Val kabinet levert PvdA vier zetels op

Politiek • Geschreven door Novum op 21-02-2010 @ 11:11 - gepost door bennootje
print 

De PvdA krijgt na de val het kabinet vier zetels erbij als er nu verkiezingen worden gehouden. Daarmee stijgt de partij van vijftien naar negentien zetels, wat overigens nog steeds een verlies van veertien zetels inhoudt ten opzichte van wat de partij nu heeft. Voormalig coalitiegenoot CDA verliest één zetel en komt op 26 zetels uit. Dat blijkt uit de wekelijks peiling van Maurice de Hond.

De partij van Wouter Bos was als sinds donderdag bezig aan een opmars in de peilingen. De partij staat volgens de huidige prognose nu zeven zetels achter op het CDA, wat nog steeds de grootste partij is. De SP verliest twee zetels -vooral aan de PvdA- en komt daarmee op elf terecht. GroenLinks verliest er één en zakt naar dertien zetels. De VVD wint één zetel en komt op 23 uit, de PVV verliest er één en staat op 24. D66 blijft stabiel met twintig zetels.

Jan Peter Balkenende heeft aan populariteit ingeboet. Zestien procent van de kiezers wil hem terug als premier. Van de CDA-stemmers wil 36 procent hem als lijsttrekker, terwijl Balkenende gisteren liet weten dat hij deze taak wil blijven vervullen. Zestig procent van de kiezers vindt het niet erg dat het kabinet gevallen is. Dit percentage geldt ook voor PvdA-stemmers, een meerderheid van kiezers van het CDA en de ChristenUnie is niet blij met de val.

Drieduizend Nederlanders werden na de val van het kabinet ondervraagd. Woensdag tot en met vrijdag werden al 3500 mensen bevraagd.

Lees ook de FOK!-column Regeren? Niet doen!

Maurice, may I have your votes, please?

Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden48
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

10600 views / 171 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 171 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
Vuile ratten, zo vlak voor de gemeenteraads verkiezingen
userIcon
quote:
een meerderheid van kiezers van het CDA en de ChristenUnie is niet blij met de val.
Dat is op zich niet verwonderlijk, met name de aanhang van de Christenunie is eigenlijk nooit blij.
Zeker geen slechte zaak...
die zetels raken ze wel weer kwijt tijdens de campagne naar de verkiezingen.
Campagne voeren is in aanloop naar de laatste reeks verkiezingen niet de sterkste kant van deze partij gebleken.
Dus de winst van de PvdA betekent verlies voor andere linkse partijen (SP en Groen Links).

Ook de VVD en de PVV wisselen een zeteltje.

Als je de peiling als links vs rechts moet lezen is er in feite nakko veranderd.
userIcon
En daarom viel het kabinet. Als de PvdA niets kon winnen dan hadden we nu nog een kabinet gehad.

Triest dat de PvdA wint om zoiets onbenulligs terwijl ze juist afgerekend dienen te worden op wederom jaren wanbeleid.
userIcon
Goedzo. Terecht ook. Het blijft de schuld van het CDA en alle idiote PVV reacties hier hoef ik niet te zien.
userIcon
De versplintering op links blijft dus gehandhaafd:

PvdA: 15 --> 19
SP: 13 --> 11
GL: 14 --> 13

Geen enkele linkse partij die boven de 20 zetels uitkomt.


Ter vergelijking:

D66: 20
VVD: 22 --> 23
PVV: 25 --> 24
CDA: 27 --> 26

VVD en PVV komen trouwens steeds dichter bij elkaar.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]


Dat is op zich niet verwonderlijk, met name de aanhang van de Christenunie is eigenlijk nooit blij.
Onzin. Moet je eens langs een kerk lopen waar men en masse het "Wij zijn samen onderweg" aanheft.

Die blijheid grenst bijna aan hysterie !
userIcon
Die peilingen, daar geloof ik helemaal niets van... We zullen over 3 mnd zien wat het wordt.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:18 schreef IHVK het volgende:
Goedzo. Terecht ook. Het blijft de schuld van het CDA en alle idiote PVV reacties hier hoef ik niet te zien.
...sprak de moderator...
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:19 schreef Zienswijze het volgende:
De versplintering op links blijft dus gehandhaafd:

PvdA: 15 --> 19
SP: 13 --> 11
GL: 14 --> 13

Geen enkele linkse partij die boven de 20 zetels uitkomt.


Ter vergelijking:

D66: 20
VVD: 22 --> 23
PVV: 25 --> 24
CDA: 27 --> 26

VVD en PVV komen trouwens steeds dichter bij elkaar.
Sinds wanneer is D66 rechts?
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:19 schreef Zienswijze het volgende:
De versplintering op links blijft dus gehandhaafd:

PvdA: 15 --> 19
SP: 13 --> 11
GL: 14 --> 13


Geen enkele linkse partij die boven de 20 zetels uitkomt.
Ter vergelijking

D66: 20
VVD: 22 --> 23
PVV: 25 --> 24
CDA: 27 --> 26

VVD en PVV komen trouwens steeds dichter bij elkaar.
Zowel links als rechts heeft rond de 75 zetels momenteel.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:22 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zowel links als rechts heeft rond de 75 zetels momenteel.
Zoals gewoonlijk; de ene keer heeft links een kleine meerderheid en de andere keer heeft rechts een kleine meerderheid. Maar het is allemaal te versplinterd om eindelijk eens een keer een echt links of een rechts kabinet te vormen. Als PvdA en SP nou eens fuseren en D66 En GL....
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:22 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zowel links als rechts heeft rond de 75 zetels momenteel.
Als jij de CU, de SGP en de PvdD alle 3 links wenst te noemen wel ja.

Ga er voor het gemak maar vanuit dat TON op 2 staat, dan heeft 'rechts' er idd 75.

Maar de CU en de SGP (samen ongeveer 10 zetels) zijn niet links, verre van.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:16 schreef Roninqw het volgende:
PVV
Je was me voor...
userIcon
Wat een dom volk loopt er toch rond zeg
Mag hopen dat de CDA en PvdA diep in de stront zakken, iets anders gun ik ze niet.
Hopelijk groeien VVD en D66 nog iets meer. Dan kan er een coalitie worden gevormd met de PVDA. Eventueel kan Groenlinks er nog bij om een meerderheid te krijgen. (die 4 partijen hebben nu samen al 75 zetels)

Alles beter dan een opnieuw een Balkenende kabinet, en daar zal de PVV dan ook waarschijnlijk deel van gaan uitmaken. The horror
userIcon
Dat het CDA slechts één zetel verliest. Ongelooflijk.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:21 schreef Morthill het volgende:
[..]


Sinds wanneer is D66 rechts?
Zeg ik ergens dat D66 rechts is?
userIcon
Gelukkig snappen mensen het nog steeds niet
Waarom blijft men op de pvda en cda stemmen? Men heeft toch gezien dat dit de afgelopen jaren alleen maar ellende heeft bezorgt. Als je verandering wil stem dan niet op die 2 partijen.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:34 schreef tijnbrein het volgende:
Gelukkig snappen mensen het nog steeds niet
Waarom blijft men op de pvda en cda stemmen? Men heeft toch gezien dat dit de afgelopen jaren alleen maar ellende heeft bezorgt. Als je verandering wil stem dan niet op die 2 partijen.
Alles liever dan de PVV.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:25 schreef Carliano het volgende:
[..]

Als jij de CU, de SGP en de PvdD alle 3 links wenst te noemen wel ja.

Ga er voor het gemak maar vanuit dat TON op 2 staat, dan heeft 'rechts' er idd 75.

Maar de CU en de SGP (samen ongeveer 10 zetels) zijn niet links, verre van.
Volgens Andre Krouwel:


Voor mijn gevoel zou D66 wat verder naar links moeten, de SP wat naar beneden, en de SGP een stuk naar rechts. Maar goed, als politicoloog zou Krouwel er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik!
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:34 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Alles liever dan de PVV.
hear hear
userIcon
Kernpunt van de PvdA: "Verbod op wijzigen van mening na 3 jaar" opnemen in de grondwet...
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:34 schreef tijnbrein het volgende:
Gelukkig snappen mensen het nog steeds niet
Waarom blijft men op de pvda en cda stemmen? Men heeft toch gezien dat dit de afgelopen jaren alleen maar ellende heeft bezorgt. Als je verandering wil stem dan niet op die 2 partijen.
Helemaal eens! Schrap PVV ook van het lijstje en je keuze word al vele malen makkelijker!
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:39 schreef Charlotte538 het volgende:
[..]


Helemaal eens! Schrap PVV ook van het lijstje en je keuze word al vele malen makkelijker!
Moet eerst nog maar eens zien of het daadwerkelijk beter wordt met een ander kabinet.
Zolang ik leef, en das lang, hakt men al op de regering (welke dan ook) in.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:36 schreef 54cm het volgende:
[..]

Volgens Andre Krouwel:
[afbeelding]

Voor mijn gevoel zou D66 wat verder naar links moeten, de SP wat naar beneden, en de SGP een stuk naar rechts. Maar goed, als politicoloog zou Krouwel er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik!
Economisch gezien kun je stellen dat D66 gewoon rechts is. Men komt in het midden uit vanwege andere aspecten, dus hun plaatsing een tikje rechts van het midden klopt.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:18 schreef monddood het volgende:
En daarom viel het kabinet. Als de PvdA niets kon winnen dan hadden we nu nog een kabinet gehad.

Triest dat de PvdA wint om zoiets onbenulligs terwijl ze juist afgerekend dienen te worden op wederom jaren wanbeleid.
Wat een gelul. Het kabinet viel omdat Balkenende een draaikont is en zich plotseling niet meer aan de afspraken wilde houden tov Uruzgan, en omdat Verhagen een rat is die al met de NAVO afspraakjes zat te maken.

Roepen dat de PvdA hier op uit was omdat ze toevallig een paar zeteltjes winnen in de peiling van Maurice de Hond is belachelijk. De meeste politici zijn daar helemaal niet mee bezig.

Je moet die irrationele PvdA haat eens aan de kant zetten en kijken naar de feiten.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:19 schreef Zienswijze het volgende:
De versplintering op links blijft dus gehandhaafd:

PvdA: 15 --> 19
SP: 13 --> 11
GL: 14 --> 13

Geen enkele linkse partij die boven de 20 zetels uitkomt.


Ter vergelijking:

D66: 20
VVD: 22 --> 23
PVV: 25 --> 24
CDA: 27 --> 26

VVD en PVV komen trouwens steeds dichter bij elkaar.
Als dit eruit zou komen is het dus onmogelijk een meerderheids kabinet te vormen met slechts 3 partijen...

We gaan echt van die Belgische praktijken krijgen hier na juni.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:38 schreef Factsnomyths het volgende:
ik stem gewoon weer op Pim..... de grootste Nederlander aller tijden


quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:39 schreef Charlotte538 het volgende:
[..]


Helemaal eens! Schrap PVV ook van het lijstje en je keuze word al vele malen makkelijker!
Ik zie de humor eerlijk gezegd niet zo.. Maar goed kan aan mij liggen het is vroeg
userIcon
Goh, toch verrassend dat veel weldenkende mensen zo makkelijk in een opzichtig truukje trappen.
Stuitend eigenlijk.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:43 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Ontevredenheid is er altijd.
Altijd! Ze doen het nooit goed, is mijn ervaring. Ikzelf vind het wel meevallen.
Maar nee, die Wilders, nee, alsjeblieft niet.
userIcon
Belachelijk. Over zoiets simpels als een ja of nee laten ze het kabinet vallen. En dan roepen ze: we doen wat onze kiezers willen.
Nou als ze dat nu eens altijd hadden gedaan en deze keer niet dan zaten we niet met die ellende.
Je hebt toch een plank voor je kop als je PvdA gaat stemmen.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:42 schreef Carliano het volgende:
[..]

Economisch gezien kun je stellen dat D66 gewoon rechts is. Men komt in het midden uit vanwege andere aspecten, dus hun plaatsing een tikje rechts van het midden klopt.
Misschien moet je maar eens opzoeken wat ''progressief liberalisme'' ook al weer inhoudt? D66 heeft een ''rechtse'' leun wat betreft economie, ja, maar voor de rest hebben ze veel socialistische punten in hun programma. Multiculturalisme, voorstander van de verzorgingsstaat, en een zwaar pro-Euopees collectivistische houding.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Wat een gelul. Het kabinet viel omdat Balkenende een draaikont is en zich plotseling niet meer aan de afspraken wilde houden tov Uruzgan, en omdat Verhagen een rat is die al met de NAVO afspraakjes zat te maken.

Roepen dat de PvdA hier op uit was omdat ze toevallig een paar zeteltjes winnen in de peiling van Maurice de Hond is belachelijk. De meeste politici zijn daar helemaal niet mee bezig.

Je moet die irrationele PvdA haat eens aan de kant zetten en kijken naar de feiten.
Als je het (vrolijke) gezicht van Wouter Bos het gezien nadat ze ontslag hadden genomen weet je wel beter.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:28 schreef zapruder het volgende:
Hopelijk groeien VVD en D66 nog iets meer. Dan kan er een coalitie worden gevormd met de PVDA. Eventueel kan Groenlinks er nog bij om een meerderheid te krijgen. (die 4 partijen hebben nu samen al 75 zetels)

Alles beter dan een opnieuw een Balkenende kabinet, en daar zal de PVV dan ook waarschijnlijk deel van gaan uitmaken. The horror
Naast de zetelaantallen moet dan ook bij de betrokken partijen de wil aanwezig zijn voor een nieuw paars kabinet. Is die chemie in de aanloop naar nieuwe verkiezingen aanwezig, dan zou het inderdaad een redelijke aardverschuiving in kiezersland teweeg kunnen brengen.
Een nieuw paars zou in elk geval het enige stabiele antwoord op het hernieuwde lijsttrekkersschap van Balkenende kunnen betekenen.
het slechte nieuws is dat het CDA dan weer enkele jaren de tijd krijgt om een nieuw boegbeeld op het toneel te krijgen waarna de hele ellende weer van voorafaan begint.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:46 schreef Denni het volgende:
[..]

Als je het (vrolijke) gezicht van Wouter Bos het gezien nadat ze ontslag hadden genomen weet je wel beter.
Ik zie geen vrolijke gezichten, alleen maar bedremmelde, vermoeide koppen.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Roepen dat de PvdA hier op uit was omdat ze toevallig een paar zeteltjes winnen in de peiling van Maurice de Hond is belachelijk. De meeste politici zijn daar helemaal niet mee bezig.

Je moet die irrationele PvdA haat eens aan de kant zetten en kijken naar de feiten.
Dat de pvda niet een paar dagen wilde wachten, zoals cda en cu wilden, maar alles direct door wilden drukken is natuurlijk toeval.

Alleen al voor de vorm hadden ze gewoon een paar dagen moeten uitrekken om te overleggen. Zo resoluut nee zeggen tegen een verzoek van de navo is diplomatiek gezien not done.

Een stelletje horken zijn het dan.
userIcon
Maurice de Hond.... Die vraagt toch alleen maar Telegraaf lezers.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Naast de zetelaantallen moet dan ook bij de betrokken partijen de wil aanwezig zijn voor een nieuw paars kabinet. Is die chemie in de aanloop naar nieuwe verkiezingen aanwezig, dan zou het inderdaad een redelijke aardverschuiving in kiezersland teweeg kunnen brengen.
Een nieuw paars zou in elk geval het enige stabiele antwoord op het hernieuwde lijsttrekkersschap van Balkenende kunnen betekenen.
het slechte nieuws is dat het CDA dan weer enkele jaren de tijd krijgt om een nieuw boegbeeld op het toneel te krijgen waarna de hele ellende weer van voorafaan begint.
Het zou een suicide actie van vvd zijn als ze al van te voren gaan praten over een nieuw paars. Veel vvd-stemmers zouden dan kunnen switchen naar pvv, omdat ze zo'n enorme hekel aan de pvda hebben.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:18 schreef IHVK het volgende:
Goedzo. Terecht ook. Het blijft de schuld van het CDA en alle idiote PVV reacties hier hoef ik niet te zien.
Opmerkelijke comment voor een mod. Uberhaupt een vreemde comment trouwens, als je liever niet ziet wat je niet leuk vindt zou ik maar niet meer op een community als Fok komen.
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Wat een gelul. Het kabinet viel omdat Balkenende een draaikont is en zich plotseling niet meer aan de afspraken wilde houden tov Uruzgan, en omdat Verhagen een rat is die al met de NAVO afspraakjes zat te maken.

Roepen dat de PvdA hier op uit was omdat ze toevallig een paar zeteltjes winnen in de peiling van Maurice de Hond is belachelijk. De meeste politici zijn daar helemaal niet mee bezig.

Je moet die irrationele PvdA haat eens aan de kant zetten en kijken naar de feiten.
Het is ook een feit dat het (nu demissionaire) kabinet met zeer impopulaire maatregelen moest gaan komen. En zowel het CDA als de PvdA komt dit natuurlijk heerlijk uit.

Beide partijen waren elkaar al spuugzat en die vooruitgeschoven, maar wel beloofde bezuinigingen, moest men nu elk moment wereldkundig gaan maken.

Onenigheid over Uruzgan is voor beide partijen een perfecte afleiding geweest om hun onenigheid omtrent de noodzakelijke bezuinigingen niet wereldkundig te hoeven maken. Want men had gewoon nog niets, net als in september 2009.

Deze onmacht om impopulaire maatregelen te nemen had beide partijen waarschijnlijk nog meer zetels verlies opgeleverd.
userIcon
quote:
Op zondag 21 februari 2010 @ 11:29 schreef N00dles het volgende:
Dat het CDA slechts één zetel verliest. Ongelooflijk.
50  van 171 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden48
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden