OM onderzoekt werven volmachten LR

Nederland • Geschreven door Michel (OA) op 11-03-2010 @ 06:59
print 

Het Openbaar Ministerie (OM) start een oriënterend onderzoek naar het werven van volmachten door Leefbaar Rotterdam. Leefbaar-raadslid Buijt voorzag kandidaat-raadsleden van tips om volmachten te krijgen. De Kiesraad is van mening dat de gang van zaken tegen de regels van de Kieswet ingaat. Leefbaar Rotterdam zegt dat er juridisch geen grenzen zijn overschreden.

De Kieswet schrijft voor dat een kiezer zelf het initiatief moet nemen om een volmacht te verstrekken. De Kiesraad vindt dat dit nu niet is gebeurd, maar laat het aan het OM over om de actie al dan niet als ronselen te bestempelen.

De stembeursgang is in Rotterdam op veel plekken niet vlekkeloos verlopen. Vandaag beginnen zo'n 200 ambtenaren, die niet eerder bij het tellen betrokken waren, aan het hertellen van 220.000 stemmen. Naar verwachting duurt dit ongeveer twee dagen.


Bron: NOS


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

2090 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
2 dagen!!!
Kan zo'n ambtenaar maar 550 stembriefjes op een dag sorteren?

Toch wel grappig.
we hebben niet gewonnen, Hertelling, want we hebben zo ons best gedaan volmachten te ronselen, we moeten wel gewonnen hebben
man Danny (Administrator) 11-03-2010 @ 07:14 fotoboek homepage
userIcon
De pvda deed toch hetzelfde? Wordt dat ook nog onderzocht dan?
http://www.pvdarotterdam.(...)nteraad_en_deelraden
userIcon
Jah maar DAnny,

dan komt het initiatief nog steeds uit de kiezer zelf.. ER word alleen een hulpmiddel voorgesteld, waarin nog steeds een andere keus dan volmacht is...

DUs das wel beetje anders
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:29 schreef freakisch het volgende:
Is helemaal niet anders... staat daar ook: "volmachtcoordinator", dus: de pot verwijt de ketel en bij OM zijn ze ws. gewoon zo links als een groep prutsers met twee linker handen.
Lijkt me een heel verschil tussen
'zo kan je volmachten krijgen....' en
'bent u slecht ter been dan helpen we u, wilt u een volmacht geven dan helpen we u'

LR zet actief aan om volmachten te krijgen, PvdA geeft hulp bij de keuze van de kiezer.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:29 schreef freakisch het volgende:
Is helemaal niet anders... staat daar ook: "volmachtcoordinator", dus: de pot verwijt de ketel en bij OM zijn ze ws. gewoon zo links als een groep prutsers met twee linker handen.
Zolang Leefbaar zelf mensen actief benadert, en de PVDA niet, dan is er wel degelijk een groot verschil. Dus de zoveelste complottheorie tegen links kan de prullenbak in.
Rondom alles wat rechts is heerst een beetje een Bush sfeertje... "Either your with us, or you are with the terrorists"...
userIcon
Je hoort opvallend weinig van die sorensen hierover. Meestal heeft hij overal wel een menig over, een tikkie verdacht.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:36 schreef revizo het volgende:
[..]


het is 1100 per ambtenaar, rekenen blijft lastig:)
Verdeeld over 2 dagen knuppel
userIcon
Wat een gedoe met die stemmen! Zelfs verkiezingen organiseren kunnen ze niet. laat staan dat ze dit fokking land kunnen regeren !

[ Bericht gewijzigd door stefan1187 op donderdag 11 maart 2010 @ 07:44 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:29 schreef freakisch het volgende:
Is helemaal niet anders... staat daar ook: "volmachtcoordinator", dus: de pot verwijt de ketel en bij OM zijn ze ws. gewoon zo links als een groep prutsers met twee linker handen.
Ah kijk.
De meel
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2010/mailleefbaar.pdf

Kijk naar punt 4.
4. Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben
probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht.

En dat mag niet.
Het initiatief voor het geven van een volmacht moet bij de kiezer liggen.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:06 schreef BasOne het volgende:
2 dagen!!!
Kan zo'n ambtenaar maar 550 stembriefjes op een dag sorteren?

Het is een ambtenaar he !

Als je die teveel werkstress geeft dan krijgt ie een burn out en komt er helemaal niets meer van dat hertellen terecht.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:33 schreef BasOne het volgende:
[..]

Lijkt me een heel verschil tussen
'zo kan je volmachten krijgen....' en
'bent u slecht ter been dan helpen we u, wilt u een volmacht geven dan helpen we u'

LR zet actief aan om volmachten te krijgen, PvdA geeft hulp bij de keuze van de kiezer.
de pvda ook hoor ze vragen expliciet om PvdA stemmen

quote:
U kan zelf niet gaan stemmen en wilt iemand voor u op de PvdA laten stemmen?
jij doet wel selectief quoten je quote alleen het bovense stukje uit de pvda pagina en niet de rest
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:40 schreef BasOne het volgende:
[..]


Ah kijk.
De meel
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2010/mailleefbaar.pdf

Kijk naar punt 4.
4. Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben
probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht.

En dat mag niet.
Het initiatief voor het geven van een volmacht moet bij de kiezer liggen.
Nou nou nou zeg, wat een manipulatie. Het is in feite niets anders dan de opmerking maken dat er de mogelijkheid aanwezig is van een volmacht. Wat is daar nu mis mee ?

Dit is echt spijkers op laag water zoeken. Het feit dat men in sommige districten toestond dat er een paar man bij die hokjes klaarstond om voor bepaalde mensen (buitenlandse vrouwen) een keus te maken is vele malen erger.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:40 schreef BasOne het volgende:
En dat mag niet.
Het initiatief voor het geven van een volmacht moet bij de kiezer liggen.
Klopt, maar ik zie niet zo'n groot verschil met wat de PvdA dus deed. Alleen doen ze het daar onder het mom van slecht ter been en andere blabla, maar in wezen doen ze dus precies hetzelfde, ze willen zoveel mogelijk volmachten binnen slepen.

Of je nu slecht ter been bent of geen zin heb om er naartoe te gaan, is het in beide gevallen iemand vragen om een volmacht aan iemand die waarschijnlijk geen volmacht had gegeven aan iemand als deze de flyer of de mail niet had gelezen.

Vind het overigens ook van beide partijen vreemde manier van werken en eigenlijk horen ze zich erbuiten te houden.
userIcon
pvda en leefbaar zijn allemaal aan het vechten wie er fouter is.. HALLO MENSEN IK WIL GEWOON DAT HET STEMMEN EERLIJK VERLOOPT! niet wie er schuldig is, maar blijkbaar zijn jullie meer bezig met jullie eigen gevecht dat jullie de democratie niet zo belangrijk meer vinden
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:40 schreef BasOne het volgende:
[..]


Ah kijk.
De meel
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2010/mailleefbaar.pdf

Kijk naar punt 4.
4. Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben
probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht.

En dat mag niet.
Het initiatief voor het geven van een volmacht moet bij de kiezer liggen.
Dit is wel een heel dun lijntje, waarop gebalanceerd wordt.
Dit wordt een juridisch 'welles/nietes' over semantieken.
Deze Ronald Buijs hoef je dus ook niet al te serieus te nemen. hij schrijft dit in zijn mail; 100 met een -t....................

"Mensen , we zijn met een paar hondert kandidaten en symphatisanten . Als iedereen hier serieus en tijdig
werk van maakt gaan we zeker 1 zetel extra halen . Die ene zetel kan straks het verschil maken !

quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:07 schreef Maximus.Proximus het volgende:
[..]


Dit is wel een heel dun lijntje, waarop gebalanceerd wordt.
Dit wordt een juridisch 'welles/nietes' over semantieken.
Daar zit volgens mij geen woord spaans tussen.
Mensen "bewegen", het doet mij denken aan de maffia.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:17 schreef DoctorYes het volgende:
[..]


Daar zit volgens mij geen woord spaans tussen.
Mensen "bewegen", het doet mij denken aan de maffia.
Ligt aan de context denk ik. Ik hoorde dat ouders hun kinderen meer moesten laten bewegen, klonk niet echt alsof de cosa nostra hierachter zat. Daarnaast zag ik een leuke opmerking van iemand:
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:02 schreef _Etter_ het volgende:
HALLO MENSEN IK WIL GEWOON DAT HET STEMMEN EERLIJK VERLOOPT!
En ik denk dat daar de hiaat zit, zowel PvdA als LR hebben zich niet keurig gedragen, dat en de vele misstanden bij het stemmen in Rotterdam lijkt het me dat de hele verkiezing in Rotterdam gewoon ongeldig is.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:24 schreef Corradini het volgende:
[..]

Ligt aan de context denk ik. Ik hoorde dat ouders hun kinderen meer moesten laten bewegen, klonk niet echt alsof de cosa nostra hierachter zat. Daarnaast zag ik een leuke opmerking van iemand:
[..]

En ik denk dat daar de hiaat zit, zowel PvdA als LR hebben zich niet keurig gedragen, dat en de vele misstanden bij het stemmen in Rotterdam lijkt het me dat de hele verkiezing in Rotterdam gewoon ongeldig is.
Dat komt denk ik doordat de politiek steeds meer op het dagelijks leven begint te lijken, iedereen is alleen maar voor zichzelf bezig en niemand kijkt meer verder dan hun neus lang is. De politiek zou boven zulke dingen moeten staan maar dat is dus niet meer het geval. Zou bijna de SGP gaan stemmen want dat zijn volgens mij de enige partij die het wel netjes houd (alleen zijn hun standpunten weer een beetje erg fout)
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:14 schreef Danny het volgende:
De pvda deed toch hetzelfde? Wordt dat ook nog onderzocht dan?
http://www.pvdarotterdam.(...)nteraad_en_deelraden
Nee. De PvdA ging niet actief bij mensen langs.
Die lieten het initiatief om een volmacht te geven bij de kiezers, zoals bedoeld is in de wet.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]

Nee. De PvdA ging niet actief bij mensen langs.
Die lieten het initiatief om een volmacht te geven bij de kiezers, zoals bedoeld is in de wet.
Strikt genomen ook niet natuurlijk, het initiatief om een volmacht te verstrekken moet geheel bij de persoon liggen die het volmacht geeft, als je dan op een website oproept om een volmacht te geven aan de PvdA als je zelf niet wil of kan stemmen, dan is dat initiatief al beïnvloed.

Wat ik ook begreep is dat mail intern verstuurd was en dus dat geen van de kiezers beïnvloed is door die mail. Dat maakt de mail natuurlijk niet goed, maar het is wat anders dan ronselen zoals hier gesteld word.

Blijft het natuurlijk niet netjes, van beide partijen niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:44 schreef Corradini het volgende:
[..]

Strikt genomen ook niet natuurlijk, het initiatief om een volmacht te verstrekken moet geheel bij de persoon liggen die het volmacht geeft, als je dan op een website oproept om een volmacht te geven aan de PvdA als je zelf niet wil of kan stemmen, dan is dat initiatief al beïnvloed.

Wat ik ook begreep is dat mail intern verstuurd was en dus dat geen van de kiezers beïnvloed is door die mail. Dat maakt de mail natuurlijk niet goed, maar het is wat anders dan ronselen zoals hier gesteld word.

Blijft het natuurlijk niet netjes, van beide partijen niet.
Je moet de site van de PvdA beter lezen. Er staat duidelijk dat ALS je niet zelf kunt gaan stemmen EN je wilt iemand voor je op de PvdA laten stemmen, dat zij willen helpen iemand te vinden aan wie je die volmacht kwijt kunt.

De mail van Leefbaar heeft het over iets heel anders:
quote:
Als ze zelf geen zin hebben om te gaan stemmen maar wel sympathie voor jou of Leefbaar hebben probeer ze dan te bewegen tot het afgeven van een volmacht.
Wat heel erg op het randje van stemmen ronselen balanceert, zeker omdat er verder in de mail ook gesproken wordt over het in het bezit hebben van stempassen (door leden van Leefbaar) waar nog geen gemachtigde op staat.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:44 schreef Corradini het volgende:
[..]

Strikt genomen ook niet natuurlijk, het initiatief om een volmacht te verstrekken moet geheel bij de persoon liggen die het volmacht geeft, als je dan op een website oproept om een volmacht te geven aan de PvdA als je zelf niet wil of kan stemmen, dan is dat initiatief al beïnvloed.

Wat ik ook begreep is dat mail intern verstuurd was en dus dat geen van de kiezers beïnvloed is door die mail. Dat maakt de mail natuurlijk niet goed, maar het is wat anders dan ronselen zoals hier gesteld word.

Blijft het natuurlijk niet netjes, van beide partijen niet.
De bedoeling van die mail was dat LR leden langs de deuren gingen van bekenden om te vragen of ze hun volmacht wilden afgeven. Dat is ronselen.

De PvdA laat mensen zelf contact met de PvdA opnemen als ze hun volmacht af willen geven. Niemand werd actief benaderd.
hmm dit lijkt mij heel erg op een actie van de pvda om de schijnwerper op een ander gericht te krijgen...

ik denk dat alle partijen proberen in de directe omgeving stemmen te winnen, vind het vooral typisch dat iedereen van de linkerkant hier vol boven op duikt incl OM, terwijl op de overtredingen van de PVDA bagatelliserend gereageerd wordt...

niet netjes van leefbaar, maar stemmers in stemhokjes helpen met hun keuze en het moedwillig niet corrigeren van deze mistanden door de (pvda) stemlokaalvoorzitters is veel directer (en fouter) dan machtigingen verzamelen.

machtigingen verzamel je alleen binnen je kennissenkring, stemmers helpen is zo anoniem als het maar zijn kan
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:30 schreef VeloChill het volgende:
hmm dit lijkt mij heel erg op een actie van de pvda om de schijnwerper op een ander gericht te krijgen...

ik denk dat alle partijen proberen in de directe omgeving stemmen te winnen, vind het vooral typisch dat iedereen van de linkerkant hier vol boven op duikt incl OM, terwijl op de overtredingen van de PVDA bagatelliserend gereageerd wordt...

niet netjes van leefbaar, maar stemmers in stemhokjes helpen met hun keuze en het moedwillig niet corrigeren van deze mistanden door de (pvda) stemlokaalvoorzitters is veel directer (en fouter) dan machtigingen verzamelen.

machtigingen verzamel je alleen binnen je kennissenkring, stemmers helpen is zo anoniem als het maar zijn kan
Dan is het wel een terecht actie van de PvdA. LR liep met de kieswet in de hand allerlei misstanden aan te kaarten, maar blijkbaar namen ze het zelf niet zo nauw. Die kieswet geldt ook voor LR.

Mensen die willen stemmen, maar daar problemen mee hebben, helpen vind ik heel wat anders dan stemmen lospeuteren bij mensen die toch niet gingen stemmen.
Diegene die hulp kregen, konden altijd nog in de gaten houden op wie er gestemd werd. Als je een volmacht afgeeft heb je geen idee op wie er gestemd gaat worden.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 07:14 schreef Danny het volgende:
De pvda deed toch hetzelfde? Wordt dat ook nog onderzocht dan?
http://www.pvdarotterdam.(...)nteraad_en_deelraden
Goed gezien door anderen, dat was 2006.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:03 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]

Je moet de site van de PvdA beter lezen. Er staat duidelijk dat ALS je niet zelf kunt gaan stemmen EN je wilt iemand voor je op de PvdA laten stemmen, dat zij willen helpen iemand te vinden aan wie je die volmacht kwijt kunt.
Luistert en huivert gozert, als je wil dat iemand voor jou op de PvdA gaat stemmen hoef je dat niet te lezen op de site van de PvdA. Dan doe je dat, de enige reden dat je het op de site van de PvdA kon lezen was om mensen op dat idee te brengen, waarmee je van passief een actieve handeling maakt, toch?


quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:03 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De mail van Leefbaar heeft het over iets heel anders:

[..]

Wat heel erg op het randje van stemmen ronselen balanceert, zeker omdat er verder in de mail ook gesproken wordt over het in het bezit hebben van stempassen (door leden van Leefbaar) waar nog geen gemachtigde op staat.
Klopt, dat keur ik ook niet goed, ik ben ook van mening dat hertellen zonde is van de tijd en de moeite en men gewoon overnieuw moet stemmen en dan gelijk met de landelijke stemming en zwaar gecontroleerd.

quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]

De bedoeling van die mail was dat LR leden langs de deuren gingen van bekenden om te vragen of ze hun volmacht wilden afgeven. Dat is ronselen.
Dat lees je wel heel erg tussen de letters door. Er werd gevraagd om bij mensen van wie je weet dat ze sympathisant zijn van de LR en die niet gaan stemmen (misschien omdat ze geen tijd hebben of slecht ter been zijn zoals de PvdA stelt) om daar een volmacht van te vragen. Of dat ook gedaan is is nog maar de vraag natuurlijk.


quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:24 schreef VancouverFan het volgende:
De PvdA laat mensen zelf contact met de PvdA opnemen als ze hun volmacht af willen geven. Niemand werd actief benaderd.
Nee, de PvdA vraagt er actief om, daar is niets passiefs aan. Passief is wachten, actief is reclame ervoor maken.
@ Corradini;

eerst even een stukje uit de pdf van LR;

1. Maak een lijstje van al je vrienden, familie en bekenden die in Rotterdam wonen en die mogelijk nog
niet weten op wie ze gaan stemmen of helemaal niet van plan zijn om te gaan stemmen
2. Benader deze mensen uiterlijk 1 week voor de verkiezingen (24 februari) en probeer ze in eerste
instantie te overtuigen op Leefbaar te stemmen.

Deze twee punten geven aan dat mebn wel degelijk aan het ronselen is. Hier lees ik iig niet tussen de regels door hoor!

en over het puntje actief; actief betekend dat men zoals de LR-mail zegt langs gaat bij mensen, actief contact met hen opneemt, en niet zoals de PVDA op hun site, een handvat geeft in zelf op te bellen en dus maar moet afwachten of deze mensen zélf bellen. (passief dus)

hoop dat het iets duidelijker voor je is.
"Begrijpend lezen" is ook lastig
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden