auto meegesleurde agent20
» 12:37 Veel klanten willen schadevergoeding van KPN32


delen | eKudos nujij

3917 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Hopelijk het einde van de Katholieke Kerk.
ik hoop dat de schadeclaims dat stiekeme geloof financieel aan de afgrond zullen brengen.
userIcon
Geloof is goed voor iedereen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:49 schreef rOverheid het volgende:
Hopelijk het einde van de Katholieke Kerk.
Ik hoop dat de Islam haar zou vervangen.
userIcon
De mens is een seksueel wezen. Als je seksualiteit onderdrukt, dan ontstaan er onherroepelijk situaties zoals die nu binnen de katholieke kerk aan het licht komen.

En daarom maar weer eens: alle geloof is sektarisch en een gevaar voor de wereld. Stop de waanzin!
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:54 schreef karottetrekker het volgende:
[..]


Ik hoop dat de Islam haar zou vervangen.
Ja, leuk. Dan krijgen we over een jaar of veertig te horen dat er jarenlang jongens zijn verkracht door islamitische homo's die niet voor hun geaardheid uit mochten komen.
userIcon
Het was veel eerder bekend, namelijk sinds het uitbrengen van de bijbel.
Toen werd AZ'67 opgericht.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:55 schreef Anonymous.. het volgende:
[..]

Trol.
kom roverslul^H^H^H^Hheid vroeg erom.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:03 schreef Ghaazi het volgende:
In feite is de Kerk dus schuldig aan het faciliteren van systematische verkrachting van kinderen en kan dus beschouwd worden als een criminele organisatie.
Met een beetje moeite moet dat lukken. Met de meeste religieuze clubjes gaat dat trouwens prima. Islam en het jodendom wegens discriminatie, racisme en aanzetten tot haat en geweld, het katholicisme dus wegens het faciliteren en verzwijgen van kindermisbruik, de gereformeerde kerk wegens discriminatie, seksisme, misleiding en oplichting.

Houden we nog het boeddhisme en het hindoeïsme over, maar ook daar vinden we wel wat op.

Maar sinds wanneer ben jij zo antireligieus?
userIcon
Ah, maar dat was de hippietijd. Toen dacht men heel anders over seks.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:25 schreef Ghaazi het volgende:
[..]


Ik ben nooit anti-religieus geweest.
Oh... Jammer.

quote:
Wel moet ik niks hebben van lieden die zich opwerpen als intermediairen van God, al dan niet in een kerkelijk-hiërarchisch verband.
Inderdaad. Priesters, bisschoppen, dominees, Jezus, imams, Mohammed... Allemaal één pot nat.

quote:
Een gelovige moet vrij zijn om zijn geloof te interpreteren. Natuurlijk kun je voor je kennisvorming wel gebruikmaken van geleerden. Maar uiteindelijk is iedere persoon zelf verantwoordelijk voor het uitoefenen van zijn geloof.
Als die gelovige dat maar binnenshuis doet en anderen daar niet mee lastigvalt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:17 schreef loopneus het volgende:
Het komt door het celibaat.
Overigens, gezien het grote aantal politici dat onlangs opstapte om voor vrouw en kinderen te kiezen, is het misschien handig om voor politici ook het celibaat verplicht te stellen.
Dan is het dus min of meer het celischaadt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:58 schreef elVerdito het volgende:
Toen werd AZ'67 opgericht.
En stak Jimi Hendrix zijn gitaar in brand op het Monterey Pop Festival..

userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:47 schreef Ghaazi het volgende:
[..]


Geloven beperkt zich niet tot één ruimte.
Het uiten ervan kan prima in één ruimte.

Maar terug naar je vorige voorstel; de katholieke kerk officieel een criminele organisatie laten noemen. Pakken we dan de islam ook even mee? Gewoon iets met geweldplegingen en het goedpraten ervan, het bedreigen van politici, aanzetten tot discriminatie, inteelt, gedwongen huwelijken en het proberen te verbergen daarvan, enzovoort. Dat lijkt me wel consequent. Anders wordt zometeen de ene schizofrenenclub verboden wegens een paar honderd misbruikte kinderen, terwijl de ander wegkomt met eeuwenlange geweldplegingen, racisme, onderdrukking, moord en ga zo maar door.
userIcon
triest, geen wonder dat Nederland & Europa atheïstisch is. Zij hebben naastenliefde te letterlijk genomen.
userIcon
Het verbaast me allemaal niets, er zijn maar zeer weinig geloofsovertuigingen die ook maar op 1 punt iets goeds voor de mensheid hebben betekend.
Dit heeft niets te maken met de geloven zelf en of er iets van waarheid achter schuilt, het lijkt alsof enkel mensen met de meest extreme en domme interpretatie van een geloof een hoge functie daarbinnen mogen bekleden.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:50 schreef Anonymous.. het volgende:
Gristendom. Met de nadruk op dom.
Ik verwacht nog meer (katho-)lijken in de kast...
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:32 schreef northernlight81 het volgende:
Dit heeft niets te maken met de geloven zelf en of er iets van waarheid achter schuilt, het lijkt alsof enkel mensen met de meest extreme en domme interpretatie van een geloof een hoge functie daarbinnen mogen bekleden.
Er is een andere theorie die stelt dat hoe hoger in de boom van een religieuze organisatie, hoe minder men juist oprecht gelooft en de religie enkel cynisch als een middel tot een doel ziet.

Net zoals, om maar eens een paar voorbeelden te geven, de leiders van een kerk wiens profeet Jezus karigheid en nederigheid aanprees in dure gewaden in enorme paleizen in het Vaticaan wonen, leiders van groepjes moslimfundamentalisten opvallend vaak juist aan anderen de grote eer gunnen zichzelf met een bomvest het paradijs in te exploderen, etcetera.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:47 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Geloven beperkt zich niet tot één ruimte.
Muzieksmaak ook niet, maar toch hebben we regels voor geluidsoverlast.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:22 schreef alarad het volgende:
triest, geen wonder dat Nederland & Europa atheïstisch is.
Nee, dat komt doordat we hier dankzij de Verlichting wat ontwikkelder zijn dan de meer achtergebleven werelddelen die nog stug in sprookjes geloven.

(Waarom mensen die om economische redenen vanuit die achtergebleven gebieden hierheen komen, omdat men door de mentale stagnatie in het thuisland daar geen nagel had om de eigen reet te krabben, vervolgens enorm hun best gaan doen om het hier net zo te maken als daar is me trouwens volslagen onduidelijk.)

[ Bericht gewijzigd door Telecaster op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:13 ]
userIcon
'Misbruik paters al in 1967 bekend' staat er. Komt Fok ook op tijd met dit nieuws.
Nu krijgt de paus een koekje van eigen deeg
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:03 schreef Ghaazi het volgende:
In feite is de Kerk dus schuldig aan het faciliteren van systematische verkrachting van kinderen en kan dus beschouwd worden als een criminele organisatie.
Toch vreemd. Ik ben op een katholieke school opgevoed (eentje die zelfs tussen een kerk en een klooster gelegen was) en ik zou wensen dat ieder kind in Nederland naar zo'n goeie school zou kunnen gaan. Misschien dat er aan je eenzijdige wereldbeeld dus toch dingen niet kloppen.
Vader Jacob, vader Jacob, kom maar gauw
Vieze flikkers zijn het.
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 22:56 schreef Zwart-Boekje het volgende:
Toen ik jong was heb ik in een ziekenhuis gelegen waar nog nonnetjes verpleegden. Ze hebben mijn pielemans steeds goed gewassen
dat waren dus mooi verkleedde nonnetjes, man
wacht maar af, dadelijk komen de zuidelijke landen met nog meer neldingen van misbruik van kinderen,
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]


Het uiten ervan kan prima in één ruimte.

Maar terug naar je vorige voorstel; de katholieke kerk officieel een criminele organisatie laten noemen. Pakken we dan de islam ook even mee? Gewoon iets met geweldplegingen en het goedpraten ervan, het bedreigen van politici, aanzetten tot discriminatie, inteelt, gedwongen huwelijken en het proberen te verbergen daarvan, enzovoort. Dat lijkt me wel consequent. Anders wordt zometeen de ene schizofrenenclub verboden wegens een paar honderd misbruikte kinderen, terwijl de ander wegkomt met eeuwenlange geweldplegingen, racisme, onderdrukking, moord en ga zo maar door.
Uhm, Katholieke kerk (organisatie) vergelijken met de islam (geloof) is niet precies hetzelfde.
Je zou dan een evenknie moeten aanpakken. En helaas voor houw kent de islam geen hiërarchische organisatie zoals binnen het Christendom.

Je zou het kalifaat kunnen vervolgen en afschaffen, maar geen nood, dat hebben de Turken voor je al gedaan in 1924....

En nu jullie nog! Staan we quitte
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:48 schreef Telecaster het volgende:
[..]

Nee, dat komt doordat we hier dankzij de Verlichting wat ontwikkelder zijn dan de meer achtergebleven werelddelen die nog stug in sprookjes geloven.

(Waarom mensen die om economische redenen vanuit die achtergebleven gebieden hierheen komen, omdat men door de mentale stagnatie in het thuisland daar geen nagel had om de eigen reet te krabben, vervolgens enorm hun best gaan doen om het hier net zo te maken als daar is me trouwens volslagen onduidelijk.)
Leuk en aardig ieder keer dat men dat aanhaalt om te laten zien hoe verlicht Europa is....

Maar waarom zijn er dan nog steeds zoveel gelovigen in Europa? Zuidelijke en Oostelijke landen zijn nog redelijk gelovig en een land als de VS ook sterk religieus. Dat zijn allemaal landen die niet zijn verlicht?

Tot de jaren 50 was Nederland sterk verzuild en zeer religieus, is volgens jou de verlichting pas NA de jaren 50 gekomen?
Dit heeft werkelijk niets met christendom of de kerk te maken. Belachelijk. Met alle eerlijkheid (ik ben moslim) net zoals moslims tegen Islamitische wetten in geweldplegen zullen er ook imams zijn die tegen islamitische wetten in kinderen aanranden. Het heeft niets met geloof te maken. Een goed opgevoed mens kan zich later ook schuldig maken aan zaken die niet aansluiten op het aangeleerd gedrag. Ook zijn er atheïsten in overvloed die hun handen aan vergelijkbare wandaden vuil hebben gemaakt. Ok, het gebeurt wat vaker in de kerk, geen reden om de kerk af te schaffen toch. Misschien een oogje in het zeil houden zoals dat nu met de moskee gaat.
userIcon
quote:
Op zondag 14 maart 2010 @ 00:47 schreef OGUZHAN_NL het volgende:
Maar waarom zijn er dan nog steeds zoveel gelovigen in Europa? Zuidelijke en Oostelijke landen zijn nog redelijk gelovig en een land als de VS ook sterk religieus. Dat zijn allemaal landen die niet zijn verlicht?
Tsjechië (meest atheïstische land van Europa) en de Baltische staten zijn vrij atheïstisch. Polen is dan weer Oer-Katholiek. Ook de Balkanlanden zijn vrij religieus (op de hypocriete manier wel) op Albanië na.
In Zuid-Europa zijn verder enkel Zuidelijk Italië en Griekenland écht religieus te noemen (ironisch gezien een Ottomaanse erfenis, gezien het religieus instituut uitmaakte tot welk volk je hoorde en het belangrijk was om Grieks-Orthodox te blijven omdat eens je Grieksheid kwijt je het kon vergeten), maar volgens mij ook op de hypocriete pseudo-religieuze manier waarin alle regels verbroken worden (Grieken gedragen zich erg onreligieus IMO).
In Spanje treedt nu een massale ontkerkelijking op, maar het geloof is er nog steeds maar je ziet het snel verdwijnen. Toch, bij ons in de vroege jaren '60 was dat nog erger. Je moet weten dat Spanje en Portugal een religieuze dictatuur kenden tot niet zo lang geleden.

Overigens vind ik het grappig hoe men Verlichting samenkoppelt aan atheïsme. Verlichting is niets meer dan een vrije gedachtegang los van dogmata. Vandaag hebben we ook dogmata, maar non-religieus, zoals "alle culturen zijn gelijk".

[ Bericht gewijzigd door karottetrekker op zondag 14 maart 2010 @ 02:21 ]
userIcon
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:50 schreef Anonymous.. het volgende:
Gristendom. Met de nadruk op dom.
En moslim. Met nadruk op slim? lol
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 14:20 Conducteur verdacht van mishandeling reizigster7
» 13:47 Vrouw zwaargewond bij overval nachtapotheek18
» 13:01 Voorbijganger redt door auto meegesleurde agent20
» 12:37 Veel klanten willen schadevergoeding van KPN32


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden