Pink Floyd sleept platenlabel EMI voor de rechter

Muziek • Geschreven door Novum op 10-03-2010 @ 17:58 - gepost door bennootje
print 

Pink Floyd heeft platenlabel EMI Records voor de rechter gedaagd. De ruzie gaat volgens de BBC over het uitbetalen van royalties over online verkochte muziek. De Britse rockband staat sinds 1967 onder contract bij de platenmaatschappij.

Pink Floyd stelt de manier waarop EMI opbrengsten uit digitaal verkochte muziek berekent ter discussie en wil ook de verkoop van losse nummers van hun albums aan de kaak stellen. De advocaat van de band laat weten dat de muzikanten willen weten wat hun rechten zijn.

De eerste zitting van wat vermoedelijk een lange zaak gaat worden is inmiddels achter de rug. Pink Floyd was niet aanwezig in de rechtbank. Het repertoire van de band is volgens de BBC het meest winstgevend na dat van de Beatles.

Pink Floyd sleept platenlabel EMI voor de rechter (foto: Novum) 

Bron: Novum


Lees ook:

» 20:47 Joan Franka was niet zenuwachtig tijdens optreden23
» 15:32 Eric van Tijn wil Songfestival redden26
» 25/05 Joan Franka vindt gemiste finale 'ontzettend jammer'60
» 24/05 Uitslag halve finale Songfestival136


delen | eKudos nujij

5251 views / 71 reacties
Reacties op dit bericht
71  van 71 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ik had als auteur van dit bericht Pink_Floyd verwacht...
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:00 fotoboek homepage
userIcon
En dan zet men er een foto bij van iemand die al sinds 1983 geen deel meer uitmaakt van de band (okee, in 2005 wel heel even).

Al is hij wel gezichtsbepalend geweest in de jaren '70 en vroege jaren '80.
userIcon
Tjah... dat krijg je als je al je rechten verkoopt aan een corporatie.
userIcon
Mooie foto d'r bij ook weer
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:00 schreef Ferdo het volgende:
En dan zet men er een foto bij van iemand die al sinds 1983 geen deel meer uitmaakt van de band (okee, in 2005 wel heel even).

Al is hij wel gezichtsbepalend geweest in de jaren '70 en vroege jaren '80.
Sterker; hij IS Pink Floyd ( vind-ie zelf ).
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:02 fotoboek homepage
userIcon
"The band is just fantastic, and that is really what I think. Oh, by the way... which one's Pink..."
userIcon
Kerel lijkt op de foto op een richard gere die een dildo in z'n reet krijgt geduwt.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:03 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:01 schreef nuffniet het volgende:
[..]


Sterker; hij IS Pink Floyd ( vind-ie zelf ).
Daar dacht de rechter in 1987 anders over.
userIcon
Pink Floyd is bij vlagen geniaal, maar ik zou me, na zo'n carrière en zo veel winst, echt niet meer druk kunnen maken om eventuele misgelopen inkomsten. Laat staan een rechtzaak beginnen. Wat een huilies
userIcon
Pink Floyd .

Maar eh, Roger Waters is er volgens mij toch echt uitgekickd.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:03 schreef am1b het volgende:
Pink Floyd is bij vlagen geniaal, maar ik zou me, na zo'n carrière en zo veel winst, echt niet meer druk kunnen maken om eventuele misgelopen inkomsten. Laat staan een rechtzaak beginnen. Wat een huilies
Nee je kan jouw geld beter laten inpikken door die criminelen bij de platen maffia Als er iemand is die ik echt geen cent gun dan zijn het die mongolen wel. Ze klagen zelf alles en ieder aan op elk denkbaar dingetje als ze maar denken een cent te verliezen maar anderen bekloten ze zelf maar al te graag als ze de kans krijgen.
userIcon
Eens kijken hoe dit uit gaat pakken, aangezien bedrijven in de entertainment industrie zo ongeveer meer geld uitgeven aan advocaten en juridische adviseurs dan aan hun artiesten/promotie.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:11 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:06 schreef Disavowed het volgende:
Pink Floyd .

Maar eh, Roger Waters is er volgens mij toch echt uitgekickd.
Nee, uitgestapt. De enigen die er ooit uit zijn gekickt zijn Syd Barrett (niet meer te handhaven door het vele geëxperimenteer met drugs, deelde wel in de opbrengst van de nadien uitgebrachte albums) en Rick Wright (bonje met Waters tijdens de opnamen van The Wall).

Waters wilde solo en vond dat Pink Floyd was opgehouden te bestaan, maar de anderen gingen na een paar jaar verder.
userIcon
2 keer live gezien, wat een show en wat een muziek.
man mouthman (Redactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:15 fotoboek homepage
userIcon
Het einde van het album is in zicht.......dat vindt ik jammer. Goed dat Heren van Pink floyd voor de hun rechten (en dus centen) opkomen.
userIcon
Money, it's a gas
Grab that cash with both hands
And make a stash
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 18:21 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:20 schreef mEATT het volgende:
hun zijn al zo oud wat moeten ze met nog meer geld?
Ik denk dan ook dat het meer een principekwestie is.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:20 schreef mEATT het volgende:
hun zijn al zo oud wat moeten ze met nog meer geld?
Misschien willen ze wel wat doneren aan het onderwijs. En daar heb jij dan weer voordeel van!
userIcon
Roger Waters (die onder het artikel is afgebeeld), maakt al jaren geen deel meer uit van Pink Floyd.
De leiding ligt bij Sir David Jon Gilmour:


Samen met sportauto-verzamelaar Nick Mason vormt hij nu Pink Floyd:


Richard Wright (toetsen), was door Waters na The Wall uit de band geknikkerd, maar werd na Roger's vertrek door Gilmour c.s. teruggehaald. In eerste instantie werd hij op aanraden van zijn advocaten niet volledig lid, ivm een ddor Waters aangespannen rechtszaak over de (merk)naam.

Richard Wright is op 65-jarige leeftijd gestorven aan kanker:


Kortom: plak eens een ander plaatje onder het artikel!
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:17 schreef scanman1 het volgende:
[..]


En daar ben ik het helemaal mee eens.
Hij heeft een tijd lang zijn stempel op de muziek gedrukt ja .. maar eigenlijk zijn er 4 Pink Floyd's: het prille begin met Syd Barrett, daarna de versie zonder Syd waar Waters en Gilmour subliem samenwerkten en elkaar aanvulden, vervolgens de versie waar Obersturmbahnfuhrer Waters het roer in handen had en de laatste versie waar Gilmour alleen verder ging met Mason en Wright - god hebbe zijn ziel.
Persoonlijk vind ik de periode net na het vertrek van Syd de beste. Onsterfelijk mooie muziek, en dat voor een zootje redelijk middelmatige muzikanten.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:01 schreef nuffniet het volgende:
[..]
Sterker; hij IS Pink Floyd ( vind-ie zelf ).
Ik vind dat ook. Ondanks alle andere verhalen, "feiten", en ruzies
userIcon
Pink Floyd !!!! _o_

Bij voorbaat zijn dit al goden dat ze de zaak mogen winnen!
userIcon
Roger Waters vindt ik trouwens niets in vergelijking met Gilmour
Maargoed, dat is mijn mening......
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:32 schreef nuffniet het volgende:
[..]


Hij heeft een tijd lang zijn stempel op de muziek gedrukt ja .. maar eigenlijk zijn er 4 Pink Floyd's: het prille begin met Syd Barrett, daarna de versie zonder Syd waar Waters en Gilmour subliem samenwerkten en elkaar aanvulden, vervolgens de versie waar Obersturmbahnfuhrer Waters het roer in handen had en de laatste versie waar Gilmour alleen verder ging met Mason en Wright - god hebbe zijn ziel.
Persoonlijk vind ik de periode net na het vertrek van Syd de beste. Onsterfelijk mooie muziek, en dat voor een zootje redelijk middelmatige muzikanten.
De periode met Syd Barret was ook radicaal andere muziek dan de andere drie Pink Floyd's. Hoewel ook die hun duidelijke kenmerken hebben. Maar eigenlijk vind ik ze alle drie goed.
userIcon
Toen ik "The Piper at the Gates of Dawn" had geluisterd, snapte ik wel dat ze Syd gedumpt hadden...
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:01 schreef nuffniet het volgende:
[..]


Sterker; hij IS Pink Floyd ( vind-ie zelf ).
Dat vind ik ook...hij is het geniale brein achter Pink Floyd.
userIcon
I'VE GOT A BIKE, YOU CAN RIDE IT IF YOU LIKE.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Kerel lijkt op de foto op een richard gere die een dildo in z'n reet krijgt geduwt.
Ervaringen mee?
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:51 schreef ArfArf het volgende:
Toen ik "The Piper at the Gates of Dawn" had geluisterd, snapte ik wel dat ze Syd gedumpt hadden...
Syd Barret was het genie van de beginjaren. Hij is degene die bijvoorbeeld die halucinerende achtergrondbeelden van microscopische beelden bij de concerten had bedacht.

Syd was op een bepaald moment niet meer te handhaven in de band omdat hij bij concerten ineens hele andere stukken begon te spelen midden in een ander lied.

David Gylmour nam toen zijn plaats in en Waters werd het brein achter de band.

Misschien kun je de dvd Live in Pompei op de kop tikken bij de Free Record Shop. Fantastische dvd met geweldig beeldmateriaal, de opnames van de LP Wish You Were Here en unieke interviews.

Dit is echt een aanrader.

Wish you were here is overigens een ode aan Syd.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:43 schreef horned_reaper het volgende:
Roger Waters vindt ik trouwens niets in vergelijking met Gilmour
Maargoed, dat is mijn mening......
Inderdaad, Pink Floyd ging met grote stappen vooruit toen die arrogante vent van het toneel verdween....
en gelijk hebben ze
userIcon
bewijst maar weer eens, dat de platen bazen flink geld krijgen ipv dat het naar de artiest gaat.
userIcon
Als het over Pink Floyd gaat, draait het altijd uit op een discussie. Altijd humoristisch. Ik ben zelf opgevoed met Pink Floyd en mijn vader was en is helemaal weg van Roger Waters. En vindt (daarom?) David Gilmour waardeloos. Ik heb er zelf geen mening over, maar het valt me op dat bovenstaande discussie áltijd oplaait als het over Pink Floyd gaat.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:03 schreef Carliano het volgende:
[..]

Syd Barret was het genie van de beginjaren. Hij is degene die bijvoorbeeld die halucinerende achtergrondbeelden van microscopische beelden bij de concerten had bedacht.

Syd was op een bepaald moment niet meer te handhaven in de band omdat hij bij concerten ineens hele andere stukken begon te spelen midden in een ander lied.

David Gylmour nam toen zijn plaats in en Waters werd het brein achter de band.

Misschien kun je de dvd Live in Pompei op de kop tikken bij de Free Record Shop. Fantastische dvd met geweldig beeldmateriaal, de opnames van de LP Wish You Were Here en unieke interviews.

Dit is echt een aanrader.

Wish you were here is overigens een ode aan Syd.
Was die ode aan Syd niet het nummer "Shine one you crazy diamond" ?
Live in Pompei ken ik, die is gaaf.

Wel leuk, gitarist waar ik wel eens mee speel kan ik ook zo heerlijk op de kast jagen als 'ie over Syd en Pink Floyd begint.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:19 schreef ArfArf het volgende:
[..]


Was die ode aan Syd niet het nummer "Shine one you crazy diamond" ?
Live in Pompei ken ik, die is gaaf.

Wel leuk, gitarist waar ik wel eens mee speel kan ik ook zo heerlijk op de kast jagen als 'ie over Syd en Pink Floyd begint.
Syd ? Tja, meningen verschillen

En ja, Shine on you Crazy Diamond is voor 100% een ode aan Syd. Maar het schijnt dat ook Wish You Were Here voor een groot deel voor hem is geschreven.

De legende gaat rond dat die kleine snik aan het begin van het nummer is door het emotionele weerzien met Syd. Die kwam doodleuk de opnamestudios binnengestapt toen ze dat nummer net wilden gaan opnemen.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:05 schreef De-Boswachter het volgende:
[..]


Inderdaad, Pink Floyd ging met grote stappen vooruit toen die arrogante vent van het toneel verdween....
Wat een bullshit. Wish you were here en The wall zijn meesterwerken.
userIcon
Tijd voor een Pink Floyd nummer!

Shine on you crazy diamond. Wat een geniaal nummer.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:12 schreef Stofje het volgende:
Als het over Pink Floyd gaat, draait het altijd uit op een discussie. Altijd humoristisch. Ik ben zelf opgevoed met Pink Floyd en mijn vader was en is helemaal weg van Roger Waters. En vindt (daarom?) David Gilmour waardeloos. Ik heb er zelf geen mening over, maar het valt me op dat bovenstaande discussie áltijd oplaait als het over Pink Floyd gaat.
En dat is jammer. Gilmour is een zeer goede gitarist met een goede stem en was altijd een volwaardig onderdeel van Pink Floyd.

Maar Waters was de architect in de jaren 70 met o.a. Wish You Were Here en The Wall als grote werken. Naast muzikaal waren deze werken ook van zeer hoge literaire kwaliteit.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:39 schreef Ascendancy het volgende:
[..]

Wat een bullshit. Wish you were here en The wall zijn meesterwerken.
En hier is niets tussen te krijgen.
userIcon
quote:
stelt de manier waarop EMI opbrengsten uit digitaal verkochte muziek berekent ter discussie en wil ook de verkoop van losse nummers van hun albums aan de kaak stellen
Buiten de discussie WIE nou Pink Floyd is/zijn vind ik het een interessante rechtszaak.
Digitale muziek is nauwelijks goedkoper dan "gewone" muziek, terwijl de productiekosten lager zijn. Blijkbaar verdient de artiest niet extra aan de digitale muziek, dus verdient de platenmaatschappij er meer aan.
Pink Floyd is misschien 1 van de weinige bands die dit gevecht met de platenmaatschappij aan kan, juist omdat ze al zo lang bestaan en niet van het geld afhankelijk zijn.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:43 schreef Carliano het volgende:
[..]

En hier is niets tussen te krijgen.
Behalve dan dat ie Dark Side of the Moon niet noemt.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 18:03 schreef am1b het volgende:
Pink Floyd is bij vlagen geniaal, maar ik zou me, na zo'n carrière en zo veel winst, echt niet meer druk kunnen maken om eventuele misgelopen inkomsten. Laat staan een rechtzaak beginnen. Wat een huilies
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:43 schreef Carliano het volgende:
[..]

En hier is niets tussen te krijgen.
Behalve dat Animals ertussen zit en dat is echt De TOP plaat van de Floyd.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 20:25 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:33 schreef Carliano het volgende:
[..]

Syd ? Tja, meningen verschillen

En ja, Shine on you Crazy Diamond is voor 100% een ode aan Syd. Maar het schijnt dat ook Wish You Were Here voor een groot deel voor hem is geschreven.

De legende gaat rond dat die kleine snik aan het begin van het nummer is door het emotionele weerzien met Syd. Die kwam doodleuk de opnamestudios binnengestapt toen ze dat nummer net wilden gaan opnemen.
Hij werd anders in eerste instantie niet eens herkend, mede door zijn kaalgeschoren hoofd.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 20:13 schreef Rmie het volgende:
[..]

Behalve dat Animals ertussen zit en dat is echt De TOP plaat van de Floyd.
En een ander noemde ook al Dark Side of the Moon. Ook dat is een prachtwerk.

Anywho, Pink Floyd is misschien wel de beste band die de wereld ooit gezien heeft.

Vernieuwend op het gebied van muziek, gekoppeld aan literair hoogstaande teksten, maakt Pink Floyd een band van een uitzonderlijk hoog niveau.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 20:25 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hij werd anders in eerste instantie niet eens herkend, mede door zijn kaalgeschoren hoofd.
Is dat zo ? Wist ik niet. Wel een leuke anekdote overigens.

Wat ik wel weet is dat Syd later een moddervette pad is geworden omdat hij nagenoeg zijn bed niet meer uitkwam. Heb nog wel eens een docu over hem gezien. Ik meen ergens uit de jaren 80. "Reached for the secret too soon".
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 10-03-2010 @ 20:29 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:49 schreef Riffey4 het volgende:
[..]


Buiten de discussie WIE nou Pink Floyd is/zijn vind ik het een interessante rechtszaak.
Digitale muziek is nauwelijks goedkoper dan "gewone" muziek, terwijl de productiekosten lager zijn. Blijkbaar verdient de artiest niet extra aan de digitale muziek, dus verdient de platenmaatschappij er meer aan.
Pink Floyd is misschien 1 van de weinige bands die dit gevecht met de platenmaatschappij aan kan, juist omdat ze al zo lang bestaan en niet van het geld afhankelijk zijn.
Het gegeven dat men ook aan de kaak wil stellen dat er losse nummers van albums ter download worden aangeboden is anders ook interessant. De groep maakte natuurlijk meerdere albums die elk rond één thema waren opgebouwd, en waarvan de nummers dus samen één verhaal vertellen.

Het downloaden van één los nummer zou dan net zoiets zijn als een boek van om het even welke schrijver in de winkel pakken, één hoofdstuk er uitscheuren en daarmee naar de kassa gaan.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 20:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het gegeven dat men ook aan de kaak wil stellen dat er losse nummers van albums ter download worden aangeboden is anders ook interessant. De groep maakte natuurlijk meerdere albums die elk rond één thema waren opgebouwd, en waarvan de nummers dus samen één verhaal vertellen.

Het downloaden van één los nummer zou dan net zoiets zijn als een boek van om het even welke schrijver in de winkel pakken, één hoofdstuk er uitscheuren en daarmee naar de kassa gaan.
Het is inderdaad behoorlijk onzinnig om één nummer van Pink Floyd te downloaden. Hetzelfde heb ik een beetje met de radio, wanneer ze 'Another brick in the wall - part 2' draaien. Dat is geen op zichzelf staand nummer. Hetzelfde geldt in mindere mate voor 'Money', 'Comfortably Numb' en eigenlijk elk nummer van Pink Floyd wat men dan ooit verwaardigt om op de radio te draaien.

Thema-albums...
Iets wat ik echt mis de laatste jaren. Iemand goede voorbeelden?
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:57 schreef elVerdito het volgende:
[..]

Behalve dan dat ie Dark Side of the Moon niet noemt.
En Meddle, Atomheart Mother
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 20:44 schreef joesgarage het volgende:
[..]

En Meddle, Atomheart Mother
Atomheart Mother

Koeien zijn nooit meer hetzelfde geweest na de eerste keer dat ik dat hoorde.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 19:39 schreef Ascendancy het volgende:
[..]

Wat een bullshit. Wish you were here en The wall zijn meesterwerken.
en Dark Side Of The Moon...
en persoonlijk vind ik Animals en Echoes ook goed

Live At Pompei heeft steengoed spul olv Mr Waters
userIcon
Echoes is een best of album
userIcon
Of ze nu genoeg geld hebben of niet, ik vind dat het geld van mijn PF CD's en Albums bij de muzikanten terecht moet komen en niet bij de platenmafia.

Zo, en dan nu een hemels liedje voor het slapen gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=UVlL3gwVuoA&feature=PlayList&p=628EB679B43BC986&playnext=1&playnext_from=PL&index=28

Haal het gitaargeluid van David Gilmour uit Pink Floyd, en je hebt niks meer. Dan kan Waters nog zoveel teksten schrijven als hij wilt, het wordt niks. Zoals ook zijn solo-werk (inclusief de zogenaamde Floyd-plaat Finaal Kut) niks is. Luister ook eens naar een bootleg van de "In the flesh"-tour van 1977, het is duidelijk te horen waarom de meeste nummers op de Floyd-albums werden gezongen door David Gilmour (namelijk omdat Waters niet kan zingen)

David Gilmour, het enige echte genie van Pink Floyd

quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 23:12 schreef Mostlyanthony het volgende:
Haal het gitaargeluid van David Gilmour uit Pink Floyd, en je hebt niks meer. Dan kan Waters nog zoveel teksten schrijven als hij wilt, het wordt niks. Zoals ook zijn solo-werk (inclusief de zogenaamde Floyd-plaat Finaal Kut) niks is. Luister ook eens naar een bootleg van de "In the flesh"-tour van 1977, het is duidelijk te horen waarom de meeste nummers op de Floyd-albums werden gezongen door David Gilmour (namelijk omdat Waters niet kan zingen)

David Gilmour, het enige echte genie van Pink Floyd

[afbeelding]
Ik vind "the pros and cons of hitchhiking" toch uiterst acceptabel.
"Amused to death" viel me ook niet tegen. "Radio KAOS" daarentegen...
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 20:38 schreef elVerdito het volgende:
[..]
Thema-albums...
Iets wat ik echt mis de laatste jaren. Iemand goede voorbeelden?
Check de albums van Ayreon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 23:17 schreef Mostlyanthony het volgende:
[..]


Check de albums van Ayreon

Thnx!
Ga ik doen!
Syd Barret is en blijft de enige echte Pink Floyd
astronomy domine opzettend, David Gilmour is de minste. Onder hem werde de sound vergelijkbaar met softporn muziek. Neem nou marooned van Gilmour, ok, het is dramatisch en melodieus, maar net iets te. Het wordt dweeperig. Syd en Roger waren de echte...
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 10:00 schreef some_sophistication het volgende:
astronomy domine opzettend, David Gilmour is de minste. Onder hem werde de sound vergelijkbaar met softporn muziek. Neem nou marooned van Gilmour, ok, het is dramatisch en melodieus, maar net iets te. Het wordt dweeperig. Syd en Roger waren de echte...
Grappig dat je dat schrijft, nota bene "Shine on you crazy diamond" is echt in een hardcore pornofilm gebruikt als soundtrack tijdens een blowjob.
71  van 71 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20:47 Joan Franka was niet zenuwachtig tijdens optreden23
» 15:32 Eric van Tijn wil Songfestival redden26
» 25/05 Joan Franka vindt gemiste finale 'ontzettend jammer'60
» 24/05 Uitslag halve finale Songfestival136


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden