PvdA: Balkenende liegt drie maal

Politiek • Geschreven door ANP op 21-02-2010 @ 22:47
print 

Anderhalve dag na de val van het vierde kabinet-Balkenende is het over en weer beschuldigen en beschimpen tussen CDA en PvdA volop bezig. PvdA-minister Ronald Plasterk beschuldigde premier Jan Peter Balkenende ervan dat die in het programma Buitenhof zeker drie onwaarheden had gebezigd.

Plasterk deed dat zondagmiddag nadat de PvdA-top overleg had gevoerd op het partijbureau in Amsterdam. Eén van de onwaarheden is volgens Plasterk dat CDA-minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken vrijdagavond wel degelijk met aftreden heeft gedreigd in de ruzie over Uruzgan. Balkenende zei in Buitenhof dat dat niet waar was.

Volgens Plasterk heeft Verhagen tegenover meerdere PvdA-ministers zijn dreigement geuit. PvdA-staatssecretaris Nebahat Albayrak zei zondag dat PvdA-leider Wouter Bos op de ochtend van 4 februari heel duidelijk aan premier Balkenende had laten weten dat Uruzgan voor de PvdA definitief een 'no go' was.

Dat Balkenende of Verhagen vervolgens niet op "een rode knop bij de NAVO" hebben gedrukt, noemt zij onbegrijpelijk. Binnen de PvdA-top wordt Verhagen er ook van beschuldigd dat hij met een solo-actie in de afgelopen maanden internationaal de indruk heeft gegeven dat de PvdA wel zou bijtrekken en Nederland uiteindelijk toch wel in Uruzgan zou willen blijven. "De consequentie van zijn hoogspel is dat we daar nu helemaal niks meer doen."

'Maxime Verhagen (CDA) gaf buitenland onterecht indruk dat PvdA wel akkoord zou gaan met verlenging'

Bron: ANP


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden48
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

11479 views / 105 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 105 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
En daarna kraaide er een haan?
man pberends (Redactie Frontpage) 21-02-2010 @ 22:48 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Wat een valse geslepenheid

Minister Verhagen is de publieke discussie over Uruzgan begonnen met de stelling dat Nederland door moest gaan met de militaire missie. Dit deed hij ver voordat de discussie in de de ministerraad zou plaats vinden.

Daarna is er een lange discussie (16 x) binnen het kabinet op gevolgd. Minister Bos was alleen de laatste keer niet aanwezig wegens persoonlijke omstandigheden.

Vervolgens is minister Verhagen naar de SG van de NAVO gegaan en heeft daar
1. het Nederlandse standpunt aangegeven
2. aangegeven dat hij een brief van de NAVO nodig had voor de
besluitvorming in Nederland

De brief van de SG kwam en zie daar: het CDA standpunt werd gesteund met een verzoek om voortzetting van de militaire steun in Uruzgan.
De SG stuurt alleen een dergelijk verzoek, wanneer er (vrijwel) zekerheid is dat Nederland dat verzoek zal honoreren.

PvdA en 2e Kamer zeggen al sinds de nu lopende verlenging van de missie: per eind 2010 geen Nederlandse militaire missie in Uruzgan.

Dan kan er alleen maar geconcludeerd worden, dat minister Verhagen bij de SG van de NAVO echt NIET (voldoende) het PvdA standpunt heeft verwoord en NIET (voldoende) het standpunt van de 2e Kamer heeft verwoord.

Minister Verhagen zet dus ieder op het verkeerde been. Handig maakt hij gebruik van zijn positie waarbij hij alleen (en parlementair
oncontroleerbaar, hij weigert op de details in te gaan) spreekt met de SG van de NAVO. Ook buit hij de (om persoonlijke redenen) afwezigheid van minister Bos uit.

M.a.w. minister Verhagen:
- minacht het gekende standpunt van de regeringsgenoot PvdA
- handelt daarmee niet als een goed vertegenwoordiger van het voltallige kabinet
- evenzeer minacht hij het standpunt van de 2e Kamer
- is in zijn handelen niet parlementair controleerbaar
- laat de NAVO een blauwtje lopen
- misbruikt afwezigheid om persoonlijke redenen

Het gedoe rond de de data van gesprekken en de data van wetenschap over een gestuurde brief is een zeer plezierige mist rond het handelen van deze minister Verhagen.

En waar is de regie van de minister-president Balkenende? Natuurlijk weer afwezig, in Canada dit keer, een lolletje maken. Maar ja, zijn gebrek aan regie/ afwezigheid bij belangrijke discussies is toch eigenlijk al geen nieuws meer. Of hij komt ook nu te laat en ineffectief in actie, want hij stuurt geen effectief bericht meer naar Brussel, na contact met minister Bos.
Of hij heeft zoveel regie, samen met minister Verhagen, dat hij toestond dat een dergelijke brief van de SG van de NAVO kwam. Als internationale hefboom te misbruiken in de Nederlandse politiek.

Beide heren, de minister-president en de minister van buitenlandse zaken, schaden hiermee het aanzien van Nederland in de NAVO.

Het hele gedoe, begonnen met de uitlatingen minister Verhagen, schaadt ook het aanzien van de Nederlandse politiek bij de Nederlandse burgers. Hoe geëmotioneerd en met afkeer van deze regenteske politiek gaan de burgers nu kiezen bij de gemeenteraadsverkiezingen?

Door de beide excellenties (minister Verhagen en minister-president Balkenende) zijn keer op keer verschillende hoofdzonden begaan tegen de parlementaire democratie en haar bondgenootschappen.
Volgens neurowetenschappers is er dan iets heel erg mis in de hersenen.

Laat de heren minister Verhagen en de minister-president Balkenende direct uit hun functie ontheven worden, voordat zij nog meer schade aanrichten.

En dat de kiezer met zijn volle verstand daarna een evenwichtige keus maakt.
Iedereen wijst naar Bos en Balkenende, maar die sluwe vos van een Verhagen is de ware schuldige.
userIcon
lekker natte modder gooien naar elkaar
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:48 schreef Intrepidity het volgende:
En daarna kraaide er een haan?
Daar moest ik ook aan denken......
userIcon
Balkenende dacht bij Buitenhof echt dat de mensen thuis gek zijn...
* Pakt turflijstje

Drie maal maar?
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:48 schreef pberends het volgende:
[..]


Iedereen wijst naar Bos en Balkenende, maar die sluwe vos van een Verhagen is de ware schuldige.
Verhagen heeft het risico genomen inderdaad maar Balkenende had hem moeten terugfluiten.
Balkenende en Verhagen - twee pathologische leugenaars voor wie de eigen agenda alle middelen heiligt. ALLE middelen!
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:48 schreef pberends het volgende:
[..]


Iedereen wijst naar Bos en Balkenende, maar die sluwe vos van een Verhagen is de ware schuldige.
Heb Verhagen nooit vertrouwd, komt gewoon niet integer over.

Twitterde hij ook niet een keer zijn mond voorbij?

Ik heb het gevoel dat Verhagen de ware boosdoener is, hij is dan ook niet voor niets op vakantie gegaan direct na de val van het kabinet... Alsof hij het al wist...
userIcon
Verkiezingen komen eraan, de komende maanden moddergevechten
man pberends (Redactie Frontpage) 21-02-2010 @ 22:52 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:49 schreef loopneus het volgende:
Op Twitter ontkent Verhagen dat hij gedreigd heeft met ontslag.
Dreigen met ontslag vind ik niet zo'n punt, wel wat Verhagen tegen de NAVO heeft gezegd: ohhh de PvdA is niet zo'n probleem, die gaan uiteindelijk toch wel akkoord met verlenging. Wat een totale inschattingsfout.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:49 schreef loopneus het volgende:
Op Twitter ontkent Verhagen dat hij gedreigd heeft met ontslag.
Hij gebruikt vaker Twitter om zijn mening te etaleren, niet dat ik een probleem mee heb met het etaleren van een mening, slim is het niet van een persoon in die positie.
userIcon
CDA wilde deze oorlog weer door onze stront duwen.
Net als Irak toen.

CDA heeft niets geleerd!.
man pberends (Redactie Frontpage) 21-02-2010 @ 22:54 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:53 schreef Mystic_HBC het volgende:
[..]


Hij gebruikt vaker Twitter om zijn mening te etaleren, niet dat ik een probleem mee heb met het etaleren van een mening, slim is het niet van een persoon in die positie.
Tja, wat doet een minister uberhaupt op Twitter...
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]


Verhagen heeft het risico genomen inderdaad maar Balkenende had hem moeten terugfluiten.
Dat zou betekenen dat Balkenende leiderschap had moeten tonen... Op een of andere manier passen de termen Balkenende en leiderschap niet bij elkaar. Soort Ying-Yang...
Christenen!........
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:54 schreef pberends het volgende:
[..]


Tja, wat doet een minister uberhaupt op Twitter...
Zijn mond voorbij praten?
Een tijd geleden lachte ik de Amerikanen uit omdat ze zo dom waren geweest om (tot 2 maal toe!) een idioot te kiezen als president. Wat had ik een lol toen ze die Bush weer kozen en alles in de soep liep.

Maar..
Nederland is nog veel erger. Het CDA gaat weer met Balkenende aan het roer de verkiezingen in. En het CDA is weer de grootste partij.
Ok ik loop misschien wat vooruit op de feiten maar volgens mij blijft het CDA wederom de grootste partij, en krijgen we 'gewoon' Balkenende 5 (6?)

Dat moet voor het buitenland toch ongelofelijk zijn?
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n kerel als Berlusconi herkozen en herkozen wordt. Bush, Putin (nou ja beetje).. en Balkenende.
Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:49 schreef loopneus het volgende:
Op Twitter ontkent Verhagen dat hij gedreigd heeft met ontslag.
Ah, ok... nou, dat moet dan wel de waarheid zijn natuurlijk
userIcon
Ik denk dat de verlenging van de missie meer de druppel is geweest die ervoor gezorgd heeft dat het kabinet is gevallen.

Wouter bos heeft afgelopen jaar zeer gemakkelijk zon 25 miljard aan de banken weggeven, opzich is dat niet erg andere landen hebben dat ook gedaan. Echter moeten er wel nu bezuinigingen doorgevoerd worden, die nu nog niet zijn ingezet.

Deze bezuinigingen passen totaal niet in het straatje van de pvda, ik denk dat ze dat ook in hun achterhoofd hebben gehad
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:57 schreef Noin het volgende:
Een tijd geleden lachte ik de Amerikanen uit omdat ze zo dom waren geweest om (tot 2 maal toe!) een idioot te kiezen als president. Wat had ik een lol toen ze die Bush weer kozen en alles in de soep liep.

Maar..
Nederland is nog veel erger. Het CDA gaat weer met Balkenende aan het roer de verkiezingen in. En het CDA is weer de grootste partij.
Ok ik loop misschien wat vooruit op de feiten maar volgens mij blijft het CDA wederom de grootste partij, en krijgen we 'gewoon' Balkenende 5 (6?)

Dat moet voor het buitenland toch ongelofelijk zijn?
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n kerel als Berlusconi herkozen en herkozen wordt. Bush, Putin (nou ja beetje).. en Balkenende.
Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
Ik vrees dat je een heel sterk punt hebt.
Of het zou moeten zijn dat een andere partij dan het CDA de grootste wordt en een succesvolle kabinetsformatie bereikt, dan pas zijn we van Jeepeetje (ook wel Brekebeentje Balkenende) verlost.
en waar is de beloofde transperantie van de politiek?
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:57 schreef Noin het volgende:
Een tijd geleden lachte ik de Amerikanen uit omdat ze zo dom waren geweest om (tot 2 maal toe!) een idioot te kiezen als president. Wat had ik een lol toen ze die Bush weer kozen en alles in de soep liep.

Maar..
Nederland is nog veel erger. Het CDA gaat weer met Balkenende aan het roer de verkiezingen in. En het CDA is weer de grootste partij.
Ok ik loop misschien wat vooruit op de feiten maar volgens mij blijft het CDA wederom de grootste partij, en krijgen we 'gewoon' Balkenende 5 (6?)

Dat moet voor het buitenland toch ongelofelijk zijn?
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n kerel als Berlusconi herkozen en herkozen wordt. Bush, Putin (nou ja beetje).. en Balkenende.
Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
Balkenende presteerde het zelfs om een demissionair kabinet te laten vallen. Niemand hield het voor mogelijk, maar den Balk flikte het hem toch
userIcon
Gladde glibber die Verhagen. Balkie had hem terug moeten fluiten, die zielige vertoning bij buitenhof vanmiddag.
userIcon
En wat hebben die 100 dagen door het land turen ons opgeleverd? Weer een kabinet wat het einde niet haalt...
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:03 schreef E-Lise het volgende:
Gladde glibber die Verhagen. Balkie had hem terug moeten fluiten, die zielige vertoning bij buitenhof vanmiddag.
Gladde glipper en gelovige gluiperd!
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:57 schreef Noin het volgende:
Een tijd geleden lachte ik de Amerikanen uit omdat ze zo dom waren geweest om (tot 2 maal toe!) een idioot te kiezen als president. Wat had ik een lol toen ze die Bush weer kozen en alles in de soep liep.

Maar..
Nederland is nog veel erger. Het CDA gaat weer met Balkenende aan het roer de verkiezingen in. En het CDA is weer de grootste partij.
Ok ik loop misschien wat vooruit op de feiten maar volgens mij blijft het CDA wederom de grootste partij, en krijgen we 'gewoon' Balkenende 5 (6?)

Dat moet voor het buitenland toch ongelofelijk zijn?
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n kerel als Berlusconi herkozen en herkozen wordt. Bush, Putin (nou ja beetje).. en Balkenende.
Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
het punt is dat de verdeling van partijen en coalitie vorming een zeer belangrijke rol spelen binnen het politieke stelsel.

De mensen stemmen op een partij.
De coalitie wordt gevormd na de telling en de grooste partij binnen de coalitie levert de MP.

Dus ja als het CDA de groostste partij is en in de coalitie terecht komt dan wordt JP als MP voor gedragen.
Is de pVDA de grooste en komt inde coalitie dan wordt WB als MP voor gedragen.
1+1 = 2
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
CDA wilde deze oorlog weer door onze stront duwen.
Net als Irak toen.

CDA heeft niets geleerd!.
Bij geloven staat het leereffect ook niet centraal, dan hadden ze namelijk wel de wetenschap en niet de religie aangehangen

Nee, zoals bij elk ander grootschalig insituut draait het ook hier enkel om macht. Walgelijk en vermakelijk tegelijk
Bos heeft hem mooi belazerd.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:02 schreef apenbaas het volgende:
en waar is de beloofde transperantie van de politiek?
Dat zijn beloftes.
Of ze ooit waargemaakt gaan worden? Denk het niet.
Stel nou dat we ze doorkrijgen, hebben we gelijk weer een paar honderd werklozen erbij.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:09 schreef Cizzle het volgende:
Bos heeft hem mooi belazerd.
Rare zinsbouw, het moet juist andersom zijn
userIcon
Denk je dat je na de val wel van dat gezeik van ze af zult zijn......
userIcon
Goh,toen de pvv het over liegen had,was dat "not done"en was de hele kamer geschokt....
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:57 schreef Noin het volgende:
Een tijd geleden lachte ik de Amerikanen uit omdat ze zo dom waren geweest om (tot 2 maal toe!) een idioot te kiezen als president. Wat had ik een lol toen ze die Bush weer kozen en alles in de soep liep.

Maar..
Nederland is nog veel erger. Het CDA gaat weer met Balkenende aan het roer de verkiezingen in. En het CDA is weer de grootste partij.
Ok ik loop misschien wat vooruit op de feiten maar volgens mij blijft het CDA wederom de grootste partij, en krijgen we 'gewoon' Balkenende 5 (6?)

Dat moet voor het buitenland toch ongelofelijk zijn?
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n kerel als Berlusconi herkozen en herkozen wordt. Bush, Putin (nou ja beetje).. en Balkenende.
Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
Nee.
Balkenende blijft een man die heel goed de juiste afwegingen kan maken en altijd realistisch en open blijft. Het zijn meestal zijn collega's waardoor zijn kabinetten vallen.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:03 schreef Mystic_HBC het volgende:
En wat hebben die 100 dagen door het land turen ons opgeleverd? Weer een kabinet wat het einde niet haalt...
100 dagen waarin ze riant betaald kregen, luxe vergoedingen hadden en niet hoefden te denken aan waar ze voor betaald werden, namelijk een land regeren.

quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:09 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Nee, zoals bij elk ander grootschalig insituut draait het ook hier enkel om macht. Walgelijk en vermakelijk tegelijk
Vermakelijk kan je beter weglaten aangezien het volk het leidend voorwerp is in hun jacht naar meer macht. Voor deze regering zijn we slechts pionnen die opgeofferd kunnen worden al naar gelang hun wensen en grillen.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 22:57 schreef Noin het volgende:

[..]

Zijn we dan echt zo'n dom volk??
Nee, we zijn gewoon een conservatief pleuris volk. Zolang dat zo blijft, zal het CDA het grootste partij blijven.

Ik smacht weer naar het moment dat het CDA weer in de oppositie komt, al hebben we daar een coalitie met de PVV voor nodig, zolang die gluiperds van het CDA maar een tijdje wegwezen
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:24 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]


Nee.
Balkenende blijft een man die heel goed de juiste afwegingen kan maken en altijd realistisch en open blijft. Het zijn meestal zijn collega's waardoor zijn kabinetten vallen.
Als Balkenende zo goed is in het maken van de juiste afwegingen, hoe komt het dan dat zijn collega's het kabinet laten vallen? Misschien had hij daar niet de juiste afweging genomen?

Verder is het een mannetje wat precies wist wat er gebeurde en wat er gedaan werd. Ook de gevolgen overziend en toch bewust die afwegingen genomen en gekozen voor de minst goede weg. Zijn realisme zal hem een worst zijn aangezien hij naast geld en macht ook een andere religie heeft waar hij vergeven zal worden voor het systematisch uitroeien van Nederland als hij dat zou doen.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:03 schreef E-Lise het volgende:
Gladde glibber die Verhagen. Balkie had hem terug moeten fluiten, die zielige vertoning bij buitenhof vanmiddag.
Balkenende Verhagen terug fluiten? Wie denk jij dat de baas is binnen het CDA? Zelf denk ik dat Verhagen de grote man is. Die wordt niet terug gefloten.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:24 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]


Nee.
Balkenende blijft een man die heel goed de juiste afwegingen kan maken en altijd realistisch en open blijft. Het zijn meestal zijn collega's waardoor zijn kabinetten vallen.
Oh omdat Balkie zulke goede afwegingen kan maken en realistisch is, is ie nu al voor de 4x op rij naar de koningin geweest om te zeggen dat zijn collega's er allemaal niks van bakten?

Een ezel stoot zich meestal tweemal niet aan dezelfde steen, onze JP ezel weet het al 4x te doen!
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 23:30 schreef elVerdito het volgende:
[..]

Balkenende Verhagen terug fluiten? Wie denk jij dat de baas is binnen het CDA? Zelf denk ik dat Verhagen de grote man is. Die wordt niet terug gefloten.
Officieel Balkenende... Achterkamertjespolitiek..
userIcon
Ah het natrappen is in volle gang

50  van 105 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden48
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden