'Kraamenclave' voorkomt uitsterven Vlaardinger

NederlandOpmerkelijk • Geschreven door Novum op 22-02-2010 @ 14:44
print 

Enkele vierkante meters in het Schiedamse Vlietland Ziekenhuis worden uitgeroepen tot Vlaardings grondgebied. Het gaat om de eerste 'kraamenclave' in Nederland, laat de PvdA-afdeling in Vlaardingen vandaag weten. Bij het ministerie van Binnenlandse Zaken is een verzoek ingediend om de enclave een officiële status te verlenen.

De drastische maatregel is genomen omdat het aantal geboortes in Vlaardigen vorig jaar met 85 procent is gedaald. Dat kwam door de vestiging van het Vlietland Ziekenhuis in Schiedam. Kinderen die daar worden geboren, moeten in die gemeente worden aangegeven. Omdat steeds meer vrouwen in het ziekenhuis bevallen, dreigt de geboren en getogen Vlaardinger uit te sterven.

Sinds de opening van het nieuwe ziekenhuis, eind 2008, werden in Schiedam 622 kinderen geboren van wie de ouders in Vlaardingen wonen. In Vlaardingen zelf werden 114 kinderen geboren.

Veel trotse ouders willen volgens PvdA-wethouder Hans Versluijs dat hun kind een 'echte' Vlaardinger is. Als de proef met de kraamenclave een succes wordt, wil de partij het concept ook in de rest van het land invoeren.

Het probleem speelt namelijk niet alleen in Vlaardingen. Nederland heeft 431 gemeenten, terwijl er maar 130 ziekenhuizen zijn. Dertig jaar geleden baarde zeventig procent van de vrouwen nog in eigen huis, nu is dat nog maar zo'n dertig procent. Bevallen in de eigen gemeente wordt daardoor steeds moeilijker.

De kraamenclave wordt komende donderdag geopend. Versluijs onthult dan een plaatsnaambord van zijn gemeente bij de ingang van de enclave.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

6982 views / 44 reacties
Reacties op dit bericht
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Leuk dat de PvdA zich bezig houdt met de echt grote problemen in de samenleving
Jankerts daar in Vlaardingen. Als je een Vlaardinger wil baren moet je maar thuis bevallen. Zo niet ben je een pussy, en je kind een Schiedammer.

FFS, ga je druk maken om belangrijke dingen!
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 14:47 schreef DiRadical het volgende:
Leuk dat de PvdA zich bezig houdt met de echt grote problemen in de samenleving
Tja, het gaat hier om de PvdA fractie in de gemeente Vlaardingen, en blijkbaar is dit voor Vlaardingers een groot probleem. Terecht dus dat de PvdA zich daarmee bezig houdt.

Dat neemt niet weg dat het op zich een suf probleem is.
userIcon
Hiephoi wat zijn we heden blij - nog meer Vlaardingers erbij.

userIcon
Ik las de hele tijd Vlamingen. Ik dacht al, wat moeten die in Schiedam
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 14:50 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]

Dat doen ze ook wel hoor.
Dit is zo'n reactie als dat je tegen de politie zegt dat ze boeven moeten vangen. Dat doen ze namelijk ook
Nee dit is heel wat anders.
Wat maakt het uit of je in een Ziekenhuis in Schiedam geboren bent en daar een paar dagen hebt 'gewoond'. Denk je echt dat er mensen zijn die zich minder Vlaardinger voelen omdat ze toevallig in het ziekenhuis in een andere plaats geboren zijn.
Ik kan je verzekeren dat 99.9999% van de mensen hun eigen geboorte zijn vergeten en als mensen er op latere leeftijd last van krijgen zou psychische hulp misschien beter zijn dan een enclave in een ziekenhuis.
Als je dan kleine problemen in de samenleving oplost, zorg dan in ieder geval dat het een bestaand probleem is.

quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 14:51 schreef dudezoveel het volgende:
[..]


kopvodden taxs is VEEL belangrijker belachelijker...
userIcon
Belachelijk!Waarom niet gewoon de woonplaats van de ouders aan houden???
Stel je woont redelijk dicht bij de grens en je moet naar een ziekenhuis in Belgie,is je kind in ene een belg!!
Of nog erger:een duitser!Terwijl je zelf gewoon een nederlander blijft en je kind in nederland blijft wonen.
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 14:54 schreef El_Cuervo het volgende:
Jankerts daar in Vlaardingen. Als je een Vlaardinger wil baren moet je maar thuis bevallen. Zo niet ben je een pussy, en je kind een Schiedammer.

FFS, ga je druk maken om belangrijke dingen!
Al bedacht dat het voor kersverse vaders bere-irritant is om naar het Schiedamse stadhuis te moeten om het kind aan te geven?

Zelfde geld voor Veenendaal. Als je kind in het ziekenhuis wordt geboren, moet je per sé naar Ede om aangifte te doen.
Plaatsen van het formaat als Vlaardingen en Veenendaal moeten gewoon een eigen ziekenhuis hebben. En zeker niet alleen hierom.
userIcon
Hetzelfde geldt voor heel veel plaatsen, simpelweg omdat niet overal een ziekenhuis is en er steeds minder kinderen thuis geboren worden.

Veenendaal en Ede, maar ook Barneveld en Ede (of Amersfoort)....
Niets nieuws onder de zon dus, behalve dat er steeds minder kinderen thuis geboren worden.
Super... en nu weer naar Den Haag voor de echte problemen..
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:03 schreef Electrood het volgende:
Belachelijk!Waarom niet gewoon de woonplaats van de ouders aan houden???
Stel je woont redelijk dicht bij de grens en je moet naar een ziekenhuis in Belgie,is je kind in ene een belg!!
Of nog erger:een duitser!Terwijl je zelf gewoon een nederlander blijft en je kind in nederland blijft wonen.
Wat een onzinreactie. Volgens mij neem je gewoon de nationaliteit van je ouders over.

Waar ze zich tegenwoordig druk om maken zeg.
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:04 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Al bedacht dat het voor kersverse vaders bere-irritant is om naar het Schiedamse stadhuis te moeten om het kind aan te geven?

Zelfde geld voor Veenendaal. Als je kind in het ziekenhuis wordt geboren, moet je per sé naar Ede om aangifte te doen.
Plaatsen van het formaat als Vlaardingen en Veenendaal moeten gewoon een eigen ziekenhuis hebben. En zeker niet alleen hierom.
ROFL

als kersverse papa mag je nog blij zijn dat je ff naar Schiedam kan om ff aangifte te doen. Zal een van de laatste keren zijn dat je zomaar ff naar een andere stad kan, en ff genieten kan van de (laatste) rust.
En je hoeft het ook maar 1x te doen, vind je dit al te veel, gebruik dan een rubbertje!
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:15 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]


Wat een onzinreactie. Volgens mij neem je gewoon de nationaliteit van je ouders over.
Nee de nationaliteit van het land van geboorte..
Sterker nog als een kind geboren wordt in een russisch vliegtuig is het automagisch een Rus..

Fijn met je zwangere chick op vakantie met Turkisch airways..
Wordt je kid het land uitgetrapt door Geert..
userIcon
Dat krijg je met al die ziekenhuizen die zonodig moeten gaan fuseren.
userIcon
Tja, als je als ouders zoveel waarde hecht aan de status van 'geboren Vlaardinger' moet je maar thuis bevallen...
Net te laat, nu is de 2de in Schiedam geboren, het gemeentehuis in Vlaardingen is ook beter ingericht. Er was maar 1 loket open voor burgerzaken zat met nog een vader te wachten terwijl ze een half uur bezig waren met een een man en vrouw.
userIcon
Waarom tf zou je als 'echte Vlaardinger' door het leven willen gaan?
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:23 schreef R0N het volgende:
[..]
Nee de nationaliteit van het land van geboorte..
Sterker nog als een kind geboren wordt in een russisch vliegtuig is het automagisch een Rus..

Fijn met je zwangere chick op vakantie met Turkisch airways..
Wordt je kid het land uitgetrapt door Geert..
Het is erg afhankelijk van de regels van het desbetreffende land. Als je kind binnen de EU wordt geboren, heeft het recht op de nationaliteit van de ouders, onafhankelijk van het land waarin het kind geboren wordt.

In onze eigen situatie: onze kleine is geboren in de VS en heeft dus automatisch de Amerikaanse nationaliteit. We kunnen voor hem ook de Nederlandse aanvragen omdat we als ouders allebei de NL nationaliteit hebben. Omdat de VS geen automatische opzeg van nationaliteit kent zogauw je een andere aanvraagt, zou hij in dat geval dus een dubbele nationaliteit hebben.

Het zelfde geldt overigens ook in het voorbeeld van het russische of turkse vliegtuig.
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:33 schreef it_is_l het volgende:
Waarom tf zou je als 'echte Vlaardinger' door het leven willen gaan?
Veel Vlaardingers moeten niets van Schiedam hebben.
En dat zal in andere gemeenten niet anders zijn.
man wc-eend (FOK!games crew) 22-02-2010 @ 15:47 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:04 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Al bedacht dat het voor kersverse vaders bere-irritant is om naar het Schiedamse stadhuis te moeten om het kind aan te geven?

Zelfde geld voor Veenendaal. Als je kind in het ziekenhuis wordt geboren, moet je per sé naar Ede om aangifte te doen.
Plaatsen van het formaat als Vlaardingen en Veenendaal moeten gewoon een eigen ziekenhuis hebben. En zeker niet alleen hierom.
Schiedam en Vlaardingen hadden eerst een eigen ziekenhuis, die zijn toen gaan samenwerken vanwege geldproblemen, gevolg was dus dat je als schiedammer naar vlaardingen moest voor een hartfilmpje en naar schiedam voor lab onderzoek..

Nu is dat opgelost door alles op 1 centrale locatie te houden en die ligt in Schiedam, en vlakbij Vlaardingen.

En waarom schiedam, omdat er op die plek in schiedam ruimte was, er stopt een trein, tram en bus naast de deur en de metro is ook op 10 min afstand..

En nu niet moeilijk gaan doen en of dat ziekenhuis gewoon laten hoe het is, of ouders de keuze geven of een kind uit vlaardingen of schiedam komt op de geboorte akte
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:47 schreef wc-eend het volgende:
[..]


Schiedam en Vlaardingen hadden eerst een eigen ziekenhuis, die zijn toen gaan samenwerken vanwege geldproblemen, gevolg was dus dat je als schiedammer naar vlaardingen moest voor een hartfilmpje en naar schiedam voor lab onderzoek..
En nog steeds zijn er geldproblemen...
Jeez waar gaat dit over. Uitzonderingen bedenken lukt wel, maar een domme regel wat slimmer maken lukt niet. Vind je het gek dat we in Nederland verzuipen in de regels en uitzonderingen. Vroeger waren 10 geboden genoeg. Vereenvoudigen en weglaten, probeer het eens, het kan echt.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 22-02-2010 @ 16:44 fotoboek homepage
userIcon
Ik vraag me af wanneer Zeist zijn enclave krijgt. Ons ziekenhuis doet ook al jaren geen bevallingen meer.
Helaas is het betreffende ziekenhuis zo goed als failliet, dus begin ook maar alvast aan een Vlaardingse enclave in Rotterdam, flikker een paar haringen in een ok ofzo.
Of je bevalt lekker thuis. Je bent toch niet ziek?
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 22-02-2010 @ 17:51 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 17:37 schreef Cizzle het volgende:
Of je bevalt lekker thuis. Je bent toch niet ziek?
Schijnt toch relatief riskant te zijn en wordt als één der hoofdoorzaken gezien van de relatief hoge kindersterfte die we in dit land kennen vergeleken met de rest van Europa.
userIcon
Pathetisch zeg. Maakt het nou een moer uit waar je geboren wordt? Veel belangrijker is waar je je thuisvoelt.
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 17:37 schreef Cizzle het volgende:
Of je bevalt lekker thuis. Je bent toch niet ziek?
Makkelijk lullen... bevallen in een ziekenhuis lijkt me een stuk veiliger. En zo denken wel meer mensen. Ook krijgen toch aardig wat mensen het doktersvoorschrift om in een ziekenhuis te bevallen vanwege bepaalde medische zaken.

OT: mensen moeten niet zeiken over waar ze geboren worden... Wat doet het ertoe dat er mensen in Vlaardingen wonen met "Schiedam" in hun paspoort?

Er zijn veeeeeel belangrijkere zaken...
userIcon
Bevallen in een ziekenhuis is niet per se veiliger. Je loopt een groter risico op een (onnodige) medische ingreep. Je bevalt nu eenmaal met meerdere tegelijk, dus er is niet altijd genoeg tijd om alles geduldig af te wachten, want er zijn nog 7 wachtenden achter u (bij wijze van spreken). Dus even snel de vacuumpomp of de tang erop, en trekken met die hap.
userIcon
ik denk dat het ook uit historisch oogpunt belangrijk is dat het mogelijk moet zijn om je kind in te schrijven waar je als ouders vandaan komt en woont, om te voorkomen dat bepaalt 'bewoners' uitsterven.

Als er bepaalde steden 'uitsterven' (in dit geval vlaardingen als voorbeeld nemend) zou er dus geen 'vlaardinger' meer bestaan. terwijl je juist veel van iemands afkomst kan herleiden, een bepaalt streekcultuur bv. Zo liggen vlaardingen en schiedam wel naast elkaar, maar iemand die uit die streek komt, kan zo de schiedammer en vlaardinger herkennen (en ik kom uit vlaardinger, en echt, een wereld van verschil) en zo zal het met meerdere steden en dorpen zijn. Zo ziet iedereen een volendammer al van een km afstand.

anders kunnen wel nederland ook wel afschaffen, en op je paspoot zetten, dat je in 'europa' bent geboren.

en een echte vlaardinger die wil echt geen schiedammer zijn hoor, en omgekeerd. rivaliteit hoort erbij en meestal kunnen die 2 elkaar niet zo luchten of zien.
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 15:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Tja, als je als ouders zoveel waarde hecht aan de status van 'geboren Vlaardinger' moet je maar thuis bevallen...
Dat gaat in sommige gevallen misschien niet?

quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 21:20 schreef alopio het volgende:
en een echte vlaardinger die wil echt geen schiedammer zijn hoor, en omgekeerd. rivaliteit hoort erbij en meestal kunnen die 2 elkaar niet zo luchten of zien.
Precies Blij een echte Vlaardinger te zijn
userIcon
Het is geen enclave, maar een exclave.
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 22:04 schreef Yesse het volgende:
[..]

Dat gaat in sommige gevallen misschien niet?

[..]
Die verschuiving van 70 naar 30% is echt niet omdat het niet gaat. In sommige van die gevallen zal het inderdaad niet gaan, maar in de meeste van die gevallen is het geen probleem.

Weet je dat ze in sommige ziekenhuizen wedstrijdjes doen wie de placenta het snelst geboren kan laten worden, dus even nog wat (onnodige) medicatie erin gooien om het allemaal te versnellen? Leuk hé? Ziekenhuizen...
userIcon
quote:
Op maandag 22 februari 2010 @ 16:27 schreef totenkopf het volgende:
[..]
De Pvda wil nu in elk ziekenhuis een marokkaanse enclave én een turkse encalve maken, zodat iedere stemmer voor de Pvda op eigen grondgebied geboren word !!
Valt nog mee dat de PVV niet met dat voorstel gekomen is, dat lost gelijk het probleem van de dubbele nationaliteit op.....
userIcon
quote:

Veel Vlaardingers moeten niets van Schiedam hebben.
En dat zal in andere gemeenten niet anders zijn.
Begrijpelijk als je kijkt wat voor volk er in schiedam loopt en woont
nu is vlaardingen natuurlijk ook niet wat maar ja.
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden