Studenten slepen hotelschool voor de rechter

NederlandOnderwijs • Geschreven door Novum op 10-03-2010 @ 14:47
print 

Studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht dagen de Hogeschool Zuyd, waar de hotelschool deel van uitmaakt, voor de rechter. De opleiding vraagt studenten jaarlijks ruim zeshonderd euro te betalen voor het volgen van verplicht onderwijs, bovenop het collegegeld van 1620 euro. De studenten vinden dit ongehoord, meldt het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) van het Interstedelijk Studenten Overleg vandaag.

Ruim 250 studenten willen zo'n 2500 euro terug die zij sinds 2006 hebben betaald. Het college van bestuur heeft de zaak voorgelegd aan de ombudsman van de hogeschool, die de extra bijdragen onrechtmatig noemde. Het bestuur zou dat oordeel echter naast zich neer hebben gelegd. De dagvaarding is vandaag de deur uitgegaan. LSR, dat de bijdrage 'belachelijk' noemt, zegt nu te wachten op de schriftelijke reactie van de hogeschool bij de rechter.


Bron: Novum


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak8
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af34
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'46


delen | eKudos nujij

12860 views / 51 reacties
Reacties op dit bericht
51  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
Lekker je studenten proberen te naaien? Ik hoop dat ze flink worden uitgekleed.
Voor een kak studie moet je ook een kakprijs neertellen :-)
userIcon
en wat krijg je er voor terug? 1 keer in de week contact met een project coach
userIcon
WTF ? Als er één school niet geteisterd moet mogen worden door vakbondachtige organen, dan is het de Hoge Hotelschool Maastricht!

wat nou onderwijs ze willen zoveel mogelijk winst maken tegenwoordig die scholen..
userIcon
best rampzalig ja.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:54 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


Wat een bullshit. Als je van die school komt kun je overal terecht en verdien je echt wel meer dan je hele studiefinanciering bij elkaar.
(hoewel het wel kut gaat in de horeca sinds de crisis en het rookverbod)
Daarom werkt 80% ook niet in de horeca/gastvrijheidsbranche, maar veel meer in representatieve functies bij banken, grote internationale concerns e.d.
Nou hopelijk kunnen de studenten daarvoor een hoop geld uit krijgen
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:50 schreef betwet het volgende:
Voor een kak studie moet je ook een kakprijs neertellen :-)
Wat heeft dat met kak te maken?
Nee die stronttokkies, daar heb je wat aan he.
Die zijn zeker de toekomst in jouw optiek.

userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:54 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


Wat een bullshit. Als je van die school komt kun je overal terecht en verdien je echt wel meer dan je hele studiefinanciering bij elkaar.
(hoewel het wel kut gaat in de horeca sinds de crisis en het rookverbod)
meneer heeft al een baantje zeker?
anders had je wel anders geluld op het moment.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:54 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]


Wat een bullshit. Als je van die school komt kun je overal terecht en verdien je echt wel meer dan je hele studiefinanciering bij elkaar.
(hoewel het wel kut gaat in de horeca sinds de crisis en het rookverbod)
ik ken genoeg vrienden van mijn zoon die klaar zijn met hoge opleidingen die gewoon niet aan de bak komen
mijn mening en volgens mij mag ik een eigen mening hebben in Nederland
NOG WEL
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:59 schreef toverfeeksjuh het volgende:
[..]


ik ken genoeg vrienden van mijn zoon die klaar zijn met hoge opleidingen die gewoon niet aan de bak komen
mijn mening en volgens mij mag ik een eigen mening hebben in Nederland
NOG WEL
dit dus
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:52 schreef merten12 het volgende:
wat nou onderwijs ze willen zoveel mogelijk winst maken tegenwoordig die scholen..
Scholen zijn geprivatiseerd en moeten omzet draaien..
Het zijn leerfabrieken waarbij het resultaat (diploma's) geld oplevert, het (laten) behalen van een diploma is dan ook belangrijker dan het bijbrengen van kennis.
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:00 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]

dit dus
een van zijn vrienden is nu geschiedenis aan het studeren erbij om van ellende maar vakdocent te worden.( mooi beroep hoor maar niet zijn eerste keuze denk ik)
Maar ook die vraag loopt terug. het is gewoon een rottijd.

En die 2500 euro per jaar is misschien peanuts als je een rijke pa of ma hebt.
Maar voor een gewoon arbeiders gezin is dat dus een maandsalaris ik spaar gewoon om mijn zoon te laten studeren.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:49 schreef toverfeeksjuh het volgende:
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
Tja er is niet genoeg geld voor zowel studenten als niet-westerse, niet Nederlands sprekende uitkeringstrekkers. Dus gaat het geld maar naar de laatst genoemde groep
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:59 schreef toverfeeksjuh het volgende:
[..]


ik ken genoeg vrienden van mijn zoon die klaar zijn met hoge opleidingen die gewoon niet aan de bak komen
mijn mening en volgens mij mag ik een eigen mening hebben in Nederland
NOG WEL
Een situatie die je van dichtbij ervaart is geen mening.
Je kiest er toch zelf voor om naar zo'n school toe te gaan? Je gaat toch ook niet zeuren als je een ergens een jas koopt voor ¤40, terwijl er ook jassen te koop zijn voor ¤30? Dat is je eigen keuze, had je maar voor een andere opleiding moeten kiezen!
userIcon
'had dan meteen geklaagt niet na 4jaar :S
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:12 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]


Een situatie die je van dichtbij ervaart is geen mening.
heb je gelijk in
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:50 schreef Tatteredhat het volgende:
Lekker je studenten proberen te naaien? Ik hoop dat ze flink worden uitgekleed.
Nee, daarvoor moet je in de kerk zijn.
userIcon
Hier heb ik al eens eerder over gelezen. Kan het bericht niet meer terugvinden, maar vorig jaar of het jaar ervoor ofzo waren ze ook al aan het bakkeleien hierover
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:37 schreef SpaceBunny het volgende:
[..]


yep; deze biologieleraar zit dus ook thuis.
bonaventuracollege burgravenlaan leiden zoekt volgens mij nog een docent biologie
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:49 schreef toverfeeksjuh het volgende:
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
huilie
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:55 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]


Wat heeft dat met kak te maken?
Nee die stronttokkies, daar heb je wat aan he.
Die zijn zeker de toekomst in jouw optiek.

userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:49 schreef toverfeeksjuh het volgende:
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
We hebben het ook zo slecht hier, ik zou naar Ethiopië verhuizen.
Hogeschool Zuyd was onlangs benoemd tot een van de beste hogescholen, kun je nagaan hoe de prijs kwaliteitsverhouding is tussen andere hogescholen.

Hotelschool pikjes moeten maar dokken, aangezien ze met hun managerfuncties later genoeg terugverdienen met het uitbuiten van horecagelegenheden en oproepkrachten.

Ik heb met die lui gewerkt, ik weet waar het over gaat. Zogenaamde gentlemen met een gladde tong die zichzelf daarna een schouderklopje geven als ze een bruiloft gedraaid hebben van 66.000 euro en erg gierig zijn met de kleinste details. Ze verdienen zelfs aan een bloemstukje op een tafel ter waarde van 150 euro, terwijl de klant dat pas nadien weet.

Zielig wereldje.

[ Bericht gewijzigd door poldergeist op woensdag 10 maart 2010 @ 16:01 ]
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:50 schreef betwet het volgende:
Voor een kak studie moet je ook een kakprijs neertellen :-)
dan hoop ik voor jou dat als jij naar een mooi restaurant/hotel gaat, dat je ook een drol op je bord/in je bed krijgt...

wel bizar dat naast het collegegeld er nog zo'n bijdrage wordt verwacht van hun studenten
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:51 schreef poldergeist het volgende:

Hotelschool pikjes moeten maar dokken, aangezien ze met hun managerfuncties later genoeg terugverdienen met het uitbuiten van horecagelegenheden en oproepkrachten.

Zielig wereldje.
O M G.

Ik heb zelf de hotelschool gedaan en ik kan je verklappen dat het absoluut geen hol verdient!
Zelfs in de hoogste salarisschaal (11) verdien je als manager (ja dus niet de eigenaar) hoogstens 3000 euro netto per maand.
Ik werk zelf nu achter de Frontdesk, 32 uur per week en verdien een schamele 1200 euro netto per maand.

Wat een vetpot
userIcon
Ben zelf oud hotello en ben het volledig eens met het LSR.
Zoals gezegd is het een extra betaling voor verplichte lessen, en dat is natuurlijk buitenproportioneel. Echter moet ik zeggen dat er al eerder zo'n actie is begonnen een 8 a 10 jaar geleden en het toen van tafel is geveegd.
Al zit er nu een directeur die zijn naam hoog wilt houden dus misschien is dit niet zo handig voor hem
userIcon
Ik ben benieuwd. Ik doe zelf de lerarenopleiding Aardrijkskunde, en wij betalen ook 700 euro voor tripjes naar Zuid-Limburg en Zwitserland en 900 euro voor 2 weken Rusland en dat is ook allemaal verplicht. Tevens betalen we ook nog verplicht 40 euro kopieerkosten...
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:27 schreef vosss het volgende:
Hier heb ik al eens eerder over gelezen. Kan het bericht niet meer terugvinden, maar vorig jaar of het jaar ervoor ofzo waren ze ook al aan het bakkeleien hierover
Volgens mij stond dat een keer in de Volkskrant, ik herinner me het ook nog i.i.g... Meerdere scholen hebben dat, soms zelfs kosten om ergens in een ruimte te mogen studeren of kosten om mee te mogen doen aan een practicum of zelfs om je diploma te mogen ophalen !!!

In datzelfde artikel stond ook een opmerking van Plasterk dat het wettelijke collegegeld in principe genoeg zou moeten zijn om van alle studiefaciliteiten gebruik te mogen maken. Komen alleen nog kosten voor boeken bij dan.
userIcon
Terechte klacht.
Ik kan er zelf ook niet aan wennen als er weer een leraar met een briljant idee komt voor een middagje les. "Oh maar wel ff 50 euro p.p. neerleggen want we moeten wat licenties hebben.."
Yep, ik kan zelf ook alleen mijn hoofd schudden als de oudere generatie weer begint over al die geweldige, goed betaalde banen die in ons vooruitzicht liggen..
Eerst maar eens voorbereiden op die onbetaalde internships (die haast al verplicht zijn wil je kans maken op een baan na je studie) Tja, en de huur etc? Die betalen we wel weer van de lening, dat is toch maar zo'n 20,000 euro ondertussen.
Mijn zus heeft de Hotelschool maastricht 5 jaar geleden afgemaakt, maar poetst nog steeds kamers... En dit is dus ook een opleiding waar je geld moet betalen om je diploma op te mogen halen...
Zat er nog ff aan te denken naar de Hotelschool te gaan, maar denk dat ik daar maar van af zie, beter dan bedrijfskunde of zo
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 21:30 schreef Timmash het volgende:
Mijn zus heeft de Hotelschool maastricht 5 jaar geleden afgemaakt, maar poetst nog steeds kamers... En dit is dus ook een opleiding waar je geld moet betalen om je diploma op te mogen halen...
Dat zegt denk ik meer over je zus dan over de school
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 23:53 schreef BDND het volgende:
[..]


Dat zegt denk ik meer over je zus dan over de school
Ik wil net zeggen, ken genoeg andere voorbeelden uit Maastricht en ook Leeuwarden, die zus doet iets fout
Misschien kunnen ze geld bij verdienen, met wat hollandse films met al die meiden daar
userIcon
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:49 schreef toverfeeksjuh het volgende:
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
1600 euro per jaar voor een HBO opleiding. Dat is nauwelijks een studieschuld te noemen. Dat werk je met 1 vinger in de neus bij.
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 15:03 schreef R0N het volgende:
[..]


Scholen zijn geprivatiseerd en moeten omzet draaien..
Het zijn leerfabrieken waarbij het resultaat (diploma's) geld oplevert, het (laten) behalen van een diploma is dan ook belangrijker dan het bijbrengen van kennis.
jah het is dan ook de Hogeschool Zuyd die ze aanklagen. heeft niets met hotellos te maken. is namelijk ook de kunstacademie bijvoorbeeld en das toch ander volk me dunkt. heb zelf ook bagger ervaring met edu-emperialisme maar dat was t fontys.
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 @ 09:19 schreef BobLeSponge het volgende:
[..]


1600 euro per jaar voor een HBO opleiding. Dat is nauwelijks een studieschuld te noemen. Dat werk je met 1 vinger in de neus bij.
Plus daar komt die 600 euro bij, betaal je 2200 euro. Wat jij zegt gaat alleen op als je verder geen kosten hebt..Oftewel als paps en mams betalen. Als je alles zelf moet betalen is het wel degelijk een flinke studieschuld te noemen.
Geheel met je eens!
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 @ 14:49 schreef toverfeeksjuh het volgende:
hoe jaag ik de jongeren van Nederland in de schulden

we zadelen ze eerst op met een flinke studie schuld en daarna hebben we geen banen dus kan het niet terug betaald worden.

Applaus voor de Nederlandse regering
51  van 51 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak8
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af34
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'46


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden